نگرانی شدید از وضعیت سلامتی مدافع حقوق بشر حسین رونقی ملکی

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

 برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH)  و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT)   است، نگرانی عمیق خود را از اعتصاب غذای وب نگار و مدافع حقوق بشر ایرانی حسین رونقی ملکی، که حالش رو به وخامت می رود، ابراز می کند.

حسین رونقی ملکی در اعتراض به مخالفت ادامه دار مسئولان با ادامه درمان پزشکی او در بیرون از زندان اوین تهران از روز 18 مرداد 1392 دست به اعتصاب غذا زده است. مادر او خانم زلیخا موسوی نیز برای جلب توجه به وضعیت بد او در روز 29 مرداد اعتصاب غذا را آغاز کرده است.

آقای رونقی ملکی از بیماریهای کلیوی، قلبی، و التهاب مثانه رنج می برد و پس از آغاز اعتصاب غذا دچار خونریزی کلیه، نوسان فشار خون و ضربان قلب شده است. او پیشتر چند بار تحت عمل جراحی کلیه قرار گرفته است زیرا کلیه های او پس از شکنجه های مکرر در دوره بازداشت شامل 13 ماه حبس انفرادی صدمه دیده اند.

آقای رونقی ملکی در روز 1 شهریور 1391 زمانی که در مرخصی پزشکی از زندان به سر به می برد به همراه ده ها نفر از فعالانی که برای کمک به زلزله زدگان به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بودند دستگیر شد (نگاه کنید به پیام رسانه ای برنامه نظارت به تاریخ 11 سپتامبر 2012).

او از زمان دستگیری در تاریخ 22 آذر 1388 و محکومیت به اتهام های «عضويت در گروه اینترنتی ايران پروکسی»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهين به رهبری» و «توهين به رياست جمهوری» حکم 15 سال زندان خود را می گذراند.

برنامه نظارت با قاطعیت بی توجهی وحشتناک به وضعیت سلامتی آقای رونقی ملکی را محکوم می کند و به تاکید می خواهد او فوری از امکانات مناسب پزشکی برخوردار شود.

برنامه نظارت همچنین از دولتمردان می خواهد فوری و بدون قید و شرط آقای رونقی ملکی و تمام مدافعان حقوق بشر را که در ایران در حبس خودسرانه هستند آزاد کنند، و به اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و تمام عهدنامه های بین المللی حقوق بشر که ایران تصویب کرده، پایبند باشند.