«تلاش ایران و سوریه» برای اخذ کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل

شورای حقوق بشر سازمان ملل دارای ۴۷ عضو است و پایگاه آن در ژنو است.دیپلمات‌های سازمان ملل متحد می‌گویند ایران و سوریه علیرغم انتقادهای سازمان‌های حقوق بشری، قصد دارند تا شانس خود را برای اخذ کرسی در شورای حقوق بشر این سازمان بیازمایند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دیپلمات‌ها که نخواستند نامشان فاش شود روز چهارشنبه، ۱۹ تیر ماه، گفتند که برای انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل که قرار است اواخر سال جاری میلادی در نیویورک برگزار شود، ایران، سوریه، چین، عربستان سعودی، ویتنام، اردن و مالدیو از گروه آسیا، بر سر اخذ چهار کرسی این شورا رقابت خواهند کرد.

یک دیپلمات سازمان ملل در گفت‌و‌گو با رویترز پیش‌بینی کرده است که ایران و سوریه موفق نخواهند شد اکثریت آرای ۱۹۳ عضو شورای حکام سازمان ملل را به دست بیاورند.

اواخر سال جاری میلادی، کشورهای متقاضی برای اخذ ۱۴ کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای مدت سه سال، با یکدیگر رقابت خواهند کرد. کشورهای منتخب از ژانویه سال ۲۰۱۴ کار خود در این شورا را آغاز می‌کنند.

ایران و سوریه در حالی به گفته دیپلمات‌ها خواهان عضویت در این شورا هستند که هیلِل نویِر، مدیر دیده‌بان سازمان ملل، یک سازمان غیردولتی که مقر آن در ژنو است، می‌گوید: «کشورهایی که مردم خود را می‌کشند و شکنجه می‌کنند، نباید اجازه داشته‌ باشند در مورد حقوق بشر در سطح جهانی به قضاوت بنشینند.»

وی با این‌حال با تاکید بر به عضویت درآمدن ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در سال ۱۳۸۹ و حضور سوریه در کمیته حقوق بشر سازمان یونسکو، می‌گوید نمی‌توان به قاطعیت گفت که این کشورها رای موافق شورای حکام را به دست نخواهند آورد.

آقای نویِر توضیح داده است: «سوریه به تبع اکنون از محبوبیت کمتری برخوردار است، اما ایران در حال حاضر ریاست بزرگترین گروه رای‌دهنده سازمان ملل، یعنی جنبش عدم تعهد، را بر عهده دارد و ما باید علیه نامزدی این دو کشور دست به مبارزه بزنیم.»

فیلیپ بولوپیون از دیده‌بان حقوق بشر نیز گفته است ایران ابتدایی‌ترین استانداردهای حقوق بشر را «رعایت نمی‌کند» و از لحاظ نقض حقوق بشر، همچون سوریه، در میان شش کشور دیگر آسیایی خواهان اخذ کرسی که خود کارنامه حقوق بشری «ناامید‌کننده‌ای» دارند، نیز به چشم می‌آید.

ایران پیشتر نیز قصد عضویت در شورای حقوق بشر را داشت اما به دنبال بالا گرفتن انتقادها نسبت به وضعیت حقوق بشر در این کشور، از این تصمیم عقب نشینی کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از سال ۱۳۹۰ احمد شهید را به عنوان گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران منصوب کرده است. احمد شهید تا کنون بارها در گزارش‌های خود از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است.

منبع : تارنمای رادیو فردا