گزارش نقض حقوق بشر اقوام و ملل ایرانی توسط حکومت جمهوری اسلامی در مردادماه 1393

ماده 3اعلامیه جهانی حقوق بشر

ھر کس حق زندگی ، آزادی و امنيت شخصی دارد

ماده5

احدی را نمی توان تحت شکنجه ﯾا مجازات ﯾا رفتاری قرار داد که ظالمانه و ﯾا بر خاف انسانيت و شئون بشری ﯾا موھن باشد

گلوله، مرگ سرباز پادگان هنگ مرزی سپاه ارومیه را رقم زد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز قبل سربازی به نام فردین حاجی فرزند وهاب اهل روستای هاشم‌آباد با اسلحه گرم کشته شد.

دادستان مهاباد از انتقال زندانی سیاسی بیمار به بیرون جلوگیری می‌کند

آژانس کُردپا: یک زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی مهاباد از ناحیه چشم دچار ناراحتی حادی می‌باشد.

کارگر ١٨ ساله سقزی از طبقه هفتم ساختمانی سقوط کرد

آژانس کُردپا: یک کارگر ساکن شهر سقز هنگام کار به دلیل سقوط از ارتفاع، جان خود را از دست داد.

کرمانشاه/ مبارزه با دستاورد تکنولوژیک ماهواره در دستور کار ناجا قرار گرفت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، فرمانده‌ی انتظامی استان کرمانشاه از “طرح گسترده”‌ی جمع‌آوری بشقاب‌های ماهواره در “آینده‌ای نزدیک” خبر داد.

یک جوان جوانرودی خودسوزی کرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک جوان کُرد ساکن شهر جوانرود به نام یاسر محمودی به دلیل مشکلات اجتماعی و روانی اقدام به خودسوزی کرده است.

کُردستان/ بازداشت ٤ شهروند و انتقال آنان به اداره اطلاعات شاهین‌دژ

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چهار شهروند کُرد در روستاهای تابع شاهین‌دژ توسط مأموران امنیتی این شهر بازداشت گردیدند.

زانیار و لقمان مرادی مجددا در زندان محاکمه شدند

آژانس کُردپا: جلسه محاکمه مجدد لقمان و زانیار مرادی دو زندانی سیاسی کُرد در زندان رجایی شهر کرج با حضور وکیل مدافع آنها برگزار گردید.

مهاباد/ ٢٥ زندانی سیاسی کُرد حداقل به ٥٦ سال حبس محکوم گشته‌اند

آژانس کُردپا: هویت و اتهام وارده به فعالین سیاسی، روزنامه‌نگار و کارگری محبوس در زندان مرکزی مهاباد انتشار یافت.

زندانی سیاسی کُرد به یک مرکز درمانی در ارومیه انتقال یافت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و بااستناد به یک منبع مطلع در زندان مرکزی ارومیه، روز چهارشنبه یکم مردادماه کیوان داودی زندانی سیاسی کُرد که با خطر جدی قطع پاهایش مواجه بود به منظور جراحی از زندان مرکزی ارومیه به یکی از بیمارستان‌های شهر ارومیه انتقال یافت.

وضعیت بد زندانیان در زندان مرکزی زاهدان

خبرگزاری هرانا – باوجود فصل گرما زندانیان زندان مرکزی زاهدان از وسایل سرمایشی و امکانات بهداشتی مناسب محروم‌اند.

بازداشت یک شهروند کُرد در مریوان از سوی نیروهای رژیم

کوردستان میدیا: یک شهروند کُرد اهل روستای “توه‌سوران” از توابع شهرستان مریوان، پس از اینکه مزرعه‌اش از سوی نیروهای رژیم به آتش کشیده شد، توسط این نیروها بازداشت شد.

قتل سه شهروند کُرد، ابعاد تازه‌تری از آسیب‌های اجتماعی را نمایان کرد

آژانس کُردپا: در ماه‌های اخیر به دلیل نبود برنامه‌ریزی نهادهای حکومتی، روز به روز جرائم و آسیب‌های اجتماعی درحال افزایش بوده و قتل عمد به شیوه‌ای چشمگیری روند صعودی می‌پیماید.

نُه شهروند کُرد در شهرهای سنندج، ماکو و بانه بازداشت گردیدند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اوایل ماه جاری ٤ شهروند کُرد در ماکو، شمالی‌ترین شهر استان آذربایجان‌غربی توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.

شلاق پنج جوان کُرد در کرمانشاه به جرم روزه‌خواری

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، درپی اتهام روزه‌خواری به پنج جوان کُرد در کرمانشاه، حکم ٧٠ ضربه شلاق در مود آنها به اجراء درآمد.

عضویت پسر در احزاب کُرد، حبس پدر ٦٦ ساله در مهاباد را درپی داشت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، رحیم رشی ساکن شهر مهاباد از زمان بازداشتش در یکم اسفندماه ٩٢ تنها یکبار دادگاهی شده و سرنوشت این شهروند کُرد همچنان نامعلوم می‌باشد.

حادثه کار در ارومیه، جان هشتمین کارگر را گرفت

آژانس کُردپا: یک کارگر کُرد ساکن منطقه صومای و برادوست ارومیه هنگام کار به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

نامه به عالی‌ترین مرجع قضایی/ تقاضای توقف حکم اعدام را داریم

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، درپی انتقال ٤ زندانی عقیدتی به نام‌های حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی از زندان اوین به قزل‌حصار، آنان خواستار ارسال مجدد پرونده به شعبه ٣٢ دیوان عالی کشور شدند.

احضار و تهدید مجدد یک زندانی سیاسی سابق در بوکان

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز دوشنبه سی‌ام تیرماه، رضا شریفی بوکانی پس از مراجعه به اداره‌ی اطلاعات شهر تهران توسط ماموران این اداره برای ٤ ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

“مرگ مشکوک” حداقل ٩ فعال سیاسی کُرد در زندان‌های ایران

آژانس کُردپا: به دلیل هرآنچه ” شکنجه و عدم رسیدگی پزشکی” عنوان شده در یک دهه‌ی اخیر حداقل ٤٣ زندانی سیاسی و عادی در زندان‌های ایران جان خود را از دست داده‌اند.

بازداشت یک نوکیش اهل‌سنت در ماهشهر

خبرگزاری هرانا – سعید حیدری شهروند ماهشهری که به‌تازگی از تشیع به تسنن تغییر مذهب داده بود، بازداشت شد.

اعتراض 200 نفر از اهالی دو محله شهر سقز نسبت به کم آبی

به گزارش آبشار سنه . کم آبی و بحران آب در بسیاری از نقاط ایران و کردستان را در بر گرفته است .که معضلات بزرگ در فصل گرما برای مردم ایجاد شده است مردم دو منطقه (تپه مالان) و( تپه صالح آباد) شهر سقز که بیش از دوسیت نفر بودند نسبت به بی آبی در مقابل اداره آب و فاظلاب تجمع کردن و نسبت به این امر اعتراض نمودند.

نامعلوم بودن وضعیت یکی از فعالان کرد با گذشت 50 روز

آبشار سنه.. به گزارش خبرگزاری هرانا، محمود جنگی شهروند کرد اهل ارومیه ۵۰ روز پیش در منزل خود توسط ماموران اداره اطلاعات شهر مزبور بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

وخامت جسمی یکی از زندانیان سیاسی کرد تبعیدی در زندان بندرلنگه

آبشار سنه .. به گزارش نیسان نیوز، «درویش زندی” اهل شهرستان بازرگان که به ۱۵ سال زندان و تبعید به زندان بندر لنگه محکوم شده است، در زندان این شهرستان در وضعیت جسمی و روحی بدی به سر میبرد.

بازداشت یک شهروند کرد به دلیل فعالیت در فیس بوک

به گزارش آبشار سنه .. یک شهروند کرد در روستای بردیزی از توابع ارومیه به نام(عبدالله کریم پور) توسط نیروهای امنیتی و سرکوبگر رژیم بازداشت و به منطقه نامعلومی منتقل کردند.

زخمی نمودن یک کولبر کرد در مناطق مرزی سلماس

آبشار سنه . آسونیوز: به گزارش نیسان نیوز، صبحگاه امروز ۲ مرداد ۱۳۹۳ خورشیدی، در یکی ار مناطق مرزی «کوزه‌رش” شهرستان سلماس، نیروهای انتظامی تعدادی از شهروندان مرزنشین کورد را به ظن حمل کالای خارجی هدف شلیک مستقیم قرار دادند که بر اثر آن یک شهروند کورد به نام «محمد خانی‌زاده” به شدت زخمی شد.

١٢ راس حیوان بارکش کولبران توسط نیروهای رژیم تلف شدند

کوردستان میدیا: در دو مکان از مناطق مرزهای مشترک اقلیم کُردستان و استان کرمانشاه، دوازده راس حیوان بارکش کولبران کشته شدند.

اعمال فشار رژیم بر کارگران فصلی فرآوری سقز در اورامان

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، در این هفته مامورین منابع طبیعی رژیم اسلامی ایران در سروآباد، با حضور در “بهرام آباد” به عموم سقزچینان اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند محصولات نیمه‌فرآوری شده خود را برداشت کنند.

در زندان مرکزی مهاباد با انتقال زندانی بیمار به مراکز درمانی ممانعت می‌شود

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یوسف آبخرابات، زندانی کُرد اهل مهاباد که به دلیل کار زیاد دچار آسیب دیدگی در شبکیه چشم شده، نیاز فوری به مداوا پزشکی در بیرون از زندان دارد.

طی دو روز ٢ شهروند عادی در مناطق مرزی کرمانشاه با گلوله نظامیان کشته شده‌اند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نظامیان حکومتی در مناطق مرزی استان کرمانشاه یک شهروند کُرد به نام سالار شاهمرادی را هدف تیراندازی مستقیم قرار دادند.

فقر معیشتی، خودسوزی یک زن پیرانشهری را درپی داشت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک زن ساکن شهر پیرانشهر به نام نسرین حسین‌پور به دلیل آنچه “فقر معیشتی” خوانده می‌شود اقدام به خودسوزی کرد.

با گذشت ۵۳ روز از بازداشت شش شهروند کُرد توسط اطلاعات سپاه پاسداران، از وضعیت سه تن از ایشان اطلاعی در دست نیست

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۵۳ روز پیش شش تن از شهروندان کُرد توسط اطلاعات سپاه پاسدارن بازداشت شدند که ۳ نفر از آنان همچنان در بلاتکلیفی و بازداشت به سر می برند.

بازداشت يك فعال عرب اهوازى در روز عيد فطر

طبق گزارش رسيده به سازمان حقوق بشر اهواز، روز سه شنبه 29/7/2014 مصادف با روز عيد فطر در اهواز، نيروهاى امنیتی یک فعال اهوازى بنام اسد صالحى فرزند زيدان، 23 ساله، مجرد، در خانه اش دستگير و به مكان نامعلومى منتقل كرده اند.

وضعیت جسمانی یک فعال کارگری در زندان سنندج نامناسب است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، افشین ندیمی به دلیل بیماری “ریه” دچار مشکلات تنفسی شده است افشین ندیمی آبان‌ماه ٩٢ بازداشت و از آن زمان تاکنون از بیماری رنج می‌برد.

آزادی مشروط دو زندانی سیاسی کُرد در سقز

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو زندانی سیاسی کُرد به نام‌های کامل و غریب شریف‌زاده پس از ١٢ ماه حبس در زندان مرکزی سقز، بیستم تیرماه جاری از زندان آزاد گردیدند.

نظامیان ایران در اشنویه یک شهروند مدنی را هدف گلوله قرار دادند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک جوان کُرد به نام عبدالرحمن ابراهیم‌پور فرزند عارف از سوی مأموران مسلح حکومتی در شهرستان اشنویه به قتل رسید.

وضعیت وخیم جسمی سه زندانی سیاسی کُرد در مهاباد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مسئولان زندان مرکزی مهاباد از انتقال سه فعال سیاسی کُرد به خارج زندان جهت معاینه و معالجه پزشکی ممانعت می‌کنند.

ممانعت نیروهای انتظامی از اقامەی نماز عید فطر در سنندج

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شهروندان پیرو اهل سنت در شهر سنندج که دیروز را به عنوان عید فطر تعیین و در مساجد سطح شهر آن را اعلام کرده بودند از سوی گارد ویژه ناجا مورد یورش قرار گرفتند.

نامه‌ی ١٤ فعال مدنی کُرد: رضا شریفی‌بوکانی تنها یک فعال حقوق‌بشر است

آژانس کُردپا: جمعی از فعالین سیاسی و صنفی کُردستان با انتشار نامه‌ای از رضا شریفی‌بوکانی در برابر اتهامات وزارت اطلاعات حمایت بعمل آوردند.

تحصن مادر ٦٥ ساله در مقابل اداره اطلاعات بوکان برای سرنوشت دخترش

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، افسانه بایزیدی دختر دانشجوی کُرد که روز پنجم تیرماه امسال از سوی نیروهای اطلاعاتیدر منزل شخصی در شهر بوکان بازداشت شده، تاکنون سرنوشت وی نامعلوم و این باعث نگرانی خانواده و بستگان این دختر دانشجو شده است.

یکی از مصدومین شیمایی شهر نودشه درگذشت

آژانس کُردپا: یکی از قربانیان حمله‌ی شیمیایی به نودشه در سال ٦٦ به علت جراحات ناشی از سلاح شیمیایی جنگ، در یکی از بیمارستان‌های شهر کرمانشاه جان خود را از دست داد.

اداره اطلاعات پنج جوان کُرد در خوی و نقده را بازداشت کرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو جوان کُرد ساکن روستای “چقل مصطفی” از توابع نقده از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ١٠ روز بازجویی در اداره اطلاعات این شهر به زندان مرکزی این شهر انتقال یافتند.

دستکم ١٠ کُرد هفته‌هاست که در “بازداشت موقت” اطلاعات آذربایجان‌غربی هستند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هم‌اکنون بیش از ١٠ شهروند کُرد که در مناطق مختلف استان آذربایجان‌غربی توسط مأموران اطلاعاتی ایران بازداشت شده‌اند در وضعیت نامعلومی بسر می‌برند.

بوکان/ یکی از فروشندگان مواد مخدر به ضرب تبر کشته شد

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز سەشنبه هفتم مردادماه سال ١٣٩٣، یکی از فروشندگان مواد مخدر که با همکاری رژیم و عوامل رژیم در بوکان در حال فعالیت بود، کشتە شد.

سنندج/ فشار شورای روحانیون بر ماموستایان آیینی در تعیین عید فطر

کوردستان میدیا: شورای روحانیون در سنندج با اعمال فشار بر ماموستایان آیینی شهر در پی اعلام روز مقرر ولایت فقیه به عنوان عید فطر بوده است.

کامیاران/ یک شهروند کُرد بر اثر شلیک نیروهای‌آگاهی رژیم جان باخت

کوردستان میدیا: یک شهروند کُرد از سوی نیروهای انتظامی رژیم اسلامی ایران در جاده‌ی الک ــ سرابکام از توابع شهرستان کامیاران، مورد هدف شلیک مستقیم قرار گرفت و پس از اصابت گلوله جان باخت.

سنندج/ مرگ یک کارگر کُرد به دلیل سهل‌انگاری پرسنل بیمارستان

کوردستان میدیا: یک کارگر کُرد در حین کار دچار برق‌گرفتگی شده و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل کم‌کاری پرسنل بیمارستان جان باخت.

نصف شدن دیە دانش‌آموزان شین‌آباد، اعتراض خانوادەهای آنان را در پی داشت

کوردستان میدیا: پس از گذشت یک سال و نیم، به دلیل جنسیت نصف دیەی دانش‌آموزان شین‌آباد از سوی بیمە پرداخت شد و این نیز اعتراض خانوادەهای آنان را در پی داشت.

ثلاث باباجانی/ کشتە شدن یک شهروند دیگر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم

کوردستان میدیا: دومین شهروند کُرد طی چند روز اخیر در منطقەیمرزی شیخ صله شهر ثلاث باباجانی نیز بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم، کشتە شد.

نظامیان ایران، ٣١ رأس از احشام باربر را در مرز سردشت تلف کردند

آژانس کُردپا: نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران در شهر سردشت، علاوه بر تلف نمودن تعدادی اسب‌کولبران، ٤ راس اسب دیگر را نیز زنده زنده به آتش کشیدند.

جسد حلق‌آویز جوان اهل جوانرود پس از یک روز کشف شد

آژانس کُردپا: جسد یک جوان ٢٩ ساله کُرد ساکن یکی از روستاهای شهرستان جوانرود به صورت حلق‌آویز شده، پیدا شد.

سقز/ برای سه جوان بازداشتی، وثیقه ١٥٠ میلیونی صادر شد

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران در سقز برای آزادی موقت سه شهروند بازداشتی تا روز دادگاهی، درخواست تودیع وثیقه ١٥٠ میلیون تومانی کرده است.

قتل چند کولبر کُرد توسط نیروی انتظامی

خبرگزاری هرانا – طی دو روز گذشته «سالار کلاشی» و «حسن بانی‌هیله» دو کوله بر کرد در منطقه ثلاث باباجانی به ضرب گلوله مستقیم نیروی انتظامی از پای درآمدند.

اسکان ۶ هزار شهروند آذری‌زبان غیر بومی در خوی/ ادامه اعمال سیاستهای تفرقه افکنانه حکومت

آسونیوز: به گزارش نیسان نیوز، بعد از اتمام بخشی از پروژه‎های مسکن مهر شهرستان خوی، حدود ۵ هزار شهروند آذری‌زبان غیر بومی جهت اسکان در این ساختمان‌ها نام‌نویسی کردند. پیشتر نیز فرماندار خوی اعلام کرده بود.

گزارشی از وضعیت زندان سلماس در استان ارومیه

آسونیوز: براساس خبر منتشره ی نیسان نیوز، وضعیت زندان شهرستان سلماس به لحاظ بهداشتی، کیفیت غذا، تفکیک جرایم و سوء مدیریت در بحران جدی بسر می‌برد و این امر تحمل کیفر برای زندانیان را بیش از پیش سخت‌تر کرده است.

شهروندان بهایی بازداشت شده در تبریز با قید وثیقه آزاد شدند

خبرگزاری هرانا – چهار عضو خانواده بهادری و شبنم عیسی خانی با قید وثیقه از اداره اطلاعات تبریز آزاد شدند.

تجمع کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه در اعتراض به عدم دریافت حقوق

خبرگزاری هرانا – جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به عدم دریافت یک ماه ونیم حقوق، صبح روز دوشنبه (۶ مرداد ماه ۹۳) دست از کار کشیده ودر محوطه کارخانه مقابل ساختمان امور اداری مجتمع تجمع کرده‌اند.

وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی در زندان ارومیه

بنا‌به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حالیکه این هفت تن همگی نیاز به جراحی و مداوا در خارج از زندان و در محیط بیمارستان دارند، از اعزام آنان به بیمارستان جلوگیری می شود و این امر شرایط جسمانی این افراد را شدیدا در مخاطره قرار داده است.

بازداشت یک فعال عرب در اهواز به دستور دادستانی

خبرگزاری هرانا – اسد صالحی از فعالین عرب روز گذشته به‌دلیل دیدار با خانواده زندانیان اعدام شده بازداشت شد.

ممانعت نیروی انتظامی از حضور فعالین مدنی آذربایجانی در قلعه بابک

خبرگزاری هرانا – نیروی انتظامی شهرستان کلیبر، از حضور جمعی از فعالین مدنی در قلعه بابک جلوگیری کردند.

مصدومیت یک مین روب در خوزستان

خبرگزاری هرانا – قاسم داغری مین روب هنگام پاکسازی میادین مین در استان خوزستان بر اثر انفجار مین مجروح شد.

تشدید فشارها علیه زندانیان سیاسی در زندان مرکزی سنندج

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گارد زندان به صورت متناوب به سلول‌های زندانیان سیاسی یورش می‌برد و آنها را مورد ضرب و جرح و توهین قرار می‌دهند و حداقل وسایل شخصی زندانیان را تخریب و یا با خود می‌برند.

عفو بین‌الملل از احتمال اعدام قریب‌الوقوع یک محکوم نوجوان در اهواز خبر داد

سازمان عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام قریب‌الوقوع رسول حُلومی، محکومی که در ۱۷ سالگی مرتکب جرم شده و اکنون ۲۲ ساله است خبر داد.

نیروهای حکومتی در نوسود سرگرم جمع‌آوری بشقاب ماهواره می‌باشند

آژانس کُردپا: در ادامه فشار نهادهای نظامی بر شهروندان کُرد در مناطق کُردنشین ایران، ماموران نیروی ناجا اقدام به جمع‌آوری دیش‌های ماهواره در یکی از روستاهای شهرستان پاوه کردند.

راننده‌ی ٤٥ ساله بر اثر اصابت گلوله‌ی ناجا در ثلاث باباجانی کشته شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، درپی شلیک نیروهای انتظامی در شهر مرزی ثلاث‌باباجانی یک شهروند کُرد به نام وزیر محمودی فرزند حسین جان خود را از دست داد.

وی ٤٥ ساله و راننده‌ی یک خودرو تویوتا بوده است.

دو زندانی در میدان آزادی کرمانشاه به دار آویخته شدند

آژانس کُردپا: سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی در شهر کرمانشاه احکام اعدام دو زندانی را در ملاء‌عام به مورد اجراء درآورد.

عدم معالجه ضروری، جان زندانی سیاسی کُرد را با خطر روبرو کرده است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، علی افشاری که مدت چهار سال است در بازداشت به‌سر می‌برد، دچار چندین بیماری بوده و به‌طور مداوم مسئولان زندان ارومیه و نهادهای امنیتی با درمان پزشکی وی در بیرون از زندان مخالفت می‌کنند.

کشف پیکر بی‌جان سید جمال حسینی، سردبیر خبرگزاری هرانا در ترکیه

صبح امروز پلیس ترکیه، پیکر «سید جمال حسینی» (اسفندیار بهارمس) سردبیر خبرگزاری هرانا و از مسئولان ارشد مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (HRA) را پشت میز کارش و در حالی یافت که ساعاتی پیش جان داده بود.

برخوردهای غیرانسانی، اعتصاب غذای یک زندانی سیاسی کُرد را درپی داشت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شرایط بد بند ٧ زندان مرکزی بندر عباس و برخوردهای غیرانسانی مأموران امنیتی، کریم موسی‌زاده را مجبور به اعتصاب غذا کرد.

سرنوشت افسانه بایزیدی پس از ٤٥ روز بازداشت همچنان نامعلوم است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، افسانه بایزیدی دختر دانشجوی کُرد که روز پنجم تیرماه امسال از سوی نیروهای اطلاعاتی در منزل شخصی در شهر بوکان بازداشت شده، تاکنون در بازداشت بسر می‌برد.

نیروهای اطلاعاتی به بهانه جستجوی سلاح گرم به حوزه خصوصی شهروندان تجاوز می‌کنند

آژانس کُردپا: نیروهای اطلاعاتی در شهر بوکان به بهانه نگهداری سلاح گرم در منزل یکی از ساکنین روستای قرموسالی رفته و به اعضای این خانواده توهین و بی‌حرمتی کردند.

پیرانشهر/ دو شهروند کُرد در هفته‌ی جاری هدف گلوله هنگ مرزی قرار گرفتند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک کاسبکار کُرد اهل مهاباد به نام سیدکمال ابطحی هدف تیراندازی مستقیم مأموران نظامی روستای “چیانه” قرار گرفت.

جان یک جوان ١٧ ساله کُرد توسط نظامیان حکومتی گرفته شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه سه‌شنبه بیست و یکم مردادماه، سالار آذریه ١٧ ساله و فرزند اسکندر براثر شلیک نیروهای نظامی جان خود را از دست داد.

احضار و تهدید روزنامه نگاران کرماشانی از سوی دادگاه و استانداری

آسونیوز: به گزارش سایت «کرمانشاه پست» همچنین امیر صالحی دبیر «حزب مردم‌سالاری» و مدیر سایت این حزب در استان کرماشان نیز ساعاتی را در بازداشت به سر برده است.

فشار بر خانواده یکی از زندانیان سیاسی کرد اعدام شده، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات

آسونیوز: به گزارش نیسان نیوز، نیروهای وزارت اطلاعات خانواده‌ی زندانی اعدام شده‌ی کورد “رضا اسماعیلی مامدی” در روستای دریک از توابع شهرستان سلماس، را مورد آزار و اذیت قرار داده و با احضار مکرر آنها به ستاد خبری اطلاعات سلماس، به آنها اخطار داده اند در صورتی که یا به عضویت بسیج فعال درنیایند و یا همکاری مستقیم با ستاد خبری نداشته باشند، فرزندان‌شان از تحصیل در دانشگاههای دولتی محروم خواهند شد. هم اکنون یک خواهر و برادر از خانواده‌ی اسماعیلی مامدی در دانشگاه نازلوی ارومیه مشغول تحصیل هستند.

محکومیت سه شهروند سنندجی به زندان و جزای نقدی از سوی دادگاه انقلاب

سه شهروند سنندجی از سوی قاضی دادگاه انقلاب سنندج، مجموعا به 2 سال و 6 ماه حبس و 5 میلیون تومان جزای نقدی و 100 میلیون تومان وثیقه محکوم شدند.

احضار دو فعال سایبری اهوازی توسط عملیات کارون

عادل سعدونی و صالح تامولی دو فعال سایبری اهوازی، پس از احضار به “عملیات کارون” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

جان باختن شهروند اهوازی بر اثر انفجار مین

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، احمد حافظی طرفی جوان 22 ساله‌ی اهوازی، روز چهارشنبه 11 تیرماه 1393، در مسیر چذابه در نزدیکی شهرستان بسیتین (بستان) از توابع اهواز، به علت انحراف جزیی خودرویش، در حاشیه جاده با مین ضد تانک برخورد کرده و بر اثر انفجار جان باخت.

تشدید فشارها علیه زندانیان سیاسی در زندان مرکزی سنندج

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گارد زندان به صورت متناوب به سلول‌های زندانیان سیاسی یورش می‌برد و آنها را مورد ضرب و جرح و توهین قرار می‌دهند و حداقل وسایل شخصی زندانیان را تخریب و یا با خود می‌برند.

بازداشت گروهی از بانیان راهپیمایی عید فطر در اهواز

با گذشت کمتر از دو هفته از راهپیمایی و مراسم یزله‌خوانی روز عید فطر در اهواز، یکشنبه 19 مردادماه، ماموران وزارت اطلاعات در اقدامی هماهنگ، به بازداشت گروهی از بانیان این مراسم اقدام کردند.

موج بازداشت‌ها در ایران، مبین نقض تلخ قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر هستند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، بازداشت و محکومیت فعالان جامعه‌ی مدنی در ایران از سوی کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل طی اعلامیه‌ای مطبوعاتی مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

تبلیغ مسیحیت در مهاباد، زندانی سه شهروند کُرد را درپی داشت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حدود دو هفته قبل دو خواهر و برادر مهابادی به اتهام “اقدام علیه نظام” و “تبلیغ مسیحیت” توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیدند.

کارگران کُردستان در پایتخت خواستار احقاق حقوق شدند

آژانس کُردپا: نزدیک به صد کارگر شرکت فولاد زاگرس در مقابل وزارت کار و مجلس اسلامی در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کُردستان/ احضارهای پی‌درپی منجر به خروج اجباری کارگر وبلاگ‌نویس گردید

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، فایق حسینی فعال کارگری که طی مدت اخیر بارها به اداره اطلاعات شهر مهاباد احضار شده بود به دلیل فشار ماموران وزارت اطلاعات بالاجبار از ایران خارج گردید.

در سردشت نظامیان حکومتی دختربچه‌ای را زخمی کردند

آژانس کُردپا: براثر شلیک نیروهای انتظامی به خودروی شخصی یک شهروند مدنی در سردشت، یک دختر بچه که در ماشین بوده به شدت زخمی گردید.

نظام بانکی در ایران، صنعتگر ایلامی را وادار به خودسوزی کرد

آژانس کُردپا: به سبب هرآنچه “سخت‌گیری‌های بانکی” عنوان شده، یک کارخانه‌دار ایلامی خود را به آتش کشید.

دستکم شش فعال مذهبی کُرد تهدید به صدور “احکام سنگین” شدند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته، نوزدهم مردادماه شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران ٥ زندانی عقیدتی کُرد را که چهار سال و نیم اخیر را در بلاتکلیفی بسر برده‌اند، احضار کرد.

انتقال بازداشت شدگان در دامنه ساوالان به زندان مشکین شهر

بنا گزارش رسیده به آرازنیوز، ۲۳ مرداد ماه تعدادی از فعالین ملی- مدنی شهرهای استان اردبیل مطابق روال هر ساله، قصد صعود به قله ساوالان را داشتند، که ماموران امنیتی و انتظامی با مسدود کردن جاده پناهگاه ساوالان مانع صعود اکثر آنان شدند.

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان

به گزارش خبرگزاری فرات, در دو روز گذشته, جنگل‌ها و مراتع روستاهای «دره‌وران در منطقه مرزی 3 بار, «کانی‌تمرخان» واقع در منطقه جانه‌وره مرویان, «وشکه‌لان» در منطقه سرشیو, «شهرک جوجه‌سازی» , «بیله و پیله» واقع در مریوان دچار آتش‌سوزی شدند.

اقرار امام‌جمعه مهاباد: شماری مرتد را دستگیر کردیم باید اعدام شوند

بنا به گزارش یک منبع موثق به خبرگزاری فرات, صبح دیروز , سه‌شنبه, 12 اگوست در نشست فرمانداری شهر مهاباد نماینده خامنه‌ای و امام جمعه مهاباد به نام «ملا قادر سهرابی» به برخی مسایل در مورد زندانیان پیرو مذاهب مختلف در زندان مهاباد اقرار کرده‌اند.

بازداشت چندین تن از فعالین عرب اهوازی از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران

کوردستان میدیا: نیروهای امنیتی رژیم اسلامی ایران به دلیل دیدار با خانوادەهای زندانیان سیاسی و اعدام‌شدگان سیاسی، چندین تن از فعالین عرب اهوازی را بازداشت کردند.

شاهین‌دژ/ یک شهروند کُرد توسط اداره‌ی اطلاعات رژیم ایران بازداشت شد

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، یک عکاس کرد بدون اتهام مشخصی بە نام “خالد رحیمی” اهل روستای “قوزقلو” افشار توسط نیروهای اطلاعات رژیم ایران در شاهین‌دژ بازداشت شد.

اعتصاب غذای کریم موسی زاده زندانی سیاسی کرد زندان بندر عباس

آسونیوز: بنا به اخبار منتشره، کریم موسی‌زاده دارای ٣٣ سال سن می‌باشد و از ناراحتی معده و دستگاه گوارشی رنج می برد. وی سال گذشته نیز به نشانه‌ی اعتراض به ضرب و شتم توسط مأمورین اطلاعاتی و قاضی ناظر بر زندان، اعتصاب غذا کرده بود.

کمپین کمک‌های مردمی به شنگال در سقز و کامیاران برچیده شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته اداره اماکن نیروی انتظامی سقز به مسئولان کمپین کمک‌رسانی به آوارگان شنگال اعلام کرده که روز دوشنبه آخرین روز جمع‌آوری کمک‌های مردمی خواهد بود.

سه فعال سیاسی کُرد در مهاباد به ١٣٨ ماه زندان محکوم گردیدند

آژانس کُردپا: سه فعال سیاسی کُرد که یکی از آنان روحانی می‎باشد از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ١١ سال و شش‌ماه زندان محکوم شدند.

انتقال یک فعال سیاسی کُرد به سلول انفرادی

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه، بیست و چهارم مردادماه یکی از زندانیان سیاسی در ارومیه به نام احمد تمویی از سوی دفتر حفاظت اطلاعات زندان مرکزی احضار گردید.

تصاویر مراسم عروسی شهروندان سنندجی قبل از مونتاژ باید توسط اماکن کنترل شود

آژانس کُردپا: به دستور اداره‌ی اماکن عمومی سنندج، موسسه‌های تصویر برداری موظف‌اند تا قبل از مونتاژ مراسم عروسی شهروندان سنندجی، آن را جهت کنترول به اداره‌ی اماکن عمومی تحویل دهند.

عضویت در احزاب، حبس دو جوان کُرد را درپی داشت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو جوان اهل شهرستان دیواندره در استان کُردستان به نام‌های امجد علی‌زاده و عبدالله از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شدند.

از اکران یک فیلم مستند در کُردستان ممانعت بعمل آمد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، فیلم چاوەڕێ (انتظار) اثر هیمن آلانی که روایتی از افرادی‌ست که در ازای دریافت پول به جای قاچاقچیان، پشت میله‌های زندان قرار گرفته‌اند.

دو زندانی عقیدتی کُردستان در شرایط وخیمی بسر می‌برند

آژانس کُردپا: یکی دیگر از زندانیان کُرد اهل سنت در کرج علی‌رغم وضعیت نامناسب جسمی و روحی، از مداوای پزشکی وی در خارج زندان جلوگیری می‌شود.

گلوله نظامیان حکومت اسلامی ایران جوان ١٧ ساله را روانه بیمارستان کرد

خبرنگار کُردپا در ثلاث باباجانی، هویت این جوان کُرد را فرهاد (جمشید) صدیقی‌منش فرزند حسین و ساکن روستای مرزی “بانی‌نار” شیخ‌صله اعلام کرد.

کشف جسد حلق‌آویز شده‌جوان ٢١ ساله‌ی سقزی

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته یک جوان ساکن روستای “جعفرخان” از توابع بخش زیویه سقز از سوی افرادی با دست و پای بسته، حلق‌آویز شده و به قتل رسیده‌است.

ضرب و شتم یك فعال سیاسی عرب اهوازی در زندان اردبیل

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از فعالان حقوق بشر اهواز، شهاب عباسی ، اهل فلاحیه (شادگان) كه در حال سپری کردن دوران محكومیتش در زندان مركزی اردبیل است، در جمعه شب ٢٤ مردادماه 1393، مورد حمله دو نفر قرار گرفته و در حین ضرب و شتم ساق پای راست شكسته می‌شود.

سرنوشت مبهم زندانی عقیدتی اهل سنت در زندان قزلحصار

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صدیق محمدی فرزند حسین، زندانی عقیدتی اهل سنت که در بند مجرمان مواد مخدر زندان قزلحصار نگهداری می‌شد.

3 فعال ملی مدنی دستگیر شده در دامنه ساوالان آزاد و 7 تن دیگر در اعتصاب غذا

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رحیم غلامی، آیدین ذاکری، میثم جولانی،جعفر رستمی، سعید حسینی، حمید قوتی، حبیب نگهبان، عیسی عزیزی، حسن جولانی و رضا قومی 10 فعال ملی مدنی دستگیر شده‌ای هستند که روز جمعه به همراه فعالین ملی- مدنی شهرهای استان اردبیل و دیگر شهرهای آذربایجان طبق روال هر ساله، قصد صعود به قله ساوالان را داشته‌اند، اما ماموران امنیتی و انتظامی با مسدود کردن جاده پناهگاه ساوالان و بازداشت آنها، مانع صعود آنها شدن.

انتقال فعال کارگری غالب حسینی به زندان

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” این فعال کارگری در حالی روانه زندان شد.

انور حسین‌پناهی بر اثر ضرب و شتم نیروهای امنیتی در بیمارستان بستری شد

بنابه گزارش كمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق انور حسین‌پناهی، چهارشنبه ٢٩ مرداد 1393، در مقابل درب منزل شخصی خود در تهران توسط سه تن از عوامل و نیروهای امنیتی اداره اطلاعات قروه به شدت مورد ضرب و شتم و تهدید جانی قرار گرفت؛ به طوری كه وی بر اثر ضربات شدید وارده، در بیمارستان بستری شده است

بازداشت یک روحانی اهل‌سنت در زاهدان

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، این شهروند کرد اهل سنت که روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه جاری، در ایست بازرسی ورودی زاهدان بازداشت شده بود هم اکنون در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شهر سنندج به سر می‌برد.

گلوله‌ی خمپاره بعد از ٣٥ سال همچنان قربانی می‌گیرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، انفجار یک خمپاره در ساختمان نیمه‌کاری در سنندج زخمی‌شدن دو کارگر کُرد را درپی داشت.

سربازی در سقز خود را حلق‌آویز کرد

ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک سرباز نیروی انتظامی در شهرستان سقز به نام امیر مشیری با خودکُشی به زندگی خود پایان داد.

بحران شدید کم‌آبی در ارومیه/ جیره‌بندی آب ١٩٩ روستا

کوردستان میدیا: با احتساب جیره‌بندی اخیر ١٩٩ روستا در ارومیه، تعداد روستاهایی که در این استان با مشکل کم‌آبی مواجه‌اند به ٣٠٧ مورد افزایش پیدا کرد.

صدور حکم زندان برای دو جوان کرد اهل دیواندره

آسونیوز: بنا به اخبار منتشره، دو جوان اهل شهرستان دیواندره به نام‌های امجد علی‌زاده و عبدالله از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج، صبح چهارشنبه 29 مردادماه، محاکمه شدند. در این دادگاه، “عبدالله”یکی از متهمان به ٣ ماه زندان تعزیری محکوم شد و از حکم صادره برای امجد علی‌زاده خبر دقیقی در دست نمی‌باشد.

دیوارکشی برای تفکیک زنان و مردان در تالارهای عروسی مناطق کردنشین

آسونیوز: صاحبان تالارهای عروسی در شهر سنندج به دستور اداره اماکن نیروی انتظامی این شهر اقدام به دیوارکشی میان زنان و مردان کردند. علی‌رغم اینکه زنان و مردان در سالن‌های برگزاری مراسم عروسی از یکدیگر جدا گردیده‌اند، کسانیکه که در تالارها مراسم عروسی برگزار می‌کنند باید اقدام به اخذ مجوز از اداره اماکن کنند.

وخامت وضعیت جسمانی یکی از زندانیان سیاسی کرد زندان ارومیه

آسونیوز: بر اساس خبر منتشره از سوی وبسایت خبری “نیسان نیوز”، “عبدالله حسینی” زندانی سیاسی کرد و از اهالی شهرستان خوی که هم اکنون در زندانی مرکزی ارومیه مدت زمان حبس خود را به سر میبرد، در وضعیت جسمی و روحی بدی به سر میبرد اما از انتقال وی به بیمارستان ممانعت به عمل می‌آید.

ترکیه/ خطر دیپورت به ایران، ٥ فعال سیاسی کُرد را تهدید می‌کند

آژانس کُردپا: گروهی از پناهجویان کُرد ایرانی که قصد سفر از ترکیه به کشور ثالثی را داشتند توسط پلیس این کشور بازداشت شدند.

تجمع اعتراضی در سنندج در حمایت از مردم عراق با یورش نیروی انتظامی مواجه شد

به گزارش آبشار سنه . ساعت 7/45 عصر امروز پنجشنبه 30 مرداد جمعی از فعالین سنندج و مردم ازادیخواه در خیابان فردوسی دست به تجمع زدند تا با راهپیمایی به سمت سه راه نمکی با محکوم نمودن جنایات تروریستی در عراق حمایت خود را از مردم جنگ زده این کشوربه خصوص مردم شنگال اعلام نمایند. این عمل درحالی انجام شد که طول خیابان به طور کامل در قرق نیروهای انتظامی بود اما فعالین جسورانه با بلند کردن تراکت و سر دادن شعار شروع به تجمع وراهپیمایی نمودند ولی علی رغم همراهی مردم، مورد هجوم نیروی پلیس قرار گرفتند. خبر ها حاکی از ان است که دو نفراز فعالین به نامهای کوروش بخشنده و زانیار دباغیان توسط مامورین بازداشت شده اند.

یک کودک کار در سنندج جان خود را از دست دادند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حادثه انفجار در یک کارگاه سطح شهر سنندج، مرگ نوجوانی ١٥ ساله به نام محمد صنعان را درپی داشت.

کارگری در شهر ایلام در حین کار جان خود را از دست داد

کارگری ٤٤ ساله در یکی از شرکت‌های شهرستان چرداول در استان ایلام هنگام کار به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد این کارگر که در یک کارگاه جوشکاری مشغول کار بوده پس از سقوط با زمین به علت فرو رفتن میلگرد بر سر و شکمش جان خود را از دست داد.

استان کردستان/ کمبود شدید آب در ٦٠٠ روستا

کوردستان میدیا: بیش از ٣٦% از روستاهای استان کردستان با مشکل کمبود آب بەویژه کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

مهاباد/ ٥٠ شکارچی دیگر با طبیعت آشتی کردند

کوردستان میدیا: در ادامەی موج طبیعت‌دوستی در کردستان، ٥٠ شکارچی مهابادی با شکستن قفس‌های شکار و رهاسازی کبک‌هایشان به آغوزش طبیعت بازگشتند.

 

 

 

نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی که در رژیم جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد توسط نهادهای امنیتی وزارت اطلاعات و سپاه و همچنین نیرویانتظامی می باشد .

دستگیر شدگان توسط نیروهای اطلاعاتی به محل های که در ادره اطلاعات است برده می شوند و زیر شکنجه های جسمی و روحی قرار می گیرند و مکانها برای خانواده های دستگیر شدگان نامعلوم است  .

و همچنین دستگیر شدگانی که توسط نیروهای امنیتی سپاه و یا نیروی انتظامی صورت میگیرد به روال ادراه اطلاعت می باشد اما درمحل های مربوط به خودشان میباشد که باز به روال اطلاعات می باشد چون همه نیروهای امنیتی در رژیم اسلامی مثل هم عمل می کنند.

شهروندانی که درکردستان کشته و یا زخمی میشوند توسط نیروهای اطلاعات و سپاه و همچنین نیروهای انتظامی صورت می گیرد. که بیشتر کشته و یا زخمی ها در مبدا و یا خروجی شهرها که در آنجا ایست بازرسی می باشد و اغلب مواقع به بهانه کالای قاچاق اتومبیل شهروندان را هدف تیراندازی قرار می دهند ومتاسفانه چندین دهه از این گونه موارد می گذرد وهیچ نهاد و یا مسئولی پاسخگو به این گونه رفتارها نیستند و تا به حال برای هیچ ماموری در این زمینه پرونده ای تشکیل نشده است وحتی به قوه قضائیه هم احضار نشده اند .

در رابطه با قتل و زخمی کردن کولبرها در کردستان که کولبری به علت نبود کار در کردستان و کولبران برای تهیه معاش زندگی خود و خانواده اش به ناچارربه کولبری روی می آوارند.ونیروهای انتظامی وامنیتی روزانه کولبرهای کرد را هدف گلوله های خود قرار می دهند و متاسفانه کشتن و زخمی شدن کولبرها در دستور کار نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم قرارگفته است .

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران …. آلمان

مسئول کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران … شهریار ایازی