نامه سرگشاده شيرين عبادى به حسن روحانى

شيرين عبادى، حقوقدان ايرانى و برنده جايزه نوبل صلح سال ٢٠٠٣

شيرين عبادى، حقوقدان ايرانى و برنده جايزه نوبل صلح سال ٢٠٠٣

در پی دعوت از عمرالبشیر برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری

شيرين عبادى، حقوقدان ايرانى و برنده جايزه نوبل صلح سال ٢٠٠٣ با انتشار نامه سرگشاده اى به حسن روحانى، رئيس جمهورى منتخب ايران، دعوت از “عمرالبشير”، رئيس جمهورى سودان به مراسم تحليف رياست جمهورى را باعث وهن رئيس جمهورى و توهين به مردم ايران دانست.

عمرالبشیر تحت پي گرد دادگاه بين المللى كيفرى قرار دارد. بر این اساس خانم عبادی خواهان پس گرفتن اين دعوت شد.

مراسم تحليف حسن روحانى، رئيس جمهورى منتخب يازدهمين دوره رياست جمهورى ١٣ مردادماه ١٣٩٢ برگزار مى شود.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن كامل اين نامه به شرح زير است:

جناب آقاى حسن روحانى

رئيس جمهورى منتخب

طبق اطلاعى كه برخى از خبرگزاريهاى ايران از جمله ايسنا مخابره كرده اند، عمر البشير رئيس جمهورى كشور سودان براى شركت در مراسم تحليف رياست جمهورى جنابعالى به تهران دعوت شده است.

آقاى عمرالبشير به اتهام نسل كشى و جرايم عليه بشريت در دارفور، محكوم شده و تحت تعقيب دادگاه بين المللى كيفرى است. پرونده اتهامى او ابتدا در شوراى امنيت سازمان ملل متحد مطرح و با تصويب در اين شورا، به دادگاه بين المللى كيفرى (I.C.C) ارسال و در نهايت پس از رسيدگيهاى مقدماتى در ماه مارس سال ٢٠٠٩ حكم جلب وى صادر شد. البته عمرالبشير بدون اعتنا به دستور دادگاه، از حضور در دادگاه امتناع ورزيده و در حقيقت از نظر حقوقى متوارى است.

حتما به خاطر مى آوريد سفر نيكلاى چائوشسكو، رئيس جمهورى رومانى را كه در سال ۱۳۶۸ به دليل بى خبرى و نابخردى دستگاه ديپلماسى ايران، به تهران دعوت شد، در حالى كه مردم كشورش به محض خروج او از كشور شوريدند و نتيجه اين شورش، اعدام او پس از بازگشت به كشورش بود. خطايى كه براى ايران، استهزاى جهان را در پى داشت و نتيجه اش تنها بركنارى سفير وقت ايران در رومانى بود كه گفته بود: ” در رومانى هيچ خبرى نيست!”

حضور عمرالبشير، رئيس جمهورى جنايتكار سودان، در مراسم تحليف رياست جمهورى ايران موجب وهن شما و رژيم سياسى ايران و البته مهمتر از همه باعث توهين به مردم ايران است.

بنابراين تا زمان باقى است، هرچه زودتر دعوت خود را از رئيس جمهورى سودان مسترد داريد تا پرونده نقض حقوق بشر در ايران تاريكتر از آنچه هست، نشود.

شيرين عبادى

برنده جايزه نوبل صلح سال ٢٠٠٣

وكيل دادگسترى و مدير مركز حاميان حقوق بشر

منبع تارنمای جرس