گزارش جلسه ماهانۀ نمایندگی اشتوتگارت

مای 2014

شهرام مسعودوزیری

این جلسه در تاریخ 21 مای 2014 ودر ساعت 19:30 بوقت اروپای مرکزی در فضای پالتاک کانون ، با حضور اعضاء برگزار شد .

حاضرین جلسه :

خانمها : مریم عرب زاده

آقایان : احمد هوشمند – شهرام مسعودوزیری – بهروز مُعزی – اشکان صادقی

ابتدا آقای هوشمند ، مسئول نمایندگی ، ضمن خوشامدگویی به اعضا اطلاع دادند که ماه آینده  فراخوانی در رابطه با برگزاری یک جلسۀ سخنرانی با موضوع مشگلات پناهندگان از طرف نمایندگی صادر میکنیم و همچنین قرار بر این شد که منبعد صدور اطلاعیه های نمایندگی را خانم مریم عربزاده بعهده بگیرند .

شایان ذکر است این جلسه هم همچون جلسات قبل ، بدلیل عدم دسترسی اکثریت اعضا به اینترنت ، بامشگلات بسیارو با همت آقای هوشمند برگزار شد .

در ادامه آقای هوشمند پس از خواندن خبری که تهیه کرده بودند از حضار خواستند تا خبر یا گزارش خود را قرائت کنند .

خبر آقای هوشمند در نقض مواد 9 و 18 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر بود ، بشرح زیر :

  • ماده ی ۹

هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد.

  • ماده ی ۱۸

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

دیدبان حقوق بشر: افزایش فشار بر بهائیان

سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت که مقامات ایرانی باید محکومیت زندان را برای ۲۰ نفر بهائی که به صورت غیرقانونی به جرائمی تحت عنوان امنیت ملی مته‌مند، لغو کنند. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی یک گروه ۲۰ نفره از بهائیان را در ژوئیه ۲۰۱۲ دستگیر کردند. مقامات همچنین باید سپاه پاسداران را که به تخریب قبرستان بهائیان در شیراز پرداخته از ادامه بازدارند.

حکم دادگاه تجدید نظر که در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴ صادر‌شد، محکومیتهای این گروه را که در سال ۲۰۱۳ به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمانهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران» متهم شده‌بودند، تأیید کرد. چند تن از مته‌مان به سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفتند که محکومیت‌ها درپی دوره‌های طولانی حبس در سلولهای انفرادی و بازجویی توسط ماموران وزارت اطلاعات بوده‌ است که بازداشت شدگان را تحت فشارهای فیزیکی و روانی قرار ‌دادند.

جو استورک، معاون بخش خاور میانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «این اتهامات سیاسی به نحو دردناکی آشکار می‌سازد که مقامات، بهائیان را تنها به دلیل اعتقادات مذهبیشان، و نه به دلیل هیچ جرمی دیگر، آماج قرار داده‌اند. به دشواری می‌توان دریافت که اعضای قوه قضائیه چگونه می‌توانند چنین عدم تحمل مذهبی را توجیه ‌کنند.»

حکم صادره توسط شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر یزد، با میانگین ۲ تا ۳ سال زندان برای هر متهم، از کارزاری که بهائیان را در مرکز ایران هدف گرفته ‌است، منشأ می‌گیرد. در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۲ عوامل وزارت اطلاعات به منازل و محل کار ۲۰ بهائی در شهرهای یزد، اصفهان، اراک، شاهین شهر، ویلاشهر و کرمان یورش بردند. متهمینی که با سازمان دیده‌بان حقوق بشر سخن ‌گفتند، توضیح دادند که چگونه عوامل وزارت اطلاعات منازلشان را تفتیش و اموال شخصیشان همچون شناسنامه، حساب بانکی، و کتابهای مذهبی را مصادره‌ کردند، و سپس آن‌ها را دستگیر کرده و با خود به بازداشتگاه در یزد بردند.

پس از آن خانم مریم عرب زاده خبری ، باز هم در نقض آشکار مادۀ 18 اعلامیۀ جهانی ، بشرح زیر عنوان کردند :

دادگاه تجدیدنظر استان اهواز حکم یکسال زندان و شرکت اجباری در مراسم مذهبی تشیع را برای چهار نوکیش اهل‌سنت صادر کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حیدر سیاحی، حامد سیاحی، جعفر سیاحی و توفیق مگطاعی‌زاده نام چهار شهروند عرب اهوازی هستند که روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه پس از اعلام تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان بازداشت و روانه زندان کارون اهواز شدند.

این چهار شهروند اهوازی به دلیل اینکه مذهب خود را از تشیع به تسنن تغییر داده بودند به همراه ۱۶ نفر دیگر در تابستان ۹۲ بازداشت و برخی از ایشان با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شده بودند.

در ‌‌نهایت شعبه ٢ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی یک حکم دسته جمعی برای ایشان صادر کرد و همگی را به یک‌سال زندان و «ممنوعیت مشار الیهم از ارتباط با عناصر سلفی و وهابی منع و شرکت در جلسات آنان، مکلف به حضور در مساجد و مکانهای مذهبی اهل تشیع و برگزاری فرائض و شرکت فعال در مراسمات مذهبی در سطح شهرستان با تایید ائمه جماعات و مسؤولین محل و گزارش اقدامات آنان به مدت دو سال می‌نماید» محکوم کرد.

متن کامل کیفرخواست صادره به قرار زیر است:
این مجموعه از طریق تغییر مذهب و گرایش به مذهب اهل تسنن و نیز فرقه ضاله وهابیت (ه‌مان طوری که در حکم ذکر شده) با تشکیل گروه و اجتماع در مناطق مختلف شهرستان اهواز خصوصا منطقه زرگان در قالب و پوشش جلسات خانگی قرائت قرآن و برگزاری نمازهای جماعت، جمعه و اعیاد مذهبی به سبک اهل سنت و هم زمان با اعلام کشور عربستان سعودی در مکانهای خاص، مبادرت به تبلیغ علیه مذهب رسمی کشور نموده و موجبات ایجاد شبهه در اعتقادات دینی و مذهبی مردم شده است.

همچنین در گردش کار حکم ذکر شده آمده است؛ طبق گزارش قرارگاه امنیتی ابوالفضل العباس (ع) اهواز این عده ضمن ارتباط با اشخاص اهل سنت (سلفی در حکم ذکر شده) در استانهای غربی کشور از قبیل کردستان دیگران را به ارتکاب اعمال مشابه در مناطق مختلف ترغیب و تحریک نموده وبا تهیه کتب و جزوات حاوی مطالب آموزشی فرقه وهابیت و انتقال آن به اهواز مبادرت به تبلیغ علیه مذهب رسمی کشور کرده‌اند. على هذا دادگاه عطف توجه به گزارشهای متعدد مراجع اطلاعاتی و تحقیقات معموله و با توجه به تشکیل جلسات آموزشی و برگزاری مراسمات مذهبی به روش اهل سنت که حاکی از اهداف تبلیغی است و همچنین کشف کتب و جزوات مربوطه بزهکاری متهمین محرز تشخیص داده و مستندا به ماده ۵٠٠ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ١٣٧۵ضمن صدور حکم به ضبط کتب و جزوات کشف شده به عنوان آلات ارتکاب جرم، هریک از متهمین را به یک سال حبس تعزیری محکوم می‌نماید. علاوه بر آن با توجه به نوع بزه ارتکابی و وضعیت و خصوصیات متهمین موصوف از باب تکمیل مجازات به استناد ماده ٢٣ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ١٣٨٨ ضمن صدور حکم به ممنوعیت مشار الیهم از ارتباط با عناصر سلفی و وهابی منع و شرکت در جلسات آنان، مکلف به حضور در مساجد و مکانهای مذهبی اهل تشیع و برگزاری فرائض و شرکت فعال در مراسمات مذهبی در سطح شهرستان با تایید ائمه جماعات و مسؤولین محل و گزارش اقدامات آنان به مدت دو سال می‌نماید.

سپس آقای شهرام مسعودوزیری خبری با عنوان  بازداشت 10 تن از فعالان اهل‌سنت در آذربایجان غربی و در نقض مادۀ 18 از اعلامیۀ جهانی حقوق بشر بشرح زیر بیان داشتند :

 

  • ماده  18 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است

متاسفانه باز هم خبری در راستای نقض حقوق بشر در رسانه ها آمده به این شرح که .

خانواده فعالان مذهبی اهل‌سنت بازداشت شده در بوکان و مهاباد پس از پیگیری از مسئولان قضایی و امنیتی اطلاع یافتند که اتهام این ۱۰ کرد سنی مذهب برگزاری نماز جماعت و همچنین نماز عید قربان و نماز عید فطر مطابق با کشورهای سنی مذهب است.

«خانواده این ۱۰ نفر پس از یک ماه بلاتکلیفی و بیخبری به اداره اطلاعات مراجعه کرده و وقتی از مسولین جویا شدند که جرم این اشخاص چیست به ایشان جواب دادند: این‌ها نمازجماعت برپا می‌کنند و نماز عید رمضان و قربان را مانند کشورهای عربی یک روز زود‌تر خوانده بودند  و…

گفتنی است، ﺭﻭﺯ ﺷﻨﺒﻪ ۳۰ ﻓﺮﻭﺭﺩﯾﻦﻣاه ﺩﺭ ﺑﻮﮐﺎﻥ ۵ ﻓﻌﺎﻝ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺟﻮﺍﺩﯼ، ﻧﺎﻣﻖ ﺩﻟﺪﻝ، ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺳﻮﻟﯽﺯﺍﺩﻩ، ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺭﺳﻮﻟﯽ ﻭ ﺻﺒﺢ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ۲۹ ﻓﺮﻭﺭﺩﯾﻦ ﻣﺎﻩ، ﺳﻪ ﺟﻮﺍﻥ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﯿﻢ ﭼﺎﻧﺎ ۳۷ ﺳﺎﻟﻪ، ﺳﻮﺭﺍﻥ ﻓﺎﺗﺤﯽ ۳۲ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﻋﺒﺪﺍﻟﻬﺎﺩﯼ ﺁﺫﺭﻡ ۲۷ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﺞﺷﻨﺒﻪ ۴ ﺍﺭﺩﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎﻩ ۱۳۹۳، ﺩﻭ ﻓﻌﺎﻝ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﺟﻌﻔﺮ ﻏﻔﻮﺭﯼ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻗﺪﺭﯼﻓﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﻮﮐﺎﻥ ﻭ ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺖ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﺒﺮﯼ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ.

لازم به ذکر است این ۱۰ زندانی اهل‌سنت تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته و هیچ اطلاعی از محل نگهداری ایشان در دست نیست.

 

 

در ادامه آقای اشکان صادقی خبری بشرح زیر قرائت نمودند :

در پی موافقت مسئولان دادگستری و زندان مرکزی تبریز با انتقال آیت مهرعلی‌بیگلو به زندان محل سکونت‌اش وی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، آیت مهرعلی‌بیگلو، زندانی سیاسی آذربایجانی که از روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به آزار و اذیت زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان از جمله مخالفت مسئولان با انتقال زندانیان به شهر محل سکونت خود دست به اعتصاب غذا زده بود، امروز ۳۱ اردیبهشت ماه و پس از ۳۷ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

وی در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌ی خود ضمن اعلام این مطلب گفته است که: «سرانجام شورای زندان مرکزی تبریز با انتقال وی به زندان جلفا موافقت کرده و وی به همین دلیل و با توجه به درخواست‌های متعدد خانواده‌ی خود، فعالان سیاسی و مدنی به اعتصاب غذای خود پایان داده است.»

این عضو زندانی «یئنی‌گاموح» هم‌چنین افزوده است که: «این تنها یکی از مطالبات وی بوده و در صورت عدم عمل مسئولان به این تعهدشان و عدم رسیدگی به سایر خواسته‌هایش سکوت نخواهد کرد.»

در پی پیگیری‌های خانواده‌ی آیت مهرعلی‌بیگلو، دادستان تبریز نیز موافقت خود را با انتقال وی به زندان جلفا اعلام کرده است. گفتنی است آیت مهرعلی‌بیگلو به دلیل اعتصاب غذای طولانی مدت دچار ضعف مفرط جسمانی شده و با کاهش شدید وزن روبه‌روست.

وی در روزهای اخیر از شدت ضعف توان ایستادن را نیز از دست داده بود. علی‌رغم وضعیت وخیم جسمی، وی تاکنون به بهداری زندان منتقل نشده و از درمان مناسب محروم بوده است.

آیت مهرعلی‌بیگلو در اعتراض به تهدید، احضار و دستگیری اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی و نیز آزار و اذیت مضاعف آنان از جمله تبعید زندانیان سیاسی، عدم موافقت با انتقال زندانیان سیاسی به شهر محل سکونت‌شان، تفتیش منازل زندانیان به طرزی خشن و ایجاد رعب و وحشت در منازل آنان و نیز عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده بود.

پایان گزارش جلسۀ ماهانۀ نمایندگی اشتوتگارت

مای 2014

شهرام مسعودوزیری