دیدار نمایندگان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران با دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه ی سازمان ملل

 

 

در دیداری که نمایندگان کانون دفاع از حقوق ahmadبشردر rozaایران (آلمان)، رزا خلیلی مسئول روابط عمومی به همراه مسئول کمیته دفاع از هنر و هنرمندان با دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران داشتند گزارشاتی را در اختیارشان قرار دادند که بیانگرنقض حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته بود.
مجموعۀ این ملاقات که همزمان با ماموریت سه روزۀ دکتر احمد شهید به کشور آلمان برگزار گردید شامل گفتگوهای دوجانبه و ارائه مدارک و اطلاعاتی در زمینه نقض حقوق بشر در ایران بود
گزیده ای از این دیدار:
1 – تنگناها و فشار حاکم بر دانشجویان دردانشگاه های ایران : با توجه به وضعیت شغلی خانم خلیلی و آشنائی کامل ایشان با فضا و جو حاکم بر دانشگاههای ایران و اطلاعات شخصی نامبرده تا قبل از خروج از کشور، در ابتدای گفتگو به این معضل بزرگ ایران پرداخته شد از جمله : وضعیت بد دانشجویان از نظرتحصیلی و مخالفت در برابر تمامی خواستهای صنفی، اجتماعی، عقیدتی، علمی و هنری آنها، جلوگیری از برگزاری هرگونه جلسات و انتشار نشریات دانشجوئی مستقل از سیاستهای دولت و ممانعت از هرگونه تجمع و گردهمائی دانشجویان، در مقابل تهدید و اجبار دانشجویان به شرکت در جلسات و سخنرانی های همسو با سیستم و همچنین شرکت در راهپیمائی های فرمایشی، نمایشی دولت مانند راهپیمایی نهم دیماه ، ایجاد فضای بشدت امنیتی و پلیسی در دانشگاهها به طوری که در هر کلاس درس تعدادی از اعضای دستگاه های امنیتی با عنوان های متفاوتی همچون بسیج اساتید، بسیج دانشجویی، گروه ثامن الائمه، حراست و … حضور دارند تا گزارش تمامی گفتگوهای بین استاد و دانشجویان را منعکس نمایند.
خانم خلیلی در ادامه ازمشکلات و پیامدهای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های ایران سخن گفته و افزودند: بعد از سیاست جداسازی جنسیتی و عدم امکان تحصیل دختران در برخی رشته ها جو ناامیدی دربین دانشجویان افزونی یافته و مشکل بیکاری نیز بین دانش آموختگان دانشگاهها حتی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا دیده میشود. با این نظر که این همه تنها بخشهایی از مشکلات دانشجویان بوده و آن هم تنها در شهرستانی که ایشان ساکن آن بوده اند.
نماینده کانون دفاع از حقوق بشر در این دیدار گفتند به دلیل آنکه بدون رضایت و خواست این افراد از آوردن نام آنها و رسانه ای شدن اسامی آنان معذورم در گزارشی مکتوبی که به حضورتان تقدیم میشود نام دقیق افرادی که مورد ظلم سیستم واقع شده اند بصورت کامل مشخص گردیده است.
2-. مسائل و مشکلاتی که اساتید دانشگاهی با آن دست به گریبان هستند: خانم خلیلی در اینباره توضیح دادند اساتید دانشگاه های ایران و به ویژه اساتید گروه علوم اجتماعی از دیگر اقشار تحصیلکرده و روشنفکر ایرانند که زیر فشاری مضاعف قرار دارند ایشان توضیح دادند: بعد از سیاست دولت احمدی نژاد و طبق دستورالعمل رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اسلامی شدن دروس علوم اجتماعی، مشکلات عدیده ای برای اکثر اساتید این گروه بوجود آمده است از جمله بازنشستگی زود هنگام، اخراج برخی از آنها و ممانعت از تدریس آنها که شخص خانم خلیلی درهمان گروه قرار دارند و شاهد زنده ای هستند بر این مدعا.
دیگرعضو کانون دفاع از حقوق بشر نیز به طرح مسائل و مشکلات کلیۀ دانش آموختگان رشته تحصیلی (حقوق) در ایران و بویژه برای خانم ها پرداخته و از تنگناها و فشارهای وارده بر کلیه ی حقوقدانان و وکلای کشورسخن گفته و دراینمورد توضیحاتی را دراختیار آقای احمد شهید قراردادند از جمله دستگیری های مستمر وکلا همراه با احکام طویل المدت، ممانعت از دسترسی به پرونده موکلین، محرومیت از وکالت، وضعیت روند وکالت، لغو پروانه وکالت و …
ایشان در ادامه افزودند خیلی از وکلای حقوق بشری هم به دلیل همین محدودیت ها یا از ایران رفتند و یا به زندان افتادند. اما اکنون کار به جایی رسیده که خودشان بدون اطلاع متهم برایش وکیل انتخاب می کنند. مواردی بوده که متهم را از زندان برای شرکت در دادگاهش برده اند و در آنجا کسی را به عنوان وکیلش معرفی کرده اند بدون اینکه حتی خود متهم یا خانواده اش مطلع باشند و یا حتی مشخص باشد که این اشخاصی که به عنوان وکیل معرفی می شوند واقعا پرونده وکالت دارند.
در ادامه و بعنوان شاهدی حاضر، ایشان از مسائل و مشکلات خویش پیرامون عدم امکان ادامه تحصیل در کشور و جلوگیری از دستیابی به کار در راستای تحصیلات عالیه ای که در رشتۀ حقوق داشته اند صحبت کردند. خانم هاشمی در مورد چگونگی دریافت اخبار و اطلاعات نقض حقوق بشری نیز گفتند: با توجه به اینکه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران در کشور آلمان فعالیت میکند اطلاعات و خبرهای خود را نه تنها از اعضای فعال خود در آلمان و ایرانیان در سایر کشورها در یافت میکند بلکه دارای اعضای فعال حقوق بشری در درون کشور نیز میباشد و همچنین با سایر نهادهای حقوق بشری مانند سازمان جهانی و شناخته شدۀ عفو بین الملل (امنستی)، فدارسیون بین المللی کمپین دفاع از حقوق بشر به مدیریت آقای دکتر لاهیجی و سایر کمپین های مدافعین حقوق بشری همکاری تنگاتنگ دارد.
در پایان این دیدار گزارشاتی در خصوص آمار اعدام های اخیر درکشور و شکنجۀ زندانیان و دستگیری گستردۀ روزنامه نگاران و دیگر موارد نقض حقوق بشری در ایران در اختیار گزارشگر ویژه ی سازمان ملل گردید و آقای دکتر احمد شهید نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار از این دو عضو کانون دفاع از حقوق بشرخواستند تا این ارتباط دو طرفه برقرار بماند و در خصوص موارد نقض حقوق بشری در ایران با ایشان درارتباط بوده و جلساتی از طریق اسکایپ نیز با ایشان داشته باشند .

رزا خلیلی و دکتر احمد شهید