گزارش خلاصه نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در اردیبهشت ماه 1393 توسط رژیم اسلامی

 ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر

الف/ هر کس ميتواند بدون هيچگونه تمايز مخصوصا از حيث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقيده سياسي يا هر عقيده ديگر و همچنين مليت، وضع اجتماعي، ثروت، نسب يا هر موقعيت ديگر از تمام حقوق و کليه آزاديهائي که در اعلاميه حاضر ذکر شده است بهره مند گردد.

ب/ بعلاوه هيچ تبعيضي به عمل نخواهد آمد که مبتني بر وضع سياسي، اداري و قضائي يا بين المللي کشور يا سرزميني باشد که شخص به آن تعلق دارد، خواه اين کشور مستقل تحت قيمومت يا غيرخود مختار بوده يا حاکميت آن به شکلي محدود شده باشد.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: در ادامه بازداشتفعالان مذهبی اهل سنت کُرد در غرب ایران، 3 فعال مذهبی دیگر در مهاباد آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش کوردستان میدیا، در ادامهی اقدامات رژیم در جهت تغییر گرایشات عقیدتی شهروندانت کُرد پیرو آیین یارسان در کرمانشاه، دو آخوند حکومتی با هدف احداث مسجد از روستای پالاس نرگس دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: مصطفی سلیمی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام که از 18 فروردینماه 1393، در اعتراض به تایید حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور، دست به اعتصاب غذا زده بود، روز پنجشنبه 28 فرودینماه 1393، به اعتصاب غذای خود پایان داد و بعد از آن از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شد.

آسونیوز: به گزارش “خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان”، زندانیان سیاسی کُرد در تبعید زندانهای جنوب ایران، روز جمعه پنجم اردیبهشتماه 1393، در راستای حمایت از زندانیان سیاسی و محکومیت هجوم هفته گذشته ماموران امنیتی به زندانیان بند 350 اوین، در زندانهای جنوب ایران دست به اعتصاب غذا زدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب اهواز برای هریک از شهروندان عرب بنامهای حبیب سیلاهوه، حبیب چایان، حسین چبیشاط، کریم چایان، صلاح الدین چبیشاط شش ماه حبس صادر کرد.

یکی ازکارگران معترض به خبرگزاری کار ایران گفت: بیش از ۴۰۰کارگر ازمجموع ۲۴۰۰ کارگر کارخانه لوله سازی اهواز دیروز در اعتراض به بیتوجهی مسئولان استانی به پرداخت نشدن ۳ ماه از معوقات حقوقی سال گذشته در محوطه کارخانه تجمع کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی مرادی به دلیل نارحتی قلبی در وضعیت وخیمی بهسر میبرد و با توجه به امکانات محدود بهداری زندان مرکزی میناب، وی نیاز فوری به اعزام به بیمارستان خارج از زندان دارد.

خانم کبودوند درباره صدمات و جراحات وارده به همسرش می گوید: شکستگی سه دنده سمت راست، خونریزی کلیه، شکستگی دو انگشت پای چپ، کبودی زانو و دست شان از آرنج به بالا، تورم پشت سر از صدمات و جراحات وارده به همسرم است که بشدت ما را نگران کرده است. وقتی به هوش آمده در اتاقی با اکسیژن روی دهان بوده است

ادامهی اعتصاب غذای آیت مهرعلیبیگلو در زندان تبریز

آیت مهرعلیبیگلو، فعال سیاسی آذربایجانی محبوس در زندان مرکزی تبریز ششمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشت.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: حبیبالله لطیفی زندانی سیاسی زندان سنندج که از سوی دادگاه انقلاب شهر سنندج به مرگ محکوم شده است، در بلاتکلیفی کامل بهسر میبرد. همچنین گفته شده فشار مسوولان زندان سنندج علیه وی و سایر زندانیان سیاسی افزایش یافته است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سه جوان کُرد به نامهای امید پیوند فرزند محمود، امجد صالحی فرزند فایق و کیوان کریمی فرزند رحیم در زندان رجاییشهر کرج به اعدام محکوم شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز شنبه، ششم اردیبهشتماه، رضا شریفی بوکانی، فعال سیاسی سابق توسط حفاظت اطلاعات سپاه در مهاباد احضار شد.

بنا بر اطلاع “کمپين صلح فعالان در تبعيد”، يوسف سيلاوى متولد ٣ ارديبهشت ١٣٣٨، فرزند عباس متولد اهواز، روز ١٧ آبان ١٣٨٨، در منزلش واقع در فاز ۴ اهواز، دستگير شد و از آن تاريخ جستجوى خانواده سيلاوى از طريق مراجعه ايشان به نهادهاى امنيتى، انتظامى و قضايى بى نيتجه بوده وکارگزاران رژیم از پاسخگويى درباره سرنوشت وى طفره مى روند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اوایل هفته جاری در محوطه زندان دیزلآباد کرمانشاه ۸ زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر و قتل عمد از طریق چوبه دار اعدام شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ،دادستان عمومی و انقلاب اسلامی زاهدان گفت: حکم اعدام امید پیری ، علی دهمرده و ایمان گلوی پس از تایید دیوان عالی کشور ساعت ۶ صبح امروز در محل مرگ موسی نوری قلعه نو و مهدی مرئی مقابل دادسرای عمومی و انقلاب زابل اجرا شد.

آژانس کُردپا: استمرار مرگ مشکوک شهروندان کُرد در مریوان و عدم پیگیری نهادهای حکومتی، نگرانی تشکیل باندهای تبهکار را افزایش داده است.

آژانس کُردپا: به سبب هر آنچه “فقر معیشتی” و “افسردگی” خوانده میشود، دو شهروند کُرد در روستاهایی ارومیه خودکُشی کردند. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مردی ٣٨ ساله از اهالی روستای “قصریک”(روضهچایی) در روز هشتم اردیبهشتماه اقدام به خودکُشی کردند.

برپایه گزارش آبشار سنه، در آستانه اول ماه مه نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم از شامگاه روز یکشنبه به بعد فضای شهر سنندج را ملیتاریزه کرده اند.

 بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از حدود دو ماه پیش قبرستان بهاییان در شهر اهواز بسته شده و کوچه منتهی به این مکان توسط بلوکهای سیمانی بزرگ مسدود شده و هیچکس مسئولیت این اقدام را برعهده نمیگیرد.

کوردستان میدیا: یک کارگر کُرد اهل روستای دولتآباد سنندج بر اثر سقوط از ساختمان ٨ طبقە در حال احداث جان باخت.

آژانس کُردپا: در آستانهی روز جهانی کارگر، وضعیت کارگران در مناطق کُردنشین بسیار نامناسب گزارش شده و هیچ مسئولی نسبت به این وضعیت پاسخگو نمیباشد.

به گزارش ابشار سنه. امروز یازدهم اردیبهشت ماه راس ساعت 19 کارگران و فعالین کارگری با راهپیمایی در طول خیابان گلشن این شهر، مراسم روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. در این مراسم حاضرین با برافراشتن پلاکارد و سر دادن شعارهایی از قبیل “نان، مسکن، آزادی” و “کارگر زندانی آزاد باید گردد” و در مسیر خیابان گلشن را از جلوی دبستان استقلال به سمت چهارراه گلشن راهپیمایی کردند.

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام علی چبیشاط و سیدخالد موسوی دو زندانی فرهنگی اهوازی در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

آژانس کُردپا: اداره اطلاعات شهر بوکان خانواده و همسر یک فعال سیاسی کُرد ساکن خارج کشور را تحت فشار قرار داده که باید فرزندشان را به ایران بازگردانند.

آژانس کُردپا: موج بازداشت شهروندان کُرد توسط نهادهای امنیتی در مناطق کُردنشین ایران ادامه دارد و در این راتباط یک شهروند کُرد ساکن شهر پاوه از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردید.

آژانس کُردپا: به سبب هرآنچه “توهمات ناشی از مصرف مواد مخدر” خوانده میشود، مردی در پاوه همسرش را به قتل رساند.

آسونیوز: به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، مسئولان زندان از آزادی این زندانی سیاسی جلوگیری میکنند. و نامبرده به علت بیماری کلیه در وضعیت بسیار بد جسمی بسر میبرد. بطوری که تا کنون دو مورد به دلیل ناراحتی جسمی به بهداری زندان منتقل شده است.

آبشار سنه . به گزارش خبرگزاریهای داخلی، حسین فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری منصوب شده حکومتی سنندج، در آیین افتتاحیه مرحله استانی پانزدهمین مسابقات مهارت در مرکز آموزش فنی و حرفهای ورمقانی کردستان، نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی استان سنندج را بیش از 50 درصد اعلام کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این ۵ فعال فرهنگی که در مهر ماه سال گذشته به زندان محکوم شده بودند با تایید احکام بدوی خود در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به زندان اوین فراخوانده شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام دو زندانی اهوازی به نامهای علی چبیشاط و سید خالد موسوی، که از ۲۷ اسفند ماه سال ۹۲، توسط نیروهای اداره اطلاعات، از زندان فجر دزفول به مکان نامعلومی منتقل شدهاند، در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی بازداشت سه طلبه اهلسنت مدرسه دینی «امام شافعی» در شهرستان «اوز» واقع در استان فارس، روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه دو طلبه دیگر اهلسنت به نامهای نورآقا وکیلی و محمد نیکزاد نیز بازداشت شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز گذشته یک شهروند کُرد در شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه بر اثر شلیک مستقیم هنگ مرزی نیروی انتظامی به شدت زخمی گردید.

خبرگزاری هرانا – حیات بلیدهای زندانی عادی زندان چابهار براثر ابتلا به ایدز جان سپرد.

خبرگزاری هرانا – باوجود گذشت بیش از دو ماه از بازداشت احمد سهرابی شهروند بلوچ اهلسنت وی بصورت بلاتکلیف در زندان نگهداری میشود.

کوردستان میدیا: شمار قابل توجهی از اعضای تعاونی ١٤ مسکن مهر قروه در جریان یک تجمعی اعتراضی در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پیگیری وضعیت پروژهی مسکن مهر در این شهرستان شدند.

آسونیوز: به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، علی مرادی زندانی سیاسی کرد که به دلیل ناراحتی قلبی در روز پنجشنبه هفته گذشته به مراکز درمانی خارج زندان منتقل و بعد از رسیدگیجزئی به زندان بازگردانده شده است.

آژانس کُردپا: یک دانشجوی کُرد در دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد کرمانشاه با اقدام به خودسوزی به زندگی خود پایان داد.

آژانس کُردپا: به دلیل انفجار گاز طبیعی در شهر مهاباد ٢ نوجوان جان خود را از دست دادند و ٧ تن دیگر نیز به شدت زخمی شدند.

بنابە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبە ١٥ اردیبهشتماه، جسد یک زن ٨٠ سالە بەنام کبری یوسفی در شهر پاوە و درحالی کە حلقآویز شدە بود، کشف گردید.

آژانس کُردپا: در ادامه موج طبیعتدوستی شکارچیان کُرد، شماری از شکارچیان کُرد ٥ روستای منطقه “گورک” شهرستان سقز به صورت دسته جمعی کبکهای خود را به دامن طبیعت رها کردند.

آسونیوز: به گزارش “ایسنا”، «ماموستا ملاعلی مقدمی» شخصیت مذهبی منطقهی هه ورامان استان سنندج در مراسم سنتی «کومسا» که هر سال در نیمهی اردیبهشتماه در روستای «هه ورامان ته خت» برگزار میشد، در سخنانی که قرار بود این مراسم را برای گردشگرانی که از سراسر کشور و همچنین خارج از ایران در منطقه حضور داشتند معرفی کند، گفت: اصلا چنین مراسمی نبوده و دیگر چیزی از مراسم «پیر شالیار» باقی نمانده است.

خبرگزاری ديدبان حقوق بشر کردستان: امید احمدزاده روزنامه نگار وعضو شورای نویسندگان هفته نامه های آسو,دیدگاه و ندای دانشجو که در سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای اطلاعات شهر سنندج بازداشت و بعد از ۳ماه با قرار وثیقه ی ۱۰۰میلیون تومانی ازاد گردید و در سال ۸۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ، تجمع و تبلیغ جهت تشویش اذهان عمومی علیه نظام اسلامی و جاسوسی برای گروه های مخالف نظام در دادگاه به صورت غیابی به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

به گزارش روابط عمومی زندان کارون اهواز، غلامحسین ، زندانی که به مدت سیزده سال در زندان مرکزی اهواز منتظر اجرای حکم قصاص بود، در آستانه اجرای حکم قصاص و در واپسین لحظه، با بخشش مادر مقتول چوبه دار رهایی یافت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواخر هفتهی گذشته یکی از جوانان روستای “حسنآباد” به نام شهسوار شهسواری از سوی نیروهای امنیتی روانسر بازداشت و به کرمانشاه انتقال یافت وی به سبب آنچه “اعتراض به سخنان غیردینی امام جمعهی روستا” خوانده شده، بازداشت شده است

آژانس کُردپا: اقدام به خودسوزی دختری ١٧ ساله در جوانرود، مرگ وی را پس از یک هفته رقم زد.

کوردستان میدیا: نیروهای رژیم اسلامی در یک حملهی شبانه به کولبر کُرد در داخل مرزهای اقلیم کُردستان، بارهای وی را مصادره کردند.

آژانس کُردپا: مسئولان زندان مرکزی همدان حکم اعدام یک شهروند کُرد را به مورد اجرا درآوردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه روز گذشته، هفدهم اردیبهشتماه نظامیان حکومتی مستقر در پاسگاه روستای “بزمیرآباد” از توابع شهرستان سرپلذهاب با شلیک مستقیم به یک شهروند کُرد وی را به قتل رساندند هویت این شهروند اهل جوانرود، صلاح ویسی فرزند عزیز عنوان شده است.

آژانس کُردپا: یک زن مطلقه در یکی از شهرکهای ارومیه از سوی اعضای خانوادهاش کشته شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته دستگاه قضایی ایران در مهاباد یک زندانی سیاسی کُرد به نام سیدمحمد حسینی را از زندان این شهر به بوکان منتقل کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سحرگاه امروز، چهارشنبه، مسئولان زندان مرکزی سنندج یک زندانی کُرد به نام “غ.ر” را اعدام کردند.

خبرگزاری هرانا – ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮﯼ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻻﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﻮﮐﺎﻥ ﻭ ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ، تاکنون ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ.

خبرگزاری هرانا – از ۷ ماه پیش تاکنون از محل نگهداری نامق محمودی زندانی سیاسی کرد اطلاعی در دست نیست.

کوردستان میدیا: انفجار گاز در یکی از محلات مهاباد، مرگ دو نفر و جراحت هفت شهروند دیگر را به دنبال داشت.

خبرگزاری هرانا – تجمع کارگران و کارکنان مخابرات استانی در اعتراض به حقوق معوقه و همچنین عدم انعقاد قرارداد در مقابل استانداری اردبیل به درگیری لفظی بین نیروی انتظامی و تجمع کنندگان منجر شد

آبشار سنه.  یک نوجوان 12 ساله اهل و ساکن سنندج به نام فرزام زندی فرزند شیرزاد دست به خودکشی زده بود ودرگذشت هنوزعلت خودکشی این نوجوان 12 ساله خبری در دست نیست.

به گزارش کردستان میدیا، این مانور که تحت عنوان “بیتالمقدس” در حوالی شهرستان مرزی مریوان برپا خواهد شد با هدف امنیتی نمودن منطقه و ایجاد ارعاب و تهدید برای ساکنین این شهر کُردنشین مرزی برگزار میشود.

خبرگزاری هرانا – آیت مهرعلی بیگلو، فعال سیاسی آذربایجانی محبوس در زندان مرکزی تبریز وارد ۲۶مین روز اعتصاب غذای خود شد

به گزارش وبسایت کردستان میدیا، شماری از شهروندان اهل بوکان، مهاباد و پیرانشهر در استان ارومیه، روز چهارشنبه ١٧ اردیبهشتماه با اعضای خانوادههایشان برای جمعآوری گیاهان خوراکی و مغذی به طبیعت شاهیندژ رفته بودند که در بازگشت و در نزدیکی پل اصلی شاهیندژ، توسط ادارهی “منابع طبیعی” بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا – علیرضا فرشی فعال سیاسی آذربایجانی با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز شنبه دوزندانی متهم به قاچاق موادمخدر در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب اسلامشهر برای «حمید منافی و محمود اجاقلو» دو تن از فعالین سیاسی آذربایجانی قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی صادر کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نامق محمودی شهروند کُرد ساکن روستای “ایرانخواه” ازتوابع شهرستان سقز که هفدهم فروردینماه سال ١٣٩١ از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود، تاکنون به صورت “بلاتکلیف” در زندانهای حکومت اسلامی ایران نگهداری میشود.

آژانس کُردپا: یک شهروند کُرد ساکن شهر پیرانشهر هنگام جمعآوری گیاهان خوراکی بهاری بر اثر انفجار ناشی از مین کاشته شده یک پای خود را از دست داد

کوردستان میدیا: یک شهروند اهل پیرانشهر به دلیل تعقیب نیروهای رژیم اسلامی ایران به رودخانه “زیوکه” سقوط و ناپدید گردید.

آژانس کُردپا: مسئولان سازمان زندانها و اقدامات تأمینی حکومت اسلامی ایران در قزلحصار کرج حکم اعدام حداقل ١٠ تن را به مورد اجراء درآودند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُرد، شب گذشته یک زندانی کُرد به نام صلاحالدین تمامی فرزند فیض الله در قزلحصار کرج به دار آویخته شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز قبل زنی ٣٥ ساله به نام هاجر مجیدی ساکن شهر بوکان در منزل از طریق حلقآویزنمودن به طنابدار اقدام به خودکشی کرد.

هاجر دارای دو فرزند و ساکن محله میرآباد، کوچه “زاگرس ٣” بوده است.

آژانس کُردپا: ١٣٢ روستا از توابع شهرستانهای بیجار و دیواندرە با نبود یا کمبود آب آشامیدنی سالم روبرو بوده و احتمال جیرهبندی آب در استان کُردستان وجود دارد.

  به گزارش آبشار سنه.روز دوشنبه 22 اردیبهشت ماه 93 نیروهای لباس شخصی حکومت اسلامی درشهرهای سنندج و کامیاران صدها بشقاب ماهواره را ضبط و مصادر کردند.

کوردستان میدیا: تعداد ٥ قطعه کبک، مصادف با سالروز جهانی پرندگان مهاجر در زیستگاه “سیاه طاهر” ثلاث باباجانی رها شدند ، طی چند ماههی اخیر رهاسازی پرندگان و فعالیتهای فرهنگی و مدنی دوستداران محیط زیست کردستان به تیتر اخبار تبدبل شدهاست.

آژانس کُردپا: سومین جشن تولد کودکان سرطانی در حالی برگزار گردید که در چند سال اخیر ٣٠ کودک مبتلا در استان کُردستان از دنیا رفتهاند ، شامگاه روز گذشته سالن اجتماعات هتل شادی سنندج پذیرای سومین جشن تولد كودكان مبتلا به سرطان در استان کُردستان بود  این مراسم با حضور کودکانی که اکثرا کلاهی برسرشان بود و بدین وسیله سرهای بیموی خود را پوشانده بودند و نیز هنرمندان شخصیتهای عروسکی در برنامهی کودک شبکه استانی، برگزار شد.

خبرگزاری هرانا – صبح امروز دوشنبه حکم اعدام ۹ تن به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان کارون اهواز به اجرا درآمد ، احکام این افراد که توسط دادگاه انقلاب استان صادر شده است، به تأیید دادستان کل کشور رسیده و توسط رئیس قوه قضاییه تنفیذ شده است.

به گزارش وبسایت کردستان میدیا، شماری از شهروندان اهل بوکان، مهاباد و پیرانشهر در استان ارومیه، روز چهارشنبه ١٧ اردیبهشتماه با اعضای خانوادههایشان برای جمعآوری گیاهان خوراکی و مغذی به طبیعت شاهیندژ رفته بودند که در بازگشت و در نزدیکی پل اصلی شاهیندژ، توسط ادارهی “منابع طبیعی” بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه دو زندانی بنامهای ظاهر میربلوچ و ناصر براهویی در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.

خبرگزاری هرانا – کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر امروز نیز در اعتراض به بیتوجهی به مطالبات صنفیشان در مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تهران تجمع کردند.

خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدیدنظر استان اهواز حکم یکسال زندان و شرکت اجباری در مراسم مذهبی تشیع را برای چهار نوکیش اهلسنت صادر کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حیدر سیاحی، حامد سیاحی، جعفر سیاحی و توفیق مگطاعیزاده نام چهار شهروند عرب اهوازی هستند که روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه پس از اعلام تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان بازداشت و روانه زندان کارون اهواز شدند.

خبرگزاری هرانا – فاضل چوپانی معلم مدرسه و یک نوجوان ۱۵ ساله بنام لقمان روز چهارشنبه در شهر بانه بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز سه شنبه، ٢٣ اردیبهشت ماه ١٣٩٣، یک شهروند سلماسی در زندان ارومیه به دار آویخته شد.

   به گزارش آبشار سنه.امروز چهارشنبه 24 اردیبهشت اعضای تعاونی مسکن اداره منابع طبیعی سنندج در مقابل این تعاونی دست به اعتراض زدند.

این تعاونی مسکن مدت 13 سال است که مبالغی از طرف اعضا دریافت کرده است که زمین برای ساخت مسکن اعضاء خریداری نماید و اعضاء را صاحب مسکن کند . متاسفانه با گذشت 13 سال از دریافت مبلغ از اعضاء هنوز زمینی جهت ساخت مسکن خریداری نشده است و هیچ مسئولی پاسخ گو نمی باشد .

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: اخبار رسیده حاکی از آن است که موج دستگیری فعالین مذهبی که در هفتههای اخیر در مناطق غرب کشور از استان آذربایجان غربی شروع شده بود، این بار به استان کردستان رسیده و دیروز سهشنبه 23 اردیبهشتماه 1393، در چند شهر این استان از جمله کامیاران، سنندج، سقز، مریوان و بانه، چندین نفر از فعالان مذهبی اهل سنت دستگیر شدهاند.

آژانس کُردپا: سازمان زندانها و اقدامات تأمینی حکومت اسلامی ایران حکم اعدام یک شهروند کُرد بهمراه هشت زندانی دیگر در اهواز را به اجرا درآورد ، زندانی کُرد به نام علی اسماعیلی فرزند محمد اعدام گردید.

آژانس کردپا..  همزمان با بازداشت یک فعال مذهبی اهل سنت در سنندج، ١٠ فعال مذهبی بازداشت شده دیگر به “اقامه نماز جماعت اعیاد، مطابق کشورهای سنینشین” ، اوایل هفتهی جاری یک فعال مذهبی پیرو اهل سنت توسط مأموران ادارهی اطلاعات سنندج بازداشت گردید.

  به گزارش آبشار سنه. صبح امروز تعداد کثیری از کارگران ذوب آهن زاگرس بار دیگر مقابل استانداری کردستان تجمع کرده و خواستار دریافت حقوق معوقه خود شدند.  یکی از کارگران معترض به خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان گفت که هشت ماه حقوق معوقه از ذوب آهن داشتهاند که چهار ماه آن با تجمعهای اعتراضی مقابل مجلس و وزارت کار پرداخت شده اما برای چهار ماه باقیمانده هیچ گونه پاسخی از سوی مدیران به آنان داده نشده است.

به گزارش آبشار سنه..  اداره اماکن نیروی انتظامی شهر سنندج از دیروز دوشنبه 29 اردیبهشت فشار به مغازه های پوشاک فروشی سطح شهر سنندج بخصوص فروشگاه های پوشاک فروشی خیابان فردوشی و ششم بهمن را تحت فشار قرارداده اند و چندین مغازه پوشاک فروشی را پلمپ کرده اند فشار اماکن و پلمپ مغازه ها به دلیل استفاده کردن از مانکن ها برای نشان دادن مد لباس بوده است .در قوانین رژیم اسلامی حاکم بر ایران مانکن در فروشگاه های عرضه پوشاک جهت نمایش مد لباس ممونع است .

به گزارش آبشار سنه، چند روز قبل هشت فعال فرهنگی کُرد شهر پاوه که به جشنواره «ماچو» در اقلیم کُردستان دعوت شده بودند، پس از بازگشت از طرف اداره اطلاعات سپاه پاوه احضار شدند . جشنواره در روزهای 5 الی 7 اردیبهشت ماه در کردستان عراق برگراز شده بود .در ضمن تا لحظه انتشار این خبر دلیل احضار این فعالین فرهنگی کرد به اطلاعات سپاه به چه دلیلی بوده است . این فعالین فرهنگی کرد رسما به جشنواره دعوت شده بودند.

   به گزارش آبشار سنه.روز جمعه 26 اردیبهشت یک زن 35 ساله در روستای نایسر در حومه سنندج به نام معصومه احمدی اهل روستای (سیاناو) به قتل رسید مقتول دارای یک بچه می باشد وبه گفته شاهدان در محل قاتل زن برادر مقتول می باشد و هنوز انگیزه قتل و به چه صورتی به قتل رسید ه است خبری در دست نیست

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز سه شنبه، ٢٣ اردیبهشت ماه ١٣٩٣، یک شهروند سلماسی در زندان ارومیه به دار آویخته شد

گرایش به اهل تسنن کُردستان”، بیست عرب را راهی زندان اهواز کرد

آژانس کُردپا: بیست شهروند عرب اهواز اواخر هفتهی گذشته پس از تأیید حکم یک سال حبس، روانه زندان کارون گردیدند ، دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان حکم یک سال حبس تعزیری برای بیست شهروند عرب را تأیید کرد

تولید شیشه در سردشت، سه میلیارد دلار برای سپاه درآمدزایی دارد

  به گزارش آزانس کردپا.. برخی منابع مطلع در سردشت از “تجارت” مواد مخدر صنعتی توسط سپاه و “ترانزیت” آن به دیگر شهرهای کُردستان و ایران خبر میدهند ، اعضای بومی سپاه در سردشت با استفاده از حدود ٣٠٠ لابراتوار، سرگرم تولید ماده مخدر شیشه در اطراف این شهر هستند.  مواد مخدر تولیده شده که از نوع صنعتی میباشد به دیگر شهرهای کُردستان و ایران و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا ترانزیت میشود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکبر آزاد فعال هویت

ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر

الف/ هر کس ميتواند بدون هيچگونه تمايز مخصوصا از حيث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقيده سياسي يا هر عقيده ديگر و همچنين مليت، وضع اجتماعي، ثروت، نسب يا هر موقعيت ديگر از تمام حقوق و کليه آزاديهائي که در اعلاميه حاضر ذکر شده است بهره مند گردد.

ب/ بعلاوه هيچ تبعيضي به عمل نخواهد آمد که مبتني بر وضع سياسي، اداري و قضائي يا بين المللي کشور يا سرزميني باشد که شخص به آن تعلق دارد، خواه اين کشور مستقل تحت قيمومت يا غيرخود مختار بوده يا حاکميت آن به شکلي محدود شده باشد.

گزارش خلاصه نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در اردیبهشت ماه 1393 توسط رژیم اسلامی

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: در ادامه بازداشتفعالان مذهبی اهل سنت کُرد در غرب ایران، 3 فعال مذهبی دیگر در مهاباد آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش کوردستان میدیا، در ادامهی اقدامات رژیم در جهت تغییر گرایشات عقیدتی شهروندانت کُرد پیرو آیین یارسان در کرمانشاه، دو آخوند حکومتی با هدف احداث مسجد از روستای پالاس نرگس دیدار کردند.

بهگزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: مصطفی سلیمی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام که از 18 فروردینماه 1393، در اعتراض به تایید حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور، دست به اعتصاب غذا زده بود، روز پنجشنبه 28 فرودینماه 1393، به اعتصاب غذای خود پایان داد و بعد از آن از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شد.

آسونیوز: به گزارش “خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان”، زندانیان سیاسی کُرد در تبعید زندانهای جنوب ایران، روز جمعه پنجم اردیبهشتماه 1393، در راستای حمایت از زندانیان سیاسی و محکومیت هجوم هفته گذشته ماموران امنیتی به زندانیان بند 350 اوین، در زندانهای جنوب ایران دست به اعتصاب غذا زدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب اهواز برای هریک از شهروندان عرب بنامهای حبیب سیلاهوه، حبیب چایان، حسین چبیشاط، کریم چایان، صلاح الدین چبیشاط شش ماه حبس صادر کرد.

یکی ازکارگران معترض به خبرگزاری کار ایران گفت: بیش از ۴۰۰کارگر ازمجموع ۲۴۰۰ کارگر کارخانه لوله سازی اهواز دیروز در اعتراض به بیتوجهی مسئولان استانی به پرداخت نشدن ۳ ماه از معوقات حقوقی سال گذشته در محوطه کارخانه تجمع کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی مرادی به دلیل نارحتی قلبی در وضعیت وخیمی بهسر میبرد و با توجه به امکانات محدود بهداری زندان مرکزی میناب، وی نیاز فوری به اعزام به بیمارستان خارج از زندان دارد.

خانم کبودوند درباره صدمات و جراحات وارده به همسرش می گوید: شکستگی سه دنده سمت راست، خونریزی کلیه، شکستگی دو انگشت پای چپ، کبودی زانو و دست شان از آرنج به بالا، تورم پشت سر از صدمات و جراحات وارده به همسرم است که بشدت ما را نگران کرده است. وقتی به هوش آمده در اتاقی با اکسیژن روی دهان بوده است

ادامهی اعتصاب غذای آیت مهرعلیبیگلو در زندان تبریز

آیت مهرعلیبیگلو، فعال سیاسی آذربایجانی محبوس در زندان مرکزی تبریز ششمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشت.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: حبیبالله لطیفی زندانی سیاسی زندان سنندج که از سوی دادگاه انقلاب شهر سنندج به مرگ محکوم شده است، در بلاتکلیفی کامل بهسر میبرد. همچنین گفته شده فشار مسوولان زندان سنندج علیه وی و سایر زندانیان سیاسی افزایش یافته است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سه جوان کُرد به نامهای امید پیوند فرزند محمود، امجد صالحی فرزند فایق و کیوان کریمی فرزند رحیم در زندان رجاییشهر کرج به اعدام محکوم شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز شنبه، ششم اردیبهشتماه، رضا شریفی بوکانی، فعال سیاسی سابق توسط حفاظت اطلاعات سپاه در مهاباد احضار شد.

بنا بر اطلاع “کمپين صلح فعالان در تبعيد”، يوسف سيلاوى متولد ٣ ارديبهشت ١٣٣٨، فرزند عباس متولد اهواز، روز ١٧ آبان ١٣٨٨، در منزلش واقع در فاز ۴ اهواز، دستگير شد و از آن تاريخ جستجوى خانواده سيلاوى از طريق مراجعه ايشان به نهادهاى امنيتى، انتظامى و قضايى بى نيتجه بوده وکارگزاران رژیم از پاسخگويى درباره سرنوشت وى طفره مى روند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اوایل هفته جاری در محوطه زندان دیزلآباد کرمانشاه ۸ زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر و قتل عمد از طریق چوبه دار اعدام شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ،دادستان عمومی و انقلاب اسلامی زاهدان گفت: حکم اعدام امید پیری ، علی دهمرده و ایمان گلوی پس از تایید دیوان عالی کشور ساعت ۶ صبح امروز در محل مرگ موسی نوری قلعه نو و مهدی مرئی مقابل دادسرای عمومی و انقلاب زابل اجرا شد.

آژانس کُردپا: استمرار مرگ مشکوک شهروندان کُرد در مریوان و عدم پیگیری نهادهای حکومتی، نگرانی تشکیل باندهای تبهکار را افزایش داده است.

آژانس کُردپا: به سبب هر آنچه “فقر معیشتی” و “افسردگی” خوانده میشود، دو شهروند کُرد در روستاهایی ارومیه خودکُشی کردند. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مردی ٣٨ ساله از اهالی روستای “قصریک”(روضهچایی) در روز هشتم اردیبهشتماه اقدام به خودکُشی کردند.

برپایه گزارش آبشار سنه، در آستانه اول ماه مه نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم از شامگاه روز یکشنبه به بعد فضای شهر سنندج را ملیتاریزه کرده اند.

 بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از حدود دو ماه پیش قبرستان بهاییان در شهر اهواز بسته شده و کوچه منتهی به این مکان توسط بلوکهای سیمانی بزرگ مسدود شده و هیچکس مسئولیت این اقدام را برعهده نمیگیرد.

کوردستان میدیا: یک کارگر کُرد اهل روستای دولتآباد سنندج بر اثر سقوط از ساختمان ٨ طبقە در حال احداث جان باخت.

آژانس کُردپا: در آستانهی روز جهانی کارگر، وضعیت کارگران در مناطق کُردنشین بسیار نامناسب گزارش شده و هیچ مسئولی نسبت به این وضعیت پاسخگو نمیباشد.

به گزارش ابشار سنه. امروز یازدهم اردیبهشت ماه راس ساعت 19 کارگران و فعالین کارگری با راهپیمایی در طول خیابان گلشن این شهر، مراسم روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. در این مراسم حاضرین با برافراشتن پلاکارد و سر دادن شعارهایی از قبیل “نان، مسکن، آزادی” و “کارگر زندانی آزاد باید گردد” و در مسیر خیابان گلشن را از جلوی دبستان استقلال به سمت چهارراه گلشن راهپیمایی کردند.

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام علی چبیشاط و سیدخالد موسوی دو زندانی فرهنگی اهوازی در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

آژانس کُردپا: اداره اطلاعات شهر بوکان خانواده و همسر یک فعال سیاسی کُرد ساکن خارج کشور را تحت فشار قرار داده که باید فرزندشان را به ایران بازگردانند.

آژانس کُردپا: موج بازداشت شهروندان کُرد توسط نهادهای امنیتی در مناطق کُردنشین ایران ادامه دارد و در این راتباط یک شهروند کُرد ساکن شهر پاوه از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردید.

آژانس کُردپا: به سبب هرآنچه “توهمات ناشی از مصرف مواد مخدر” خوانده میشود، مردی در پاوه همسرش را به قتل رساند.

آسونیوز: به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، مسئولان زندان از آزادی این زندانی سیاسی جلوگیری میکنند. و نامبرده به علت بیماری کلیه در وضعیت بسیار بد جسمی بسر میبرد. بطوری که تا کنون دو مورد به دلیل ناراحتی جسمی به بهداری زندان منتقل شده است.

آبشار سنه . به گزارش خبرگزاریهای داخلی، حسین فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری منصوب شده حکومتی سنندج، در آیین افتتاحیه مرحله استانی پانزدهمین مسابقات مهارت در مرکز آموزش فنی و حرفهای ورمقانی کردستان، نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی استان سنندج را بیش از 50 درصد اعلام کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این ۵ فعال فرهنگی که در مهر ماه سال گذشته به زندان محکوم شده بودند با تایید احکام بدوی خود در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به زندان اوین فراخوانده شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام دو زندانی اهوازی به نامهای علی چبیشاط و سید خالد موسوی، که از ۲۷ اسفند ماه سال ۹۲، توسط نیروهای اداره اطلاعات، از زندان فجر دزفول به مکان نامعلومی منتقل شدهاند، در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی بازداشت سه طلبه اهلسنت مدرسه دینی «امام شافعی» در شهرستان «اوز» واقع در استان فارس، روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه دو طلبه دیگر اهلسنت به نامهای نورآقا وکیلی و محمد نیکزاد نیز بازداشت شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز گذشته یک شهروند کُرد در شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه بر اثر شلیک مستقیم هنگ مرزی نیروی انتظامی به شدت زخمی گردید.

خبرگزاری هرانا – حیات بلیدهای زندانی عادی زندان چابهار براثر ابتلا به ایدز جان سپرد.

خبرگزاری هرانا – باوجود گذشت بیش از دو ماه از بازداشت احمد سهرابی شهروند بلوچ اهلسنت وی بصورت بلاتکلیف در زندان نگهداری میشود.

کوردستان میدیا: شمار قابل توجهی از اعضای تعاونی ١٤ مسکن مهر قروه در جریان یک تجمعی اعتراضی در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پیگیری وضعیت پروژهی مسکن مهر در این شهرستان شدند.

آسونیوز: به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، علی مرادی زندانی سیاسی کرد که به دلیل ناراحتی قلبی در روز پنجشنبه هفته گذشته به مراکز درمانی خارج زندان منتقل و بعد از رسیدگیجزئی به زندان بازگردانده شده است.

آژانس کُردپا: یک دانشجوی کُرد در دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد کرمانشاه با اقدام به خودسوزی به زندگی خود پایان داد.

آژانس کُردپا: به دلیل انفجار گاز طبیعی در شهر مهاباد ٢ نوجوان جان خود را از دست دادند و ٧ تن دیگر نیز به شدت زخمی شدند.

بنابە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبە ١٥ اردیبهشتماه، جسد یک زن ٨٠ سالە بەنام کبری یوسفی در شهر پاوە و درحالی کە حلقآویز شدە بود، کشف گردید.

آژانس کُردپا: در ادامه موج طبیعتدوستی شکارچیان کُرد، شماری از شکارچیان کُرد ٥ روستای منطقه “گورک” شهرستان سقز به صورت دسته جمعی کبکهای خود را به دامن طبیعت رها کردند.

آسونیوز: به گزارش “ایسنا”، «ماموستا ملاعلی مقدمی» شخصیت مذهبی منطقهی هه ورامان استان سنندج در مراسم سنتی «کومسا» که هر سال در نیمهی اردیبهشتماه در روستای «هه ورامان ته خت» برگزار میشد، در سخنانی که قرار بود این مراسم را برای گردشگرانی که از سراسر کشور و همچنین خارج از ایران در منطقه حضور داشتند معرفی کند، گفت: اصلا چنین مراسمی نبوده و دیگر چیزی از مراسم «پیر شالیار» باقی نمانده است.

خبرگزاری ديدبان حقوق بشر کردستان: امید احمدزاده روزنامه نگار وعضو شورای نویسندگان هفته نامه های آسو,دیدگاه و ندای دانشجو که در سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای اطلاعات شهر سنندج بازداشت و بعد از ۳ماه با قرار وثیقه ی ۱۰۰میلیون تومانی ازاد گردید و در سال ۸۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ، تجمع و تبلیغ جهت تشویش اذهان عمومی علیه نظام اسلامی و جاسوسی برای گروه های مخالف نظام در دادگاه به صورت غیابی به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

به گزارش روابط عمومی زندان کارون اهواز، غلامحسین ، زندانی که به مدت سیزده سال در زندان مرکزی اهواز منتظر اجرای حکم قصاص بود، در آستانه اجرای حکم قصاص و در واپسین لحظه، با بخشش مادر مقتول چوبه دار رهایی یافت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواخر هفتهی گذشته یکی از جوانان روستای “حسنآباد” به نام شهسوار شهسواری از سوی نیروهای امنیتی روانسر بازداشت و به کرمانشاه انتقال یافت وی به سبب آنچه “اعتراض به سخنان غیردینی امام جمعهی روستا” خوانده شده، بازداشت شده است

آژانس کُردپا: اقدام به خودسوزی دختری ١٧ ساله در جوانرود، مرگ وی را پس از یک هفته رقم زد.

کوردستان میدیا: نیروهای رژیم اسلامی در یک حملهی شبانه به کولبر کُرد در داخل مرزهای اقلیم کُردستان، بارهای وی را مصادره کردند.

آژانس کُردپا: مسئولان زندان مرکزی همدان حکم اعدام یک شهروند کُرد را به مورد اجرا درآوردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه روز گذشته، هفدهم اردیبهشتماه نظامیان حکومتی مستقر در پاسگاه روستای “بزمیرآباد” از توابع شهرستان سرپلذهاب با شلیک مستقیم به یک شهروند کُرد وی را به قتل رساندند هویت این شهروند اهل جوانرود، صلاح ویسی فرزند عزیز عنوان شده است.

آژانس کُردپا: یک زن مطلقه در یکی از شهرکهای ارومیه از سوی اعضای خانوادهاش کشته شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته دستگاه قضایی ایران در مهاباد یک زندانی سیاسی کُرد به نام سیدمحمد حسینی را از زندان این شهر به بوکان منتقل کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سحرگاه امروز، چهارشنبه، مسئولان زندان مرکزی سنندج یک زندانی کُرد به نام “غ.ر” را اعدام کردند.

خبرگزاری هرانا – ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮﯼ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻻﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﻮﮐﺎﻥ ﻭ ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ، تاکنون ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ.

خبرگزاری هرانا – از ۷ ماه پیش تاکنون از محل نگهداری نامق محمودی زندانی سیاسی کرد اطلاعی در دست نیست.

کوردستان میدیا: انفجار گاز در یکی از محلات مهاباد، مرگ دو نفر و جراحت هفت شهروند دیگر را به دنبال داشت.

خبرگزاری هرانا – تجمع کارگران و کارکنان مخابرات استانی در اعتراض به حقوق معوقه و همچنین عدم انعقاد قرارداد در مقابل استانداری اردبیل به درگیری لفظی بین نیروی انتظامی و تجمع کنندگان منجر شد

آبشار سنه.  یک نوجوان 12 ساله اهل و ساکن سنندج به نام فرزام زندی فرزند شیرزاد دست به خودکشی زده بود ودرگذشت هنوزعلت خودکشی این نوجوان 12 ساله خبری در دست نیست.

به گزارش کردستان میدیا، این مانور که تحت عنوان “بیتالمقدس” در حوالی شهرستان مرزی مریوان برپا خواهد شد با هدف امنیتی نمودن منطقه و ایجاد ارعاب و تهدید برای ساکنین این شهر کُردنشین مرزی برگزار میشود.

خبرگزاری هرانا – آیت مهرعلیبیگلو، فعال سیاسی آذربایجانی محبوس در زندان مرکزی تبریز وارد ۲۶مین روز اعتصاب غذای خود شد

به گزارش وبسایت کردستان میدیا، شماری از شهروندان اهل بوکان، مهاباد و پیرانشهر در استان ارومیه، روز چهارشنبه ١٧ اردیبهشتماه با اعضای خانوادههایشان برای جمعآوری گیاهان خوراکی و مغذی به طبیعت شاهیندژ رفته بودند که در بازگشت و در نزدیکی پل اصلی شاهیندژ، توسط ادارهی “منابع طبیعی” بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا – علیرضا فرشی فعال سیاسی آذربایجانی با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز شنبه دوزندانی متهم به قاچاق موادمخدر در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب اسلامشهر برای «حمید منافی و محمود اجاقلو» دو تن از فعالین سیاسی آذربایجانی قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی صادر کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نامق محمودی شهروند کُرد ساکن روستای “ایرانخواه” ازتوابع شهرستان سقز که هفدهم فروردینماه سال ١٣٩١ از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود، تاکنون به صورت “بلاتکلیف” در زندانهای حکومت اسلامی ایران نگهداری میشود.

آژانس کُردپا: یک شهروند کُرد ساکن شهر پیرانشهر هنگام جمعآوری گیاهان خوراکی بهاری بر اثر انفجار ناشی از مین کاشته شده یک پای خود را از دست داد

کوردستان میدیا: یک شهروند اهل پیرانشهر به دلیل تعقیب نیروهای رژیم اسلامی ایران به رودخانه “زیوکه” سقوط و ناپدید گردید.

آژانس کُردپا: مسئولان سازمان زندانها و اقدامات تأمینی حکومت اسلامی ایران در قزلحصار کرج حکم اعدام حداقل ١٠ تن را به مورد اجراء درآودند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُرد، شب گذشته یک زندانی کُرد به نام صلاحالدین تمامی فرزند فیضالله در قزلحصار کرج به دار آویخته شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز قبل زنی ٣٥ ساله به نام هاجر مجیدی ساکن شهر بوکان در منزل از طریق حلقآویزنمودن به طنابدار اقدام به خودکشی کرد.

هاجر دارای دو فرزند و ساکن محله میرآباد، کوچه “زاگرس ٣” بوده است.

آژانس کُردپا: ١٣٢ روستا از توابع شهرستانهای بیجار و دیواندرە با نبود یا کمبود آب آشامیدنی سالم روبرو بوده و احتمال جیرهبندی آب در استان کُردستان وجود دارد.

  به گزارش آبشار سنه.روز دوشنبه 22 اردیبهشت ماه 93 نیروهای لباس شخصی حکومت اسلامی درشهرهای سنندج و کامیاران صدها بشقاب ماهواره را ضبط و مصادر کردند.

کوردستان میدیا: تعداد ٥ قطعه کبک، مصادف با سالروز جهانی پرندگان مهاجر در زیستگاه “سیاه طاهر” ثلاث باباجانی رها شدند ، طی چند ماههی اخیر رهاسازی پرندگان و فعالیتهای فرهنگی و مدنی دوستداران محیط زیست کردستان به تیتر اخبار تبدبل شدهاست.

آژانس کُردپا: سومین جشن تولد کودکان سرطانی در حالی برگزار گردید که در چند سال اخیر ٣٠ کودک مبتلا در استان کُردستان از دنیا رفتهاند ، شامگاه روز گذشته سالن اجتماعات هتل شادی سنندج پذیرای سومین جشن تولد كودكان مبتلا به سرطان در استان کُردستان بود  این مراسم با حضور کودکانی که اکثرا کلاهی برسرشان بود و بدین وسیله سرهای بیموی خود را پوشانده بودند و نیز هنرمندان شخصیتهای عروسکی در برنامهی کودک شبکه استانی، برگزار شد.

خبرگزاری هرانا – صبح امروز دوشنبه حکم اعدام ۹ تن به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان کارون اهواز به اجرا درآمد ، احکام این افراد که توسط دادگاه انقلاب استان صادر شده است، به تأیید دادستان کل کشور رسیده و توسط رئیس قوه قضاییه تنفیذ شده است.

به گزارش وبسایت کردستان میدیا، شماری از شهروندان اهل بوکان، مهاباد و پیرانشهر در استان ارومیه، روز چهارشنبه ١٧ اردیبهشتماه با اعضای خانوادههایشان برای جمعآوری گیاهان خوراکی و مغذی به طبیعت شاهیندژ رفته بودند که در بازگشت و در نزدیکی پل اصلی شاهیندژ، توسط ادارهی “منابع طبیعی” بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه دو زندانی بنامهای ظاهر میربلوچ و ناصر براهویی در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.

خبرگزاری هرانا – کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر امروز نیز در اعتراض به بیتوجهی به مطالبات صنفیشان در مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تهران تجمع کردند.

خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدیدنظر استان اهواز حکم یکسال زندان و شرکت اجباری در مراسم مذهبی تشیع را برای چهار نوکیش اهل سنت صادر کرد ، حیدر سیاحی، حامد سیاحی، جعفر سیاحی و توفیق مگطاعیزاده نام چهار شهروند عرب اهوازی هستند که روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه پس از اعلام تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان بازداشت و روانه زندان کارون اهواز شدند.

خبرگزاری هرانا – فاضل چوپانی معلم مدرسه و یک نوجوان ۱۵ ساله بنام لقمان روز چهارشنبه در شهر بانه بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز سه شنبه، ٢٣ اردیبهشت ماه ١٣٩٣، یک شهروند سلماسی در زندان ارومیه به دار آویخته شد.

   به گزارش آبشار سنه.امروز چهارشنبه 24 اردیبهشت اعضای تعاونی مسکن اداره منابع طبیعی سنندج در مقابل این تعاونی دست به اعتراض زدند.

این تعاونی مسکن مدت 13 سال است که مبالغی از طرف اعضا دریافت کرده است که زمین برای ساخت مسکن اعضاء خریداری نماید و اعضاء را صاحب مسکن کند . متاسفانه با گذشت 13 سال از دریافت مبلغ از اعضاء هنوز زمینی جهت ساخت مسکن خریداری نشده است و هیچ مسئولی پاسخ گو نمی باشد .

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: اخبار رسیده حاکی از آن است که موج دستگیری فعالین مذهبی که در هفتههای اخیر در مناطق غرب کشور از استان آذربایجان غربی شروع شده بود، این بار به استان کردستان رسیده و دیروز سهشنبه 23 اردیبهشتماه 1393، در چند شهر این استان از جمله کامیاران، سنندج، سقز، مریوان و بانه، چندین نفر از فعالان مذهبی اهل سنت دستگیر شدهاند.

آژانس کُردپا: سازمان زندانها و اقدامات تأمینی حکومت اسلامی ایران حکم اعدام یک شهروند کُرد بهمراه هشت زندانی دیگر در اهواز را به اجرا درآورد ، زندانی کُرد به نام علی اسماعیلی فرزند محمد اعدام گردید.

آژانس کردپا..  همزمان با بازداشت یک فعال مذهبی اهل سنت در سنندج، ١٠ فعال مذهبی بازداشت شده دیگر به “اقامه نماز جماعت اعیاد، مطابق کشورهای سنینشین” ، اوایل هفتهی جاری یک فعال مذهبی پیرو اهل سنت توسط مأموران ادارهی اطلاعات سنندج بازداشت گردید.

  به گزارش آبشار سنه. صبح امروز تعداد کثیری از کارگران ذوب آهن زاگرس بار دیگر مقابل استانداری کردستان تجمع کرده و خواستار دریافت حقوق معوقه خود شدند.  یکی از کارگران معترض به خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان گفت که هشت ماه حقوق معوقه از ذوب آهن داشتهاند که چهار ماه آن با تجمعهای اعتراضی مقابل مجلس و وزارت کار پرداخت شده اما برای چهار ماه باقیمانده هیچ گونه پاسخی از سوی مدیران به آنان داده نشده است.

به گزارش آبشار سنه..  اداره اماکن نیروی انتظامی شهر سنندج از دیروز دوشنبه 29 اردیبهشت فشار به مغازه های پوشاک فروشی سطح شهر سنندج بخصوص فروشگاه های پوشاک فروشی خیابان فردوشی و ششم بهمن را تحت فشار قرارداده اند و چندین مغازه پوشاک فروشی را پلمپ کرده اند فشار اماکن و پلمپ مغازه ها به دلیل استفاده کردن از مانکن ها برای نشان دادن مد لباس بوده است .در قوانین رژیم اسلامی حاکم بر ایران مانکن در فروشگاه های عرضه پوشاک جهت نمایش مد لباس ممونع است .

به گزارش آبشار سنه، چند روز قبل هشت فعال فرهنگی کُرد شهر پاوه که به جشنواره «ماچو» در اقلیم کُردستان دعوت شده بودند، پس از بازگشت از طرف اداره اطلاعات سپاه پاوه احضار شدند . جشنواره در روزهای 5 الی 7 اردیبهشت ماه در کردستان عراق برگراز شده بود .در ضمن تا لحظه انتشار این خبر دلیل احضار این فعالین فرهنگی کرد به اطلاعات سپاه به چه دلیلی بوده است . این فعالین فرهنگی کرد رسما به جشنواره دعوت شده بودند.

   به گزارش آبشار سنه.روز جمعه 26 اردیبهشت یک زن 35 ساله در روستای نایسر در حومه سنندج به نام معصومه احمدی اهل روستای (سیاناو) به قتل رسید مقتول دارای یک بچه می باشد وبه گفته شاهدان در محل قاتل زن برادر مقتول می باشد و هنوز انگیزه قتل و به چه صورتی به قتل رسید ه است خبری در دست نیست

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز سه شنبه، ٢٣ اردیبهشت ماه ١٣٩٣، یک شهروند سلماسی در زندان ارومیه به دار آویخته شد

گرایش به اهل تسنن کُردستان”، بیست عرب را راهی زندان اهواز کرد

آژانس کُردپا: بیست شهروند عرب اهواز اواخر هفتهی گذشته پس از تأیید حکم یک سال حبس، روانه زندان کارون گردیدند ، دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان حکم یک سال حبس تعزیری برای بیست شهروند عرب را تأیید کرد

تولید شیشه در سردشت، سه میلیارد دلار برای سپاه درآمدزایی دارد

  به گزارش آزانس کردپا.. برخی منابع مطلع در سردشت از “تجارت” مواد مخدر صنعتی توسط سپاه و “ترانزیت” آن به دیگر شهرهای کُردستان و ایران خبر میدهند ، اعضای بومی سپاه در سردشت با استفاده از حدود ٣٠٠ لابراتوار، سرگرم تولید ماده مخدر شیشه در اطراف این شهر هستند.  مواد مخدر تولیده شده که از نوع صنعتی میباشد به دیگر شهرهای کُردستان و ایران و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا ترانزیت میشود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکبر آزاد فعال هویت طلب آذربایجانی که در اسفند سال گذشته (۱۳۹۲) و به جهت سخنرانی در مراسم بزرگداشت روز  جهانی زبان مادری در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شده بود شامگاه روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با تودیع وثیقه یکصد و پنجاه میلیون تومانی و بطور موقت از زندان آزاد شد.

خبرگزاری هرانا – آیت مهرعلیبیگلو زندانی سیاسی هویت طلب زندان مرکزی تبریز ۳۶مین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر میگذارد و در شرایط نگران کنندهای بسر میبرد

خبرگزاری هرانا – سه تن از معلمان کرد اهلسنت و از اعضای مکتب قرآن در شهرهای سردشت و بوکان از آموزش و پرورش اخراج شدند ، شورش مصطفیزاده با ۱۲ سال سابقه، ابراهیم رستمی با ۱۰ سال سابقه و فریدون علیپور با ۴ سال سابقه بهدلیل اعتقادات مذهبی از اداره آموزش و پرورش اخراج شدند

  به گزارش آبشار سنه..امروز چهار شنبه 31.02.1393 به دستور دادستان انقلاب و عمومی دادگستری شهرستان سنندج(جوهری) همراه  ستاد اجرای فرمان خمینی و همچنین همراه یک یگان از نیروهای انتظامی به محل باغ یک کشاورزدر روستای دوشان در حکومه سنندج رفتند و هرانچه یک خانه باغ  را که ساخته بود تخیب کردند در ضمن محل احداث خانه باغ مربوط به خود صاحب ملک بوده است

  به گزارش آبشار سنه. روز دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 کارگران ذوب آهن در سنندج راهپیمایی اعتراضی انجام دادند .کارگران معترض پلاکاردهایی با نوشته هایی همچون 1: ما خواهان بازگشت به کار میباشیم 2: ما خواهان پرداخت حقوق معوقه میباشم 3 : ما خواهان افزایش حقوق ماهیانه هستیم .در خیابانهای اصلی شهر به طرف استانداری حرکت کردند.  .

آژانس کُردپا: چند روز قبل دو جوان کُرد ساکن شهرستان تکاب در استان آذربایجانغربی از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی بازداشت شدند ، اداره اماکن شهر تکاب دو جوان کُرد ساکن این شهر به نامهای افشین میری و رسول رنجی را بازداشت کرد.

آژانس کُردپا: یک شهروند سنندجی پس از سپری کردن ١١ سال حبس در زندان مرکزی سنندج آزاد ، روز شنبه بیست و هفتم اردیبهشت، مسعود حسینپناهی از اهالی روستای “باباریز” از توابع سنندج که ١١ سال پیش به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت اسلامی ایران بازداشت شده بود آزاد گردید.

آژانس کُردپا: در ادامهی طرح جنجالبرانگیز “تفکیک جنسیتی” در میان دانشجویان، یک دانشگاه دخترانه دولتی در ارومیه راهاندازی گردید ، از سال تحصیلی آینده ( ٩٣ ـ ٩٤)، دانشگاه الزهرا نخستین گروه از دانشجویان خود را در ارومیه پذیرش میکند و این دانشجویان در رشتهی کارشناسی ارشد میباشد

به گزارش ابشار سنه ..  دیروز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه یک فعال اهلسنت بنام آرش مهدی خانی برادر یک زندانی اهل سنت که چند سال پیش اعدام شده بود، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر سنندج بازداشت شد بنابر گفتهٔ یکی از نزدیکان وی ، نامبرده به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل و هم اکنون در آنجا بسر می برد

این موارد نقض حقوق بشراقوام  در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 – انتظامی  3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد.

حکم اعدام و اجرای ان توسط دادگاه انقلاب و اجرای ان توسط اداره کل زندانها و اجرای احکام صورت می گیرد

شکنجه زندانیان ودستگیر شدگان در پاسگاهای نیروی انتظامی و اداره اگاهی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات و مسئولین زندان و بازجویان صورت می گیرد

قتل و مجروح شدن شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران صورت می گیرد

اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد

ناپدید شدن فعالین سیاسی و مدنی . کارگری .دانشجوئی . زنان . و خانواده های زندانیان سیاسی توسط نیروهای اطلاعاتی بدونه اخذ دستگیری از دادسراو یا دادگاه انقلاب و بصورت خود سر دستگیر و به مکانهای نامعلومی برده میشوند و حتی خانواده های ناپدید شدگان از محل انها هیچگونه اطلاعی ندارند

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ……… کمیته اقوام و ملل

مسئول کمیته اقوام و ملل …. شهریار ایازی