اطلاعیه شماره 700نمایندگی الدنبورگ-برمن

نقض حقوق شهروندان بویژه پیروان آئین بهائی بی وقفه در ایران ادامه دارد.

 روحیه صفاجو که در آخرین روزهای سال 94 به دلیل اقدامات قانونی و نامه‌نگاری به نهادهای قانونی در دفاع از حق تحصیل از سوی هشت مأمور امنیتی شامل دو زن و شش مرد بازداشت شده بود در تماس تلفنی با خانواده از زندان اوین گفته است به تنهایی« سلول انفرادی» نگهداری می شود.ماموران امنیتی بهنگام ورود پس از فیلمبرداری از خانه و تفتیش کامل منزل اقلامی نظیر ۱۲۰ جلد کتاب، لپ تاپ، موبایل تبلت، آلبوم عکس، سی دی و  روحیه صفاجو را با دستبند به دادسرای کرج منتقل کردند. نامبرده که در کنکور سراسری ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. پس از محرومیت همراه با سرمد شادابی، روحیه صفاجو و تارا هوشمند بابت حقوق از دست رفته خود شکایتی را تنظیم  کردند که همین امر سبب بازداشت آنها گردید.

 تارا هوشمند  که در گروه محرومان از تحصیل باورمندان به آئین بهائی قرار دارد همراه با 3 تن دیگر از پیروان بهائی به طور جداگانه در شهرهای تهران، کرج و ساری بازداشت شد. که به هنگام بازداشت این شهروندان منازل آن ها توسط مقامات امنیتی و اطلاعاتی تفتیش و کتب ،موبایل, تبلت و لپ تاپ  آنها را با خود برده اند، این بازداشت ها به دنبال اعتراض آنان از محرومیت ادامه تحصیل، صورت گرفته است

 دلارام اکبری شهروند بهایی ساکن ساری که در رشته نرم افزار کامپیوتر در این شهر در دانشگاه تحصیل می کرد پس از پشت سر گذاشتن ترم اول، در دی ماه سال گذشته به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج گردید. گردیده و مادر وی نیز پس از گذشت ۷ سال کار در بیمارستان به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از کار اخراج شده محل کار و درآامد پدر او هم طی دو مرحله به مدت ۶ ماه  و ۳۶ روز پلمپ شد.

دلارام صادق‌زاده دانشجوی ممتاز مقطع کارشناسی دانشکده‌ روانشناسی تربیتی در سال 94  بود و به همین دلیل مستقیما به کارشناسی ارشد فرستاده شده بود اما فقط به جرم باور به آئین بهائی از دانشگاه اخراج شدو به خیل دیگر بهاییان محروم از تحصیل پیوست.

  بهزاد ذبیحی ماهفروجکی، شهروند بهایی اهل ساری علیرغم صدورقرار وثیقه ۹۰ میلیون تومانی، در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری نگهداری می شود. وی صبح روز سه شنبه ۱۸ اسفند ماه ۹۴، در پی احضارش، به ستاد خبری اطلاعات ساری بازداشت و به سلول انفرادی منتقل شد. همچنین ۶ ماه قبل نیز محل های کسب درآمد او پلمب شده بود و اینبار هم مامورین اطلاعات ساری به مغازه و منزل بهزاد ذبیحی مراجعه و وسایل شخصی ایشان را ضبط و مغازه اش را پلمپ می کنند. وی بیست فروردین سال ۹۰  نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده بود.

سرمد شادابی که به جرم دادخواهی از محرومیت ادامۀ تحصیل بازداشت و روانه زندان شده است در روزهای گذشته طی تماسی با خانواده از وضعیت بازداشت خود ،تارا هوشمند و همچنین روحیه صفاجو اطلاع داد.این شهروند بهایی که برای سومین بار با خانواده خود تماس داشته است، عنوان می کند که ” بازجویی ها به اتمام رسیده و روز سه شنبه نزد قاضی می رویم تا محاکمه شویم”.

ما فعالان حقوق بشر و اعضای نمایندگی الدنبورگ-برمن ضمن با استناد به مواد 18، 19 و 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر و رد کامل قوانین ناقضانه حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران، براین باوریم که حق ادامه تحصیل و احترام به عقاید و مذاهب دیگران برای همه افراد باید از ارکان قانون اساسی هر کشور باشد، چرا که همه انسانها باید حق برخورداری از امکانات موجود در کشور را داشته باشند.

700

 کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی الدنبورگ-برمن