وکیل سکینه محمدی آشتیانی در زندان به فراموشی سپرده شده است

عدالت برای ایران،هوتن کیان وکیل در بند  را بعنوان کاندید جایزه  ’وکلا برای وکلا’ در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد. ‘وکلا برای وکلا’ یک سازمان هلندی است که به وکلای در خطر در سراسر دنیا کمک می‌کند. گزارش ‌های رسیده حاکی از این است که این وکیل باشهامت که وکیل سکینه محمدی آشتیانی هم بود، در زندان ممنوع الملاقات است. او از دریافت هرگونه پولی منع شده‌است. یکی از همبندی‌های سابق هوتن کیان به عدالت برای ایران گفت: “برای زندانیان کارت بانکی صادر می‌شود که با واریز پول توسط خانواده زندانیان ، آنها بتوانند با استفاده از آن کارت از فروشگاه زندان خرید کنند. این کارت بانکی تنها راه دسترسی زندانیان به پول است. بدون امکان خرید از فروشگاه زندان، زندگی در زندان غیرقابل تحمل است چرا که کیفیت غذایی که به زندانیان داده می‌شود بسیار بد است و هیچ نوع میوه‌ای در وعده‌های غذایی نیست. هوتن کیان از حق داشتن این کارت بانک محروم شده است. به این معنی که نمی‌تواند هیچ چیزی از فروشگاه زندان بخرد… حتی یک سیب. درکل هوتن کیان از بسیاری حقوق از جمله حق ملاقات، تلفن و حرف زدن با دیگر زندانیان محروم شده است.”

این منبع می‌گوید:”علی‌رغم اثرات ویرانگر شکنجه، او هنوز هم به عنوان یک وکیل حقوق بشری از داخل زندان به کار خود ادامه می‌دهد. از زمانی که آقای کیان بازداشت شده‌است در دفاع از بعضی زندانیان بیانیه و نامه منتشر کرده است و به نجات تعدادی از اعدام کمک کرده است.” وقتی ما با هم در یک بند بودیم، به یاد دارم که هر شب تقریبا حدود ۳۰ نفر بیرون بند ما صف می‌کشیدند به امید اینکه هوتن کیان روی پرونده‌شان کار کند. او بین زندانیان خیلی محبوب است. ولی مسئولین زندان او را به دلیل قبول کردن پرونده سکینه سرزنش می‌کردند، چرا که پرونده او درسطح بین المللی خیلی مورد توجه قرار گرفت و باعث شرمساری جمهوری اسلامی شد.”

تابستان ۲۰۱۰ زمانی که در خبرها پخش شد سکینه محدی آشتیانی در خطر قریب الوقوع سنگسار به جرم رابطه خارج از ازدواج است، نام او یکی از نامهایی بود که بیشترین حمایت را در سطح بین المللی جلب کرد. این درحالی است که هوتن کیان، وکیل او، به احتمال قوی یکی از فراموش شده‌ترین وکلای ایرانی در بند است. در پی کمپین جهانی گسترده برای نجات جان سکینه محمدی آشتیانی، مقامات جمهوری اسلامی اجرای مجازات سنگسار او را معلق کردند، البته او همچنان در خطر اجرای حکم اعدام با طناب دار به جرم قتل است.

هوتن کیان و موکلش هر دو در زندان تبریز هستند، بازداشتگاهی که اخبار مربوط به زندانیان از آن به سختی به بیرون راه پیدا می‌کند. همبندی سابق هوتن کیان به عدالت برای ایران گفت، این وکیل ایرانی از بندی که زندانیان سیاسی دیگر در آن نگه داری می شدند به بند متادون (بند نگهداری زندانیان مرتبط با جرایم مواد مخدر) منتقل شده است.

پیشینه

هوتن کیان، به عنوان وکیل بیشتر بصورت عام المنفعه کار می‌کرد و معمولا هم پرونده‌هایی را قبول می‌کرد که یا سیاسی بودند و یا احکام سنگین مثل سنگسار و اعدام داشتند. طبق مصاحبه‌ای از صدای امریکا، آقای کیان در ایران بیش از ۱۷۰ پرونده مربوط به اعدام یا سنگسار داشته است. قوه قضائیه جمهوری اسلامی در جولای ۲۰۱۰ او را بعنوان وکیل مدافع سکینه محمدی آشتیانی تعیین کرد، اگرچه خود او بعد از چند ماه دستگیر شد.

قبل از دستگیری، آقای کیان در مورد پرونده خانم محمدی آشتیانی با تعدادی از رسانه‌های خارجی مصاحبه کرده بود. درهمان مصاحبه صدای آمریکا، آقای کیان در مورد فقدان دادگاه عادلانه و دادرسی منصفانه در پرونده موکلش توضیح می‌دهد و نسبت به پخش اعترافات موکلش در شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای عکس العمل نشان می‌دهد.

دستگیری و زندان

هوتن کیان بهمراه سجاد قادرزاده (پسر سکینه محمدی آشتیانی) و دو خبرنگار آلمانی در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۰ در دفترش در تبریز، در حین یک مصاحبه مطبوعاتی دستگیر شد.

پس از برگزاری دو جلسه رسیدگی غیرقانونی، آقای کیان توسط قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز، رحیم حملبر، و قاضی شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری تبریز، کیانوش شکوه تازه، به ۶ سال حبس محکوم شد. اتهامات او “تبلیغ علیه نظام”، “اقدام علیه امنیت ملی” و “تجمع و تبانی به قصد برهم زدن نظم عمومی” اعلام شد. مقامات جمهوری اسلامی، در هیچ مقطعی از رسیدگی به پرونده آقای کیان، به او اجازه برخورداری از حق دسترسی به وکیل ندادند.

روز پس از دستگیری، هوتن کیان به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل شد، جایی که به گفته خودش تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفته است. ۱۲ دسامبر ۲۰۱۰ او به زندان تبریز برگردانده شد و موقتا در بازداشتگاهی متعلق به وزارت اطلاعات نگهداری شد. پس از برگزاری اولین جلسه دادگاهش به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. در ابتدا در بند زندانیان سیاسی و زندانیان جرایم مالی نگهداری می‌شد ولی مدتی بعد مثامات زندان٬ او را به بند متادون منتقل کردند. بیشتر زندانیان بند متادون به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر آنجا هستند.

همبند سابق آقای کیان می‌گوید: “بند متادون بدترین بند زندان تبریز است. قبل از اینکه یک زندانی را به بند متادون منتقل کنند، خانواده زندانی باید برگه رضایت پرکنند برای وقتی که اگر زندانی فوت کرد، مثل وقتیکه کسی را برای عمل جراحی می‌برند. زندانیان بند متادون مثل روح می‌مانند… شبها از شدت درد ضجه می‌زنند. در حال حاضر ۲۰ زندانی در آن بند به ایدز یا هپاتیت مبتلا هستند.”

هوتن کیان در سال ۲۰۱۱ در نامه‌اش از زندان، می‌نویسد تلاشش برای دسترسی به مقامات قضایی بی پاسخ مانده است. آقای کیان همچنین می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی او را از حقوقش از جمله دیدار با خانواده و حتی دختر خردسالش محروم کرده اند.

دو روز پیش از اینکه او را از بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کنند، پرس تی وی با پخش برنامه‌ای تبلیغاتی، این طور جلوه داد که سکینه محمدی آشتیانی علاه بر رابطه خارج از ازدواج به جرم قتل هم متهم است. در این برنامه مصاحبه‌ای هم با هوتن کیان پخش می‌شود که بعدها او در نامه‌اش از زندان می‌نویسد، برای اینکه شکنجه‌ها را قطع کنند، آن مصاحبه را انجام داده است.

طبق گفته آقای هوتن کیان، بیضه‌ها و پاهای او را با آتش سیگار می‌سوزانده‌اند، بدن او را خیس کرده و او را ساعتها در هوای سرد نگه می‌داشتند و دندانهایش را شکسته اند. بعلاوه مقامات جمهوری اسلامی به دروغ به او گفته بودند هیچوقت نوار این مصاحبه پخش نمی‌شود و صرفا در بایگانی وزارت اطلاعات خواهد ماند. همینطور در مقابل همکاری برای تهیه مصاحبه، به دورغ به او وعده آزادی داده بودند. در برنامه پرس تی وی مشخص نیست که آقای کیان در زندان بسر می‌برد، در عوض این طور وانمود می‌شود که مصاحبه در شرایط عادی انجام شده است.

نقی محمودی، وکیل هوتن کیان، که در حال حاضر در تبعید در خارج از ایران بسر می‌برد در آوریل ۲۰۱۱ موکلش را در زندان تبریز ملاقات کرده است. او می‌گوید: “بعد از گذشت شش ماه، نشانه‌های سوختگی و شکنجه همچنان روی دستها و پای [هوتن کیان] قابل تشخیص بود.”

عدالت برای ایران خواستار آزادی بی‌قید و شرط هوتن کیان و توقف رسمی حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی است. عدالت برای ایران از جامعه بین المللی می‌خواهد نسبت به بی‌عدالتی‌هایی که به آقای هوتن کیان و موکلش گذشته است، عکس العمل نشان دهند و مسئولیت قاضی رحیم حملبر و کیانوش شکوه تازه را به رسمیت بشناسند. همچنین عدالت برای ایران از گزارشگر ویژه در مسائل حقوق بشر ایران می‌خواهد، برای حصول اطمینان از متوقف شدن شکنجه نسبت به آقای هوتن کیان و موکل او و برخورداری ایشان از حقوق اولیه انسانی، به سرعت وارد عمل شود.