گزارش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در مورد خروج مهاجران به ترکیه

اخراج مهاجران به ترکیه: سقوط اتحادیه‌ی اروپا به نازل‌ترین سطح

(آتن، بروکسل، پاریس)، ۴ آوریل ۲۰۱۶ ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر اخراج‌های امروز را که بر اساس توافق روز ۱۸ مارس ۲۰۱۶ بین اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه انجام شد محکوم می‌کند و از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهد فوری به اخراج پناه‌جویان پایان دهد. براساس این توافقنامه، تمام مهاجران بی‌قاعده که از ۲۰ مارس ۲۰۱۶ از ترکیه به جزایر یونان می‌روند، در صورتی که درخواست پناهندگی نکنند یا درخواستشان در پی رویه‌ی تسریع شده رد شود، اخراج و به ترکیه بازگردانده می‌شوند.

مدافعان حقوق بشرِ مستقر در محل در جزیره‌ی لزبوس امروز گزارش دادند که در حدود ۲۵۰ تن که اغلب مردان پاکستانی بودند، اخراج و به ترکیه بازگردانده شدند. بنا به گزارش‌ها، ماموران فرانتکس به شمار برابر با مهاجران، و با ماسک محافظ بهداشتی بر صورت سوار قایق‌ها شده بودند.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت:

«اتحادیه‌ی اروپا با این اخراج‌ها به نازل‌ترین سطح سقوط کرده است. چگونه اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن می‌توانند تظاهر کنند هدفشان دفاع از حقوق بشر است، درحالی‏که آگاهانه اشخاص محروم از رویه‌ی عادلانه‌ی پناه‌جویی را به کشوری اخراج می‌کنند که به هیچ وجه برای آنها امن نیست؟

همه‌ی اخراج‌ها به ترکیه باید فوری متوقف شود و مهاجران بایستی به رویه‌ی عادلانه و روشن پناه‌جویی ـ که حق مورد حمایت در حقوق بین‌المللی و حقوق اروپاست ـ دسترسی داشته باشند.»

ادامه‌ی متن فارسی:‌ https://www.fidh.org/article19631

متن انگلیسی:‌ https://www.fidh.org/article19628