اطلاعیه شماره 710

آزار و اذیت و تبعیض علیه بهائیان هموطن تا کی؟ ادامه دارد؟

دولت جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که: برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند. از اینرو به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سر لوحه عناد با سایر ادیان دیگر قرار داده‌اند.

Capture7

در دیانت بهایی روز اول اردیبهشت عید رضوان است و جزء ایام تعطیل بشمار می رود.

فرار رسیدن این روز هرساله بهانه ایست برای ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی تا پیروان آئین بهائی ساکن در ایران را مورد ظلم و ستم خویش قرار دهند و امسال نیز مغازه و محل کسب درآمد شانزده هموطن بهایی به بهانه تعطیلی (عید رضوان (در قائم شهر استان مازندران پلمپ شد.

در حالیکه 54 تن از تجار و اقتصاد دانان برجسته از نقاط مختلف جهان در بیانیه ای خطاب به ولی فقیه خواستار خاتمه دادن به آزار و اذیت و تبعیض علیه بهاییان شده اند، فرمانده نیروی انتظامی سال گذشته با انتشار دستور العملی از ادارۀ اماکن نیروی انتظامی سراسر کشور، خواستار کنترل، محدودیت و نظارت بر عملکرد بهاییان شده بود تا زمینه های شناسایی آن ها فراهم گردد و از حضور آنان در جامعه جلوگیری شود.

متاسفانه انواع کار شکنی ها در سال های اخیر سبب گردیده تا بسیاری از شهروندان بهایی قادر به ادامه فعالیت در زمینه کسب و کار خود نباشند.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدام های سرکوبگرانه بر علیه  پیروان ادیان، مذاهب و آیین های مختلف در ایران، با استناد به مواد 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر خواهان خاتمه دادن به  این تبعیضات می باشند.

710

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به‌ صورت تنها، چه به‌ صورت جمعی یا به‌ اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.