اطلاعیه 705 کمیته دفاع از حقوق زنان در خصوص قتل و خودکشی در ایران

اینست قانونی نانوشته، که پیوسته اجرا میشود و کسی پاسخگو نیست:

تبعیض، خشونت، نابرابری، قتل، تکفیر و تحقیر زنان در ایران.

01  آمنه ۲۸ ساله قربانی همسرکشی شد :مأموران با حضور در صحنه جنایت واقع در خیابان نظام‌آباد دریافتند زن جوانی به دست شوهرش به قتل رسیده است.  نتیجه تن‌پیمایی متوفی حکایت از آن داشته که این زن جوان 28 ساله به نام آمنه از طریق خفگی به قتل رسیده است

02  صحنه سازی برای قتل همسر : مرد 24 ساله‌ای به نام نصیر، همسر 21 ساله‌اش را به بیمارستان منتقل کرده که پزشکان پس از معاینه زن جوان متوجه مرگ او شده‌اند. پس از تحقیقات مقدماتی جسد برای تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد که آثار کبودی روی گردن زن جوان مشاهده شد

03 . قتل همسر:  افسر کلانتری 18 تهران بود و از قتل زن جوانی با شلیک گلوله خبر داد همسر مقتول او را در حال فرار دیده، اما نتوانسته کاری انجام دهد.

.04  دو دختر کُرد در ارومیه خودکُشی کردند: در طی نزدیک به ٣ هفته از سال جدید این دو به نام‌های کالی عزیزی ١٨ سال و لیلا جلالی ٢٣ سال در بخش سیلوانا دست به خودکُشی زدند، کالی، دختر دم‌بخت درپی مشکلات موسوم به “ناموسی” با سلاح گرم به زندگی‌اش پایان داد و لیلا جلالی نیز با اختلاف خانوادگی تحت عنوان “هوو” خود را آتش زد.

05  همسرم عضو تلگرام شده بود، او را کشتم: مردی همسرش بنام مریم ( 35 ساله ) را از طریق انسداد شریان اصلی تنفسی (گردن) به خاطر عضویت در شبکه‌های اجتماعی به قتل رسانده بود، توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد.

06مرگ مشکوک دختر جوان در خانه پسر جوان: مسئولان بیمارستان ابن سینا از مرگ مشکوک دختر جوانی به نام نازنین که توسط پسر جوانی با خودروی پژو پارس به بیمارستان انتقال داده و متواری شده بود،  خبر دادند.

6. خودسوزی دو زن ::دو زن به نام زینب احمدی، ۲۱ ساله و مینا بایرام‌زاده، ۲۷ ساله هر دو دارای یک فرزند به دلیل مشکلات خانوادگی در منازل خود در روستای، باوا از توابع مرگه‌ور، ارومیه اقدام به خودسوزی کرده و هر دو فوت کرده‌اند”.

111

طبق ماده 1 و 2 کنوانسیون حذف خشونت عليه زنان :  ماده 1 : عبارت “خشونت عليه زنان” به معني هر عمل خشونت آميز بر اساس جنس است که به آسیب يا رنجاندن جسمي، جنسي، يا رواني زنان منجر بشود، يا احتمال مي رود که منجر شود، از جمله تهديدات يا اعمال مشابه، اجبار يا محروم کردن مستبدانه زنان از آزادي، که در منظر عموم يا در خلوت زندگي خصوصي انجام شود.

ماده ی 2 : تعبير خشونت عليه زنان بايد شامل موارد زير، اما نه محدود به اين موارد، باشد: (آلف) خشونت جسمي، جنسي و رواني که در خانواده اتفاق مي افتد، از جمله کتک زدن، آزار جنسي دختربچه ها در خانه، خشونت مربوط به جهيزيه، تجاوز توسط شوهر، ختنه زنان و ديگر رسوم عملي که به زنان آسيب مي رساند، خشونت در رابطه بدون ازدواج و خشونت مربوط به استثمار زنان، (ب) خشونت جسمي، جنسي و رواني که در جامعه عمومي اتفاق مي افتد، از جمله تجاوز، سوء استفاده جنسي، آزار جنسي و ارعاب در محيط کار، در مراکز آموزشي و جاهاي ديگر، قاچاق زنان و تن فروشي اجباري، (پ) خشونت جسمي، جنسي و رواني، در هر جايي، که توسط دولت انجام شود يا ناديده گرفته شود.

متاسفانه بررسی آمار سونامی خودکشی زنان نشان میدهد: ایران سومین کشور جهان است که در آن آمار خودکشی زنان افزایش می‌یابد و در حال پیشی گرفتن از آمار خودکشی مردان است.

زیرا بر مبنای قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران زنان پیوسته مورد انواع سرکوب، خشونت جسمی، روانی، آزار جنسی، سوء استفاده  و تبعیض قرار گرفته و همان قوانین قرون وسطائی نیز از اینگونه اعمال حمایت و پشتیبانی میکند.

آیا در قرن بیست ویکم نباید این قوانین زن ستیزانه را تغییر داده، حقوق پایمال شدۀ انان را باز پس داد؟

705

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق زنان