گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی توسط حکومت اسلامی در تیر ماه سال 1392

a0e00d1b25d7b03bd2fe8d1af88bb800این گزارش در محدوده ماده 2-12 اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و بیانگر موارد نقض آزادی اقوام ایرانی است و از انجایکه تهیه این گزارش با تکیه بر اخبار واطلاعات منتشره در رسانه ها  آزاد و مطبوعات دولتی است واز طرفی نیز دسترسی به موارد نقض حقوق اقوام در ایران بدلیل سانسور گسترده دولتی میسر نمیباشد لذا این گزارش تنها بازگوکننده بخشی ناچیز از موارد نقض حقوق اقوام در ایران میباشد.

 قتل زنان و خشونت علیه آنان در شرق کردستان

یک منبع محلی در تماس با خبرگزاری فرات گفت یک زن اهل روستای «شایه‌ری» منطقه «کوماسی» شهرستان مریوان به نام «سویبه» 34 ساله به دست 4 تن از برادران خود به قتل رسیده است.

وخیم شدن وضعیت جسمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان ارومیه وعدم درمان وی

پارس دیلی نیوز- سه شنبه چهارم تیرماه ۹۲- گزارش دریافتی: عدم درمان عمدی زندانی سیاسی محکوم به اعدام علی افشاری که ماه هاست از ناراحتی حاد جسمی وعفونت شدید رنج می برد .

کشتە شدن یک کولبر کُرد در منطقەی اشنویه به دست نیروهای رژیم

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، “یونس مکائیلی” فرزند “احمد” و اهل یکی از روستاهای اشنویه، هدف شلیک مستقیم نیروهای رژیم قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

وضعیت مبهم یک زوج بازداشتی در مریوان

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، از روز هفدهم اسفندماه سال گذشته دو عضو یک خانواده به نام‌های “بیان کاکاخانی” و همسرش “هیوا دارآفرین” که از سوی نیروهای اطلاعاتی شهر مریوان بازداشت شدند تاکنون اطلاعی دقیقی در دسترس نمی‌باشد.

مورد هدف گلولە قرار گرفتن کولبران و کاسبکاران کرد در منطقەی نوسود از سوی نیروهای رژیم ایران

کوردستان میدیا: نیروهای وابسته به هنگ مرزی نوسود، کولبران و کاسبکاران کرد را مورد هدف شلیک مستقیم قرار دادند.

به آتش کشیدن جنگل‌های اطراف رودخانه سیروان از سوی نیروهای رژیم

کوردستان میدیا: نیروهای انتظامی رژیم ایران برای کنترل هرچه دقیقتر کردستان و تحت نظر قرار دادن کوچکترین فعالیت‌ها در این مناطق همواره اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع کردستان نمودەاند.

جمعیت مردمی پیشگیری از اعتیاد شهرستان پاوە، مراسمی را برگزار کرد

کوردستان میدیا: به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، سازمان غیردولتی “جمعیت مردمی پیشگیری از اعتیاد شهرستان پاوە” مراسمی را برگزار کرد.

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، این مراسم روز چهارشنبه پنجم تیرماه، از سوی “جمعیت مردمی پیشگیری از اعتیاد شهرستان پاوە” در شهر پاوه برگزار شد.

وضعیت بحرانی یک زندانی عرب اهوازی

به گزارش فعالان حقوق بشر اهوازی، علی چیشات، زندانی عرب اهوازی، با وجود گذشت ٨ ماه در سلولهای انفرادی نيروهای اطلاعات و تحمل انواع آزار و اذيت‌ها ، شكنجه‌های جسمی و فشارهای روحی و روانی تاكنون حق داشتن حتى وكيل را ندارد.

هرانا؛ بازداشت و ضرب و شتم ۳۶ تن از فعالین در ارومیه

خبرگزاری هرانا – ۳۶ تن از فعالین مدنی که ۸ نفر از ایشان را زنان تشکیل می‌دادند و قصد برگزاری مراسمی در دامنه‌های کوه سهند را داشتند، در حال عبور از پل میان‌گذر دریاچه ارومیه، بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

هرانا؛ وخامت وضعیت جسمی مهدی کوخیان در زندان مراغه

نقی محمودی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در این زمینه به گزارشگر هرانا گفت: “وضعیت جسمانی مهدی کوخیان که روز چهارم اردیبهشت ماه، در شهر ملکان دستگیر و همزمان مورد شکنجه ی جسمی مامورین اطلاعات سپاه قرار گرفته، وخیم گزارش شده است.”

سازمان حقوق بشر کردستان خواستار آزادی بدون قید و شرط محمد صدیق کبودوند شد

آژانس کُردپا: “سازمان حقوق بشر کردستان” در رابطە با هفتمین سالگرد حبس “محمد صدیق کبودوند” سر دبیر هفتە نامە “پیام مردم ” و موسس این سازمان اطلاعیەای را صادر نمود.

در این بیانیە، سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان ضمن درخواست آزادی بدون قید وشرط ایشان خواستار پایان یافتن فشارهای امنیتی و غیر قانونی بر اعضا و خانواده های آنها در داخل و خارج کشور شده است.

یورش وحشیانه و ضرب و شتم زندانیان بی دفاع در روز نیمه شعبان

پارس دیلی نیوز- پنچ شنبه ششم تیرماه ۹۲: بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران »یورش وحشیانه گارد ویژه زندان به فرماندهی بهرام کشتکار رئیس اطلاعات زندان به زندانیان بی دفاع در روز نیمه شعبان که رژیم ولی فقیه آن را روز جشن می نامد.

بازداشت یک شهروند سنندجی از سوی نیروهای امنیتی

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، روز شنبه 25 خردادماه یک شهروند ساکن در محله شهرک بهاران به نام هیوا غریبی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

صدور حکم 6 سال زندان برای یک کولبر کرد

آسو نیوز: بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، یک کولبر کرد بنام خدر مولانیا در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام کولبری و عبور غیره قانونی از مرز و سرپیچی از دستور ماموران مرزی به 6 زندان محکوم شد.

هرانا؛ بازداشت و بی خبری از گیتا رضائی در فرودگاه کرمانشاه

خبرگزاری هرانا – روز ۳ شنبه ۲۸ خرداد ماه گیتا رضائی زینلانی، هنگام سوار شدن به هواپیما به مقصد تهران، در فرودگاه اشرفی اصفهانی‌کرمانشاه توسط مامورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

بلاتکلیفی یک زندانی کُرد به رغم گذشت 3 سال از بازداشت

محمد عبدالهی پس از بازداشت به‌مدت 3 ماه در اداره‌اطلاعات اورمیه‌تحت شدید ترین شکنجه‌ها قرار گرفت. در حین شکنجه‌یک دست و یک پای او به‌علاوه‌تقریبا تمامی دندانهایش شکسته‌شد با این وجود هیچگاه اجازه‌ندادند که‌او در‌بیمارستان خارج از زندان مداوا شود.

وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های غرب استان کُردستنان

آژانس کُردپا: با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در سه نقطه‌ی مختلف شهرستان مریوان در استان کُردستان، آمار آتش سوزی‌ها از آغاز سال جاری تاکنون در دو شهر مریوان و سروآباد به ٢٩ مورد رسید.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه هفتم تیرماه، مراتع جنگلی روستای “رشه‌ده”، “کانی دینار” و همچنین منطقه‌ی “تاز آباد” در شهرستان مریوان توسط افراد فرصت طلب در آتش سوختند.

بازگشت ایرج محمدی پس از ۵ روز انفرادی همراه با ضرب و شتم به بند خود

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان که به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است و تا کنون ۵ سال از حبس خود را سپری کرده است، روز ۱ تیرماه به سلول انفرادی منتقل می‌شود.

مجروحان شیمیائی به کمک بیشتر نیاز داردند

کوردانه: روز جمعه هفتم تیرماه در بیست و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و به مناسبت روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی ه “انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت” با انتشار پیامی ضمن اشاره به وضعیت نامناسب شهر سردشت و فقدان امکانات و استانداردهای لازم برای زندگی و ادامه حیات مجروحان شیمیایی در این شهر، خواستار اختصاص بودجه ویژه، فراتر از بودجه مصوّب سالیانه برای پروژه های عمرانی، آموزشی، تفریحی، بهداشتی و … در این شهر شده است.

وضعیت بحرانی یک زندانی عرب اهوازی

 به گزارش فعالان حقوق بشر اهوازی، علی چیشات، زندانی عرب اهوازی، با وجود گذشت ٨ ماه در سلولهای انفرادی نيروهای اطلاعات و تحمل انواع آزار و اذيت‌ها ، شكنجه‌های جسمی و فشارهای روحی و روانی تاكنون حق داشتن حتى وكيل را ندارد.

هرانا؛ بازجویی و تهدید یک نویسنده آذری توسط وزارت اطلاعات

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه‌‌هفته جاری مامورین اداره‌ی اطلاعات شهرستان خوی با حضور در محل کار حمید رستمی (آرغیش)، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار آذربایجانی وی را به خاطر چاپ یکی از کتابهایش مورد بازجویی قرار داده‌اند.

هرانا؛ انتقال آرش محمدی از قرنطینه به بند مالی زندان تبریز

خبرگزاری هرانا – آرش محمدی، فعال دانشجویی چپ که عصر روز بیست و پنچم خرداد ماه سال جاری توسط نیروهای سپاه پاسداران تبریز بازداشت و سوم تیرماه به بند قرنطینه‌ی زندان تبریز متقل شده بود، از روز چهار تیر ماه، در بند مالی این زندان به سر می‌برد

شرایط سخت کارگران و فروشندگان زن در سنندج

برپایه گزارش دریافتی در حالی که زنان کارگر در سنندج حدود 10 الی 11 ساعت در طول روز کار می کنند، تنها دستمزدی معادل 120 هزار الی 200 هزار تومان دریافت می کنند.

اعدام گروهی و قرون وسطایی در زندان مرکزی زاهدان

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران »صبح امروز حکم ضدبشری و قرون وسطایی ۳ زندانی در زندان مرکزی زاهدان به اجرا گذاشته شد روز شنبه ۸ تیرماه در یک اعدام گروهی و ضدبشری ۳ زندانی، که یکی از آنها از اتباع افغانستان می باشد در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شدند.این ۳ زندانی روز پنجشنبه ۶ تیرماه جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند و همزمان با انتقال آنها به سلولهای انفرادی تمامی ارتباطهای زندانیان با خانواده هایشان تا به امروز قطع است.

هرانا؛ اعدام یک متهم مواد مخدر در ملاء عام در اهواز

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری یک متهم به نام “حسین طوکان” معروف به “حسین توگان”در ملاء عام در چهار راه “سلمان فارسی” شهر اهواز از طریق جرثقیل اعدام شد.

.

اداره‌ی اطلاعات شهر بوکان از شرکت یک زندانی سیاسی کُرد در آزمون کنکور ممانعت بعمل آورد

کوردستان میدیا: مراکز امنیتی شهر بوکان به یک زندانی سیاسی کُرد در زندان شهر مهاباد، اجازه‌ی شرکت در آزمون کنکور را ندادند.
به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، “قاسم رحیمی‌آذر” زندانی سیاسی بازداشتی به منظور شرکت در آزمون کنکور در رشته‌ی “علوم تجربی” خود را آماده کرده بود، اما از سوی مراکز امنیتی رژیم اجازه‌ی شرکت داده نشد

آزار و اذیت کاسبکاران کُرد منطقه‌ی جوانرود، به درگیری منجر شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه هفتم تیرماه، ضبط اجناس و خودروی کاسبکاران توسط مأموران هنگ مرزی “شیخ صله” در منطقه‌ی “جوانرود” منجر به درگیری بین مردم و نیروهای مستقر در این پاسگاه شد.
به گفته‌ی یک منبع محلی، در نتیجه‌ی درگیری و شلیک هوایی این نیروها، فرمانده‌ی پاسگاه “شیخ صله” به نام “خنجری” مجروح گردید

صدور بیانیه در شهر سنقر، احضار ٤ معلم کُرد را درپی داشت

 به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، درپی برگزاری انتخابات روز بیست و چهارم خردادماه و پیروزی حسن روحانی، شماری از دبیران فرهنگی سنقر بیانیه‌ای منتشر نمودند که با احضار اداره‌ی اطلاعات این شهر مواجه هستند.

وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های غرب استان کُردستنان

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه هفتم تیرماه، مراتع جنگلی روستای “رشه‌ده”، “کانی دینار” و همچنین منطقه‌ی “تاز آباد” در شهرستان مریوان توسط افراد فرصت طلب در آتش سوختند.

به گفته‌ی یکی از فعالان طرفدار محیط زیست و عضو انجمن سبز چیای مریوان، آتش‌سوزی در روستای “ر‌شه‌ده” سبب از بین رفتن بیش از ٤ هکتار از مراتع و جنگل‌های آن شده است.

ابراهیم نیک پی از بازداشتگاه اطلاعات مریوان آزاد شد

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، امروز يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲ ، ابراهیم نیک یکی از فعالان شهر مریوان بعد از یک هفته در بازداشت اداره اطلاعات به طور موقت آزاد شد.
هفته گذشته در روز یکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۲ این شهروند کرد ساکن مریوان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

بازجویی و تهدید یک شاعر مریوانی از سوی نهاد های امنیتی

بنابه گزارش پایگاه خبری روز (NNS ROJ)، “شنو رحیمی” شاعر و معلم اهل مریوان طی ماه های گذشته از سوی نیروهای وابسته به اداره اطلاعات مریوان تحت فشار بوده است.

 یک کارگر کرد به خاطر افتادن به داخل سنگ شکن جان خود را از دست داد .

کوردستان میدیا: یک کارگر کُرد، اهل کامیاران، در شرکت سازنده بتن “ساشا”، به داخل دستگاه سنگ‌شکن افتاده و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادە است.
به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، “امجد چشمەسپی” کارگر شرکت ساشا، سازنده بتن آماده و تیرچە و بلوک و قطعات بتنی بر اثر حادثه کار جان خود را از دست داد.

تلاش دولت برای محدود کردن تشکل های صنفی معلمان در کردستان

آسو نیوز: براساس خبرگزاری ایلنا،پیمان نودینیان فعال صنفی معلمان در کردستان می گوید: نهاد‌های نظارتی در هشت سال گذشته برای غیر قانونی جلوه دادن فعالیت صنفی معلمان تلاش زیادی کرده‌اند اما معلمان با تاکید بر اصول مصرح در قانون اساسی از جمله اصل ۲۶ و ۲۷ پیگیر حقوق صنفی‌شان هستند.

 تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اهواز

 خبرگزاری حکومتی “ایلنا” طی گزارشی از تجمع اعتراضی کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری منطقه 6 شهر اهواز در روز شنبه 8 تیرماه خبر داد.
کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری منطقه 6 اهواز علاوه بر اینکه از فروردین ماه سال جاری حقوق دریافت نکرده اند، بابت حق بیمه، اضافه کاری، حق لباس و سنوات سال 91 نیز طلبکارند.

 مرگ مشکوک یک جوان زندانی در زندان زاهدان

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » یک جوان زندانی بطرزی مشکوک در بند ۱ زندان زاهدان جان سپرد.
روز دوشنبه ۳ تیرماه جوان زندانی به نام علیرضا شه بخش حدودا ۲۳ ساله که نزدیک به ۷ سال در بند ۱ معروف به بند جوانان در زندان مرکزی زاهدان بسر می برد بطرزی مشکوک به قتل رسید. این زندانی هنگام دستگیری ۱۶ ساله بود و در پی یک نزاع که فرزند یکی از فرماندهان سپاه به نام عبدالمجید نودی زهی به قتل رسید او را به اتهام قتل بازداشت نمودند.

در استان سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات معیشتی کودکان در کارگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند

پارس دیلی نیوز . «در استان سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات معیشتی و نبود فرصت‌های شغلی برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان دختر مجبور هستند پس از ترک تحصیل در کارگاه‌های سنتی بافندگی و دوزندگی به عنوان شاگرد و کار آموز مشغول به کار شوند».

هرانا؛ بی‌خبری از وضعیت سه فعال مدنی بازداشت شده در تبریز

خبرگزاری هرانا – با گذشت چند هفته از بازداشت سه تن از فعالین مدنی آذربایجانی به نام‌های بهرام آخونی، ناصر کاظم‌پور و مجید سفیدانی، هنوز خبری از وضعیت آنها به دست نیامده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعالین تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته‌اند. این مسئله سبب ایجاد نگرانی شدید از سرنوشت آنها شده است.

هرانا؛ تبرئه ی بابک بقایی از سوی دادگاه تجدید نظر آذربایجان شرقی

خبرگزاری هرانا – شعبه دوازدهم دادگاه تجدید نظر آذربایجان شرقی، حکم به برائت بابک بقایی از اتهام انتسابی کرد.
نقی محمودی، فعال حقوق بشر ضمن تائید این گزارش افزود: “پیش تر، دادگاه انقلاب شهرستان سراب به ریاست قاضی خاطری (رئیس دادگستری سراب) طی دادنامه ای، حکم به محکومیت بابک بقایی، به شش ماه حبس تعزیری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام داده بود.

تعیین قرار دادگاه برای فرهنگیان سنقر در پی احضار به اداره اطلاعات

   بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی انتشار بیانیە اصلاح طلبان سنقر بعد از پیروزی حسن روحانی عدەای از فرهنگیان و معلمان سنقر بە ادارە اطلاعات این شهر احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفت.

مخالفت با درخواست آزادی مشروط امیر چمنی

خبرگزاری هرانا – قاضی شعبه‌ی ۴ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌شرقی با درخواست آزادی مشروط امیر چمنی، فعال دانشجویی زندانی در زندان مرکزی تبریز مخالفت نموده است.

شرکه و ترخان اباد در حومه مریوان طعمه حریق شد

شهرستان مریوان و روستاهای حومه آن, بیش از 40 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع روی داده و مراجع مربوطه دولتی حتی برای مهار یک مورد آن هم اقدام نکرده‌‌اند.  روز گذشته , دوشنبه 10 تیر 1392 جنگل‌های حومه دو روستای «شرکه و ترخان‌آباد» شهرستان مریوان هم دچار آتش‌سوزی شد. با این حساب, تاکنون 42 مورد آتش‌سوزی در این شهرستان و روستاهای آن روی داده است.

انتقال برادرکردپوربه زندان مهاباد

کوردانه: بنا بر گزارش موکریان، “مسعود و خسرو کردپور” روز چهارشنبه 5 تیرماه 92 پس از سپری کردن 111 روز بازداشت در اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه به زندان مرکزی مهاباد منتقل شده اند. بر اساس همین گزارش، مدیر مسئول خبرگزاری موکریان در تماس تلفنی کوتاهی از زندان مهاباد با خبرنگار موکریان ضمن تایید این خبر گفت: بالاخره با گذشت نزدیک به 4 ماه بازداشت روز پنج شنبه 6 تیرماه 92 من و برادرم مسعود توسط بازپرس شعبه دوم دادسرای انقلاب مهاباد بدون حضور وکیل تفهیم اتهام شده ایم.

 یک جوان پیرانشهری به زندگی خود پایان داد

کوردستان میدیا: یک جوان ٢٠ ساله اهل پیرانشهر با حلق‌آویزکردن خود بوسیله‌ی طناب دار اقدام به خودکشی نمود.
به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، هشتم تیرماه “سهراب قادری” ٢٠ ساله، فرزند عبدالله، اهل پیرانشهر اقدام به خودکشی کرد.

تشدید فشار جمهوری اسلامی بر روستاهای سنندج و دیواندره

آسو نیوز: براساس خبری که به آسو نیوز رسیده است، در پی کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران در منطقه دیواندره، جمهوری اسلامی با افزایش فشار و اذیت و آزار شهروندان روستاهای توابع دیواندره و سنندج فضایی کاملا مملو از رعب و وحشت را در این مناطق ایجاد کرده است.

آتش سوزی در روستای کردنشین «قزلدره» و بی توجهی مسئولان استان قزوین

کوردانه: بنابر گزارش خبرنگار لک قزوینی خانم سوسن محمدخانی غیاثوند روستای کردنشین قزلدره (نِرالی) از توابع طارم سفلی واقع در ۶۵ کیلومتری شهر قزوین امروز دوشنبه دهم تیرماه دچار آتش سوزی شد. آتش سوزی از کنار منزل یکی از اهالی روستا آغاز شد و تمام روستا را در برگرفت.

یک فعال کرد بازداشتی در زندان مهاباد آزاد شد

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، دیروز یکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۲ ،هیوا غزالی فعال سیاسی کرد که‌به‌“اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد ” 70 روز پیش در شهر مهاباد بازداشت شده بود از زندان این شهر آزاد شد.

وضعیت وخیم زندانی سیاسی محکوم به اعدام “رشید آخکندی”

رشید اخکندی 56 ساله، متاهل و ساکن شهر سقز در مورخه‌۲۱ فروردین ماه سال ۸۷ در شهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این زندانی در ۳۱ تیرماه سال ۸۷ در شعبه‌یک دادگاه انقلاب شهر سقز به ریاست قاضی شایق به اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب کُرد مخالف، به اعدام و سی سال تبعید به زندان میناب محکوم شد.
بعد از اعتراض او وکیل وی سعید شیخی، پرونده‌به شعبه‌۵ تجدید نظر استان کردستان ارسال و ۳۱ تیرماه سال ۸۸ حکم اعدام تائید شد. بعد از اعتراض مجدد به این حکم پرونده به شعبه‌۸ دیوان عالی کشور ارسال شد و در ۳۱ مردادماه سال ۸۸ حکم اعدام تائید شد.

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، مدتی پیش این زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام در پی نقض پرونده و ارسال مجدد آن به شعبه چهارم دادگاه انقلاب شهر سنندج مجددا وی را محارب دانسته و جدا از صدور حکم اعدام ، ایشان دوباره را به 30 سال و تبعید به زندان میناب محکوم کرده است.

 تزریق داروی چینی مرگ1 زن کُرد را درپی داشت

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبه دوازدهم تیرماه، زنی به نام “صاحب حسینی”، ساکن شهرستان جوانرود، به علت تزریق آمپول غیراستاندارد چینی، جانش را از دست داد.

ترور دولتی ایران/ کشته و زخمی شدن 4 شهروند کُرد در شهرستان ثلاث‌باوه‌جانی

کوردانه:ترور دولتی ایران و کشتار مردم بی دفاع در نواحی مرزی کردستان تحت نام مبارزه با قاچاق کالا موضوعیست که از ماکو و اورمیه گرفته تا کرماشان و ایلام روزانه تکرار می شود . کشتار فقیرترین و محروم ترین مردم جامعه کردستان بدست نیروهای دولتی فاجعه ایست که حتی محافل حقوق بشری ایران ترجیح می دهند خیلی آنرا بازتاب ندهند. در آخرین مورد خبرها حاکی از چهار کشته و زخمی در استان کرماشان است.  به گزارش منابع خبری، یک کولبر کرد به نام نازدار مرادی، اهل ناحیه ‘هه‌نجیر بوسی’ از توابع ثلاث باواجانی در نقطه‌ی مرزی باینگان هدف گلوله نیروهای نظامی رژیم مستقر در یک پایگاه قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

حکم اعدام ٨تن از فعالان سنی‌مذهبی به دیوان عالی منتقل شد

به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، شمار افرادی که به اتهام “عقیدتی و محاربه” در زندان‌های رژیم ایران کە در سال ١٣٨٨ دستگیر شدەاند، یکصد و ٤٩ تن است و از مجموع این تعداد، حکم اعدام هشت تن از آنان به دیوان عالی منتقل شده است.

دو فعال کارگری در سنندج جمعاً به ٢سال حبس تعزیری محکوم شدند

کوردستان میدیا: دو فعال کارگری کُرد از سوی دادگاه انقلاب سنندج به ٢ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
“وفا قادری” و “بهزاد فرج اللهی”، دو تن از فعالان کارگری هستند که از سوی دادگاه انقلاب سنندج هر کدام به یک سال حبس محکوم شده‌اند.

هرانا؛ گزارشی از وضعیت محمد عبدالهی زندانی سیاسی کرد زندان مهاباد

خبرگزاری هرانا – محمد عبدالهی زندانی سیاسی کرد زندان مهاباد در شرایط جسمی وخیمی بسر میبرد و تا کنون اجازه اختیار وکیل را نداشته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد عبدالهی ۳۴ ساله در ۴ فروردین ماه ۱۳۸۹ در منزل شخصی خود در مهاباد بازداشت شد.

وفا قادری به ۱ سال حبس محکوم شد

به گزاریش هرانا – وفا قادری فعال کارگری در شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به ۱ سال زندان محکوم شد.
بنا به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری، قاضی شعبه ی ۱ دادگاه انقلاب سنندج، برای وفا قادری فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری حکم صادر کرد.

.

صدور حکم زندان برای فعال کارگری بهزاد فرج اللهی

روز چهارشنبه شعبه یک دادگاه رژیم در سنندج، حکم یکسال حبس تعزیری را به “بهزاد فرج اللهی” فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی ابلاغ نمود.

به آتش کشیدن خودرو ماموران رژیم در اعتراض به کشتار کولبران

طبق گزارش منتشره، در نتیجه تیراندازی نیروهای رژیم در هنگ مرزی “شیخ صله” در استان کرمانشاه بسوی کولبران، یک تن جان باخت و دو تن دیگر نیز مجروح شدند.
برپایه این گزارش، روز چهارشنبه 12 تیرماه ماموران هنگ مرزی شیخ صله در شهرستان ثلاث باباجانی یک کولبر 28 ساله و متاهل به نام “نازدار مردای” را با شلیک مستقیم به قتل رساندند. همچنین در جریان این تیراندازی دو برادر به نام های
“جلال و رزگار” نیز به شدت زخمی شدند که هم اکنون در یکی از بیمارستانهای کرمانشاه بستری هستند.

هرانا؛ یازده نفر از جمله ۵ زن در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این ۱۱ زندانی که روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر ماه به سلول‌های انفرادی زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بودند، سحرگاه روز شنبه ۱۵ تیر ماه در این زندان اعدام شدند.

سه متهم موادمخدر در اردبیل، به دار آویخته شدند

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز ۳ متهم به قاچاق مواد مخدر در اردبیل به دار آویخته شدند.

طی چهار روز، سه فعال کارگری کُرد به زندان محکوم شدند

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، “خالد حسینی” ، “وفا قادری” و “بهزاد فرج‌اللهی” فعالان کارگری هستند که از سوی دادگاه انقلاب شهر سنندج هر کدام به یک سال زندان محکوم شدند.

روز شنبه پانزدهم تیرماه “خالد حسینی” فعال کارگری و اهل شهر سنندج به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال زندان محکوم شد این حکم بدون اطلاع “خالد حسینی” برای وی صادر شده است.

احضار و تهدید نزدیکان دو پیرو آیین یارسان مبنی بر عدم برگزاری مراسم روز چهلم

کوردستان میدیا: نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران خانوادەهای دو پیرو آیین یارسان را احضار و تهدید کردە و آنان را از برگزاری مراسم روز چهلم منع کردەاند.

یورش مامورین وزارت اطلاعات به یک خانواده بلوچ و کشتن یکی از اعضای آن خانواده

به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، چهاردهم تیرماه سال جاری، مامورین اطلاعاتی رژیم ایران در مشهد به خانوادەی بلوچی که در مسافرت بودند با تیراندازی یورش برده و یکی از اعضای آن خانواده به نام “احسان ریگی” را به قتل رساندند.

    شهروند دیگر در زندان اردبیل اعدام خواهند شد22

آژانس کُردپا: رئیس کل دادگستری استان اردبیل اعلام کرده است، ٢٢ شهروند دیگر در زندان مرکزی اردبیل اعدام خواهند شد.

بازداشت یک شهروند کرد در ارومیه

  آسو نیوز: براساس خبرگزاری هرانا، قادر زارعی متولد ۱۳۶۴ روز شنبه ۱۵ تیر ماه در منزل یکی از بستگان خود بازداشت شد.

 احضار دوباره انور حسین پناهی به بازپرسی زندان سنندج

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، بنا به گزارش تارنمای انور حسین پناهی ، چهارشنبه هفته گذشته انور حسین پناهی به بازپرسی احضار شد ، تا کنون دلیل احضار آقای حسین پناهی به دادسرای زندان مشخص نیست.

احضار یک فعال کُرد به دادگاه انقلاب مریوان

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ابراهیم نیک پی فعال مدنی که مدتی پیش توسط نیروهای امنیتی شهر مریوان بازداشت و مدت یک هفته را در بازداشت بسر برد ، برای او در روز شنبه آینده تاریخ برگزاری دادگاه تعیین وقت شده است و باید در این روز در دادگاه انقلاب شهر مریوان حاضر شود.

پرونده سازی جدید علیه شاهرخ زمانی

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، به گزارش “کمیته حمایت از شاهرخ زمانی”، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بیش از یک ماه است که فشارها علیه شاهرخ زمانی را به شدت افزایش داده و جاسوسان و ماموران خود را به مراقبت بیشتر از او گماره اند، اما باز هم دست برنداشته و از هر فرصتی برای اذیت و آزار این فعال کارگری استفاده می کنند .

آزادی یک زندانی سیاسی کُرد از زندان ارومیه پس از تحمل ٥ سال حبس

به گزارش وبلاگ خبری موکریان، “یوسف رحمانی‌پور” زندانی سیاسی کُرد اهل بوکان پس از اتمام حکم ٥ ساله خود در زندان ارومیه با تاخیر سه ماهه آزاد شد.

بازداشت یک شاعر عرب اهل اهواز در مشهد

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، “سعید عموری” معروف به (سعید ابشارة عموری) یكی از شاعران مشهور اهواز، پس از پایان یک مناظره ادبی در مشهد، بازداشت شد.

قتل یک زن باردار توسط شوهرش در پیرانشهر

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، یک زن کُرد اهل “اشنویه” به نام صنوبر، توسط شوهر خود به نام “رحمان . م” با ضربەی چاقو به قتل رسید.

این زن پس از گذشت دو سال از ازدواج، هجدهم تیرماه سال ١٣٩٢ در حالی که باردار نیز بوده، توسط شوهرش بە قتل رسیده است.

سه زندانی عرب در بازداشتگاه ادارە اطلاعات اهواز اعتصاب غذا نمودەاند

به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، “علی چبیشات” ، “سلمان چایان” و “سید یاسین موسوی” سە زندانی عرب محبوس در بازداشتگاه ادارە اطلاعات اهواز نسبت به فشارها و شکنجەهای شدید مامورین اطلاعاتی از ١٠ روز پیش دست به اعتصاب غذا زدەاند و به وضعیت بسیار نامناسب جسمانی درآمدەاند.

بازداشت یکی از اعضای شورای روستایی از توابع ارومیه توسط مراکز امنیتی رژیم

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، چند روز پیش “فردین مهراب” که به تازگی به شورای روستای “شیطان‌آباد” در منطقه‌ی “دول” انتخاب شده است، از سوی نیروهای اطلاعاتی ارومیه بازداشت شد.

آب آشامیدنی در ایلام قطع شد

خبرگزاری فارس به نقل از “محمدتقی رشیدی” مدیر روابط عمومی آبفای استان ایلام عنوان کرده است، گرمای بی‌سابقه بالای ۴۵ درجه هوای ایلام و مصرف بی‌رویه آب ناشی از این گرما، سبب قطع آب در برخی از نقاط شهر ایلام شده است.

یک فرد وابسته به رژیم ایران ٥ تن از اعضای یک خانوادە بانەای را کشتە و زخمی کرد

به گزارش وب‌سایت کُردستان‌میدیا، جمعه بیست و یکم تیرماه سال ١٣٩٢، یک فرد وابسته به رژیم ایران به نام “ابوبکر رشەی رحیم آقا” در روستای “سیاومه” به یک خانواده حملە کرده و ٥ تن از اعضای آن خانواده را زخمی و کشتە است.

 یک شهروند یارسانی در چهلمین روز درگذشت “نیکمرد طاهری” بازداشت گردید

ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه بیست و یکم تیرماه، یک شهروند به نام “محمد قبولی” شهروند یارسانی ساکن زنجان” پس از سخنرانی در مراسنم چهلمین روز درگذشت “نیکمرد طاهری” توسط نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت و به این اداره منتقل گردید.

ارومیه/ اداره‌ی اطلاعات مسئولان مرکز فرهنگی ـ هنری کرمانج کُرد را تهدید کردند

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز پنجشنبه بیستم تیرماه اداره‌ی اطلاعات ارومیه چند تن از اعضای مرکز فرهنگی ـ ادبی کرمانج کُرد در ارومیه را احضار و آنان را تهدید به اخراج از دانشگاه و یا زندان کردند.

خودسوزی یک زن ٢٥ ساله در اشنویه

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صبح روز جمعه بیست و یکم تیرماه زنی به نام ” گوهر” اهل روستای ” امیر آباد” از توابع اشنویه اقدام به خودسوزی کرد و جان سپرد.

هرانا؛ صدری آگوشی: ۱۴ روز از پدرم هیچ خبری نداریم، نمی‌دانیم زنده است یا مرده

خبرگزاری هرانا – فرزند محمد امین آگوشی زندانی امنیتی محبوس در زندان مرکزی زاهدان از اعتصاب غذای او در این زندان خبر داد.

صدری آگوشی دختر محمدامین آگوشی زندانی امنیتی محبوس در زندان مرکزی زاهدان طی تماسی با خبرگزاری هرانا گفت: “از ۱۴ روز پیش از پدرم بی‌خبر هستیم به دلیل مسافت طولانی با زاهدان نمی‌توانیم از وضعیت ایشان اطلاعی کسب کنیم.”

اعتراض کارگران به تاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق

خبرگزاری هرانا – در حالی که یکی از کاربران ایلنا از اعتراض سه روزه کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز خبر می‌دهد، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی گفت: با مداخله فرمانداری تبریز اعتراض کارگران خاتمه یافته است.

کارگران ذوب آهن کردستان تجمعات اعتراضی خود را به مقابل بیت رهبری کشاندند

خبرگزاری هرانا – ۲۵۰ کارگر ذوب آهن کردستان که از کارشان اخراج شده‌اند در ادامه تجمعات اعتراضی خود، از ساعات اولیه صبح امروز با عزیمت به تهران در مقابل دفتر بیت رهبری در خیابان پاستور دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه خود شدند

هرانا؛ تداوم بلاتکلیفی برادران کردپور در زندان و عدم صدور قرار وثیقه برای آنان

نا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قاضی پرونده در ۲۳ تیر ۹۲ اعلام کرده که قرار وثیقه هم برای آنان صادر نخواهد شد و موعد دادگاه آنان را ۱۲ مرداد اعلام کرده است. این در حالی است که بازجوئی آنان پایان یافته و قانوناً باید با قرار تا زمان دادگاه آزاد شوند.

یك شهروند عرب اهل سنت در اهواز بازداشت شد

به گزارش وب‌سايت كُردستان میدیا، نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران روز یكشنبه بیست‌وسوم تیرماه ١٣٩٢، “حسن ناصری” فرزند علی و ساكن “كوی خزامی” شهر اهواز، را بازداشت و به مكان نامعلومی منتقل كرده‌اند.

حکم ٦ سال زندانِ یک جوان کُرد تأیید شد

کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران از تأیید حکم شش سال زندان برای یک جوان ٢٨ ساله‌ی ساکن پیرانشهر خبر داد و اعلام کرد: اتهام این فعال سیاسی کُرد، تبلیغ علیه نظام به نفع یکی از احزاب کُردی مخالف و ارتباط با رسانه‌های این حزب عنوان شده است.

روانسر/ صدور ٥ سال حبس برای یک شهروند کُرد

بر پایە‌ی گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک شهروند روانسری بە نام “عادل مرادی ” فرزند “اسعد” و ٢٨ سالە، از سوی شعبە یکم دادگاه انقلاب این شهر بە ٥ سال زندان تعزیری محکوم شد.

خودکشی و کشته شدن دو شهروند بوکانی

در چند روز گذشته یک شهروند بوکانی در پی فشارهای اقتصادی و اجتماعی اقدام به خودکشی کرد. از سوی دیگر نیز در پی درگیری دو خانواده همسایه در بوکان یک شهروند جوان بر اثر ضربات چاقو کشته شد.

آسو نیوز:

خانواده‌ی یک فعال سیاسی مجبور به خروج از کشور شدند

آژانس کُردپا: فشار نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران خانواده‌ی “حامد براتی” فعال سیاسی کُرد اهل شهرستان سقز را مجبور به خروج از کشور کرد.

خوکشی ٣ زن و دختر در شهرهای نقده و کامیاران

آژانس کُردپا: طی چند روز گذشته دو دختر و یک زن کُرد در شهرهای نقده و کامیاران اقدام به خودکشی کردند که دو نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

سرنوشت یک زندانی سیاسی کُرد نامعلوم است

یک منبع مطلع از داخل زندان رجایی‌شهر کرج به خبرنگار آژانس کُردپا گفت: از حدود ٥ ماه قبل که آقای “سمکو خلقتی” از سوی مأموران اطلاعاتی به بند ٢٠٩ زندان اوین تهران منتقل گردید هیچ اطلاع دقیقی در دست نمی‌باشد.

جسد یک شهروند کُرد اهل ارومیه در منطقه‌ی مرزی پیرانشهر کشف شد

ه گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، جسد یک شهروند کُرد به نام “رسول جانوزاده” متولد سال ١٣٥٦ و اهل ارومیه، فرزند “فهیم” در نقطه‌ی مرزی تمرچین در نزدیک مرز “حاجی عمران” در زیر خاک پیدا شد.

تائید و ابلاغ حکم اعدام چهار زندانی سیاسی عرب

کوردستان میدیا: حکم اعدام چهار تن از زندانیان عرب اهوازی به آنان ابلاغ شدە است و همچنین سه زندانی دیگر نیز به زندان در تبعید محکوم شدەاند.

سنندج/ فشار نیروهای انتظامی بر شهروندان کُرد

 به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز دوشنبه بیست و چهارم تیرماه، نیروهای انتظامی شهرک حسن‌آباد در سنندج، بیش از ٥٠ آنتن ماهواره‌ساکنین این منطقه را جمع‌آوری کردند

جمع‌آوری گیرندەهای ماهواره پس از انتخابات ایران در مریوان از سر گرفتە شد

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، سحرگاه بیست و دوم تیرماه ١٣٩٢، نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم ایران به محله دارسیران مریوان هجوم برده و علاوه بر بی‌حرمتی کردن به شهروندان، گیرنده‌های ماهواره آن‌ها را با خود برده‌اند.

اداره‌ی اطلاعات بوکان یک شهروند ٤٣ ساله را بازداشت کرد

بر پایە‌ی گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبە ٢٢ تیر‌ماه مأموران امنیتی ایران یک شهروند بوکانی بە نام “یوسف صالح‌زادە” ٤٣ ساله و فرزند “کریم” را در منزلش بازداشت کردند.

تلاش برای قاچاق و فروش دختران کُرد به باندهای تبهکار

بر اساس گزارش رسیده به پایگاه خبری و تحلیلی روز طی روزهای گذشته یک باند قاچاق زنان سعی کرده تا دختران کمتر از سن قانونی را فریب داده و به منظور فروش برباید.

یک شاهد عینی در این رابطه در گفتگو با NNS ROJ اظهار داشت که روز یکشنبه 23 تیر، پنج دختر 14 تا 15 ساله که از کمی قبل با این باند در ارتباط بوده اند از خانه فرار می کنند و خود را به این باند می رسانند، اما در حین فرار یکی از دخترها پشیمان می شود و از دست آنان فرار می کند.

درخواست کمک چهار فعال عرب اهوازی محکوم به اعدام

اخبار روز: چهار تن از فعالان عرب اهوازی از شهر فلاحیه (شادگان) که به اعدام محکوم شده اند و حکم اعدام به خانواده هایشان نیز ابلاغ شده است طی نامه ایی از درون زندان کارون خواستار مداخله سازمانهای بین المللی حقوق بشر برای لغو احکام اعدامشان شدند.

انتقال سه زندانی سیاسی به قرنطینه زندان ارومیه

به گزارش “آژانس خبری موکریان” سه زندانی سیاسی به دستور مقامات زندان ارومیه به بند قرنطینه این زندان منتقل شدند.
برپایه این گزارش، سه زندانی محبوس در زندان مرکزی شهر ارومیه به نام های “محمدامین عبدالهی، جهانگیر بادوزاده و مصطفی کاکه ممی” در پی ملاقات و صحبت کردن با همدیگر در داخل بند سیاسی زندان ارومیه به دستور مسئولین زندان به قرنطینه منتقل شدند.

جنازه یک کولبر کُرد با پرداخت 15 میلیون تومان به خانواده‌اش پس داده شد

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زمانی که خانواده‌ی “قوربان شیخی” برای تحویل جنازه‌ی فرزندشان به سردخانه شهر سردشت مراجعه می‌کنند، مسئولین امینتی در ازای تحویل جنازه از آنها مطالبه‌ی 15 میلیون تومان وجه نقد می‌کند. که پس از دو روز بالاخره، جنازه این کاسبکار کُرد با پرداخت 15 میلیون تومان وجه نقد توسط خانواده به آنها تحویل داده می‌شود.

یورش نیروهای انتظامی و اطلاعاتی رژیم به روستاهای بلوچستان

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، منابع محلی از ترس و رعب اهالی روستاها از جمله زنان و کودکان خبر دادند و افزودند نیروهای امنیتی و نظامی رفتاری بسیار خشن علیه مردم عادی در پیش گرفته اند که باعث خشم و وحشت اهالی منطقه شده است. آنان همچنین اعلام کرده اند، هجوم نیروهای دولتی به این منطقه باعث خسارات فراوانی به دام ها، احشام، و زمین های کشاورزی مردم شده، است.  .

دادگاهی مجدد یک فعال کارگری در سنندج

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،این فعال کارگری در تاریخ 15 تیر در شعبه 1 دادگاه انقلاب سنندج به طور غیابی محکوم به یک سال حبس تعزیری گردیده بود که این حکم مورد اعتراض این فعال کارگری قرار گرفته و خواهان واخواهی و تجدید محاکمه شد.

انتقال یک زندانی سیاسی کرد در قروه به سلول انفرادی

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، .حیدر رشیدی زندانی سیاسی در زندان قروه بدلیل اعتراض به برخورد مسئولین زندان و شکایت از یکی از مسئولین حفاظت زندان قروه به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شده است.

هرانا؛ مهدی کوخیان مجددا به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب مراغه وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.
مهدی کوخیان هم اکنون در زندان مراغه و در بند عمومی این زندان در کنار زندانیان معتاد به مواد مخدر نگهداری می شود.

.

جمعیتی ٥٠٠ نفری در کرمانشاه از حقوق و معیشت ماهیانه محروم هستند

آژانس کُردپا: شماری از کارکنان اداره‌ی کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در نامه‌ای به وزیر، خواستار پرداخت حقوق و مزایای معوقه‌ی سال جاری خود شدند.

همزمان با ماجرای اخراج ٢٥٠ کارگر شرکت ذوب‌آهن قروه(فولاد زاگرُس) و عدم پاسخگویی نهادهای استانی و کشوری به درخواست‌هایشان، از کرمانشاه، دیگر شهر کُردنشین ایران گزارش می‌رسد که علی‌رغم گذشت ٤ ماه از سال ٩٢ اما تاکنون ١٠٥ تن از کارکنانِ شرکتی اداره‌ی ورزش و جوانان این استان موفق به دریافت حقوق ماهیانه خود نیستند.

روز هفتم اعتصاب؛ دادستان تبریز: “هنوز نمرده اند؟

خبار روز – گزارش دریافتی: امروز ۲٨ تیر ماه هفتمین روز اعتصاب غذای دسته جمعی رهبران یئنی گاموح در حال سپری شدن است که اخبار رسیده از زندان کماکان حاکی از ضعف عمومی، افت قابل توجه فشار خون و مشکلات خاص هر یک از اعتصاب کنندگان دارد. با اینکه هر روز ایشان را به بهداری زندان منتقل می کنند ولی آنها از قبول سرم و داروهای تقوتی امتناع می کنند.

مدارس کپری و گلی در سیستان و بلوچستان

خویندکار: رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان، هم‌اکنون مدارس کپری در برخی از شهرستان‌های استان در حال فعالیت است که به عنوان مثال می‌توان به 40 مدرسه کپری در شهرستان نیکشهر اشاره کرد.

عبدالعزیز بلوچ‌زهی، رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان در اشاره به اینکه مدارس به علت حساسیت بالای آنها باید از ایمنی کامل برخوردار باشند افزود: دانش‌آموزانی که در مدارس خشتی و گلی و فرسوده تحصیل می‌کنند در فصل سرما و گرما با مشکلات زیادی مواجه هستند.

بوکان/ سرنوشت یک شهروند کُرد بازداشت شده همچنان نامعلوم است

.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران، روز پنج شنبه بیستم تیرماه “محمدامین حشمی” فرزند “احمد”، اهل روستای “قارنجه کوچک” از توابع شهرستان بوکان را در محل کارش بازداشت کردند.

بیکاری کارگران ساختمانی در ایلام

به گزارش آژانس کُردپا، بیکاری به ویژه در میان کارگران روزمزد استان ایلام، به دنبال روند صعودی قیمت مصالح ساختمانی و توقف ساخت و ساز، مشکلات معیشتی شهروندان کُرد را دو چندان کرده است.

یک فعال کُرد در کرمانشاه ممنوع‌الخروج شد

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، “افشین کرمیان نسب” از اعضای افتخاری کمیسیون حقوق‌بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام، به دستور دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، ممنوع الخروج شد.

تخریب منازل دردست احداث شهروندان کُرد در ارومیه

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز یکشنبه سی‌ام تیرماه، مأموران شهرداری و نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران با بکارگیری چند دستگاه “لودر”، چندین واحد مسکونی جدیدالاحداث شهروندان را در “شهرک دانشگاه” تخریب کردند.

یک فعال سیاسی کُرد از زندان رجایی‌شهر کرج به ارومیه منتقل شد

آژانس کُردپا: زندانی سیاسی کُرد، احمد تموئی کە در آذرماه سال گذشتە بە زندان رجائی‌شهر کرج تبعید شدە بود پس از ٧ ماه بە زندان ارومیە بازگرداندە شد.

این موارد نقض حقوق بشراقوام  در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 – انتظامی  3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد.

حکم اعدام و اجرای ان توسط دادگاه انقلاب و اجرای ان توسط اداره کل زندانها و اجرای احکام صورت می گیرد.

شکنجه زندانیان ودستگیر شدگان در پاسگاهای نیروی انتظامی و اداره اگاهی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات و مسئولین زندان و بازجویان صورت می گیرد.

قتل و مجروح شدن شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران صورت می گیرد.

اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد.

ناپدید شدن فعالین سیاسی و مدنی . کارگری .دانشجوئی . زنان . و خانواده های زندانیان سیاسی توسط نیروهای اطلاعاتی بدونه اخذ دستگیری از دادسراو یا دادگاه انقلاب و بصورت خود سر دستگیر و به مکانهای نامعلومی برده میشوند و حتی خانواده های ناپدید شدگان از محل انها هیچگونه اطلاعی ندارند.

مسئول کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق  بشر در ایران ..  شهریار ایاز ی