دولت آلمان افزایش شمار اعدام‌ها در ایران را محکوم کرد

مسئول دفتر “نظارت بر امور حقوق‌بشر” دولت آلمان از عدم رعایت موازین حقوق‌بشر در ایران به‌شدت انتقاد کرد.

بر اساس گزارش رسمی این دفتر، از زمان روی‌ کار آمدن حسن روحانی تا کنون، ۲۰۰ تن اعدام‌ شده‌اند.germany
مارکوس لونینگ، مسئول دفتر “نظارت بر امور حقوق‌بشر” دولت آلمان اعلام کرد که سیاست دولت ایران در زمینه‌ی رعایت حقوق‌بشر “در تضاد شدید با وعده‌های روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید این کشور” قرار دارد. به گفته‌ی این مسئول، شمار اعدام‌ها در سال جاری به ۴۰۰ تن رسیده است. مارکوس لونینگ هم‌چنین از روش ضد‌انسانی اجرای مجازات اعدام انتقاد کرد و گفت: «این که دار‌زدن در اماکن همگانی، شیوه‌ی معمول اعدام‌ در ایران است، بسیار تکان‌دهنده است.»
مسئول دفتر “نظارت بر امور حقوق بشر” دولت آلمان در ادامه نگرانی خود را از اعدام جوانانی که هنگام ارتکاب جرم هنوز به سن قانونی نرسیده بودند، ابراز کرد و یادآور شد که دولت وی با مجازات اعدام، به هر صورت مخالف است. او از رهبران ایران خواست، اجرای مجازات مجرمینی را که به اعدام محکوم شده‌اند، متوقف سازند و به گروه کشورهایی که با این مجازات ضدانسانی مخالفند، بپیوندند.
بر اساس تازه‌ترین گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌بشر در مورد ایران که در بیست و چهارمین جلسه‌ی کمیته‌ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد، شمار اعدام‌ها درایران، پس از روی کار آمدن روحانی افزایش یافته است.
سازمان عفو بین‌الملل نیز به مناسبت صدمین روز ریاست‌جمهوری حسن روحانی از وی خواست، وعده‌های انتخاباتی خود در باره‌ی رعایت حقوق‌بشر در ایران را به مرحله‌ی اجرا درآورد. در این بیانیه‌ که روز ۲۵ نوامبر منتشر شد، تصریح شده است که مسائل حقوق‌بشری، در دولت جدید ایران هم‌چنان در اولویت قرار ندارند.

________________________________________