گزارش نقض حقوق دانشجویان و جوانان در ایران، آبان 93

Untitled
تهیه کننده: سعید پژوهیان
آبان ماه امسال در حالی سپری شد که یکی از مهمترین وزارتخانه های ایران یعنی وزارت علوم، همچنان پس از دو سال بدون وزیر اداره می شود. در آبان ماه سومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای صندلی این وزارتخانه نتوانست رای اعتماد مجلس را بگیرد. این سرگردانی و عدم ثبات مدیریت در راس وزارت علوم تبعات منفی بسیاری بر بدنه دانشگاه های کشور دارد و تاثیر مستقیمی بر وضعیت دانشجویان. سیاسی بازی های دولت و مجلس و کشمکش قدرت در ایران فشارهای ناخواسته ای را بر دانشجویان وارد می آورد. مهمترین این فشارها نزول مشهود سطح کیفی و کمی خدمات رفاهی به دانشجویان، افزایش قدرت نیروهای سیاسی و امنیتی غیروابسته به دانشگاه ها در داخل دانشگاه ها از جمله مداخلات بیشتر وزارت اطلاعات و بسیج در ایجاد محیط رعب و وحشت بین دانشجویان و همچنین بلاتکلیفی دانشگاه ها در پذیرش اعضای هیئت علمی می باشند. در این ماه شاهد برخورد سختگیرانه و خارج از عرف کمیته انضباطی دانشگاه شهرکرد با دانشجویان حاضر در کرسی های آزاداندیشی بودیم که نشانه ای از نفوذ بیشترشده نیروهای امنیتی بدلایلی که در بالا اشاره شد است. یکی دیگر از حوادث مهم اجتماعی ایران در ماه گذشته حوادث اسیدپاشی در اصفهان بود. این رفتار اجتماعی بسیار وقیح گروه های رادیکال اسلامی در ایران برای ایجاد محیط رعب و وحشت در بین جوانان، توسط دانشجویان در بسیاری از دانشگاه ها مورد اعتراض واقع شد و تجمعاتی را در برخی دانشگاه ها در پی داشت. در همین رابطه بازهم متاسفانه شاهد بازداشت چند تن از دانشجویان فعال در ماه گذشته بودیم. در گزارش زیر به مهمترین موارد نقض حقوق جوانان و دانشجویان در ماه گذشته می پردازیم.
خبرگزاری هرانا 28 آبان: بنا به گزارشات رسیده، محمد ریگی معروف به فرامرز در حال انجام کارهای روزمره در یکی از خیابان‌های شهر خاش مورد شلیک مستقیم ماموران گشت نیروی انتظامی کلانتری ۱۱ قرار گرفت که در اثر اصابت گلوله در ناحیه سر در دم جان سپرد. این جوان خاشی که مشغول گذران مرخصی دوران سربازی خود بود بنا به علل واهی توسط نیروی انتظامی کشته شد.
دانشجو نیوز 28 آبان: محمد(کورش) توانگر و محسن مصلحی، دو تن از دانشجویان دانشگاه شهرکرد، به دلیل بیان نظر و عقیده در کرسی های آزاد اندیشی با حکم های محرومیت مواجه شده اند. بنابر احکام صادر شده، محمد توانگر با «منع از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات» و محسن مصلحی با «منع استفاده از امکانات رفاهی تا پایان تحصیل» روبرو شدند. این دانشجویان در نشستی به نام «کرسی آزاد اندیشی با عنوان حقوق بشر» بر لزوم رعایت اعلامیه حقوق بشر، لزوم اجرای پسندیده تر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نقد به اشتباهات گذشته تاکید کردند.
دانشجو نیوز 25 آبان: شماری از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به قطع دو روزه اینترنت و کمبود پهنای باند این دانشگاه تجمع کردند. خبرگزاری ایسنا گزارش داده که این تجمع در حیات خوابگاه دانشگاه شریف برگزار شده است. پس از تجمع دانشجویان اینترنت خوابگاه طرشت دانشگاه شریف که دو روز قطع شده بود، مجددا وصل شد.
دانشجو نیوز 21 آبان: جمعی از دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در اعتراض به اسیدپاشی به زنان تجمع کردند. در این تجمع دانشجویان با سردادن شعارهایی مانند:«اسید پاشی جنایت، ای دانشجو حمایت» به حوادث اسیدپاشی و عدم توجه لازم به این اتفاق اعتراض کردند. همچنین دانشجویان در بیانیه ای که در این تجمع قرائت شد، خواستار «مجازات عوامل این اقدام وحشیانه» شدند.
دانشجو نیوز 20 آبان: گروهی از جوانان محروم از تحصیل بهایی با حضور در مقابل کانون وکلا با تحصن نسرین ستوده همراهی کردند. تحصن اعتراضی نسرین ستوده که از بیست روز پیش در خصوص حقوق دگراندیشان آغاز شده، با همراهی شماری از فعالین اجتماعی روبرو شده است. محمد نوری زاد از منتقدان جمهوری اسلامی که در کنار نسرین ستوده حضور داشته، در صفحه فیس بوک خود از همراهی شماری از دانشجویان محروم از تحصیل در این تحصن یاد کرده است.
خبرگزاری هرانا 19 آبان: دکتر میکائیل عظیمی، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان اخراج شد؛ وی از شاگردان شهید هدی صابر بوده‌ و در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۹۱ نیز به همین دلیل مدتی در زندان بوده‌است.
دانشجو نیوز 12 آبان: مریم سادات یحیوی، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه‌ای نامعلوم منتقل شد. وی از معترضان به نتایج انتخابات سال 88 بود که قبلا هم سابقه بازداشت دارد. مریم که در دادگاه بدوی به تحمل سه سال و در تجدید نظر به تحمل یک سال حبس محکوم شده بود و به قید وثیقه‌ای سنگین به لحاظ بیماری شدید، در خارج از زندان به سر می برد، از خرداد تا شهریور گذشته بارها جهت بازجویی در رابطه با اتهاماتی جدید احضار شده بود.
خبرگزاری هرانا 10 آبان: به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، جهانگیر سلیمی و وحید فرودی از فعالان دانشجویی و از پیروان آیین یارسان (اهل حق)، در مقابل دانشگاه رازی کرمانشاه توسط چند مامور لباس شخصی ربوده شدند. برخورد فیزیکی مامورین امنیتی برای بازداشت این دانشجویان منجربه دخالت یکی از دوستان این دانشجویان به نام سبحان رحیمی شده که در نهایت هر سه این افراد بازداشت می شوند. گفته می شود مامورین لباس شخصی همراه خود سلاح کمری و بیستم همراه داشتند و به گفته شاهدان عینی برخوردها شدید بوده است. هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری این دانشجویان در دست نیست.
دانشجو نیوز 7 آبان: جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی روز یکشنبه در حمایت از قربانیان اسید پاشی تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش انصاف نیوز، دانشجویان با در دست داشتن عکس‌هایی از قربانیان و پلاکاردهایی در تقبیح و رد خشونت و اسید پاشی‌های اخیر، خواستار پیگیری وضعیت قربانیان این فاجعه‌ی ضد انسانی از جانب دولت شدند.
دانشجو نیوز 5 آبان: ظهر دیروز، یکشنبه، دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با برگزاری تجمعی اعتراض آمیز، فجایع اخیر اصفهان را محکوم کردند. دانشجویان در این مراسم با شعارهایی مانند «حق زن از امنیت/ اسید پاشی و جنایت» و «مجلس، دولت/ حمایت حمایت» اعتراض خود را به حوادث رخ داده در اصفهان نشان دادند و از مسئولان خواستند که مجرمان را هرچه سریعتر شناسایی و مجازات کنند.
دانشجو نیوز 4 آبان: مهدیه گلرو، فعال دانشجویی بازداشت شد. مهدیه گلرو از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه، امروز با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شده است.گزارش های رسیده حاکی از این است که نیروهای امنیتی لوازم شخصی وی از جمله رایانه شخصی و تلفن همراه وی را ضبط کرده اند.
وی در روزهای گذشته همراه با شماری از فعالین مدنی در تجمع حمایت از زنان و در اعتراض به اسیدپاشی های اخیر شرکت کرده بود. مهدیه گلرو در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ بعد از ۲ سال و نیم حبس از زندان آزاد شده بود.