تهدید مستقیم مقامات و سخت‌تر شدن سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها در ایران

در حالی که در روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن ١٣٩٣، هفته‌نامه ٩ دی نزدیک به محافظه‌کاران توقیف شد، و مدیر مسوول ماه‌نامه‌ی مهرنامه از سوی دستگاه قضایی به جریمه نقدی و محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی، دستور سانسور خبر‌ها و تصویر محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح‌طلب اسبق، و دیگر معترضان را در رسانه‌ها تأیید کرد. وی رسانه‌ها را در صورت سرپیچی از این دستور تهدید به مجازات کرد.

گزارش‌گران بدون مرز باردیگر فشارهای روزافزون از سوی مقامات ایران بر روزنامه‌نگاران و مطبوعات را محکوم می‌کند. در تاریخ ۲۷ بهمن ١٣٩٣ غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون رئیس و سخنگوی دستگاه قضایی در نشست مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد «اگر کسانی که از نظر شورای عالی امنيت ملی يا قوه قضائيه به عنوان سران فتنه محسوب شدند، دستگاه قضايی و دادستانی می‌تواند به عنوان يک اقدام دستوراتی در اين رابطه صادر کند، در مورد همين فرد ( محمد خاتمی) مورد نظر شما دستور داده‌اند که رسانه‌ها حق ندارند تصوير يا مطالب ايشان را منتقل کنند. دادستانی تهران اين اقدام را انجام داده و اين دستور نيز همچنان باقی است و گفته شده که اگر رسانه‌ای خلاف آن عمل کند با آن رسانه برخورد خواهد شد.»

۲٥ بهمن ١٣٩٣، چهارمین سالگرد بازداشت خانگی غیر قانونی و خودسرانه‌ی کاندیداهای انتخابات مخدوش ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨: میرحسین موسوی نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی، و صاحب امتیاز روزنامه ی توقیف شده کلمه سبز، همسرش زهرا رهنورد، روشنفکر و نویسنده و مهدی کروبی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی بود. رهبران جنبش اعتراضی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد که نظام از آن‌ها به عنوان « سران فتنه» نام می برد، از تاریخ ٥ اسفند ١٣٨٩، در بازداشت خانگی بسر می‌برند و از همه حقوق خود محروم شده‌اند.

بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، دادستان تهران چندی پیش با احضار مدیران رسانه‌ها به آن‌ها این ممنوع شدن را ابلاغ کرده بود.

رضا معینی مسئول بخش ایران گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: « دخالت‌ها و ممنوع کردن‌های دستگاه قضایی، شورای عالی امنیت ملی، دادستان تهران، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیت رهبری،و دیگر نهادها برای تحمیل سانسور امر تازه‌ای نیست. اما گفته‌های سخنگوی دستگاه قضایی- که خود یکی از متهمان کشتار روزنامه‌نگاران و روشنفکران ایرانی، از این میان یکی از متهمان ناپدید کردن پیروز دوانی است- پرده از وضعیت نگران کننده آزادی اطلاع رسانی در ایران بر می‌دارد، ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در رده ١٧٣ قرار دارد.»

بخوانید :کارزار «#مبارزه‌با‌مصونیت» گزارش‌گران بدون مرز:١٠ چهره برای مبارزه با فراموشی

۲۷ بهمن ١٣٩٣ هفته‌نامه ٩ دی از سوی هیات نظارت بر مطبوعات برای انتشار مقاله‌هایی که توهین آمیز به ایت‌الله خمینی، و در تغایر با سیاست نظام در مذاکرات هسته‌ای تلقی شده‌اند، توقیف شد. ٩ دی ارگان گروهی از بنیادگرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای است و سخت‌سرانه به سیاست‌های دولت به ویژه در باره مذاکرات هسته‌ای ایران انتقاد می‌کند.

این هفته نامه پیش از این، در تاریخ ٢٦ اسفند ماه ١٣٩٢ نیز با اتهاماتی چون « اهانت و افترا» و انتشار «خبرهای کذب» توقیف شده بود که در اردی‌بهشت امسال مجوز باز انتشار دریافت کرد.

یک روز پس از توقیف هفته‌نامه ٩ دی، حمید رسایی نماینده تهران مجلس شورای اسلامی،در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست در تهران که از هفت پیش در زندان بسر می‌برد، «اعتراف» کرده است، این نماینده افراط‌گرای مجلس، به گزارش خبرگزاری فرانسه گفته است : یک « مقام آمریکایی ادعا کرده بود که رضاییان ۲۰۰ روز در ایران بدون دادگاه در زندان بوده، اما اگر مقامات آمریکایی اعترافات وی پیرامون اقدامات کشورشان و فعالیت‌های جاسوسی که برای ضربه زدن به ملت ایران داشته را استماع کنند، علت حضور وی در ایران را خواهند فهمید.» وی از صدا وسیما جمهوری اسلامی خواهان «انتشار» این اعترافات شد.

بخوانید : ادامه بازداشت خودسرانه جیسون رضاییان روزنامه‌نگار قربانی مذاکرات ایران و آمریکا

گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر اعلام می‌کند «سال‌هاست که شهروندان کشورهای غربی و به ویژه روزنامه‌نگاران، قربانی نگاه امنیتی و همه دشمن پندار رهبران نظام و استفاده از آن‌ها برای مذاکرات دیپلماتیک هستند، و این همه در سایه سکوت یاریگر جامعه جهانی انجام می‌شود.جیسون رضاییان هیچ جرمی مرتکب نشده است، او قربانی جنگ قدرت جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی است. »

۲۶ بهمن ١٣٩٣ فروزنده ادیبی، مدیر مسئول ماهنامه مهرنامه از سوی شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران به پرداخت ٣ میلیون تومان جریمه و دو سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم شد. محمود علیزاده طباطبایی در این باره اعلام کرده است موکلش برای “انتشار مطلب از گروه‌های منحرف به نحوی که تبلیغ آنها باشد” محکوم شده است. مدیر مهرنامه در اصل به یک سال زندان محکوم شده بود که دادگاه حکم زندان را به جریمه نقدی تبدیل کرده است.

ایران یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی است. در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٥ این کشور ، از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

Pour vous désabonner de ce groupe et ne plus recevoir d’e-mails le concernant, envoyez un e-mail à l’adresse iranGroup+unsubscribe@rsf.org.