گزارش خلاصه نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در فروردین ماه 1393 توسط حکومت جمهوری اسلامی

ماده 3اعلامیه جهانی حقوق بشر

ھر کس حق زندگی ، آزادی و امنيت شخصی دارد

ماده5

احدی را نمی توان تحت شکنجه ﯾا مجازات ﯾا رفتاری قرار داد که ظالمانه و ﯾا بر خاف انسانيت و شئون بشری ﯾا موھن باشد

در آستانه نوروز، خسرو کردپور به زندان مرکزی تبریز منتقل شد

دیروز چهارشنبه 28 اسفند 1392 ماموران امنیتی خسرو کردپور، مدیرمسول موکریان را در آستاته عید نوروز به منظور اجرای حکم دادگاه بدوی، به زندان تبریز منتقل کرده اند.

خبرگزاری هرانا – سیدولایت حسینی و کاووس عبدالله‌زاده دو شهروند کرد سلماسی به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد تهدید قرار گرفتند.

خبرگزاری هرانا – جمعی از مردم اهواز در تجمع مسالمت آمیزی نسبت به تخریب بنای تاریخی «قصر سله» اعتراض کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، کمیته‌ی انضباطی دانشگاه آزاد اسلامی تهران ـ واحد علوم و تحقیقات به سردار پرستار، دانشجوی کُرد ابلاغ کرده که حق ثبت‌نام در ترم بعدی را ندارد.

 آژانس کُردپا: یکی از مسئولان سازمان دفاع از حقوق‌بشر کُردستان در نامه‌ای سرگشاده به احمد شهید، گزارش اخیر وی را “منعکس‌کننده و دربرگیرنده‌ی واقعیت سیستماتیک نقض حقوق‌بشر” در مناطق کُردنشین ایران ندانست.

آژانس کُردپا: یک فعال حقوق زنان و کودکان در کُردستان، برنده‌ی جایزه‌ی حقوق‌بشر سازمان غیردولتی “سودویند” در کشور اتریش شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه ۶ فروردین ماه ٩٣، لقمان احمدى فرزند حفض الله و همسر ایشان مهین دو شهروند کرد اهل روستای لیلوس از توابع شهرستان سلماس در پی احضاریه ادارهٔ اطلاعات این شهرستان چندین ساعت مورد بازجویی، تهدید و ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، وزارت اطلاعات در کردستان ، به عناوین مختلف خانواده فعالان سیاسی خارج از کشور را مورد تهدید قرار می دهد، کسانی را که هم اکنون فرزندانشان عضو احزاب کرد و یا اینکه به اتهام سیاسی – امنیتی در زندان بسر میبرند ، به بهانه های واهی به اطلاعات فرا میخوانندو آنها تحت فشار قرار می دهند که باید با آنها همکاری کنند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامرند فره‌مندی ٢٣ ساله فرزند کامل، شهروند کرد اهل روستای آگرقاش از توابع شهرستان مهاباد توسط دادگاه انقلاب این شهرستان به ١٠ سال حبس محکوم شده است.

به گزارش آبشار سنه.صبح امروز، بیست و هشتم فروردین‌ماه، یک فعال سیاسی کُرد به نام سمکو خورشیدی فرزند فیض‌الله در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد.

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» صبح امروز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه در یک اعدام گروهی ۴ زندانی در زندان مرکزی بندرعباس به دار آویخته شدند.

آژانس کردپا. نیروهای امنیتی در شهر سنندج، عزت گلپری‌پور، برادر حبیب‌الله گلپری‌پور زندانی سیاسی اعدام‌شده، و دو تن از آشنایان خانواده آن‌ها را بازداشت کردند. حبیب‌الله گلپری‌پور چهارم آبان‌ماه سال ۹۲ اعدام شد.

 به گزارش آبشار سنه. حکم اعدام محمد عبدالهی زندانی سیاسی کُرد مهابادی، از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.

به گزارش آبشار سنه .حبیب الله لطیفی زندانی سیاسی کرد زندان مرکزی سنندج همچنان با حکم اعدام روبروست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حالی که ۹ روز از اعتصاب غذای محمود فضلی، فعال سیاسی آذربایجانی می‌گذرد تا کنون مسوولین زندان مرکزی تبریز هیچ توجهی به خواسته‌های وی نکرده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته و بدلیل نزدیک شدن به سالگرد ناآرامی‌های ۲۳ فروردین ماه ۱۳۸۴ ده‌ها تن از شهروندان عرب که سابقه بازداشت به اتهام فعالیتهای سیاسی و فرهنگی را داشتند بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عابد بمپوری، اسحاق کلکلی و تعدادی دیگر از زندانیان هم بند آن‌ها پس از اینکه در اسفند ماه و مصادف با سفر کا‌ترین اشتون به ایران استمداد نامه‌ای برای پیگیری وضعیت خود نوشته بودند توسط رئیس زندان از کلیه خدمات چون مرخصی و تماس تلفنی محروم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکمت صفری سرباز وظیفه یارسانی روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین ماه سال جاری درپی آزار و اذیت مسئولان و فرماندهان پادگان پدافند سپاه شهرستان بیجار استان کردستان با اسلحه سازمانی‌اش دست به خودکشی زد.

اخبار روز: کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری از صدور حکم زندان برای پنج نفر از فعالین کارگری خبر داده است. به گزارش این کمیته، اعضای کمیته هماهنگی شهرستان بوکان که از دستگیر شدگان مجمع عمومی شهر کرج می باشند، روز سه شنبه ۱۷ فروردین ۱٣۹٣ توسط وکیل پرونده مطلع شدند

خبرگزاری هرانا – ۷ زندانی اهل‌سنت در زندان رجایی شهر کرج با وجود گذشت بیش از چهارسال همچنان بصورت بلاتکلیف در زندان بسر می‌برند.

خبرگزاری هرانا – با گذشت نزدیک به دو ماه از دستگیری تعدادی از آذربایجانی‌ها در ارتباط با مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در اکبر آباد تهران هنوز زندان اوین و دادستانی خبری از وضعیت ایشان در اختیار خانواد‌هایشان نگذاشته‌اند.

یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت پنج شنبه ۲۱ فروردین ماه، کیفرخواست مسعود شمس نژاد، وکیل مدافع کرد، از سوی شعبه‌ ۹ دادیاری شهر ارومیه به ریاست خدادادی به اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌‌های کُردی زبان خارج از کشور، انتشار مطالب و اخبار کذب و عضویت در پژاک جهت صدور حکم به شعبه‌ یک دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک ارسال شد.

کوردستان میدیا: یکی از دانشجویان کُرد دانشگاه آزاد تهران و از فعالین دانشجویی کُرد سقزی از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

خبرگزاری هرانا – عمادالدین ملازیی زندانی بلوچ زندان مرکزی زاهدان از چهار سال پیش بصورت بلاتکلیف در زندان بسر می‌برد و از شرایط جسمی نامساعدی رنج می‌برد.

کوردستان میدیا: دو فعال فرهنگی و ادبی پاوەای که اسفندماه سال ١٣٩١ بازداشت و با قید وثیقه آزاد شدە بودند، بار دیگر به دادگاه احضار شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی روزهای گذشته یک دختر ١٩ ساله به امید تشکیل زندگی مشترک با پسر مورد علاقه‌اش منزل پدری را ترک نموده بود از سوی مادرش خفه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مرزیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده ترور دادستان زابل گفت: پرونده سه تن از مته‌مان اصلی ترور شهید نوری دادستان زابل پس از صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان ارسال شد و جلسه نخست دادگاه پنجم اسفند با حضور خانواده دو شهید و وکلای تسخیری مته‌مان برگزار شد.

بنا بە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا؛ امروز دوشنبە هجدهم فروردین‌ماه، کارگران کُرد معدن طلای زرە شوران ، کە همگی ساکن روستاهای زرەشوران، هلوچلی و شهر تکاب می‌باشند ، با فرمان مسئولین این معدن ،  اخراج شدند.

 آژانس کردپا.یک چوپان کُرد ساکن شهرستان مریوان بر اثر انفجار مین کاشته شده اطراف پادگان ارتش در این شهر یک پای خود را از دست داد.

 ٥٠ کردستان میدیا.كارگر اهوازي در اعتراض به عدم دريافت حقوق خود در ميدان اهواز تجمع كردند. ٢٣٠ كارگر ساخت سد بانه هم ٩ ماه است كه حقوق خود را دريافت نكرده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۰ فروردین ماه خانواده‌های این دو زندانی پس از اینکه دریافتند که فرزندانشان ۲۷ اسفند ماه سال ۹۲ از زندان دزفول به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند، اقدام به مراجعه به نهادهای قضایی کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه عمار عبیات به همراه شماری از فعالان فرهنگی شهر حمیدیه بازداشت و روانه زندان گردیدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از وکلای پایه یک دادگستری بنام «احسان مزین» که به درخواست خانواده ۵ زندانی محکوم به اعدام اهل‌سنت به پرونده ایشان ورود کند با ممانعت ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (محمد مقیسه‌ای) روبرو شد.

یک منبع نزدیک به خانواده علی چبیشاط، زندانی عرب محکوم به اعدام به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که از  روز سه شنبه ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ تا کنون از این زندانی به همراه زندانی عرب دیگر به نام سید خالد موسوی هیچ خبری در دست نیست. این دو زندانی در روز ۲۷ اسفند ماه از سوی ماموران زندان دزفول به جای نامعلومی منتقل شده اند و علیرغم پیگیری خانواده ها تا کنون از وضعیت سلامتی آنها هیچ خبری در دست نیست. این منبع گفت خانواده این دو زندانی نگران هستند که مبادا آنها اعدام شده اند.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کمپین فعالین بلوچ در گزارشی که بر روی وبسایت این کمپین منتشر شده گفته است که توانسته به یک “سند درز کرده” محرمانه از پرونده این زندانیان عقیدتی سیاسی دست پیدا کند، که نشان می دهد عبدالغفار نقشبندی توسط سربازان گمنام امام زمان مورد شکنجه شدید و ضرب 480 “شلاق تعزیری ویژه شوک برقی” قرار گرفته است و این امر ظاهرا به دستور دادسرای انقلاب زاهدان و یا زیر نظر مستقیم آنها بوده است.

 کردستان میدیا.در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۲ عباس هاشمی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری به اداره اطلاعات شهر اشنویه احضار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران گارد ویژه زندان که تعداد آنها به ۴۰ تن می رسید به دستور ریاست زندان به بند زندانیان سیاسی مراجعه کرده و پس از تفتیش کامل زندانیان آنها را به هواخوری منتقل کردند.

بنا به گزارش هرانا، این محکومیت به استناد گزارش وزارت اطلاعات در خصوص ارتباط این زندانی با زندانیان سیاسی زندان ارومیه و بدون مدرک خاص دیگری از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه صادر شده است.

 این موارد نقض حقوق بشراقوام  در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 – انتظامی  3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد.

حکم اعدام و اجرای ان توسط دادگاه انقلاب و اجرای ان توسط اداره کل زندانها و اجرای احکام صورت می گیرد

شکنجه زندانیان ودستگیر شدگان در پاسگاهای نیروی انتظامی و اداره اگاهی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات و مسئولین زندان و بازجویان صورت می گیرد

قتل و مجروح شدن شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران صورت می گیرد

اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد

ناپدید شدن فعالین سیاسی و مدنی . کارگری .دانشجوئی . زنان . و خانواده های زندانیان سیاسی توسط نیروهای اطلاعاتی بدونه اخذ دستگیری از دادسراو یا دادگاه انقلاب و بصورت خود سر دستگیر و به مکانهای نامعلومی برده میشوند و حتی خانواده های ناپدید شدگان از محل انها هیچگونه اطلاعی ندارند

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ……… کمیته اقوام و ملل

 مسئول کمیته .. شهریار ایاز ی