به تعویق افتادن اعدام زن 26 ساله ای به نام فرزانه مرادی

اعدام فرزانه مرادی به یک ماه دیگر موکول شد؛ عدالت برای ایران خواستار محاکمه مجدد است

girls (2)عدالت برای ایران، ۱۳ بهمن ۱۳۹۲: حکم اعدام فرزانه مرادی٬ زن ۲۶ ساله‌ای که به اتهام قتل شوهرش امروز٬ یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ تا پای چوبه دار رفت، اجرا نشد. محمدرضا حبیبی٬ دادستان اصفهان صبح امروز اجرا نشدن حکم اعدام فرزانه مرادی را تایید کرد و گفت که مقامات قضایی در تلاش برای گرفتن رضایت خانواده مقتول هستند. به گفته عبدالصمد خرمشاهی٬ وکیل فرزانه مرادی٬ خانواده شوهر فرزانه به او یک ماه مهلت داده‌اند تا ادعای خود مبنی بر دست نداشتن در قتل شوهرش را ثابت کند.
فرزانه که در ۱۵ سالگی به یکی از اقوام پدرش شوهر داده شده بود، در ۱۶ سالگی اولین فرزندش را به دنیا آورد و در ۱۹ سالگی دلبسته مردی به نام سعید شد و در سال ۱۳۸۶ هنگامی که ۲۰ سال داشت٬ به اتهام قتل شوهرش دستگیر شد. او که در تحقیقات اولیه دادگاه اتهام قتل را برعهده گرفته بود٬ بعدها گفت که سعید شوهرش را کشته بود تا آنها بتوانند با هم ازدواج کنند و او به امید اینکه از سوی اولیای دم بخشیده شود٬ قتل را برعهده گرفته بود.
خرمشاهی می‌گوید که سعید هم‌اکنون آزاد است و باید با طرح شکایت علیه او، روند اثبات ادعای فرزانه مبنی بر اینکه سعید شوهرش را به قتل رسانده آغاز کرد. به گفته وکیل فرزانه مرادی٬ خانواده شوهر او به هیچ وجه رضایت نمی‌دهند و تنها راه باقی‌مانده پیگیری پرونده سعید است که آن هم کار آسانی نیست و به سختی ممکن است. به این ترتیب، فرزانه که خود قربانی یک ازدواج اجباری است، همچنان در خطر اعدام شدن قرار دارد.
عدالت برای ایران، ضمن اینکه خواستار برگزاری یک دادگاه مجدد برای رسیدگی به اتهام فرزانه است، یک بار دیگر درباره عواقب ازدواج دختربچه ها در ایران هشدار می دهد. فرزانه که در زمان کودکی شوهر داده شده بود٬ در حالی به پای چوبه دار رفت که آمار رسمی منتشر شده در ایران حاکی از افزایش آمار ۳۵ درصدی ازدواج دختربچه‌ها در پنج سال گذشته است. بر اساس این آمار فقط در سال ۱۳۹۱، دست‌کم یک‌هزار و ۵۳۷ دختر زیر ۱۰ سال و ۲۹ هزار و ۸۲۷ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران به اجبار، ازدواج کرده‌اند.
سازمان عدالت برای ایران در گزارشی تحقیقی با عنوان “زنگ خطر! نگاهی به ازدواج دختربچه‌ها در ایران“ که ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ (۱۸ مهر۱۳۹۲)، به مناسبت روز جهانی دختربچه‌ها منتشر کرد٬ با بررسی آمارها و قوانین مربوط به ازدواج دختربچه‌ها در ایران خواستار ممنوع کردن ازدواج کودکان و لغو تمامی قوانینی شده که ازدواج‌های دختربچه‌ها، به خصوص دختربچه‌های زیر ۱۳ سال را قانونی می‌کنند. در پی انتشار این گزارش که یک نسخه از آن به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز که در حال تحقیق درباره ازدواج کودکان در سراسر دنیاست تقدیم شده، عدالت برای ایران یک رویداد فیس بوکی به راه انداخت. در این رویداد که بیشتر از ۵۶ هزار نفر در روز جهانی دختربچه ها به آن پیوستند، بیش از ۱۵۰ زن ایرانی، تجربه ها و مشاهدات خود درباره ازدواج دختربچه ها را روایت کردند.
برای دیدن پاورپوینت (Prezi) روی تصویر کلیک کنید.
Prezi-FA
گزارش “گوری برای آرزوها؛ نگاهی به دلایل و عواقب ازدواج دختربچه ها در ایران” که امروز منتشر می شود، دلایل ازدواج زودهنگام و تاثیرات آن بر زندگی زنان را براساس نوشته ها و عکسهای این رویداد فیس بوکی بررسی کرده است. براساس این گزارش که پاورپوینت (Prezi) آن در اینجا و نسخه پی دی اف آن در اینجا در دسترس است، دختربچه هایی که از بی‌قدرت ترین اقشار جامعه و خانواده هستند، در اثر ازدواج زودهنگام تبعاتی همچون کودکی نکردن، از دست دادن فرصت تحصیل یا امکانات آموزشی برابر با دیگر هم‌سالان، آسیب‌های جسمی به دلیل رابطه جنسی و زایمان در سنین پایین، قرار گرفتن در معرض خشونت‌های خانگی، فرار از خانه پدر یا شوهر برای فرار از ازدواج اجباری و خودکشی را تحمل می‌کنند و گاه همچون فرزانه مرادی برای رهایی از این ازدواج ناخواسته مرتکب قتل شوهر یا همدستی در قتل شوهر شده و در نهایت همچون فرزانه مرادی به پای چوبه دار می‌روند.
برای خواندن گزارش، روی تصویر کلیک کنید.
girls-fa
تحقیقات دانشگاهی منتشر شده در رابطه با زنانی که به اتهام قتل شوهرشان اعدام شده یا در انتظار اجرای حکم اعدام هستند٬ نشان می‌دهد که اغلب این زنان در زمان دختربچگی٬ هنگامی که بین ۱۳ تا ۱۸ سال داشته‌اند شوهر داده شده‌اند. بسیاری از آنها تحت خشونت شدید خانگی قرار داشته اند و به دلیل قوانین ایران و نیز موانع فرهنگی، امکان طلاق گرفتن از شوهر خود نیز نداشته اند.
اطلاعات بیشتر درباره این پرونده:
زنی که در ۱۵ سالگی شوهر داده شد٬ فردا اعدام می‌شود
بخشش، تنها راه رهايي عروس ۱۵ ساله از چوبه دار
دادستان اصفهان: تلاش برای نجات «فرزانه مرادی» ادامه دارد