نقض حقوق بشر اقوام و ملل ایرانی در اسفند ماه 1392 توسط حکومت اسلامی

ماده 3اعلامیه جهانی حقوق بشر

ھر کس حق زندگی ، آزادی و امنيت شخصی دارد

ماده5

احدی را نمی توان تحت شکنجه ﯾا مجازات ﯾا رفتاری قرار داد که ظالمانه و ﯾا بر خاف انسانيت و شئون بشری ﯾا موھن باشد

بازداشت فرزند یکی از روحانیان اهل‌سنت

خبرگزاری هرانا – فرزند مولوی یوسف سهرابی (نکهچی) توسط ماموران وزارت اطلاعات ایرانشهر بازداشت و تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

خبرگزاری هرانا – عدنان حسن‌پور روزنامە نگار زندانی کرد بعد از هفت سال زندان در سنندج برای ادامە محکومیتش بە زندان زابل تبعید شد.په

خبرگزاری هرانا – از وضعیت محمود شه‌بخش زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی زاهدان از یک هفته پیش هیچ اطلاعی در دست نیست

کردانه:براساس گزارش‌های رسیده از ایران، روز گذشته یک شنبه ۴ اسفندماه، لقمان مرادی زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر هنگام انتقال به دادگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است

خبرگزاری هرانا – دست‌کم ۵۰ تن از فعالین و شهروندان از اقلیت های قومی ترک زبان که در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری شرکت کرده بودند بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا – موج بازداشت گسترده فعالان مدنی آذربایجانی در روز جهانی زبان مادری این بار در تهران.

خبرگزاری هرانا – دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در ژنو، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به افزایش اعدام در ایران هشدار داده است.

خبرگزاری هرانا – در هفته گذشته دو تن از دراویش بندرعباس به نام‌های جواد اسماعیلی ششده و محمد زینایی به صورت جداگانه به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی چندین ساعته قرار گرفتند.

نگذاریم لقمان را اعدام  کنند.از بلندگوی زندان همين الان اعلام کردند، که لقمان را فردا یکشنبه ساعت ۶ صبح خواهند برد! یکشنبه, 04 اسفند 1392

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام یک متهم به قتل در خوی اجرا شد. به گزارش واحد مرکزی خبر،دادستان دادگاههای عمومی و انقلاب خوی افزود: این فرد پنج سال پیش دختر ۹ ساله‌ای را بعد از تجاوز به قتل رسانده بود.

کردستان میدیا.آرمان پرویزی دانشجوی زندانی محکوم به اعدام، دیروز دوشنبه ششم اسفندماه از زندان رشت به زندان زابل منتقل شد و این امر نگرانی‌ها را نسبت به اجرای حکم اعدام وی، تشدید کرده است.

کردستان میدیا 80 درصد از مردم زابل بیکار هستند..اسفند ۱۳۹۲  هوشنگ ناظری فرماندار زابل اعلام کرد، ۸۰ درصد مردم زابل در پی خشکسالی سال‌های اخیر بیکار شده‌اند.

آژانس کُردپا: بر اثر تعقیب و گریز کولبران از سوی نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران در مرز باشماق مریوان، یک کولبر کُرد زخمی گردید.

کردستان میدیا . بر پایه گزارش‌های منتشر شده در آستانه روز جهانی زبان مادری، دهها تن از شهروندان آذری در ایران بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری هرانا – دبیر خانه کارگر اردبیل از اخراج رئیس انجمن صنفی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به دلیل آنچه «پیگیری مطالبات صنفی کارگران» می‌خواند خبر داد.

کوردانه:بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی وضعیت زندانیان گمنام و کم‌تر شناخته شده در زندان های جمهوری اسلامی، گاه ناگوارتر از زندانیان مشهور و شناخته شده‌تر است

کوردانه:بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پس از سه ماه بلاتکیلفی دادگاه انقلاب اسلامی با لغو حکم اعدام دو زندانی سیاسی کرد مخالفت و مجددا آنها را به اعدام محکوم کرد.

آبشار سنه.محکومیت فرزند یک زندانی سیاسی در دادگاه ..جمال آگوشی پسر محمدامین آگوشی زندانی سیاسی زندان زاهدان بدلیل تماس با نهادهای حقوق بشری به ۱ سال زندان محکوم شد.

کوردستان میدیا: حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران ارومیه در اقدامی، سیزده نفر از فرماندهان این نهاد را به اتهام خرید و فروش اسلحه بازداشت کرد.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان سمنان، حکم قصاص نفس یک زندانی متهم به قتل امروز در زندان مرکزی سمنان به اجرادر امد.

خبرگزاری هرانا – با وجود گذشت ۲۰ روز از بازداشت اکبرآزاد، فعال سیاسی آذربایجانی هنوز از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

آژانس کُردپا: در شهرهای مریوان، جوانرود و روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان، در بیست و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچە، چندین مراسم مختلف از سوی فعالین فرهنگی کُرد برگزار گردید.

کردستان میدیا.سه فعال سیاسی کُرد اهل شهرستان روانسر که از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بودند، با تودیع وثیقه ١٥٠ میلیون تومانی بصورت موقت آزاد شدند.

خبرگزاری هرانا – قادر محمدزاده زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه (دریا) در بین زندانیان عادی و شرور نگهداری می‌شود.

کوردستان میدیا: در ادامەی موج بازداشت شهروندان کُرد از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران، یک شهروند کُرد در ارومیه بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «فاروق سامانی» هنرمند مهابادی در اوایل اسفند سال گذشته از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد و در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

خبرگزاری هرانا – قادر محمدزاده زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه (دریا) در بین زندانیان عادی و شرور نگهداری می‌شود.

بنابه گزارش كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني، امروز سه شنبه ٢٠ اسفندماه ١٣٩٢ با رضايت اولياي دم و موافقت ديوان عالي كشور حكم اعدام زنداني سياسي كرد رشيد آخكندي لغو شد و قرار است دوباره پرونده اين زنداني سياسي كرد مورد رسيدگي قرار گيرد.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، به دلیل بی‌توجهی مسولان زندان مراغه وریا خسروی زندانی سیاسی کرد بدلیل درد کلیه و عفونت شدید و وضعیت وخیم جسمی، جانش در معرض خطر قرار گرفته است.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، قدریه قادری زندانی سیاسی کُرد، پس از گذشت 6 ماه از انتقال به بند نسوان زندان مرکزی یاسوج، کماکان در میان زندانیان زن که بیشتر جرایم مواد مخدری دارند به‌سر می‌برد و گفته می‌شود از طرف مسوولان این زندان، همواره تحت فشار، آزار و اذیت و تحت کنترل قرار می‌گیرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه بیستم اسفندماه نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران در شهر سنندج به دلایل نامعلومی خودور شخصی یک شهروند کُرد را مورد شلیک مستقیم قرار داده که زخمی‌شدن وی را درپی داشت.

آژانس کُردپا: اداره‌ی ارشاد اسلامی، رسانه‌ها و نشریات استان آذربایجان‌غربی در مورد انتشار اخبار معضلات اجتماعی مورد تهدید و اخطار قرار گرفتند. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در حالی که معضلات اجتماعی و نرخ تورم در ایران روبه افزایش می‌باشد،

آژانس کُردپا: پروانه‌ی وکالت یک وکیل کُرد ساکن شهرستان ارومیه از سوی دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به حالت تعلیق درآمد.

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران در کرمانشاه، حکم شش ماه زندانی هشت فعال فرهنگی کُرد را تأیید کرد.

آژانس کُردپا: جمعی از معلمین و فعالین حقوق زنان در سنندج از پیمان نودینیان، معلم کُرد دیدار بعمل آوردند.

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ه‍.ش. یکی از خادمین جمعیت موسوم به ”کلیسای ایران” به همراه ۷ نفر از مسیحیان فارسی زبان در کنار یک رودخانه نزدیک شهر شوش بازداشت شدند.

کردپا.حاکمیت اقدام به تور و گشت‌های شبانه در تبریز می‌نمایند. بسیجی‌های مساجد بنام تامین امنیت در شهر با ایجاد تور و گشت‌های شبانه موجب سلب آرامش و همچنین رعب و وحشت شهروندان در تبریز شده‌اند.

سید موسی موسوی شاعر ملی عرب احوازی مقیم کشور هلند روز پنج شنبه ۶ مارس سال جاری میلادی مورد حمله عوامل جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

خبرگزاری هرانا – مریم ناصری، از فعالان مدافع حقوق زنان ۱۷ اسفند (هشتم مارس) توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت شد.

کردستان میدیا.حکم دادگاه اردبیل در خصوص اتهام 7 فعال آذربایجانی معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه در سال 1390 صادر شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پنج نفر از متهمین به نام‌های علیرضا رضایی، علی هاشمی‌پور، حیدرعلی رضایی، ابراهیم نوری و غلامرضا رحمانی در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۲ مورد بازداشت نیروهای امنیتی قرار گرفته و جهت اجرای حکم به زندان مرکزی شهرستان لنجان منتقل شدند.

خبرگزاری هرانا – با وجود صدور احکام سنگین برای مولوی نقشبندی و همراهانش دادگاه جدیدی روز سه شنبه ۲۰ اسفند قرار است برای آن‌ها برگزار شود

بنا به گزارشهای منتشر شده بر روی پايگاههای اطلاع رسانی، رژيم آخوندی هشت تن از هموطنان مسيحی را در شهر شوش دانيال دستگير کرده و آنها را تحت شکنجه و بازجويی قرار داده است.

آژانس کُردپا: نزدیک به ١٥٠ دختر و پسر کُرد در سنندج از سوی پلیس این شهر به دلایل نامعلومی در یک گردهمایی عمومی بازداشت شدند.

آژانس کُردپا: بستگان و نزدیکان دختر دانشجوی کُرد در ارومیه همچنان به قتل شیدا حاتمی در دانشگاه اصرار می‌ورزند.

۱۴ اسفند ۱۳۹۲ فعالان حقوق بشر می‌گویند، موج بازداشت فعالان عرب که از روز هفتم اسفندماه آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حکم ٢٠ ضربه شلاق پیمان نودینیان عضو هیات مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان کُردستان در شعبه اجرای احکام دادگستری سنندج اجرا شد.

– غلامرضا خسروی زندانی سیاسی محکوم به اعدام بند ۳۵۰ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.کرپا.

علی افشاری زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام در زندان ارومیه، از ناحیه دست راست به طور کامل فلج شده است. با وجود وضعیت وخیم جسمی هنوز در زندان به‌سر می‌برد و خطر جدی مرگ وی را تهدید می‌کند.

از بازداشت رحیم رشی فعال سیاسی کُرد مهابادی، 14 روز گذشته است. گفته می‌شود وی از سوی نیروهای امنیتی اطلاعات مهاباد بازداشت شده و اکنون سومین روزی است که به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است.

کوردانه:یک منبع محلی آگاه به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت، روز چهار شنبه ۲۳ بهمن ماه نیروهای عملیاتی وزارت اطلاعات شهر سنه در خیابان ارشاد این شهر یک خودرو پراید را در حین حرکت و بدون اخطار توقف مورد هدف تیراندازی مستقیم قرار داد. در اثر این تیراندازی ها دو شهروند کُرد کشته شده و یک نفر هم به شدت زخمی شده است.

آژانس کُردپا: به دنبال مرگ یک دختر دانشجوی کُرد در مرکز آموزش عالی “شهید باکری” میاندوآب، دانشجویان این دانشگاه دست بە اعتصاب زدند.

تاریخ: سه شنبه ,۱۳ اسفند ۱۳۹۲ خبرگزاری هرانا – باوجود وضعیت نامساعد جسمی شهرام احمدی و آرش شریفی، این دو زندانی عقیدتی کماکان از اقدامات درمانی محروم هستند.

«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» روز یک‌شنبه یازدهم اسفند ماه گزارش داد، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در سنندج به دستور دادگاه انقلاب بندرعباس تا یک هفته دیگر منزل مسکونی یکی از اعضای خانواده زندانی کرد علی مرادی را به مزایده می گذارد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه، دوازدهم اسفندماه یک هموطن کُرد به نام کاوه امینی از سوی نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و به مکانی نامعلومی انتقال یافت.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته یکی از “اعضای جدا شده‌ی” سازمان مجاهدین خلق ایران به نام عباس بادفر ٣٠ ساله که دوران محکومیت خود را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری می‌کرد، آزاد گردید.

آژانس کُردپا: یکی از سربازان زندان دیزل‌آباد کرمانشاه بازداشت شد و همزمان گزارشات از این زندان حاکی از “شرایط بحرانی” در آن است.

آژانس کُردپا: در آستانه‌ی هشتم مارس، روز جهانی زن، سیمین چایچی شاعر کُرد ساکن سنندج، از سوی ادارە‌ی اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت

آژانس کُردپا: یکی از شخصیت‌های علمی و سرشناس شهر کرمانشاه پس از احضار به اداره‌ی اطلاعات، در هاله‌ای از ابهام جان خود را از دست داد.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا؛ تحرکات رژیم در سطح شهرهای سنندج و قروه به گونه‌ایست که از تجمع “بیش از چند نفر” از شهروندان جلوگیری به عمل می‌آید و این اقدام در پیشگیری از اقدامات اجتماعی و بازداشتن شهروندان از ایجاد اعتراض و یا امکان برگزاری ویژه‌ مراسمات در این مناسبت جهانی می‌باشد.

خبرگزاری هرانا – نیروهای امنیتی از مشارکت امام جمعه اهل سنت زاهدان در کنفرانس بین المللی انجمن جهان اسلام ممانعت کردند.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وضعیت این سه زندانی کُرد میناب بسیار وخیم گزارش شده است.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، چهار زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد در زندان رجایی شهر امروز دوشنبه 12 اسفندماه 1392، به منظور تعیین وکیل تسخیری برای آنها، به شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از اویان نیوز، روز یک‌شنبه ۱۱ اسفندماه 13۹۲ صالح ملا عباسی، ابراهیم نوری، عباس نظری، میثم آزادی، روزبه سعادتی، رحیم غلامی، فردین مرادپور، وحید فائزپور، سعید محمدی و بیت‌ الله برزگری شماری دیگر از فعالان آذربایجانی که در روز جهانی زبان مادری از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بودند، با قرار ضمانت از زندان اهر آزاد شدند.

 

این موارد نقض حقوق بشراقوام  در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 – انتظامی  3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد.

حکم اعدام و اجرای ان توسط دادگاه انقلاب و اجرای ان توسط اداره کل زندانها و اجرای احکام صورت می گیرد

شکنجه زندانیان ودستگیر شدگان در پاسگاهای نیروی انتظامی و اداره اگاهی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات و مسئولین زندان و بازجویان صورت می گیرد

قتل و مجروح شدن شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران صورت می گیرد

اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد

ناپدید شدن فعالین سیاسی و مدنی . کارگری .دانشجوئی . زنان . و خانواده های زندانیان سیاسی توسط نیروهای اطلاعاتی بدونه اخذ دستگیری از دادسراو یا دادگاه انقلاب و بصورت خود سر دستگیر و به مکانهای نامعلومی برده میشوند و حتی خانواده های ناپدید شدگان از محل انها هیچگونه اطلاعی ندارند

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ……… کمیته اقوام و ملل

شهریار ایاز ی