گزارش نقض حقوق اقوام و ملل در بهمن ماه 1394

نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی توسط رژیم اسلامی در ایران در بهمن ماه 1394 

ماده5 احدی را نمی توان تحت شکنجه ﯾا مجازات ﯾا رفتاری قرار داد که ظالمانه و ﯾا بر خلاف انسانيت و شئون بشری ﯾا موھن باشد

یک جوان متأهل به دلیل مشکلات معیشتی خودکُشی کرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مرد جوانی در یکی از روستاهای تابع بخش مرکزی مهاباد با طناب دار به زندگی خود پایان داد هویت این شهروند کُرد که صبح روز گذشته، بیست و نهم دی‌ماه در روستای “خانقاه‌خانگه” خودکشی کرده، “ش.م” عنوان شده است.

نیروهای امنیتی در بلوچستان به مدرسه علوم دینی در “سرباز” یورش بردند

به گزارش منابع حقوق بشری بلوچ، روز جمعه بیست و پنجم دی‌ماه، نیروهای امنیتی به مدرسه علوم دینی “تعلیم الهدی” در سرباز حمله کردند و با شکستن قفل‌اتاق‌های این مدرسه اقدام به بازرسی و زیر رو کردن کتاب‌های دینی اهل سنت نمودند.

سرنوشت فعال مدنی کُرد در هاله‌ای از ابهام است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواسط هفته‌ی گذشته مؤسس انجمن غیردولتی “دوستداران کردستان” بازداشت نمودند که از آن زمان تاکنون سرنوشت وی نامشخص می‌باشد هویت فعال مدنی بازداشت‌شده، “دانا حسنی” اعلام شده است.

حال روزنامه‌نگار زندانی در دیزل‌آباد وخیم است

به گزارش منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد پورمرادی، فعال رسانه ای و مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد دکتر حسن روحانی در کرمانشاه، سه شنبه شب ششم بهمن ماه، به دلیل ناراحتی قلبی به بهداری زندان دیزل آباد منتقل شد و با وجود تجویز پزشکان مبنی بر لزوم اعزام به بیمارستان، از فرستادن او ممانعت شده و همچنان در بهداری زندان بستری است.

عفو بین‌الملل خواستار رسیدگی به وضعیت زندانی سوری، رمضان احمد کمال شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در این بیانیه که روز ششم بهمن صادر شده، امده است: “رمضان احمد کمال، زندانی کرد سوریه‌ای که حبس ده ساله‌اش را در ایران سپری می کند، به اقدامات فوری پزشکی از جمله عمل جراحی نیاز دارد.”

پدر حافظ عبدالرحیم کوهی اجازه ملاقات با فرزند خود نیافت

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، (حاج) ابراهیم کوهی پدر حافظ عبدالرحیم کوهی که در تاریخ 28 آبان به همراه مولوی امان الله بلوچی بازداشت شد، برای چندمین بار برای ملاقات با فرزند خود به زاهدان رفت اما اجازه ملاقات به وی داده نشد.

سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین موارد جدید ابتلا به تالاسمی

مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: حدود 19 هزار و 700 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور و اینترمدیت در کشور وجود دارد و 2 هزار و 100 مورد ابتلا به اختلال ایمنی داسی شکل نیز گزارش شده است.

اشنویه/ لانه‌سازی فعالین زیست‌محیطی برای پرند‌ه‌گان

طبق گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، جمعی از فعالین زیست محیطی و اعضای انجمن زیست محیطی “ژینکو” در شهر اشنویه برای حفاظت از پرند‌ه‌گان در فصل سرما در حرکتی تحسین برانگیز اقدام به ساخت و تهیه‌ی لانه و نصب برای پرنده‌گان در زیستگاها کردند.

“حکومت ایران از فعالیت سیاسی و فرهنگی کُردها جلوگیری می‌کند”

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مقامات حکومتی در ایران از سوی یک نهاد بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر به سرکوب بیان آزادانه‌ی عقاید و اظهار مخالفت‌ها متهم شدند.

چهار زندانی زاهدان از اتاق انتظار حکم اعدام به بند باز گردانده شدند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ ماموران زندان روز پنجشنبه 1 بهمن مولوی نور الدین کاشانی، صادق ریگی، جمشید دهواری، و محمد سارانی را با دستبند و پابند به قرنطینه اطاق انتظار اعدام منتقل کردند. این افراد پس از سه روز روز یکشنبه بدون هیچ توضیحی مجددا به بند خود بازگردانده شدند.

اعدام دو زندانی بلوچ در زندان یزد

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، خالد کردی فرزند یارمحمد و مسلم آباریان فرزند حیدر دیروز دوشنبه 6 بهمن ماه در زندان یزد به اتهام حمل مواد مخدر اعدام شدند.

ارومیه/ کاسبکار کُرد، قربانی تیراندازی نظامیان حکومتی شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یکی از کاسبکاران مرز سردشت شامگاه روز پنج‌شنبه، یکم بهمن‌ماه مورد گلوله‌ی نظامیان حکومت اسلامی قرار گرفت در جریان این گلوله‌پراکنی نیروهای هنگ مرزی سپاه، “لقمان پَشَنگی” بر اثر اصابت مستقیم تیر از ناحیه دست و شانه مجروح می‌شود.

از یک مراسم فرهنگی در بوکان جلوگیری شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اداره‌ی اطلاعات شهرستان بوکان، مراسم بزرگداشت دو شخصیت عرصه‌ی شعر و ادب کُردی، عباس حقیقی و محمد نوری را لغو کرد این مراسم با همت فعالان ادبی و با مجوز اداره‌ی فرهنگ و ارشاد بوکان برای روز یکم ماه جاری در سالون مجتمع فرهنکی این شهر ترتیب داده شده بود.

وضعیت نامساعد یک زندانی سیاسی تبعیدی در بیرجند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدامین عبداللهی پس از یک دوره طولانی نگهداری در قرنطینه زندان بیرجند به بندی منتقل شده است که زندانیان سالمند و یا مبتلایان به بیماری های مختلف در آن نگهداری می شوند. نزدیکان این زندانی وضعیت بند ۱۰۷ محل نگهداری او را فاقد ابتدایی ترین امکانات بهداشتی توصیف کرده اند.

اعدام در کرمانشاه به اتهام قتل امام جمعه پیشین ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که گفته می‌شود یکی از قاتلان امام جمعه ساوجبلاغ در کرمانشاه دستگیر و پس از مراحل رسیدگی به اعدام محکوم شده و همچنین گفته می‌شود حکم اعدام وی اجرا شده، آیا شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟ گفت: بله، حکم اعدام این فرد اجرا شده، البته ایشان اتهامات دیگری هم داشتند.

میثم محمدی آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به تازگی و اواسط دی ماه جهت اجرای حکم حبس راهی زندان اوین و به بند هشت این زندان منتقل شده بود.

یک جوان در روانسر با گلوله مأمور نیروی انتظامی کشته شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع محلی می‌گوید که روز یکشنبه چهارم بهمن، مأموران نیروی انتظامی قصد داشتند قهوه‌خانه حامد مظفری را به دلیل نداشتن مجوز توقیف کنند. به گفته این منبع پس از مقاومت او و مشاجره، یکی از مأموران با شلیک مستقیم گلوله حامد مظفری را به قتل رسانده است.

کشتارهای نیروی انتظامی در سیستان‌وبلوچستان؛ دست‌کم ۵۲ کشته وزخمی در یک سال

به گزارش فعالین بلوچ، استان سیستان‌وبلوچستان در سال ۲۰۱۵ همچون سال های قبل شاهد تیراندازی های مستقیم و چه بسا “خودسرانه” و “بدون ضابطه” زیادی از سوی ماموران امنیتی بوده است. بنابر آمارهای اعلام شده از سوی کمپین فعالین بلوچ مجموعا ۵۲ تن از شهروندان بلوچ در استان سیستان و بلوچستان در تیر اندازی نیروهای امنیتی و انتظامی کشته و زخمی شدند.

نوزادهای دو قلوی جوانرودی قربانی نبود امکانات

یک منبع آگاه گفت:«این دو نوزاد بعد از تولد بدلیل تولد پیش از موعد بایستی آنها در مرکز مراقبتهای ویژه کودکان نگهداری ومراقبت میشدند اما متاسفانه بدلیل نبود این مرکز در جوانرود ناچار به مرکز دانشگاه علوم پزشکی کرماشان تماس گرفتند ولی دستگاه خالی نداشتند . در همدان و کردستان هم دستگاهی یافت نشد.

گزارش سالانه نقض حقوق بشر و خشونت علیه کولبران و کاسبکاران کُرد

شبکه حقوق بشر کُردستان گزارش سالانه نقض حقوق بشر و خشونت علیه کولبران و کاسبکاران کُرد در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد. این گزارش جهت توجه افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری بین المللی به وضعیت اسفناک این قشر ستمدیده جامعه کُردستان تهیه و تنظیم شده است.

با درخواست مرخصی یونس آقایان در زندان مهاباد موافقت نمی‌شود

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یونس آقایان، زندانی محبوس در زندان مهاباد که دوازدهمین سال حبس خود را سپری میکند، درخواست مرخصی خود را برای چندمین بار به مسئولین قضایی و امنیتی ارائه نموده و منتظر پاسخ آنها و امکان استفاده از امکان مرخصی است.

کشته شدن دو مامور انتظامی طی یک درگیری در ایرانشهر

کمپین فعالین بلوچ- خبرگزاری های داخلی گزارش دادند که در جریان درگیری نیروی انتظامی با آنچه از آن به عنوان “اشرار مسلح” یاد کرده اند دو تن از ماموران نیروی انتظامی و دو تن از “اشرار مسلح” کشته شده اند.

انفجار مین در ایلام باز قربانی گرفت

هفته گذشته جوانی بیست ساله به نام محمد چراغی بر اثر انفجار مین به شدت زخمی شده و پس از انتقال به بیمارستان امام خمینی ایلام و تلاش بسیار برای مداوای این جوان،متاسفانه پزشکان مجبور شدند که پس از چند بارعمل جراحی پای راست او را از ناحیه مچ پا قطع نمایند.

وضعیت وخیم یک زندانی سیاسی کُرد

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کُردستان “افشین سهراب زاده” پس از ابتلا به سرطان روده برای معالجه به یکی از مراکز درمانی تهران منتقل شده بود بدون اینکه اقدامی در راستای درمان وی صورت گرفته باشد به زندان میناب بازگردانده شده است.

دو سال حبس تعزیری؛ دادگاه تجدیدنظر حکم دو فعال تبریزی را شکست

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه‌ی هفتم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی با صدور دادنامه در تاریخ ۲۲/۱۰/۹۴ در خصوص دادگاه تجدید نظر جهت حکم ده ساله حبس تعزیری علی‌محمدی‌الوار و کرمانی رأی قطعی صادر کرد.

بازگشت دو زندانی سیاسی ارومیه از انفرادی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو زندانی به اجرا نشدن اصل تفکیک جرائم معترض بودند و از مسئولین زندان خواسته بودند که آنها را به بند زندانیان سیاسی منتقل کنند.

یک شهروند سقزی بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه مأمور اداره اطلاعات، ساعت ۲۳ روز شنبه بیست و ششم دی‌ماه، با مراجعه به منزل این شهروند کرد ۵۴ ساله‌، او را بازداشت کردند.

با مرخصی و آزادی مشروط محمدصدیق کبودوند موافقت نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدصدیق کبودوند، بنیانگذار سازمان حقوق بشر کردستان، طی دوران حبس تنها یک بار در دی‌ماه ۱۳۹۱ و پس از اعتصاب غذای طولانی برای ملاقات با فرزند بیمارش به مرخصی اعزام شد.

یک زندانی سیاسی زندان ارومیه در آستانه آزادی دوباره محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه، یوسف کاکه ممی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

اسدالله اسدی در تبریز بازداشت شد

به گزارش منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اسدالله اسدی در اعتراض به “تضییع حقوقش از سوی اداره آموزش و پروزش”، اقدام به حمل و نمایش پلاکاردهای اعتراضی در اطراف بازار تبریز کرده بود.

وضعیت وخیم یک زندانی سیاسی دیگر در ایران

_ به گزارش ماف نیوز، “محمد عبدللهی” که در سال ۱۳۸۹ خورشیدی در حین بازداشت دچار شکستگی از ناحیه پای چپ شده، با وجود وخامت و بروز مشکلات در ستون فقرات، همچنان از رسیدگی درمانی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم است.

تهدید خانواده‌ی یک مولوی کشته‌شده در بلوچستان

به گزارش ماف نیوز، یک منبع مطلع نزدیک به خانواده‌ی وی گفت: به آنها هشدار داده شده است که “پیگیری پرونده‌ی قتل وی، امنیت ملی را خدشه‌دار می‌کند.

محرومیت یک زندانی از استفاده از امکانات زندان

به گزارش ماف نیوز، “علی اهروم” زندانی سیاسی از اهالی شهرستان ماکو، در زندان “دریا”ی ارومیه از حق استفاده از کتابخانه و امکانات ورزشی داخل زندان محروم شده است.

عدم داشتن هزینه بیمارستانی مانع از بخیه انگشت پای زن بلوچ در بیمارستان خاش

بنا به گزارشهای دریافتی بتاریخ 30_10_1394 درمانگاه لقمان خاش از بخیه زدن انگشت شصت پای یک بیمار بعلت نداشتن هزینه بیمارستانی سرباز زد.

اربابی: بیکاری در ایرانشهر به یک معضل تبدیل شده/جوانان به دلیل بیکاری به قاچاق سوخت روی آورده‌اند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از فارس سعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ، با تشریح مشکلات موجود در حوزه انتخابیه خود اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات موجود در حوزه انتخابیه بنده به ویژه بخش جنوبی استان سیستان و بلوچستان موضوع اشتغال و بیکاری جوانان است.

وزارت اطلاعات زاهدان برای پخش “اعترافات دیکته شده” مولوی امان الله بلوچی جلسه گرفت

به گزارش کمپین فعالین بلوچ مولوی امان الله بلوچی امام مسجد و استاد مکتب قران در منطقه کیشکور است که در تاریخ 28 آبان 94 به همراه حافظ عبدالرحیم کوهی بازداشت شد.

مادری در آستانه اعدام نوزادش از وی جدا شد

کمپین فعالین بلوچ به نقل از روزنامه ایران- مادر به جرم حمل شیشه زندانی است دخترک به چشمان مادرش خیره شده بود و چشم از نگاه مادر بر نمی‌داشت.دختر کوچولو از یک ماهگی همراه مادرش پشت میله‌های زندان روزها و شب‌های دلتنگی را تجربه کرده است.

بی خبری مطلق از وضعیت 7 تن از فعالان اهل سنت بازداشت شده در گلستان

به گزارش کمپین فعالین بلوچ 23 مهر ماه ماموران وزارت اطلاعات 7 نفر از فعالان مذهبی بلوچ ساکن استان گلستان را بازداشت کردند که تا کنون هیچ خبری از وضعیت آنها به دست نیامده است.

وزارت اطلاعات زاهدان از تحویل دادن خودرو زندانی سیاسی خود داری کرد

به گزارش کمپین فعالین بلوچ وزارت اطلاعات در تاریخ 17 اسفند 88 پس از آنکه بنابر “اتهام های بی اساس” عماد الدین ملازهی را بازداشت کرد خودرو 405 و مدارک بانکی وی را نیز ضبط کرد.

مخالفت دادستان با معالجه زینب جلالیان در بیمارستان خارج از زندان

یک منبع آگاه به وضعیت زندانی سیاسی کُرد، زینب جلالیان در گفتگو با شبکه حقوق بشر کُردستان از مخالقت دادستانی شهر خوی با درخواست معالجه ایشان در بیمارستان خارج از زندان خبر داد.

محرومیت محمد صدیق کبودند از آزادی مشروط و پزشک متخصص

آسونیوز: به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «پریناز باغبان حسنی» همسر «محمدصدیق کبودوند» طی گفتگویی با “کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ” گفته همسرش در این هشت سال زندان تنها یک بار به مرخصی آمده و با توجه به شرایط جسمی لازم است که تحت نظر پزشک متخصص باشد

RMMK: حکم مرگ ۲۷ زندانی کرد متوقف و لغو شود

به گزارش رسیده به وب‌سایت کوردستان میدیا، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیه‌ای، اقدامات تلافی جویانه‌ی دولتی از طریق صدور احکام مرگ و سلب حق حیات انسان‌ها با توسل به قانون و زور و قدرت حکومتی را ناموجه، غیر قابل پذیرش، غیر مسئولانه و به دور از عدالت می‌داند.

چهار زندانی سنی‌مذهب به زندان ارومیه منتقل شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این چهار زندانی روز دوشنبه پنجم بهمن به زندان ارومیه منتقل شده اند.

اسدالله اسدی به زندان تبریز منتقل شد

به گزارش منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اسدالله اسدی روز چهارشنبه سی ام دی ماه، زمانی که در اعتراض به “تضییع حقوقش از سوی اداره آموزش و پروزش”، اقدام به حمل و نمایش پلاکاردهای اعتراضی در اطراف بازار تبریز کرده بود، بازداشت شد.

برخورد غیر قانونی پاسگاه مهرستان با یک کاسب کار

به گزارش کمپین فعالین بلوچ یک کاسبکار جوان اهل سب ، به نام واحد بخش صالحی می گوید: “روز پنجشنبه 8 بهمن پس از اینکه 3 میلیون تومان لوازم اسباب بازی و ادکلن از چابهار برای مغازه خرازی خود در سراوان خرید کردم در مسیر راه ماموران پاسگاه مهرستان جلو ما را گرفته و با این حجت که کالاهای شما قاچاق است ما را به پاسگاه مهرستان منتقل کردند.

محکومیت یک ساله برای فعال رسانه‌ای در سیستان وبلوچستان

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایلنا، یونس دهمرده با تایید این خبر اظهار کرد: “با حکم شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان زابل، به یک سال حبس و دو سال ممنوعیت فعالیت رسانه‌ای محکوم شده‌ام.

مأمور زندان اهواز، دست جوان عرب را شکست

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواسط هفته‌ی گذشته یکی از مأموران زندان “شیبان” در اهواز با حمله به ماجد آلبوغبيش، او را مورد ضرب و شتم قرار داده است.

این زندانی عرب که به تحمل ٨ سال حبس محکوم گردیده، در حین اقامه‌ی نماز توسط مسئول داخلی زندان مورد شکنجه واقع شده و دست راست ماجد بار دیگر شکسته شد.

یک جوان کُرد به تحمل ٥ سال زندان محکوم شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دادرس دادگاه انقلاب شهرستان پاوه برگه حبس یک شهروند کُرد به نام هیرش لهونی فرزند محمدعلی را صادر کرد.

در حکم مزبور، برای اتهام عضویت در احزاب کُرد اپوزسیون، ٣ سال حبس تعزیری و از باب توهین به بنیانگذار حکومت اسلامی نیز ٢ سال زندان صادر گردیده است.

خانواده‌ی یک فعال سیاسی تحت فشار اطلاعات مریوان هستند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در روزهای اخیر مأموران ستادخبری اطلاعات مریوان با مراجعه به منزل یک شهروند کُرد، حکم توقیف اجرایی اموال غیرمنقول ایشان را ارائه کردند.

بازداشت یک شهروند بلوچ توسط سپاه پاسداران

خبرهای منتشر شده در این خصوص اعلام کردند، این شهروند بلوچ پس از بازداشت توسط سپاه پاسداران مورد آزار و شکنجه قرار گرفته و علیرغم پیگیری خانواده‌ی وی، پس از ٤٠ روز بازداشت، مسئولین حکومتی اظهار بی‌اطلاعی کردند.

تهدید خانواده‌ی یک مولوی کشته‌شده در بلوچستان

به گزارش ماف نیوز، یک منبع مطلع نزدیک به خانواده‌ی وی گفت: به آنها هشدار داده شده است که “پیگیری پرونده‌ی قتل وی، امنیت ملی را خدشه‌دار می‌کند.

ادامه ی بازداشت معلم بازنشته ی تبریزی

ماف نیوز: بعد از آن که نیروهای امنیتی در روز چهارشنبه ی هفته ی گذشته٬ اسدالله اسدی را که به تازگی از زندان اوین آزاد شده بود را در تبریز بازداشت کردند٬ تاکنون اطلاع دقیقی از وضعیت وی در دست نیست.

یک زن زندانی در معرض از دست دادن کلیه قرار دارد

ماف نیوز: “صفیه صادقی” زن زندانی کُرد که اکنون در زندان سنندج بسر می برد، از ابتلا به چندین بیماری رنج میبرد و در عین حال از انتقال وی به بیمارستان ممانعت به عمل می آید.

همسر زندانی سیاسی عباس لسانی به دادگاه احضار شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رقیه علیزاده، همسر عباس لسانی، طی یک تماس تلفنی به دادیاری شعبه ی دو دادگاه انقلاب اردبیل احضار شد

مخالفت با مرخصی و آزادی مشروط جهاندار محمدی در دهمین سال حبس

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جهاندار محمدی اهل سنندج، اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ از سوی مأمورین وزارت اطلاعات بازداشت شد. او ابتدا به زندان اوین منتقل شد و پس از هفده روز به اداره اطلاعات شهر سنندج فرستاده شد.

از پیگرد قانونی ضاربان شهروندان کُرد صرف نظر می‌شود

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دستگاه قضایی ایران شکوائیه‌ای حداقل دو خانواده‌ی کُردستانی مبنی بر رسیدگی به حادثه شلیک گلوله به فرزندانشان که مرگ آنها را درپی داشت، رد کرد.

اسدالله اسدی آزاد شد

به گزارش منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، “تمرد از دستورات پلیس”، “تبلیغ علیه نظام”، “اخلال در نظم عمومی” و “شعار و نوشته هایی علیه مسئولین کشور”، اتهاماتی است که به این فعال سیاسی ترک (آذری) تفهیم شده و قرار است هفته آینده محاکمه شود.

سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین موارد جدید ابتلا به تالاسمی

[image: سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین موارد جدید ابتلا به تالاسمی]

مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: حدود 19 هزار و 700 بیمار مبتلا به

تالاسمی ماژور و اینترمدیت در کشور وجود دارد و 2 هزار و 100 مورد ابتلا به اختلال ایمنی داسی شکل نیز گزارش شده است.

بازداشت شهروندان کُرد و بی‌اطلاعی از سرنوشت‌آنان

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران در شهر کامیاران، برای سومین بار در چهار سال گذشته یک زندانی سابق سیاسی کُرد را به نام “حسین کمانگر” بازداشت کردند.

بوکان: نجات یک کارگر پس از سقوط از ارتفاع 10 متری

کارگر ساختمانی 42 سالە پس از سقوط از ارتفاع 10 متری حین کار در اسکلت یک ساختمان در حال ساخت، نجات یافت.

نیروهای اطلاعات یک جوان سنندجی را دستگیر کردند

عصر روز یکشنبه 10 بهمن، نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات سنندج یک جوان به نام خبات دهدار را دستگیر و به جای نامعلومی بردند علیرغم تلاش خانواده دهدار برای بدست آوردن اطلاعات از محل نگهداری فرزندشان تاکنون موفق به کسب هیچ خبری نشده اند.

شهروندان مرزی کُردستان به شلیک گلوله تهدید شدند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هنگ مرزی شهرستان سروآباد در استان کُردستان در روزهای اخیر نسبت به تردد مرزی شهروندان هشدار داده و تهدید کرد که سرپیچی از چنین اخطاری عواقب سنگینی دارد.

با بازگشت به‌کار مسعود کُردپور مخالفت شده است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، تقاضای مسعود کُردپور از وزارت آموزش و پرورش جهت بازگشت به روند تدریس در مدارس مهاباد رسماً رد گردیده است.

آزادی تعدادی از بازداشت شدگان شهر سنه

روز پنج شنبه ۱۵ بهمن‌ماه به دنبال برگزاری تجمع حمایتی از مقاومت کُردها در برابر حملات ارتش ترکیه ، تعدادی از فعالین سیاسی و مدنی کُرد در شهر سنه توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده بودند که نهایتا بعد از تجمع خانواده بازداشت‌شدگان در مقابل بازداشتگاه « سه راه شالمان »اکثر این افراد در طی دو روز گذشته آزاد شدند.

ممانعت از انتشار مستندی درباره ی وضعیت کنونی قارنا در نقده

به گزارش ماف نیوز٬ مستند قارنای امروزی که اثر یک مستندساز جوان نقده ای می باشد٬ وضعیت امروزی روستای قارنا در استان ارومیه را به تصویر کشیده است.

ممانعت از ملاقات روزنامه نگار اصلاح طلب با خانواده اش

به گزارش ماف نیوز٬ در زندان دیزل آباد کرمانشاه٬ به دلایلی واهی٬ از ملاقات حضوری فرزاد پورمرادی با خانواده اش ممانعت به عمل آمده است.

صلاحیت یک وکیل سرشناس کُرد در انتخابات کانون وکلای مرکز رد شد

به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، دادگاه عالی قضات صلاحیت صالح نیکبخت، وکیل سرشناس کُرد برای شرکت در بیست و نهمین دوره انتخابات هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز را رد کرده است.

ارومیه/ تعدادی از معلمان دینی کردستان از کار اخراج شدند

بر طبق گزارش رسیده به آژانس خبری کُردپا، در چند روز اخیر دست کم ٩ عالم دینی کُرد به دستور اداره‌ی اطلاعات استان آذربایجان غربی از کار خود به عنوان معلم مدارس بیکار شده‌اند. اخراج‌شدگان همگی از مناطق اسلام‌آباد ارومیه و شهر سلماس می‌باشند.

خودسوزی زن باردار در مریوان حادثه آفرید

بنا به گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبه ١٧ بهمن ماه، یک زن ٢٦ساله‌ی باردار به سبب خودسوزی جان خود را از دست داد.

اعطای مرخصی به یک زندانی کُرد مشروط به اعترافات تلویزیونی شد

بنابه گزارشات انتشار یافته، مسئولان زندان مرکزی شهر خوی در استان آذربایجان‌غربی از اعطای مرخصی به یک زندانی سیاسی کُرد سر باز می‌زنند این زندانی اهل ماکو، ٨ سال گذشته را بدون مرخصی سپری کرده است.

ربودە شدن یک جوان عرب اهوازی از سوی ادارە اطلاعات

کردپا یک جوان عرب اهوازی بە نام “حمزە حسین‌زادە” که سال گذشته از سوی نیروهای ادارە اطلاعات ایران ربودە می‌شود، تا به امروز هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

دادگاه مجدد دو زندانی محکوم به اعدام زندان رجایی شهر برگزار نشد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیوان عالی کشور در آبان ماه انسال حکم اعدام فرزاد شاه نظری و تیمور نادری زاده را نقض کرد و پرونده را این بار برای رسیدگی به شعبه ۱۵ فرستاد. این دو سال ۱۳۹۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شده بودند.

کرمانشاه/ دختری با اسلحه‌ی شکاری به زندگی خود پایان داد

یکی از وب‌سایت‌های محلی به نقل از مردم این ناحیه در مورد نحوی خودکشی این دختر اعلام کرد، این شهروند هیچ مشکل روانی و خانوادگی نداشته و از سلامتی کامل برخوردار بوده، وتاکنون علت خودکشی مشخص نگردیده است.

یکی از اساتید دانشگاه کُردستان به دادگاه انقلاب احضار شد

آژانس خبررسانی کُردپا، دادگاه انقلاب شهر سنندج در استان کُردستان، دکتر مختار هاشمی را در ارتباط با حفظ و صیانت از “کانی بل” احضار کرد برگه‌ی احضاریه از سوی شعبه‌ی پنجم بازپرسی صادر شده است.

رفتار غیر انسانی با یک روحانی اهل سنت

زندانیان سیاسی هموطن بلوچ طی بیانیه ای انتقال مولوی نورالدین کاشانی به سلول انفرادی به منظور اعدام و همچنین استمرار رفتارهای وحشیانه و توهین آمیز علیه این روحانی اهل سنت را محکوم کردند و از مراجع بین المللی و حقوق بشری خواستار اقدامات لازم برای پایان دادن به این رفتارهای غیر انسانی هستند .

با شادی جوانان کُرد برخورد خشن شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، هواداران فوتبال در شاهین‌دژ پس از کسب مقام‌های اول و دوم تیم‌های مورد علاقه‌ی خود به شادی و پایکوبی پرداختند که واکنش تند پلیس این شهر را در پی داشت.

دادگاه سقز حکم زندان برای یک فعال کارگری صادر کرد

طبق خبر ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، عثمان اسماعیلی فعال کارگری کُردستان از سوی دستگاه قضایی ایران به اتهام “فعالیت‌های کارگری و ارتباط با رسانه‌ها” محکوم به یک سال زندان تعزیری شده است.

افزایش کودک فروشی در کرمانشاه با رشد فقر و بیکاری

به گزارش ماف نیوز٬ یک منبع مطلع از کمیسیون اجتماعی شورای شهر کرمانشاه گفت: سال‌هاست شاهد خرید و فروش نوزادان در بیشتر نقاط ایران هستیم و ۱۰ سال است درگیر آن بوده و بارها شاهد این اتفاق در اقصی نقاط ایران هستیم.

افزایش فشار بر اعضای مکتب قرآن سنندج

به گزارش ماف نیوز٬ نیروهای اطلاعاتی، انتظامی، لباس شخصی و گارد ویژه یحکومت اسلامی ایران به منازل شخصی افراد نزدیک به مکتب قرآن سنندج حمله کردند تا مانع از برگزاری جلسات آنان شوند.

گزارشی از وضعیت فرهاد پیروتی در زندان مهاباد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرهاد پیروتی دانشجوی مهندسی الکترونیک دانشگاه پیام نور سردشت، بیست و پنجم دی ماه سال گذشته از سوی مأموران اداره اطلاعات سردشت در چاپ‌خانه محل کارش بازداشت شد.

یک فعال سیاسی کُرد بازداشت گردید

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروهای لباس شخصی در روز شنبه ٢٢بهمن ماه ١٣٩٤خورشیدی سلمان حسین پناهی فعال سیاسی کُرد را در شهر دهگلان از توابع استان کُردستان را بازداشت کردند.

تجمع کارگران کارخانه‌ی گچ بیجار در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

به گزارش خبرگزاری‌ها، تعدادی از کارگران کارخانه‌ی گچ بیجار به دلیل عدم پرداخت حقوق و بلاتکلیفی کارشان در مقابل درب فرمانداری بیجار تجمع کردند.

دادگاه ذبیح الله رئوفی برگزار نشد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه ذبیح الله رئوفی شهروند بهایی که قرار بود امروز شنبه بیست و چهارم بهمن ماه ساعت ۱۰ در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی نیا محاکمه شود، برگزار نشد.

کشف دستگاه های شنود در دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان

به گزارش کمپین فعالین بلوچ در جریان تعمیراتی در دفتر مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان چند دستگاه شنود کشف شده است به دنبال آن در دیگر “دفاتر مهم” حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان نیز این دستگاه های شنود کشف شده اند.

پاسگاه رمین بار دیگر حادثه آفرید/ زخمی شدن دو شهروند چابهاری

به گزارش کمپین فعالین بلوچ روز دوشنبه ۱۹ بهمن دو شهروند چابهاری به نام های عبدالقادر پایدار ۴۳ ساله کارمند کشتی رانی چابهار و دادرحمن پایدار برای انجام کارهای روزمره در حال تردد بودند که مجید میر رئیس پاسگاه رمین عامدانه با خودرو شاسی بلند نیروی انتظامی برای متوقف کردن آنها را زیر گرفت که در اثر آن سر و پای نامبردگان به شدت آسیب دیده و به بخش فوریت های پزشکی منتقل شدند.

بیشترین ضریب محرومیت در روستاهای سیستان و بلوچستان

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایلنا داوود عمادی درباره وضعیت روستاهای مناطق محروم با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۸ هیات دولت طی مصوبه‌ای نوع زیرساخت‌ مناطق مختلف کشور را طبقه‌بندی کرد؛ گفت: در این مصوبه دهستان‌های کشور به دو دسته تقسیم شدند؛ توسعه‌یافته و کمتر توسعه یافته که کمتر توسعه‌یافته‌ها در ضرایب ۶، ۷، ۸، ۹ محرومیت‌ قرار داشتند.

سامان نسیم به پزشکی قانونی برده شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در اواسط ماه جاری، پزشکی قانونی شهر ارومیه، بلوغ عقلی سامان نسیم، زندانی سیاسی کُرد را مورد سنجش قرار داد.

احتمال اعدام ٥ فعال عرب در ملاء عام وجود دارد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران درصدد اجرای حکم اعدام پنج فعال عرب است که خردادماه امسال در تلویزیون دولتی پرس تی‌وی، “مجبور به اعترافات” شدند.

همسر عباس لسانی به دادگاه احضار شد / احضاریه

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مطابق این احضاریه که در بیست و ششم بهمن صادر شده، خانم علیزاده باید ظرف پنج روز آینده به این شعبه دادیاری مراجعه کند.

ئاسو رستمی با قرار وثیقه آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر درایران، ئاسو رستمی فعال مدنی، روز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه پس از برگزاری تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از کوبانی به همراه چند فعال مدنی دیگر بازداشت شد

شکنجه، زندانی بلوچ را در آستانه مرگ قرار داده است

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، افسر نگهبان زندان مرکزی زاهدان با توسل به زور یکی از زندانیان بلوچ به نام “ملنگ میرشاه” را به قرنطینه منتقل و دو روز او را بدون آب و غذا رها کرده است.

“گزارش کذب” کلانتری ۱۶ بمپور، حق “فرهاد ریگی” را پایمال کرد!

به گزارش کمپین فعالین بلوچ در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۳۹۳ فرهاد ریگی زاده که “مظنون به حمل و قاچاق چند تن شهروند افغانستان” در اطراف شهر ایرانشهر بوده است از سوی ماموران انتظامی کلانتری ۱۶ از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و همزمان به علت اصابت گلوله به لاستیک ماشین، خودرو نامبرده واژگون شده و وی جان سپرده است.

“افزایش کودکان خیابانی در زاهدان”

از آذر ماه سال گذشته طی نیازسنجی در استان سیستان و بلوچستان متوجه شدیم که تعداد کودکان خیابانی در این استان رو به افزایش بوده و با نگرانی استانداری و سایر مسئولان طی همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور در این طرح یک مرکز برای دختران و یک مرکز برای پسران زیر ۱۸ سال مبتلا به اعتیاد در نظرگرفته شده است.

اطلاعات، ٨ تن را در سقز بازداشت کرد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مأموران امنیتی سقز در استان کُردستان اقدام به بازداشت فله‌ای شهروندان گرفته و در همین ارتباط، ٨ تن بازداشت گردیدند.

دو کنشگر سیاسی بلوچ در زندان، زخمی‌اند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو کنشگر سیاسی بلوچ به نام‌های محمد شه‌بخش ٣٣ ساله و اسماعیل محمدزهی ٢٣ ساله که توسط نیروهای سپاه پاسداران زخمی شدند کماکان در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شوند.

سوختن در آتش بیکاری!

کمپین فعالین بلوچ- فقر و بیکاری در استان سیستان و بلوچستان معضل های بی شماری ایجاد کرده است که منجمله روی آوردن جوانان به سوی مشاغلی که به عنوان “شغل های گاذب” تعریف می شوند.

فروش گازوئیل که جمهوری اسلامی آن را قاچاق محسوب می کند یکی از این دسته مشاغل کاذب است که جوانان جویای کار بدان روی آورده اند.

آبرسانی سقایی به ۹۸۱ روستای سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، محمدرضا ناروئی در نشستی خبری اظهار داشت: “استان سیستان و بلوچستان با مساحت ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع معادل ۱۱.۴ درصد از مساحت کل کشور را به عنوان پهناورترین استان ایران دارد”.

محمدامین آگوشی آزاد شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود دو سال از باقیمانده حبس محمدامین آگوشی به مناسبت ۲۲ بهمن بخشیده شده شد و این زندانی امروز آزاد شد.

بازداشت چهار شهروند کامیارانی توسط نیروهای امنیتی

چهار شهروند کامیارانی بیش از دو ماه و نیم است در بازداشت اداره اطلاعات به سر می برند، خانواده های آنها از سرنوشت آنان اظهار بی اطلاعی میکنند به گزارش خبرگزاری هرانا

بیش از ۶۲درصد روستاهای استان سیستان وبلوچستان از نعمت آب شرب محرومند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۶۲ درصد روستاهای استان از نعمت آب شرب روستایی محرومند و ۹۸۱ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

با گذشت ۲ ماه دو روحانی بازداشت شده در سرباز از “حق تماس” محروم بوده اند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی امان الله بلوچی فرزند حبیب الله و حافظ عبدالرحیم کوهی فرزند ابراهیم دو روحانی اهل سنت که در ۲۸ آبان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند تاکنون با خانواده خود هیچ تماسی نداشته اند.

انتقال یکی از بازداشت شدگان نصیر آباد به وزارت اطلاعات

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، ابوبکر ملازهی که جزو ۳۳ نفر از جوانان نصیر آباد سرباز است که در تاریخ ۱۴ دیماه ۱۳۹۳ بازداشت شدند روز شنبه ۲۴ بهمن بدون اطلاع خانواده و وکیل وی، به وزارت اطلاعات زاهدان منتقل شده است.

حکم اعدام جوان کُرد قطعی شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته بیست و هفتم بهمن‌ماه، دیوان عالی کشور به اجرای حکم اعدام جوانی به نام هیمن اورامی‌نژاد رأی داد.

 

نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی که در رژیم جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد توسط نهادهای امنیتی وزارت اطلاعات و سپاه و همچنین نیروی انتظامی می باشد . دستگیر شدگان توسط نیروهای اطلاعاتی به محل های که در ادره اطلاعات است برده می شوند و زیر شکنجه های جسمی و روحی قرار می گیرند و مکانها برای خانواده های دستگیر شدگان نامعلوم است . و همچنین دستگیر شدگانی که توسط نیروهای امنیتی سپاه و یا نیروی انتظامی صورت میگیرد به روال ادراه اطلاعت می باشد اما درمحل های مربوط به خودشان میباشد که باز به روال اطلاعات می باشد چون همه نیروهای امنیتی در رژیم اسلامی مثل هم عمل می کنند. شهروندانی که درکردستان کشته و یا زخمی میشوند توسط نیروهای اطلاعات و سپاه و همچنین نیروهای انتظامی صورت می گیرد. که بیشتر کشته و یا زخمی ها در مبدا و یا خروجی شهرها که در آنجا ایست بازرسی می باشد و اغلب مواقع به بهانه کالای قاچاق اتومبیل شهروندان را هدف تیراندازی قرار می دهند ومتاسفانه چندین دهه از این گونه موارد می گذرد وهیچ نهاد و یا مسئولی پاسخگو به این گونه رفتارها نیستند و تا به حال برای هیچ ماموری در این زمینه پرونده ای تشکیل نشده است وحتی به قوه قضائیه هم احضار نشده اند . در رابطه با قتل و زخمی کردن کولبرها در کردستان که کولبری به علت نبود کار در کردستان و کولبران برای تهیه معاش زندگی خود و خانواده اش به ناچارربه کولبری روی می آوارند.ونیروهای انتظامی وامنیتی روزانه کولبرهای کرد را هدف گلوله های خود قرار می دهند و متاسفانه کشتن و زخمی شدن کولبرها در دستور کار نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم قرارگفته است .

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران (آلمان)

مسئول کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران … شهریار ایازی

تهیه گزارش از… کیومرث نجفی