گزارش نقض حقوق بشر توسط رژیم اسلامی ایران در اردیبهشت ماه 1392

این گزارش در محدوده ماده 2-12 اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و بیانگر موارد نقض آزادی اقوام ایرانی است و از انجایکه تهیه این گزارش با تکیه بر اخبار واطلاعات منتشره در رسانه ها آزاد و مطبوعات دولتی است واز طرفی نیز دسترسی به موارد نقض حقوق اقوام در ایران بدلیل سانسور گسترده دولتی میسر نمیباشد لذا این گزارش تنها بازگوکننده بخشی ناچیز از موارد نقض حقوق اقوام در ایران میباشد.

1. کشته شدن شهروندان به وسیله نیروهای امنیتی و انتظامی 5 مورد

2. بازداشت فعالین سیاسی   1 مورد

3. محرومیت روستاها به آب اشامیدنی  2 مورد

4. زخمی شدن شهروندان به وسیله نیروهای انتظامی و امنیتی 7 مورد 5. دستگیر شهروندان به وسیله نیروهای انتظامی و امنیتی 32 مورد

6. زخمی شدن کارگران در اتر بی توجهی کارفرمایان 6 مورد

7. کشته شدن کولبران توسط نیروهای انتظامی و امنیتی 4 مورد

8. زخمی شدن کولبران توسط نیروهای انتظامی و امنیتی 5 مورد

9. بی خبری از شهروندان دستگیر شده 2 مورد

10. ضرب و شتم زندانیان توسط زندانبانان 1 مورد

11. آزادی کارگر زندانی با قرار وثیقه 1 مورد

12. خودکشی شهروندان 5 مورد

13. معلم محکوم به زندان و انتقال به زنان  1 مورد

14. محکومین به اعدام و اجرای حکم اعدام 29 مورد

15. وضعیت وخیم زندانی در زندان 2 مورد

16. تجمع و اعتصاب کارگران 4 مورد

17. تمدید قرا بازداشت روزنامه نگار بازداشتی 2 مورد

18. مرگ دانشجو در دانشگاه  1 مورد

19. اعتصاب راننگان تاکسی 1 مورد

20. فعالین مدنی محکوم به زندان 2 مورد

21. بازداشت فعالین مدنی  7 مورد

22. بی خبری از بازداشت زندانی سیاسی 1 مورد

23. بازداشت فعالین کارگری 4 مورد

24. احضار فعالین کارگیری به اطلاعات 2 مورد

25. انتقال زندانیان سیاسی و عادی به انفرادی 25 مورد

26. آزادی زندانی مدنی با قرار وثیقه 1مورد

27. آزادی زندانی سیاسی زن 1 مورد

28. بازداشت روزنامه نگار 1 مورد

29. اعتصاب زندانی سیاسی محکوم به اعدام 1مورد

30. برگزاری دادگاه فعالین مدنی 2 مورد

خبرگزاری هرانا – انفجار خمپاره در روستای مرعی توابع شهرستان سوسنگرد باعث کشته شدن ۳ کودک شد.

آژانس کُردپا: بی‌توجهی پزشک متخصص زنان و زایمان در بیمارستان بعثت سنندج، مرگ نوزاد داخل شکم مادر را در پی داشت.

خبرگزاری هرانا – امیر چمنی، فعال دانش‌جویی، ظهر روز جمعه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۱ جهت تحمل ادامه‌ی حکم حبس، به زندان مرکزی تبریز بازگشت.

شلیک یک گلوله خمپاره در روز دوشنبه 22آوریل 2013 از مکانی نامعلوم به روستای مرعی در نزدیکی خفاجیه (سوسنگرد) و سقوط آن در زمین فوتبال روستا،

سه نوجوان عرب اهل آن روستا کشته شدند.مهدی صیاحی و مرتضی صیاحی دو برادر و پسر عموی آنها جواد صیاحی قربانیان انفجار گلوله خمپاره بودند.

حادثه زمانی رخ داد که محمود احمدی نژاد مشغول سخنرانی در شهر هفتگل بود. پیش از این در روز جمعه 14 آوریل 2013 نیز در منطقه چنیبه اهواز یک نوجوان 15 ساله به نام مرتضی سویدی با شلیک مستقیم دو گلوله به قلب و سر او کشته شده بود.

آژانس کُردپا: عدم سازماندهی مدیریتی در مرز رسمی پرویزخان در استان کرمانشاه، برخورد و درگیری نظامیان حکومتی با کارگران شاغل در بازارچه را در پی داشت.

بر پایە‌ی گزارش ارسالی بە آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته، کارگران و تُجار بازارچە‌ی مرزی “پرویزخان” در شهرستان قصرشیرین نسبت بە نبود خدمتگذاری، وسایل ایمنی و لباس فرم اعتراض نمودە کە با دخالت نیروهای انتظامی مستقر در این بازارچە بە درگیری انجامید.

آژانس کُردپا: یکی از مدرسان علوم دینی در سنندج به ستاد خبری اداره‌ی کل اطلاعات استان کُردستان احضار شد.

خبرگزاری هرانا – وحید شیخ بگلو، فعال مدنی و دانشجوی محروم از تحصیل جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری روانه زندان مرکزی تبریز شد.

کوردستان میدیا: مسئول پارکینگ بازارچه مرزی باشماق مریوان برای کارگران مشکلاتی را ایجاد کرده و از فعالیت آنها در این مکان ممانعت بعمل می‌آورند .به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، مسئولین ذیربط رژیم ایران در بازارچه مرزی باشماق مریوان با در اختیار گرفتن پارکینگ این بازارچه مانع کار کارگران شده‌اند.

آژانس کُردپا: شماری از فعالان دانشجویی ـ مذهبی در کُردستان طی سال گذشته توسط نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

کوردستان میدیا: اداره‌ی آموزش و پرورش بوکان طی بخشنامه‌ای به کلیه دانش‌آموزان این شهر ابلاغ کرده‌ است که باید هزینه‌ی صرف‌شده ورقه امتحانی آخر سال تحصیلی را به مدرسه پرداخت کنند.

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، در بخشنامه‌ی اداره‌ی آموزش و پرورش که به دانش‌آموزان شهر بوکان ابلاغ شده آمده است: هر دانش‌آموزی لازم است در زمان امتحانات وجه نقدی را به مدرسه پرداخت کند و اگر از پرداخت آن سرباز زند از امتحانات محروم خواهد شد.

آژانس کُردپا: یک زن در شهر سنندجی به هنگام جدا شدن از همسرش توسط وی با شلیگ گلوله کشته شد.

آژانس کُردپا: یک فعال سیاسی به نام “حامد براتی” پس از آنکه حکمش از سوی دادگاه تجدیدنظر استان کُردستان جهت سپری نمودن مدت حبس، تأیید و ابلاغ شد، به اجبار کشور را ترک کرد.

زینب جلالیان زندانی سیاسی کرد محکوم به حبس ابد کماکان از بیماری جسمانی رنج می برد و اقدامی جهت مداوای وی صورت نمی گیرد .

زينب جلاليان كه هم اكنون در زندان زنان ديزل آباد كرماشان محبوس است از ناراحتی چشم رنج ميبرد و بايد در خارج از زندان تحت مداوا و جراحی چشم قرار گيرد اما مسئولان زندان تاکنون مانع از درمان وی شده اند.

آژانس کُردپا: تأثیرات سوء امواج پارازیت در شهرستان جوانرود، مرگ دوقلوهای تازه متولدشده را درپی داشت.

گزارش دریافتی:صبح امروز یکشنبه اردیبهشت بیش از صد نفر در مرز سردشت با کردستان عراق از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی دستگیر شدند. تعداد دستگیر شدگان بیش از ۱۷۶ نفر تخمین زده شده است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، سایت خبات میدیا مدعی شد که امروز تعداد زیادی از اهالی و کاسبکاران مناطق مرزی مابین شهرستان سردشت با کردستان عراق در پی عبور از مرز با نیروهای مرزی جمهوری اسلامی درگیر و در میان حدود ۱۷۶ نفردستگیر و حدود ۷ ماشین شخصی توسط نیروهای مرزی به آتش کشیده شد.

مرد کهنسال ۱۰۳ ساله به اتهام ارتباط با احزاب کُردی در زندان

کوردانه:پس از حدود شش سال، دادگاه انقلاب شهرستان مریوان حکم مصادره‌ی منزل مسکونی خانواده‌ی یک روزنامه‌نگار کُرد را صادر کرد. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دادگاه انقلاب شهرستان مریوان با قضاوت شخصی به نام “سلطان‌بخش” منزل مسکونی “پدری” شورش گُلکار روزنامه‌نگار کُرد اهل سنندج که جهت آزادی وی در تودیع بوده است را مصادره کرد.

خبرگزاری هرانا – ۵ تن از فعالین مدنی آذربایجان هرکدام به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، “پورباقر” قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز آقایان دکتر لطیف حسنی، محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی بیگلو و بهبود قلی‌زاده را به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی، و تبلیغ علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران به ۹ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

خبرگزاری هرانا – تعدادی از ناشران عمده‌ی کتابهای ترکی از حضور در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران منع شده‌اند.

آژانس کُردپا: نیروهای نظامی و انتظامی حکومت اسلامی ایران در شهرهای کُردنشین ایران علاوه بر هدف قرار دادن کاسبکاران، اقدام به توقیف کالاهای آنان نیز می‌کنند.

«حبیب‌الله گل‌پری‌پور» زندانی سیاسی کرد که طی چندروز گذشته خبری از سرنوشت وی در دست نبود, به زندان ارومیه منتقل شده است.

براساس گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، مسعود شمس نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور ارومیه، روز پنج شنبه 18 اردیبهشت ماه سال جاری از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و پس از بازجویی های اولیه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

آژانس کُردپا: آلودگی آب آشامیدنی در روستاهای اطراف سنندج بر اثر سوء مدیریت نهادهای ذیربط، سلامتی شهروندان کُرد این مناطق را تهدید می‌کند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و به نقل از یکی از ساکنین روستای “آرندان”، ٨ کودک این روستا به دلیل آلودگی آب آشامیدنی دچار بیماری شده و هم‌اکنون در بیمارستان سنندج تحت مراقبت پزشکی می‌باشند.

آژانس کُردپا: مأموران شهرداری اهواز به بهانه‌ی عدم مجوز، منزل ٧ شهروند “عرب” را در یکی از محلات فقرنشین این شهر تخریب کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز پیش مأموران شهرداری اهواز منزل ٧ شهروند عرب را در محله‌ی “شلنگ‌آباد” این شهر تخریب کردند.

در پی گذشت 400 روز از بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی فرزندش و دیگر معتمدین بلوچ هنوز روزنه امیدی برای آزادی آنها دیده نمی شود.

خبر گزاری کمپین : بنا به گزارش تارنمایی معترضین به دستگیری مولوی فتحی محمد نقشبندی پس از گذشت 400 روز از حبس معتمدین و علمای بلوچستان منطقه سرباز و با وجود ارائه مدارک مختلف در خصوص بی گناهی آنها هنوز خبری از آزادی آنها دیده نمی شود. فعالین بلوچ معتقد اند این موج دستگیری از آن زمان آغاز گردید که علمای بلوچستان در برابر طرحی موسوم به طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت مقاومت کردند

انفجار مین در کُردستان همچنان قربانی می‌گیرد

براثر انفجار مین در مناطق کردستان در یک ماه گذشته سه نفر در اثر انفجار مین های به جای مانده پاهای خود را از دست داه اند .

پس از بازگرداندن زانیار مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام  به زندان با توسل به زور, بخیه‌هایش در قرنطینه پاره‌شده است

آژانس کُردپا: اداره‌ی اطلاعات مانع از ادامه تحصیل یک زندانی سیاسی در زندان مرکزی شهر مهاباد شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در زندان مرکزی مهاباد از امتحان تحصیلی “جلال ناصری” از سوی اداره‌ی اطلاعات شهرستان مهاباد ممانعت بعمل آمد.

کمبود دارو و سرگردانی بیماران دیابتی در داروخانه های اورمیه

با نزديک شدن انتخابات فشارهای حکومت بر جامعه ترک آذربایجان تشدید شده است

این موارد نقض حقوق بشراقوام در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 – انتظامی 3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد.

حکم اعدام و اجرای ان توسط دادگاه انقلاب و اجرای ان توسط اداره کل زندانها و اجرای احکام صورت می گیرد

شکنجه زندانیان ودستگیر شدگان در پاسگاهای نیروی انتظامی و اداره اگاهی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات و مسئولین زندان و بازجویان صورت می گیرد

قتل و مجروح شدن شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران صورت می گیرد

اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد

ناپدید شدن فعالین سیاسی و مدنی . کارگری .دانشجوئی . زنان . و خانواده های زندانیان سیاسی توسط نیروهای اطلاعاتی بدونه اخذ دستگیری از دادسراو یا دادگاه انقلاب و بصورت خود سر دستگیر و به مکانهای نامعلومی برده میشوند و حتی خانواده های ناپدید شدگان از محل انها هیچگونه اطلاعی ندارند

مسئول کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران .. شهریار ایاز ی