کلیپ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

جلسه اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در تاریخ 28 مای 2016 با موضوع بررسی مشکلات بهائیان ایران و هموطنان یارسانی در ساعت 17 به وقت اروپای مرکزی با حضور اعضای کمیته و جمعی دیگر از فعالان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران برگزارگردید این جلسه سخنرانیهای منتوعی به همراه داشت که گزیده ای از ان بدین گونه میباشد .

اقای حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی با عنوان مشکلات بهائیان در ایران در بخشی از سخنان خود چنین اضهار داشتند:

بهائیان ایران هیچگاه آرامش را تجربه نکرده اند از پلمپ واحدهای صنفی گرفته تا تا اخراج دانشجویان بهائی از دانشگاهها صرفا به خاطر بهایی بودن آنها و یا حبسهای طولانی مدت رهبران بهایی و یا بازداشتهای بدون دلیل شهروندان بهائی و یا ایجاد مزاحمتهایی مثل نوشتن کلام توهین آمیز بر در و دیوار منازل آنها و یا جلوگیری کردن از ایجاد مراسم مذهبی بهاییان .

سپس اقای تقی صیاد مصطفی در مورد نقض حقوق بهائیان پس از مرگ در ارائه سخنرانی خود بدین گونه تشریح نمودند:

در دو سال گذشته و همزمان با ریاست جمهوری حسن روحانی تخریب گورستانها و اهانت به مردگان بهائی بیشترشده است . دولت جدید ایرا که با شعار ایران برای همه ایرانیان در داخل ایران و ایجاد تفاهم و ارتباط با جهان درخارخ از کشور شروع به کار کرد از همان ابتدای کارش با چالش هموطنان بهائی مواچه شد . امارها و گزارشها نشان میدهد شدت اعمال فشارهاو ازار شهروندان بهائی در دولت حسن روحانی تغییری نیافته است و فقط شکل و نحوه ان تغییر کرده است از سوی دیگر شدت تخریب مقبره ها و اهانت به مردگان بهائی در 2 سال گذشته بجز سالهای اول پش از انقلاب بیسابقه بوده است.

سخنران بعدی جلسه خانم بهناز جهان بین با عنوان بررسی مشکلات هموطنان یارسانی در بخشی از مطالب خود اظهار داشتند:

نمونه های نقض حقوق شهروندان اهل حق و تبعیض و آزاری که در حق آنها روا داشته می شود، فراوانتر از آن است که حتی بخش کوچکی از آن در این مقال گردآید.  خودسوزی محمد قنبری در مقابل مجلس شورای اسلامی که تاکنون هیچ واکنشی از جانب «نمایندگان مردم» در پی نداشته، کافی است تا زنگ خطری باشد برای نادیده گرفتن بخش قابل توجهی از شهروندان ایرانی، شهروندانی که نه به دنبال فعالیت سیاسی اند و نه خواهان حتی کوچکترین سهمی از قدرت، تنها و تنها می خواهند به عنوان شهروندانی دارای حقوق اجتماعی به رسمیت شناخته شوند.

و در اخر اقای اقای مصطفی خداکرمی نیز با موضوع یارسان سخنرانی کردند که گزیده ای از ان بدین شرح میباشد:

از زمان تغییر حکومت پادشاهی به جمهوری اسلامی در ایران هیچگاه یک نفر از پیروان ایین یارسان برای انتخابات مورد تایید صلاحیت قرار نگرفته است. پیروان ایین یارسان که گفته میشود جمعیتی در حدود 2 تا 3 میلیون نفر ایرانی را در بر میگیرند به مدت 37 سال است که به حاشیه رانده شده اند. و اجازه ورود به هیچ سمت و پست دولتی یا نظامی را ندارند. و با انها به صورت شهروند درجه 2 و 3 برخورد میشود.

این جلسه پس از دو ساعت پایان پذیرفت.