اعطای نشان ملی لژیون دونور به رؤسای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

Image result for fidh

اعطای نشان ملی لژیون دونور به رؤسای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، صدیقی کبا و میشل بلوم، رؤسای افتخاری فدراسیون، امروز جمعه 6 نوامبر 2015 (15 آبان 1394) در کاخ الیزه نشان ملی لژیون دونور را از فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه، دریافت کردند.

در این مراسم، رئیس جمهوری هولاند بر شجاعت مدافعان حقوق بشری که جان خود را به خطر می‌اندازند و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با 178 سازمان عضو خود در سراسر جهان نماینده‌ی آنهاست، تأکید کرد. رئیس جمهوری فرانسه بر ضرورت دخالت دیپلماتیک فرانسه در محافظت از مدافعان حقوق بشر تأکید کرد و قول داد از تمام فرصت‌ها برای این کار بهره بگیرد.

برای سه دریافت‌کننده‌ی این نشان، این مراسم در وهله‌ی اول و پیش از هر چیز، قدردانی از جنبشِ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و تمام مدافعان حقوق بشر بود. آنها توجه رئیس جمهوری را به وضعیت ده‌ها تن از مدافعان حقوق بشر که در سراسر جهان در حبس خودسرانه به سر می‌برند ـ به‌ویژه در آذربایجان، ایران، مصر و آنگولا ـ جلب کردند. به علاوه، آنها بر اهمیت فعالیتِ نظام‌مند دیپلماسی فرانسه برای کسب آزادی این مدافعان و نیز به‌طورِ کلی محافظت از مدافعان حقوق بشر و آزادی دفاع از حقوق بشرِ جهان‌شمول تأکید ورزیدند.

دریافت‌کنندگان نشان:

  • میشل بلوم، وکیل دادگستری فرانسوی، رئیس پیشینِ فدراسیون از 1983 تا 1986، نشانِ «افسر اعظم» را دریافت کرد.
  • صدیقی کبا، وکیل دادگستری سنگالی و وزیر دادگستری سنگال، رئیس پیشینِ فدراسیون از 2001 تا 2007، نشانِ «فرمانده» را دریافت کرد.
  • عبدالکریم لاهیجی، وکیل دادگستری ایرانی، رئیس فدراسیون از سال 2013، نشانِ «شوالیه» را دریافت کرد.

سوهیر بالحسن و پاتریک بُدُوَن که به ترتیب از 2007 تا 2013 و از 1995 تا 2001 رئیس فدراسیون بودند، به تازگی نشان ملی لژیون دونور را از فرانسوا هولاند دریافت کرده بودند.

متن فارسی: https://www.fidh.org/article18790

متن فرانسوی: https://www.fidh.org/article18781

متن انگلیسی: https://www.fidh.org/article18789

متن اسپانیایی: https://www.fidh.org/article18788