گزارش جلسه ماهانۀ نمایندگی اشتوتگارت ژانویه 2014

شهرام مسعودوزیری


این جلسه در تاریخ 10 ژانویه با حضور کلیۀ اعضا تشکیل شد . لازم به ذکر است که این جلسه اولین جلسه ای بود که آقای احمد هوشمند بعنوان مسئول نمایندگی اشتوتگارت
برگزار کردند .
حاضرین جلسه :
خانمها : مریم عربزاده – مستانه صراف زاده – انوشه شایسته
آقایان : احمد هوشمند – شهرام مسعودوزیری – مهدی هاشمی – کریم نوری – امیرایرانی
این جلسه در ساعت 19 بوقت اروپای مرکزی شروع و به مدت یک و نیم ساعت بطول انجامید .
در آغاز آقای هوشمند ، مسل جلسه ، بعد از خوش آمد گویی و تشکر از زحمات مسول قبلی نمایندگی ، خانم خاست خدایی ، سخنانی در رابطه با خط مشی آیندۀ نمایندگی بیان نمودند و آقای مهدی هاشمی بعنوان قام مقام و آقای شهرام مسعودوزیری بعنوان منشی جلسات انتخاب شدند . سپس از تعدادی ازاعضا که گزارشاتی از موارد نقض حقوق بشر در ایران تهیه کرده بودند ، خواستند که گزارشاتشان را به استحضار حضار برسانند .
ابتدا خانم مستانه صراف زاده بنقل از خبرگزاری هرانا ، گزارشی در مورد کودکان کار مبتلا به ایدز و هپاتیت در ایران بشرح ذیل بیان نمودند :
آمار تکان‌دهنده ایدز در کودکان کار
خبرگزاری هرانا – مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، آمار کودکان کار مبتلا به ایدز و هپاتیت را “تکان‌دهنده” و “بسیار وحشتناک” خوانده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، نتیجه آزمایش ایدز و بیماری‌های عفونی روی هزار کودک کار ساکن تهران، نشان داد که ۵ درصد آنها به ایدز مبتلا هستند و بیشترشان هم هپاتیت دارند.
افراد مورد مطالعه بین ۱۰ تا ۱۸ سال سن داشته‌اند. مینو محرز عنوان کرده که برخی از آنها معتاد هم بوده‌اند.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، آزمایش یاد شده مربوط به پنج سال پیش است و “مسلما آمار ابتلای این کودکان بسیار فراتر رفته است.”
فرشید یزدانی، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران، در بهار ۱۳۹۲ گفته بود که نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز ۴۵ برابر جامعه است.
علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت ایران نیز در همین چارچوب و به مناسبت روز جهانی ایدز در دهم آذرماه، اعلام کرده بود که تحقیق از یک هزار کودک کار و خیابان، روشن کرده که ۲۹ درصد افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله رابطه جنسی داشته‌اند و ۱۴۴ نفرشان دارای چند شریک جنسی بودند.
روزنامه “تهران امروز” در فروردین ۱۳۹۲ در گزارشی به نقل از یزدانی نوشته بود‌: « یک سوم کودکان مبتلا به ایدز ۱۰ تا ۱۴ سال و دو سوم آنها ۱۵ تا ۱۸ سال دارند.»
طبق پژوهش‌های انجام شده از سوی فعالان حقوق کودک در ایران، ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.
“زباله‌گردی” و تماس با سرنگ آلوده و اجسام تیز نیز یکی از دلایل ابتلای کودکان کار به ویروس ایدز عنوان می‌شود.
کودکان کار به موازات محرومیت از تحصیل، تحت هیچ بیمه‌ای هم قرار ندارند.
موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران می‌گوید، هزینه درمان هپاتیت C در مرحله اول ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و در مراحل بعدی بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است.
در ادامه خانم مریم عربزاده پس از تبریک سمت جدید به آقای هوشمند گزارشی از ممانعت از حضور مسیحیان فارسی زبان در کلیسای پترس مقدس به دلیل فشار و تهدیدات جمهوری اسلامی بر روی مسولین کلیسای مذکور بنقل از خبرگزاری هرانا و بشرح ذیل ایراد نمودند :
ممنوعیت حضور مسیحیان فارسی زبان در کلیسای پطرس مقدس

خبرگزاری هرانا – کلیسای پطرس مقدس در تهران ممنوعیت حضور مسیحیان فارسی زبان را در این کلیسا اعلام کرد.
به گزارش «محبت نیوز» در ادامه فشارها بر کلیساهای کشور و تعطیل کردن کلیساهایی که عمدتن مسیحیان فارسی زبان در آن حضور دارند، کلیسای ساختمانی و رسمی پطرس مقدس در تهران درهای خود را به روی ایمانداران و نوکیشان مسیحی فارسی زبان بست .
بر اساس این گزارش در آستانه کریسمس سالروز تولد عیسای مسیح ، روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۲ «سرگیس بنیامین» کشیش کلیسای پطرس در تهران، از اعضای این کلیسا که عموماً از مسیحیان فارسی زبان می باشند خواسته است که دیگر به این کلیسا مراجعه نکنند. این در حالیست که برخی از اعضا این کلیسا بیش از ۲۰ سال است که در این کلیسا عضویت داشته و در مراسم های هفتگی کلیسا شرکت می کنند.
یک هفته پس از آن که «کشیش بنیامین» از مسیحیان فارسی زبان خواست تا از حضور در کلیسا خودداری کنند از روز ۲۴ آذرماه سالجاری با نزدیک شدن به ایام کریسمس به طور رسمی نگهبان جلوی درب ورودی کلیسا از ورود اعضای فارسی زبان جلوگیری کرد. این ممنوعیت، معلمین کانون شادی ، خادمین و مشایخ کلیسا که از افراد با سابقه هستند را نیز شامل می گردد و حتی به آنان ابلاغ شده که برای پیگیری امورات شخصی هم به این کلیسا مراجعه نکنند !
هم‌چنین شنیده ها حاکی از آن دارد که کشیش سرگیس بنیامین اعلام کرده که از این پس این کلیسا به زبان غیر از زبان فارسی موعظه و مراسم هفتگی در آنجا برگزار خواهد شد. مدتهاست که کلیساها در ایران تحت فشار نهادهای امنیتی بویژه اطلاعات سپاه قرار گرفته اند تا از برگزاری جلسات به زبان فارسی خودداری کنند.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این اعضا و ایمان‌داران کلیسا در پی فشار و تهدیدات مسئولان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کارت ملی و مشخصات خود را به این ارگان داده بودند و گویا وزارت اطلاعات بر این باور بوده که این تصمیم به نوعی بازدارنده خواهد بود و ترس از شناسایی مانع حضور فارسی زبانان در کلیسا می‌شود.
گفتنی است به جز چند خانوار مسیحی آشوری و یا ارمنی، بیشترین اعضای کلیسای پطرس مقدس در تهران را مسیحیان فارسی زبان تشکیل می دهند و در صورت عدم حضور آنان در واقع این کلیسا رو به تعطیلی خواهد رفت.
به اعتقاد تحلیلگران پشت پرده این قضایا «یوناتن بت کلیا» نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی رژیم قرار دارد. سوابق وی نشان داده که همکاری تنگاتنگی به ویژه در سالهای اخیر با وزارت اطلاعات داشته و در نتیجه همین همکاری‌ها توانسته از قدرت و نفوذ خود استفاده کرده و بسیاری از کشیشان آشوری و ارمنی را با تهدید متقاعد سازد که تا از ورود نوکیشان و مسیحیان فارسی زبان به کلیساها جلوگیری کنند.
از سال ۲۰۱۱ اعمال فشار و محدودیت بر کلیساهای رسمی به شکل جدی‌تری آغاز و تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشته است.
سپس آقای شهرام مسعودوزیری گزارشی آماری در رابطه با اعدامهای گزارش شده از ایران بشرح زیر و باستناد اطلاعات جمع آوری شده توسط بنیاد برومند ارایه نمودند:
اعدام های گزارش شده از ایران
ماه ژانویه ۲۰۱۴ ۸
سال جاری میلادی ۲۰۱۴ ۸
سال گذشته میلادی۲۰۱۳ ۷۲۷
در سال ۲۰۱۲ میلادی ۵۷۳
در سال ۲۰۱۱ میلادی ۶۸۴
در سال ۲۰۱۰ میلادی ۸۱۸
در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۴۰

این آمار نتیجه بررسی روزانه بیش از پنجاه روزنامه، وب سایت و بلاگ توسط بنیاد عبدالرحمن برومند است. اکثر این اعدام ها را مقامات رسمی اعلام کرده اند و یا رسانه های نیمه رسمی داخل کشور گزارش نموده اند. معهذا، مشکل بتوان آمار دقیقی از اعدام ها به دست آورد، زیرا گزارش اعدام ها مرتب و کامل نیست و مقامات ایرانی اجازه نظارت و تحقیقات مستقل در مواردی که حکم اعدام به ا جرا گذاشته می شود را نمی دهند. بعلاوه آمار بالا شامل مواردی که افراد در زندان یا درپی تیراندازی شتابزده مأمورین امنیتی کشته می شوند نیست.
در پایان مقرر شد در دومین دوشنبۀ هر ماه راس ساعت 19 جلسات نمایندگی برگزار شود و در مورد برگزاری میز کتاب و دریافت مجوز ، آقای شهرام مسعودوزیری با مسولین مربوطۀ شهر محل اقامتتش ( بوبلینگن ) ملاقات نماید .
( صورتجلسۀ ماه ژانویۀ نمایندگی اشتوتگارت جهت استحضار دوستان ).