گزارش نقض حقوق اقوام در خرداد ماه 93

نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در خرداد ماه 1393 توسط رژیم اسلامی ایران

این گزارش در محدوده ماده 2-12 اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و بیانگر موارد نقض آزادی اقوام ایرانی است و از انجایکه تهیه این گزارش با تکیه بر اخبار واطلاعات منتشره در رسانه ها آزاد و مطبوعات دولتی است واز طرفی نیز دسترسی به موارد نقض حقوق اقوام در ایران بدلیل سانسور گسترده دولتی میسر نمیباشد لذا این گزارش تنها بازگوکننده بخشی ناچیز از موارد نقض حقوق اقوام در ایران میباشد.

آسونیوز: به گزارش نیسان نیوز، در روزهای اخیر شماری از نیروهای سپاه پاسداران مستقر در بخش مرکزی شهرستان سلماس در سفری به شهرک باژرگه، مردم این روستا را وادار به نام‌نویسی برای عضویت در سازمان بسیج مستضعفین کرده‌اند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، علی دانش که از سوی وزارت نیروهای اطلاعات بە همکاری با دستگاه امنیتی اسرائیل متهم شدە، برای چهارمین بار متوالی درخواست پناهندگی وی توسط کشور سوئد رد شد.

آژانس کُردپا: یک شکارچی باسابقه کُرد ساکن شهر سردشت کبک‌های خود را به نشانه آشتی با طبیعت، رها کرد.

آژانس کُردپا: یک دانشجوی کُرد ساکن شهر مهاباد که اسفندماه سال ٩٢ بازداشت شده با خطر صدور حکم اعدام روبروست.

بە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبە سوم خرداد‌ماه، یک شهروند کُرد در اقدامی تأمل‌برانگیز، دختر ١٨ ساله‌ی خود به نام عاطفه نویدی را به قتل رساند.

دادگاه انقلاب مریوان در اولین روز خردادماه ۹۳ دانا لنج آبادی را برای تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

ﯾﮏ ﻓﻌﺎﻝ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺑﻨﺎﻡ ﺁﺭﺵ ﻣﻬﺪﯼﺧﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻨﻨﺪﺝ ﺗﻮﺳﻂ ماموران وزارت اطلاعات ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺖ ﺷﺪ.

آژانس کُردپا: یک زندانی کُرد اهل نقده در زندان مرکزی شهر ارومیه از سوی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی حکومت اسلامی ایران به دار آویخته شد.

آژانس کُردپا: چند روز پیش، یک تیم وابسته به اداره اطلاعات حکومت اسلامی ایران در یکی از مناطق مرزی استان کرمانشاه کشتە شدند.

آژانس کُردپا: یک کولبر کُرد در مناطق مرزی پیرانشهر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

به گزارش آبشار سنه.. طبق گزارش دریافتی روز پنجشنبه اول خردادماه 93 جمعی کثیری از رانندگان تاکسی سنندج دراعتراض به پائین بودن نرخ کرایه ها در «میدان قبا» واقع در منطقه «بهاران» دست به اعتصاب زدند.

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، حکم اعدام چهار شهروند کُرد، از جمله دو زن را در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآورد.

به گزارش آبشار سنه .. در برخورد دو اتومبیل سواری مابین جاده منطقه اوباتو وشهرستان دیواندره سه نفر از سرنشینان کشته و دو نفر مجروح شدند که مجروحین حادثه جهت مداوا به بیمارستان دیواندره انتقال داده شدند .

آژانس کُردپا: یکی از فعالان محیط‌زیست کُردستان بر اثر سانحه رانندگی در مسیر جاده نودشه به مریوان جان خود را از دست داد.

به گزارش آبشار سنه. دادگاه انقلاب مریوان، دانا لنج آبادی، فعال دانشجویی و مدنی کرد را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صبح روز پنج‌شنبه یکم خردادماه، چندین هکتار از جنگل‌ها و مراتع اطراف بخش شاهو از توابع شهرستان روانسر توسط نظامیان حکومتی به آتش کشیده شد.

خبرگزاری هرانا – «حمید منافی» فعال سیاسی آذربایجانی شامگاه روز دوشنبه پنجم خرداد ماه، با تودیع وثیقه سنگین سیصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در حالیکه زینب جلالیان زندانی سیاسی کُرد در زندان کرمانشاه از ناحیه چشم دچار بیماری گردیده و این امر سبب تاری دید وی شده است، دادستان کل کرمانشاه با عمل جراحی وی جهت درمان مخالفت کرد.

آژانس کُردپا: قدیمی‌ترین زندانی سیاسی کُرد که در زندان مرکزی ارومیه در حبس بسر می‌برد، وضعیت جسمی نامناسبی داشته و مسئولان زندان دریا از درمان وی عملاً امتناع می‌کنند.

آسونیوز: به گزارش خبرگزاریهای داخلی، عبدالمحمد زاهدی استاندار منصوب شده از سوی حکومت برای استان سنندج طی اظهاراتی در شورای مبارزه با مواد مخدر اذعان داشته: روند کاری و مصرف مواد مخدر در استان از سمت مواد سنتی به سمت مواد صنعتی در حال رشد است که این امر بسیار خطرناک و نگران کننده است.

کوردستان میدیا: مرمت و بازسازی مدرسه تخریب‌شدە روستای “سرنژمار” به صورت نیمەتمام رها شدە است.

کوردستان میدیا: دو فعال فرهنگی کُرد در شهر پاوه توسط نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران احضار و تحت بازجویی قرار گرفتند.

کوردستان میدیا: یکی دیگر از اعضای سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران از سوی فرد یا افراد ناشناسی کشته شد

صدور حبس و جریمه نقدی برای دو شهروند کُرد/ یکی از آنان به زندان منتقل شد

آژانس کُردپا: یک شهروند کُرد برای سپری نمودن دوران محکومیتش، به زندان مرکزی اشنویه انتقال یافت.

آژانس کُردپا: یک زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام به دلیل هر آنچه “اذیت و آزار ماموران اطلاعاتی” خوانده شده به “اختلالات روانی” دچار شده است

آژانس کُردپا: یک زندانی سیاسی کُرد که با انتقال وی به مراکز درمانی مخالفت می‌شود با خطر جدی قطع پاهایش مواجه است.

آژانس کُردپا: از شهروندان کُرد، تُرک و ارمنی ساکن ارومیه خواسته شده که در تظاهرات اعتراضی علیه خشک‌شدن دریاچه ارومیه شرکت نمایند

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: پدرام منصوري صبح امروز دوشنبه 5 خردادماه 1393توسط نيروهاي امنيتي در محل كارش در سنندج بازداشت شد

یک منبع آگاه و موثق به خبرگزاری فرات گفت, مأموران اداره اطلاعات رژیم ایران در شهرهای سنندج, کامیاران, مریوان و برخی دیگر از شهرها شبانه به منازل خانواده‌های جانباختگان راه آزادیخواهی کردستان رفته و از آنها می‌خواهند دست از مبارزه برداشته و در فعالیت‌های اداره اطلاعات جهت «مزدوری» سهیم شوند.

خبرگزاری هرانا – جلسه رسیدگی به اتهامات ۷ زندانی اهل‌سنت زندان رجایی شهر که از چهار سال و نیم پیش بصورت بلاتکلیف در زندان نگهداری می‌شوند لغو شد

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی اعلام کرد، وهاب فخری، فعال کُرد اهل جوانرود به دلیل فشارهای نیروهای رژیم اسلامی ایران، ناچار به خروج از ایران شد.

کوردستان میدیا: وضعیت بهداشتی نامناسب بیمارستان اشنویه و بەویژه بخش بستری کودکان این بیمارستان، باعث نارضایتی شهروندان شدە است.

کوردستان میدیا: رضا شریفی بوکانی و سحر سعادتی از فعالین سیاسی و مدنی کُردستان پس از نوشتن نامه به روحانی، از سوی ادارە اطلاعات احضار و تحت بازجویی قرار گرفتند.

آژانس کُردپا: طی سال‌های اخیر صدها شهروند مدنی کُرد در اماکن عمومی و محورهای مواصلاتی مناطق کُردنشین ایران از سوی نیروهای مسلح دولتی مورد شلیک مستقیم گلوله قرار گرفته‌اند که عاملین این تیراندازی‌ها هرگز دادگاهی و حتی تعقیب فضایی نشدند.

آژانس کُردپا: یکی از شهروندان ساکن بانە توسط نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران بە ظن حمل کالای قاچاق کشتە شد.

آژانس کُردپا: اعضای یک خانواده‌ی سه نفری در شهرستان ارومیه به “طرز مشکوک”ی جان خود را از دست دادند.

آژانس کُردپا: یک جوان کُرد ساکن شهر بوکان که پیشتر بازداشت و با تودیع وثیقه آزاد شده بود از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد به زندان تعلیقی محکوم شد.

آژانس کُردپا: با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادهای حکومتی در شهر سنندج، آثار باستانی و تاریخی مناطق کُردنشین به “سرقت” برده می‌شوند.

به گزارش آبشار سنه .. رانندگان کامیون در مرز باشماخ چند روزی که به علت نبود امکانات از قبیل نیروی کافی در گمرک و گرانی و کم بودن سوخت با بار ترافیکی بالائی روبروهستند و در نتیجه رانندگان دست به اعتراض زده اند ولی متاسفانه تا به حال هیچ مسئولی پاسخگوی خواست آنها نشده است

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، لطیف حسنی زندانی سیاسی زندان مرکزی تبریز روز یک شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زد.

کوردستان میدیا: دو انجمن مردم نهاد مریوان در ادامه فعالیت‌های مدنی و مردمی خود، اقدام به برگزاری کلاس‌و نمایشگاه ویژه‌ی پیشگیری از اعتیاد نمودند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این سه شهروند ترکمن اهل‌سنت بدلیل فعالیت در فضای مجازی و بخصوص فیسبوک بازداشت شدند و در شعبه اول دادگاه انقلاب گنبد در ۱۹ آذر ماه سال گذشته هرکدام به ۲۳ ماه زندان محکوم شدند.

آژانس کُردپا: جمعی از کارگران سد خاکی “آزاد” در روستای “بنیر” از توابع شهرستان سنندج به دلیل عدم‌پرداخت ٤ ماه حقوق معوقه خود دست از کار کشیدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نوجوانی ١٥ ساله به نام یعقوب محمدنژاد در روستای گولان از توابع بخش مرکزی سلماس با اقدام به خودکُشی به زندگی خود پایان داد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، محمد نظری، زندانی سیاسی کُرد اهل شاهین‌دژ که روز نهم خردادماه ٧٣ از سوی مأموران امنیتی سپاه ابوذر شهر بوکان بازداشت گردیده بود از حق هرگونه مرخصی قانونی محروم می‌باشد.

آژانس کُردپا: طی هفته‌ی گذشته دو زن در شهرستان سردشت به دلایل نامعلومی اقدام به خودکشی نموده و در نتیجه جان خود را از دست دادند.

حمزه زرگانی، صالح تامولی (طرفی) و عادل سعدونی ۳ شهروند اهوازی هستند که به اتهام تاسیس صفحاتی در فیسبوک حکم ۳ سال زندان برایشان به تایید رسید.

خبرگزاری هرانا – عبدالغنی وحید جوان اهل‌سنت در سیستان و بلوچستان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، دیروز پنج‌شنبه ۵ تیر ماه ماموستا ﻋﺒﺪﺍﻟﺴﻼﻡ ﮔﻮﻟﻨﻮﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﻌﻪ و جماعت شهرستان سردشت که ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻭﯾﮋﻩ ﯼ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﺯﺟﻮﯾﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓت و پس از آن بازداشت شد ، امروز پس از اعتراض مردم شهرستان سردشت ، آزاد شد.

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وضعیت جسمانی جمشید و جهانگیر دهقانی، کمال ملایی و حامد احمدی امروز جمعه 6 تیرماه 1393، در پانزدهمین روز اعتصاب غذای این زندانیان بسیار وخیم گزارش شده است.

آژانس کُردپا: دو تن از زندانیان سیاسی سابق و فعلی کُردستان از سوی نهادهای امنیتی و قضایی مورد تهدید و فشار قرار دارند.

آژانس کُردپا: در شهرستان سردشت، مشکلات درون خانوادگی، اقدام به خودکُشی یک جوان کُرد را در پی داشت.

آژانس کُردپا: امام جماعت یکی از مساجد سردشت به هنگام احضار به دادگاه روحانیت تبریز بازداشت گردید.

آژانس کُردپا: در ادامە‌ی روند بازاداشت و احضار فعالین مذهبی از سوی مراکز امنیتی کُردستان، ادارە اطلاعات سنندج یک شهروند کُرد را احضار کرد.

آژانس کُردپا: یک زن ٤٦ ساله کُرد اهل شهر روانسر به دلیل آنچه “نزاع و اختلافات درون خانوادگی” عنوان شده، اقدام به خودکشی کرد.

آژانس کُردپا: حکم زندان مسعود شمس‌نژاد وکیل کُرد ساکن شهر ارومیه از سوی دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی تایید گردید.

آژانس کُردپا: یک زندانی عقیدتی کُرد اهل شهر جوانرود در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به نشانه اعتراض به وضعیت نامناسب زندان و برخورد تبعیض‌آمیز مسئولان زندان، لبانش را دوخته است.

آژانس کُردپا: مأموران امنیتی حکومت اسلامی ایران در کُردستان، دو شهروند کُرد از جمله هنرمند عکاسی را در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت کردند.

آژانس کُردپا: همسر یک زندانی سیاسی تُرک در سی و هفتمین روز اعتصاب غذای همسرش، نامه‌ای را خطاب به عموم مردم منتشر کرد.

آژانس کُردپا: نخستین اعدامی زندان‌های حکومت اسلامی ایران طی تابستان در کُردستان و شهر نقده به اجراء درآمد.

آژانس کُردپا: دو شهروند کُرد اهل شهر سقز از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب شهر سقز به زندان محکوم شدند.

آژانس کُردپا: ماموران اداره‌ی اطلاعات، دو شهروند کُرد ساکن یکی از روستاهای تابع بوکان بازداشت کردند.

کوردستان میدیا: جوان کرد ساکن منطقه‌ی افشار به شیوه‌ی مشکوک به قتل رسیده و جسدش بعد از گذشت ٤ روز پیدا شد.

کوردستان میدیا: با احتساب شش واقعه‌ی تازه‌ی آتش‌سوزی در مریوان و سروآباد، وقایع آتش‌سوزی به ٥٠ مورد رسید.

کوردستان میدیا: یک سرباز کُرد اهل سردشت در پادگان پیرانشهر اقدام به خودکشی کرده و جان باخت.

آژانس کُردپا: گزارش ٣ماهه آماری کُردپا به تفکیک موارد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران می‌پردازد. این گزارش تحلیلی ـ آماری از ٤١٠ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران (ویژه بهار ١٣٩٣) برخوردار می‌باشد.

کوردستان میدیا: سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران با بکارگیری ماشین‌آلات سنگین، مراتع و پوشش جنگلی دامنه‌های شاهو را در نزدیکی روستای سریاس و شمشیر از توابع شهرستان پاوه، تخریب می‌کند.

کوردستان میدیا: شورای تأمین شهرستان پاوه با همکاری “دادستانی شهرستان” دستور تخریب تمامی اصطبل‌های احشام باربر کولبران مرزی در مسیر نوسود ــ شوشمی را صادر کرده است.

رامین حسین پناهی برادر کوچک انور حسین پناهی به اداره اطلاعات شهرستان دهگلان احضار شده است.

ژانس کُردپا: حکم اعدام ١١ زندانی کُرد و تُرک اهل شهرهای استان آذربایجان‌غربی توسط دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به اجرا درآمد.

آژانس کُردپا: مقامات حکومتی در ارومیه علی‌رغم مرگ یک زندانی کُرد، بازهم وی را به دار آویختند.

آژانس کُردپا: هم‌زمان با جلسه هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار شهر قروه، کارگران شرکت فولاد زاگرس در مقابل این اداره‌ی حکومتی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آژانس کُردپا: انتقال یک زندانی کُرد به قرنطینه‌ی زندان دریا ارومیه، مرگ مشکوک وی را درپی داشت.

آژانس کُردپا: علی‌رغم اعتراض نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشری نسبت به کشتن و تیراندازی به کولبران، نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران بطور مداوم کولبران را هدف تیراندازی قرار می‌دهند.

آژانس کُردپا: جوانی ٢٤ ساله در شهرستان اشنویه به سبب هر آنچه “منازعات درون خانوادگی” عنوان گردیده، دست به خودکُشی زد.

آژانس کُردپا: اداره‌ی کل اطلاعات کرمانشاه در چندین شهر این استان شماری از شهروندان کُرد پیرو اهل سنت را بازداشت و به مکانی نامعلومی انتقال داد.

آژانس کُردپا: فشار نهادهای نظامی حکومت اسلامی ایران بر شهروندان یارسانی ادامه دارد و فرماندهان نظامی نیز اینگونه بی‌حرمتی‌ها را کار نیروهای خودسر قلمداد می‌کنند.

آژانس کُردپا: امکان برقراری تماس تلفنی از داخل زندان ارومیه توسط مسئولان زندان دریا کاملا قطع گردیده است.

آژانس کُردپا: انفجار مین در مرز ایران و ترکیه واقع در شهرستان خوی، پای یک کولبر کُرد را قطع کرد.

آژانس کُردپا: یک شهروند یارسانی اهل شهر ساوه در استان همدان از سوی نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران در شهر تهران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی اهل سنت کُرد که به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی به اعدام محکوم شده‌اند، در حالی در سلول انفرادی به سر می‌برند که هنوز لباس مخصوص اجرای مراسم اعدام را به تن دارند و دچار خونریزی شدید معده هستند.

بنابه گزارش كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني ، دیروز صبح جمعه ٣٠ خردادماه یکی از زندانیان زندان مرکزی اروميه به نام حبيب عباسي در حالي که در کما بوده است ، جان خود را از دست می دهد.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح امروز شنبه ٣١ خردادماه 1393، منصور آروند زندانی سیاسی کُرد توسط ماموران زندان مرکزی ارومیه فراخوانده شد و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

یک زندانی سیاسی بر اثر شکنجه های بازجویان در آستانۀ کور شدن قرار دارد

چشم زندانی سیاسی علی احمد سلیمان بر اثر شکنجۀ جسمی توسط بازجویان وزارت اطلاعات و عدم درمان وی در معرض خطر جدی کور شدن قرار دارد.

به گزارش آبشارسنه.. به گزارشی که به آبشار سنه رسیده است مامورین اداره تعزیرات و اماکن فشار به مغازه داران سطح شهر سنندج که مدت بیش ازدو ماه است همچنان ادامه می دهند.

آژانس کُردپا: شماری از نهادهای مدافع حقوق‌بشر با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مقامات حکومت اسلامی ایران خواستار لغو اجرای حکم اعدام زندانیان کُرد و بلوچ پیرو اهل سنت شدند.

خبرگزاری هرانا – اعتصاب غذای لطیف حسنی پس از ۲۵ روز و اعتصاب غذای رضا شهابی پس از ۱۱ روز همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری هرانا – دستگاه قضایی کشور روز گذشته دو زندانی عرب خوزستانی را که به اتهام بمب گذاری در مسیر لوله گاز بازداشت کرده بود؛ اعدام کرد.

کوردستان میدیا، پس از گذشت ماه‌ها از بازداشت ناصر کریمی زندانی سیاسی کُرد، هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نمی‌باشد.

کوردستان میدیا: جوانان اهل منطقە “آلەشین” از توابع بوکان، کارگاه تولید مواد مخدر مزدوران رژیم ایران را به آتش کشیدند.

به گزارش آبشار سنه .. دانا لنجابادی فعال مدنی شهر مریوان , یکی از فعالین محیط زیست و دانشجوی دانشگاه پیام نور رشته کشاورزی به اتهامات بی اساس از سوی دادگاه انقلاب شهر مریوان به 2 سال و 8 ماه حبس محکوم گردیدند.

خبرگزاری هرانا – بعد از ظهر روز گذشته، سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۳ جمعی از فعالین مدنی در چهارراه آبرسان تبریز بازداشت شدند.

آسونیوز. غالب حسینی ،فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری طی نامه ای که در تار یخ 18/03/93 دریافت نمود، طی 20 روز آینده جهت گذراندن 6 ماه حکم تعزیری باید خود را به دادگاه معرفی نماید.

آژانس کُردپا: فشار و تهدید پرستار و زنان کارمند مراکز درمانی بوکان از سوی حراست شبکه بهداشت این شهر، نگرانی و نارضایتی در این نهادها را درپی داشته است.

آژانس کُردپا: جمعی از فعالان زیست‌محیطی در ارومیه بازداشت و به اداره آگاهی این شهر انتقال یافتند.

کوردستان میدیا: عدم افزایش دستمزد کارگران نانوایی‌ها با گذشت ٣ سال متوالی، آنان را به تجمع اعتراضی برانگیخت.

کوردستان میدیا: شمار مشخصی از کوچ‌گاه‌های کوهستان شاهو در کرمانشاه، توسط سپاه پاسداران رژیم مین‌گذاری می‌شوند.

 

مرگ یک دختر 18 ساله به خاطر تزریق داروی بیهوشی  چینی

به گزارش آبشار سنه .. نیلا رامین درشت ( فرزند عطا) دختر 18 ساله سنندجی که به علت نارحتی قلبی در بیمارستان دی تهران بستری بود که مورد عمل جراحی قلب قرار گیرد.

آژانس کُردپا: سه عضو یک خانواده‌ی کامیارانی در استان کُردستان به طرز مشکوکی به قتل رسیدند.

آژانس کُردپا: یک شهروند کُرد ساکن شهر سردشت که شهریورماه سال ٩٢ از سوی نیروهای اطلاعاتی این شهر بازداشت شده بود، تاکنون سرنوشت وی نامعلوم می‌باشد.

آژانس کُردپا: به دلیل هر آنچه “مشکلات مالی به دلیل شرایط ویژه اقتصادی کشور” خوانده شده، ورزشگاه ارومیه به مخروبه مبدل گشته است.

آژانس کُردپا: یکی دیگر از شکارچیان باسابقه‌ی استان کرمانشاه برای همیشه از شکار دست کشید.

آژانس کُردپا: کارگران “خدمات شهری” شهرداری اشنویه نزدیک به دو ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و شهرداری نیز از پاسخ به این کارگران خودداری می‌کند.

خبرگزاری هرانا – شهرام رادمهر زندانی سیاسی زندان مرکزی تبریز در شرایط جسمی وخیمی بسر میبرد.

خبرگزاری هرانا – یک زندانی متهم به قتل در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شد.

خبرگزاری هرانا – ۲۶ اردیبهشت سال جاری دو برادر بنام‌های عبدل جمال‌زهی و حمید جمال‌زهی در زندان چابهار اعدام شدند و مسئولین برای تحویل اجساد ایشان تقاضای ۱۱ میلیون تومان پول طناب کردند.

آژانس کُردپا: طی هشت سال جنگ ایران و عراق میلیون‌ها مین در نقاط مرزی دو کشور توسط طرفین دعوا کاشته شده و باگذشت ٢٧ سال از پایان این جنگ، مین‌های این مناطق دست نخورده باقی مانده و هر روز قربانی می‌گیرند.

آژانس کُردپا: از سرنوشت یک فعال مذهبی کُرد در شهرستان ارومیه علی‌رغم گذشت حدود ١٠ روز از بازداشت وی، اطلاعی در دست نمی‌باشد.

آژانس کُردپا: یک شهروند کُرد ساکن شهر “نفت‌شهر” از توابع شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه، به دلیل انفجار مین کاشته شده در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق، یک پای خود را از دست داد.

آژانس کُردپا: در ادامە روند کشتە و زخمی شدن کولبران کُرد بە دست نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران در نقاط مرزی کُردستان، یک کولبر دیگر در شهرستان بانە با شلیک مستقیم این نیروها زخمی شد.

کوردستان میدیا: در شهرهای مریوان، سردشت و بوکان فعالیت‌های مختلف زیست‌محیطی انجام شد.

کوردستان میدیا: جنگل و مراتع منطقه‌ی “سرشیو” مریوان ، از سوی فرد یا افراد ناشناسی به آتش کشیده شد.

آسونیوز: بنا به اخبار منتشره، اسعد صلواتی زندانی سیاسی کرد اهل روستای صلوات آباد حومه سنندج که به 12 سال زندان و تبعید به زندان مسجد سلیمان محکوم شده است از نظر جسمی در شرایط وخیمی قرار دارد و مسئولین زندان به درخواست های این زندانی سیاسی برای رسیدگی پزشکی بی توجه میباشند.

آسونیوز: بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، تداوم قطع تلفنها، اذیت و آزار و فشار روز افزون علیه زندانیان و عدم درمان و رسیدگی پزشکی، موضوعاتی هستند که فشار روحی و روانی زیادی را برای زندانیان سیاسی کُرد در زندان های میناب ، بندرعباس و بندر لنگه بوجود آورده است.

آسونیوز: بر اساس خبر رسیده به آسونیوز، در چند روز گذشته دو شهروند کرد به نامهای احمد خالندی و صفین حاجی رمضانی اهل روستای “قه ره قشلاق” از توابع منطقه شارویران شهرستان مهاباد از سوی نیروهای اطلاعاتی شهر مهاباد بازداشت شدند، و به زندان اوین در تهران منتقل شده اند.

خبرگزاری هرانا – از وضعیت سعید شیرزاد فعال حوق کودک که هفته گذشته در تبریز بازداشت شد اطلاع دقیقی در دست نیست.

آژانس کُردپا: دو فعال سیاسی کُرد اهل شهر مریوان که در شهر بانه بازداشت شده بودند، با تودیع وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شدند.

آژانس کُردپا: دو شهروند کُرد در مهاباد توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات این شهر بازداشت گردیدند.

آژانس کُردپا: یک کولبر کُرد در ارتفاعات مرزی کوه قندیل، بر اثر شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

کوردستان میدیا: مسئولین آموزشی دبیرستان شبانه‌روزی بوکان، خوابگاه این دبیرستان را تعطیل کرده و علت این امر را مشکلات مالی در تأمین غذای مصرفی دانش‌آموزان عنوان کرده‌اند.

خبرگزاری هرانا – کارخانه ذوب‌آهن اردبیل از روز دوشنبه ۱۲ خردادماه تعطیل شد و بیش از ۲۷۵ کارگر این واحد تولیدی بزرگ بیکار شدند.

خبرگزاری هرانا – کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت پنج ماه حقوق عقب افتاده خود در مقابل ایستگاه مرکزی واقع در خیابان اقبال تجمع کردند.

خبرگزاری هرانا – سعید شیرزاد فعال حقوق کوک شب گذشته در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

خبرگزاری هرانا – باوجود گذشت بیش دوماه از بازداشت ۱۰ فعال اهل‌سنت در بوکان و مهاباد از سرنوشت ایشان هیچ اطلاعی در دست نیست.

آژانس کُردپا: موج جدیدی از جمع‌آوری بشقاب ماهواره‌یی از سوی مأموران انتظامی شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه آغاز شده است.

آژانس کُردپا: یک دختر اهل شهر سردشت به دلایلی نامعلومی اقدام به خودکشی نمود و در نتیجه جان خود را از دست داد.

به گزارش آبشار سنه . يزدان حسين‌پناهی جوان کُرد ٢٣ سالە ساکن سنندج که ۵۰ روز پیش توسط نیروهای اطلاعاتی این شهر بازداشت گردید.

به گزارش آبشار سنه . نیروهای اداره اطلاعات سپاه پاسدارن رژیم اسلامی کردستان در چند روز گذشته 4 نفرشهروند کرد را به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد در شهر سنندج بازداشت نموده اند .

به گزارش آبشار سنه . در روزهای اخیر جمع آوری گسترده دیش های ماهواره ای در شهرستان کنگاورتوسط نیروی انتظامی آغاز شده است.

به گزارش آبشار سنه . نیروهای رژیم در شهر مریوان به اذیت وآزار شهروندان مریوان می پردازند.اخیرا نیروهای سرکوبگر رژیم با هماهنگی نیروی انتظامی . بسیج . اماکن. سپاه پاسداران به شیوه های مختلف شهروندان شهرستان مریوان را مورد اذیت و آزار قرار می دهند .

 

ضمنا این موارد نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی توسط نهادیهای اطلاعاتی . امنیتی . نیروهای انتظامی .حراستهای دانشگاها ادرات کارخانه ها و همچنین دادگاه های انقلاب حکومت اسلامی صورت میگیرد.

حکم های اعدام و حکم های زندان توسط دادگاه انقلاب و همچنین با نظر مامورین وزارت اطلاعات صادر می شود .و در ضمن اجرای حکم های اعدام توسط اجرای احکام قوه قضائیه و با همکاری نیروهای امنیتی زندانها اجرا می شود .

قتل و زخمی شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی صورت می گیرد و تا به حال با توجه قتل شهروندان و زخمی شدن انها و همچنین کولبر ها و یا شهروندان مرز نشین صورت گرفته است هیچ پروندهای در این رابطه ها تشکیل نشده است و هیچ ماموری دادگاهی نشده است .

شکنجه و قتل زندانی های دستیگر شده چه وسیله نیروهای امنیتی و یا نیروهای انتظامی که صورت می گیرد در بازداشگاها توسط مامورین صورت می گیرد و هیچ نهادی و یا مسئولی جوابگوی این گونه موراد نیستند .

دستگیرهای خودسرانه بدونه مجوز های دادگاه انقلاب و یا دادسرای عمومی صورت می گیرد و نیروهای امنیتی در این موارد حتی اجازه به خانواده دستگیر شدگان جهت ملاقات به خانوادها را نمی دهند.

این گزارش توسط کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران تهیه شده است.

مسئول کمیته اقوام و ملل . شهریار ایاز ی

 

تهیه گزارش … توسط شهرام وزیری