گزارش وضعیت نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران مربوط به تیر ماه سال ۱۳۹۲

30362_374336806008271_2020975104_nدر ماه گذشته نیز مثل ماه های قبل وضعیت  نقض حقوق اقلیت های مذهبی در کشورمان شرایط بدی را پشت سر گذاشت وحداکثر ۲۹ و حداقل ۱۳ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد ۱۲ گزارش دریافت شد که بر این اساس تعداد ۱۴ مورد نقض حقوق برای ۳۰ نفر به ثبت رسید.و این امر به دو علت عمده که رفتارهای حکومت و کاستی‌ها و مشکلات فرهنگی جامعه‌ی ایران را شامل می‌شود. 

مجمع عمومی سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل و پارلمان اروپا در سال گذشته طی قطعنامه‌‌هایی نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.  انزوای جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی، لیست‌های سیاهی‌ست که با توجه به بالا رفتن شمار ناقضان حقوق بشر در ایران روز به روز بر تعداد اسامی آن افزوده می‌شود.

در این بخش جا دارد به محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در مجموع به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند، اشاره کرد. اتهامات این افراد “تشکیل گروه غیرقانونی مجذوبان نور به قصد بر هم زدن امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “معاونت در اخلال در نظم عمومی” اعلام شده است.

 این احکام در حالی برای این دراویش و زندانیان عقیدتی صادر شد که این افراد از شرکت در تمامی جلسات دادگاه خود به دلیل رعایت نشدن روند آیین دادرسی در مورد پرونده‌ی اتهامی‌شان امتناع کرده و از ارائه‌ی هرگونه لایحه‌ی دفاعی، خودداری کردند.

 شش تن از زندانیان عقیدتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به انتقال سعید متین‌پور به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند

همانطور که میدانید سال ۱۳۹۱ از دید کنشگران حقوق بشر سال صدور دو قطعنامه در سازمان ملل علیه ایران، دو قطعنامه توسط پارلمان اروپا و دو گزارش توسط احمد شهید درباره نقض حقوق بشر در ایران بود.

صدور قطعنامه‌ها در این سال با قطعنامه پارلمان اروپا درباره نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران در خرداد ماه آغاز شد. این نهاد همچنین در آذر ماه قطعنامه دیگری در محکومیت صدور و اجرای بی‌رویه احکام اعدام در ایران صادر کرد.

 احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران ، مقام‌های ایران را به نقض سیستماتیک حقوق بشر متهم می کند  آقای شهید در طول ۲ سال ماموریتش  گزارشاتی منتشر کرده؛ در این گزارشات نقض حقوق شهروندان در ۷۷ صفحه و ده فصل تشریح شده است.آقای شهید از مقامات جمهوری اسلامی خواسته که با سفر او به این کشور موافقت کنند. او هم‌چنین توصیه کرده اعدام ها را متوقف، زندانیان سیاسی و عقدیتی را آزاد و به اتهامات شکنجه رسیدگی کنند. این در حالیست که مقام‌های جمهوری اسلامی در پاسخ انتفادات احمد شهید را رد کرده و روش تحقیق او را زیر سوال برده‌اند.

فشار  بر اقلیت‌های دینی

بهائیان، مسیحیان و دراویش گنابادی به ترتیب بیشترین تبعیض‌ها را متحمل شده‌اند. ۶۳ درصد گزارش‌های منتشر شده درباره نقض حقوق اقلیت‌های دینی در سال ۱۳۹۱ مربوط به بهاییان، ۱۳ درصد مربوط به مسیحیان و ۱۲ درصد مربوط به دراویش گنابادی بوده است.

بهائیان

هوشنگ فناییان شهروند بهایی ساکن آمل که در حال گذراندن محکومیت خود بود و بیش از نیمی از آن را پشت سرگذاشته، روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه سال جاری از زندان آمل آزاد شد.

همچنین صمیم زارعی، شهروند بهایی ساکن سنندج، صبح روز شنبه ۱۵ تیرماه در پی یورش مامورین امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت شد.

آیدا بندی” شهروند بهایی و دانشجوی ترم دو رشته زبان و ادبیات انگلیسی شیراز از ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور شیرزا محروم شد.مسئولین دانشگاه به این شهروند بهایی اعلام کرده اند که یا مسلمان شود و به درسش ادامه دهد و یا مانند سایر بهاییان به خارج از کشور برود.

یک شهروند بهایی ساکن یزد به نام “شمیم اتحادی” که از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته در بازداشت اداره اطلاعات شهر مذکور بسر می‌برد، طبق حکم دادگاه انقلاب یزد که در ۲۶ خرداد ماه تشکیل شده بود به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید.

 ژینوس ریحیمیان از فعالین زن اقلیت‌های مذهبی در پی احضار دادستان جهت اجرای محکومیت خود به زندان اوین مراجعه کرده و بازداشت شد

مسیحیان

مسيحيان ايران را می شود به دو بخش تقسيم کرد. 1-مسيحيان قومی مانند ارمنی ها و آشوری ها و2- ايرانی هايی که در چند دهه گذشته به مسيحيت گرويدند و به نام نوکيشان مسيحی شهرت دارند. هر دو گروه هم به اشکال مختلفی در نظام جمهوری اسلامی ايران، شاهد فشار و سختگيری هستند.

ساعت ۶ صبح روز جمعه ۲۱ تیر ماه ماموران امنیتی “نسیم زنجانی” شهروند نوکیش مسیحی ساکن تهران را در منزل پدری‌اش بازداشت کردند.ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل وسایل شخصی وی مانند سی‌دی‌ها، کتب و لب‌تاپ را ضبط کرده و با خود بردند.

در تاریخ ۱۵ تیرماه سال جاری، دادگاه “ابراهیم فیروزی” از نوکیشان مسیحی که توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود در شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم از توابع استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.

 مریم نقاش از فعالین زن اقلیت‌های مذهبی که به اتهام “تبلیغ مسیحیت” به ۵ سال زندان محکوم شده است در پی احضار دادستان جهت اجرای محکومیت خود به زندان اوین مراجعه کرده و بازداشت شد  روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه وارد بند زنان زندان اوین شد.

گزارش ها گويای يک واقعيت است که در نظام جمهوری اسلامی ايران، يک شهروند مسلمان دارای حقوق بيشتری نسبت به يک غير مسلمان است.

سعید عابدینی کشیش ایرانی مقیم امریکا که به خاطر ایمان مسیحی اش در ایران بازداشت و در زندان اوین نگهداری میشود، برای انکار اعتقاداتش، تحت شکنجه های جسمی و روحی قراردارد.

کیش مسیحی “سعید عابدینی”، که در زندان اوین دوران محکومیت هشت ساله خود را به خاطر اعتقاد و ایمان مسیحی اش طی می‌کند، از جراحات شدید ناشی از ضرب و شتم از جمله خونریزی داخلی رنج می‌برد.

به گفته خانواده سعید عابدینی کشیش ایرانی مقیم  آمریکا که بخاطر عقاید و باورهای ایمانی خود در ایران زندانی شده، روی بدن او نشانه‌های شکنجه دیده می‌شود.

نامه وی در خصوص  وضعیت جسمانی خویش گفته است: “چشمانم دیگر قوت بینایی سابق را ندارد ، توان راه رفتن برایم باقی نمانده و ضعف و آشفتگی در وجودم را حس می کنم.

دراویش

جلسه بازپرسی، موسوم به آخرین دفاع آقایان: محسن اسماعیلی، سیدابراهیم بهرامی، محمدعلی صادقی و محمدعلی دهقان از دراویش محبوس در زندان عادل آباد در شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب شیراز توسط قاضی واعظی و با وکالت کامران صادقی از دراویش گنابادی برگزار و اتهاماتی با عناوین: “تشکیل گروه تروریستی علیه نظام”، “شرکت در تجمعات به قصد براندازی”، “محاربه با خدا” و “حمل سلاح غیر مجاز” به این دراویش منتسب شد.

این دراویش با شنیدن این اتهامات آنها را واهی و بی اساس خواندند.

این ۴ درویش که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال جاری در کوار بازداشت شدند، مدت یک ماه را در بازداشتگاه اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ تحت بازجویی های شدید توام با فشار و ضرب و شتم قرار گرفتند.

حتی عکس های خانوادگیشان را برای ایجاد ارعاب و وحشت و گرفتن اعتراف هنگام بازجویی به آنها نشان داده و با توهین به اعتقادات این افراد و بزرگان سلسله طریقتی نعمت اللهی گنابادی و تهدید محکومیت به اعدام و به دار آویخته شدن شرایط سخت روحی را به آنها متحمل کردند.

تقاضای اعاده آقای نصرت طبسی از دراویش گنابادی نسبت به حکم ۵ سال حبس وی در دیوان عالی کشور مورد پذیرش قرار گرفت.

نصرت طبسی از دراویش گنابادی که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زندن امنیت ملی به ۶ ماه حبس تعزیری و ۵. ۴ سال حبس تعلیقی محکوم و در دادگاه تجدید نظر نیز این حکم عینا تایید شده بود، تقاضای اعاده دادرسی خود را به دیوان عالی کشور ارائه داد.

دادگاه انقلاب شیراز چهار درویش گنابادی را به هشت سال زندان و ۱۲ سال تبعید محکوم کرداتهامات این چهار درویش گنابادی عضویت در گروهک مخالف نظام (گروه مجذوبان نور) با هدف بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی اعلام شده است و بر اساس این اتهامات، صالح الدین مرادی سروستانی به سه سال حبس تعزیری و تبعید به استان هرمزگان، فرزانه نوری به دو سال حبس تعزیری و سه سال تبعید به استان خوزستان محکوم شدند.

سازمان عفو بین الملل (امنستی) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وخامت حال دراویش زندانی در زندان‌های عادل آباد شیراز و بند امنیتی زندان اوین ابراز نگرانی کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت این زندانیان عقیدتی شده بود.

یکی از نمایندگان پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به سفارت‌ جمهوری اسلامی در کشورهای بلژیک و پرتغال در مورد وضعیت دراویش زندانی ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت سلامتی آنان شده است شده بود.

خانواده دو تن از پیروان یارسان (اهل حق) که حدود ۴۰ روز پیش دست به خودسوزی زدند تهدید و از برگزاری مراسم ایشان در سالن‌های سطح شهر منع شدند.در آستانه برگزاری مراسم چهلم مرگ دو نفر از پیروان یارسان (اهل حق) در روز جمعه  ۲۱ تیر۹۲ نیروهای امنیتی خانواده های آنان را تهدید نموده اند.

مامورین امنیتی به ایشان تاکید کرده اند که با آرامش و  و عدم دعوت از مردم و در مزار آنان مراسم را برگزار نمایند و همچنین خانواده‌ی آنان از برگزاری مراسم در سالن های سطح شهر منع شده اند.فشار نیروهای امنیتی حدود ۱۲۰ نفر از فعالان و متنفذین یارسان را از سراسر کشور در شهر صحنه کرمانشاه گرد هم آورده و تهدید کرده بودند که خشم  و اعتراضات مردم یارسان  را کنترل و از حضور در تجمع اعتراضی  که قرار است در برابر مجلس شورای اسلامی که چند روز بعد از چهلم درگذشتگان برگزار میشود منع نمایند.

به علاوه ۱۶۰ تن از زندانیان سیاسی اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج که در سالن ۱۰ بند ۴ این زندان محبوس‌اند، در اعتراض به توهین شرکت “ایرانسل” به باورهای مذهبیشان، دست به اعتصاب غذای دو روزه زدند.

این مراسم با اعتراض جوانان شهر صحنه بدون نتیجه پایان یافت.

برخی از گزارشات نقض حقوق بشر، همواره آنطور که شایسته بود مورد توجه افکار عمومی قرار نمی‌گیرند و نتیجتاً افراد بسیار معدودی هم در جریان این گزارشات قرار می‌گیرند. عدم توجه افکار عمومی به چنین گزارشاتی ریشه در مسایل متعددی منجمله سیاست گذاری رسانه‌ها، سلایق جامعه و هم‌چنین مشکلات فرهنگی و کم اطلاعی دارد و چه بسا با رفتار تبعیض آمیز رسانه‌های دولتی نیز همسویی برقرار نماید.

با توجه به اینکه، ماه رمضان در اواخر تیرماه آغاز شد و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران عموماً در این ماه اجرای احکام اعدام را متوقف می‌کند، اجرای احکام مرگ در بیست روز اول این ماه افزایش چشمگیری یافت به طوری که به عنوان نمونه تنها در یک بازه‌ی زمانی ۴ روزه، در استان اردبیل ۹ تن  اعدام شدند و اجرای حکم اعدام ۲۵ نفر نیز در طی تنها ۲ روز، در زندان‌های قزل حصار و رجایی شهر به اجرا در آمد.

 مساله‌ی ارتباط فرد با خدا و خود درونی او یک مساله‌ی کاملن شخصی است و در هر جامعه‌ای نه تنها در ایران اسلام زده بلکه در تمام اروپا و امریکا هم صدق می‌کند. یک انسان حق دارد اندیشه‌های نسل‌های گذشته را حفظ کند و بر اساس همان باورها زندگی کند و یا حق تغییر و انتخاب دارد. ما می‌توانیم مسلمان بمانیم، یا به یک کمونیست تبدیل شویم و یا با تغییر اسلام به مسیحیت یا زرتشت روی بیاوریم.

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان/کانون دفاع از حقوق بشر در ایران