اطلاعیه 706 نمایندگی زاکسن انهالت در خصوص عدم ایمنی کارگران

28 آپریل روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار است

به دلیل فقدان ایمنی در محیط کار در ایران فقط در آپریل 2016:

1-مرگ یک گارگر حین کار در باسمنج: یک کارگر ۳۷ ساله بر اثر سقوط از ارتفاع در ساختمان نیمه کاره در شهر باسمنج از توابع استان آذربایجان‌شرقی، جان خود را از دست داد. 26 فروردین      2-کشته و مصدوم شدن دو کارگر بر اثر سقوط بیل لودر درمعدن: فرماندار شهرستان محلات، از کشته و زخمی شدن دو کارگر، بر اثر سقوط بیل لودر خبر داده گفت: “این حادثه منجر به کشته و مجروح شدن دو کارگر شد”. 26 فروردین        3-مرگ یک گارگر حین کار در بابل: مدیر روابط عمومی اورژانس بابل از سقوط کارگر ۳۵ ساله در ساختمان و مرگ وی خبر داد. 26 فروردین      4-مرگ یک گارگر حین کار در کاشمر:یک کارگر شن شویی بر اثر سقوط در عمق ۶۰ متری دریکی از چاه‌های قنات، جان خود را از دست داد. 26 فروردین       5-مرگ یک کارگر در شهر ری و آسیب‌دیده‌گی همکارش: “روز ۲۲ فروردین ماه در جاده نظامی شهر ری به دلیل برخورد داربست با سیم لخت تیربرق، اصغر طالبی و همکارش از داربست سقوط کرده سبب فوت نام‌برده و مصدومیت همکارش می شود.”25 فروردین        6-مرگ یک گارگر حین کار در میاندوآب: بر اثر ریزش دیواری در حال احداث که برای پی و بتن ریزی بنا شده بود، کارگر ساختمانی که در کنار این دیوار مشغول به کار بوده، زیر دیوار زیر آوار می ماند و جان خود را از دست میدهد.24 فروردین       7-مرگ یک گارگر حین کار در تهران: به دلیل تخریب دیواره‌های چاهی در فشم  و در عمق ۶ متری، و کارگر ۳۰ ساله افغانستانی زیر ۴ متر خاک مدفون شد. 24 فروردین        8-مرگ یک گارگر حین کار در جلفا: یک کارگر بر اثر برق گرفتگی، جان خود را از دست داد. 22 فروردین          9-مرگ یک گارگر حین کار در زنجان: به دلیل انفجار دیگ بخار در یک واحد صنعتی در شهرک تخصصی روی استان زنجان یک نفر از کارگران این شرکت که یک مرد ۲۶ ساله بود قبل از رسیدن نیروهای اورژانس به علت شدت جرحات فوت کرد”.20 فروردین        10-مرگ یک گارگر حین کار در تهران:“ریزش دیواره‌های چاهی به عمق ۳۰ متر جان کارگر ۲۲ ساله تبعه افغانستان را گرفت”. 19 فروردین        11-فرو رفتن میلگرد در جمجمه کارگر جوان حین کار: میلگرد از قسمت فوقانی جمجمه وارد سر یک کارگر جوان شده و تا زیر گونه‌اش پیش رفته بود، طبق گفته افراد حاضر در اتاق عمل این کارگر حین کار دچار این حادثه شده است”.تا زمان گزارش خبر، این کارگر  در اطاق عمل زنده اما بیهوش بوده است. 15 فروردین       12–مرگ یک گارگر حین کار در میبد: یک ، یک جوان ۳۳ ساله در یکی از کارخانجات شهرک صنعتی میبد در اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد. 13 فروردین      13-مرگ یک گارگر حین کار در جلفا: در یکی از کارواش‌های شهر جلفا کارگر ۴۱ ساله به نام عبدالله فائقی بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد. 05 فروردین        14-مرگ یک گارگر حین کار در تهران: یک کارگر اهل افغانستان، بر اثر آتش سوزی در یک واحد کارگاه کفاشی، جان خود را از دست داد.  23  اسفند1394.

و این یعنی:   شعری از احساس مردن زیر بار زندگی،   و آن پتکی که میکوبی نه بر آهن،   که بر فرق تمام بی شرافت ها، که بر اندیشه ناپاک غارتگر….

یعنی فاجعه، سقوط انسانیت، فقدان حقوق بشر، سونامی مرگ، بیگاری، خودکشی به دلیل فقر، بهره کشی تا حد مرگ، عدم قانون کار، فقدان تامین اجتماعی، نیاز وضع قانون برای تعيين حدود کارگر و کارفرما، کمبود اتحادیه های کارگری … 

706

کانون دفاع از حقوق بشر درایران

نمایندگی زاگسن- آنهالت