درخواست عفو بین‌الملل از روحانی در جهت تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی

amnesty_international-sahamnewsعفو بین‌الملل در بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران را فرصتی تازه برای حل مسئله نقض حقوق بشر در کشور دانست و از او خواست که در گام نخست برای آزادی زندانیان سیاسی، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، اقدام کند.

بنا به گزارش رادیو فردا، در این بیانیه که روز دوشنبه، ۲۷ خرداد، منتشر شد، با اشاره به وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی در رابطه با حقوق بشر تاکید شده که او در ماه‌های آینده باید پاسخ‌گو باشد که تا چه حد شرایط در این زمینه بهبود پیدا کرده است.

این بیانیه می‌گوید که رئیس جمهوری منتخب ایران وعده داده است که قصد صدور «منشور حقوق مدنی» را دارد که در آن بر مسئله برابری همه شهروندان بدون تبعیض و فارغ از نژاد، دین و جنسیت آنها تاکید می‌شود. علاوه بر آن، آقای روحانی گفته است که حق برخورداری مردم از دادگاه عادلانه و آزادی اجتماعات را تضمین می‌کند.

در همین زمینه حسیبه حاج صحراوی، قائم مقام مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل، اظهار داشت: «این منشور پیشنهادی اگر اجرا شود و به سرانجام برسد، به‌ طور بالقوه گام نخست و قاطعانه‌ای برای احیای حقوق بشر در ایران خواهد بود.»

وی افزود: «در هر حال، مردم وعده توخالی و شعار نمی‌خواهند، بلکه انتظار اقداماتی عینی دارند.»

به گفته این فعال حقوق بشر، اقدامات رئیس جمهوری منتخب ایران در جهت تحقق وعده‌های خود، باید با آزادی زندانیان سیاسی و از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران اپوزیسیون، آغاز شود همان‌ طور که مردم ایران نیز پس از اعلام خبر پیروزی حسن روحانی چنین خواسته‌ای را در خیابان‌ها فریاد زدند.

حسیبه حاج صحراوی سپس با اشاره به نخستین کنفرانس خبری آقای روحانی در مقام رئیس جمهور ایران که روز گذشته، دوشنبه، برگزار شد، اظهار داشت: «او گفته است که هیچ‌ گاه وعده‌هایش به مردم ایران را فراموش نمی‌کند. عفو بین‌الملل اقدامات او را رصد خواهد کرد تا اطمینان یابد که او به سخنان خود پای‌بند می‌ماند.»

وی در ادامه گفت: «انتخاب روحانی فرصتی در اختیار مقامات ایران قرار می‌دهد تا بازنگری دیگری نسبت به اهمیت مسئله برقراری حکومت قانون داشته باشند. آنها اکنون باید تمام زندانیان مظلوم را آزاد کنند و به آزار فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و خانواده‌هایشان خاتمه دهند.»

خانم حاج صحراوی در نهایت گفت: «حسن روحانی امکان آن را دارد که در زندگی مردم ایران تغییراتی واقعی به‌ وجود بیاورد، اما باید دید که او تا چه حد می‌تواند به وعده‌های انتخاباتی خود در رابطه با اصلاحات واقعی عمل کند.»

حسن روحانی، سیاست‌مدار میانه‌رو، در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران که روز ۲۴ خرداد برگزار شد از حمایت اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی چون محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، روسای پیشین جمهور ایران، برخوردار بود.

اعلام پیروزی او در این انتخابات موجی از شادی را در خیابان‌های ایران به راه انداخت و مردم شعارهایی در لزوم آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و ایجاد آزادی در کشور سر دادند.