اطلاعیه مطبوعاتی روزنامه نگاران بدون مرز (جمهوری اسلامی ایران در آستانه سال نو روزنامه‌نگاران را زندانی می‌کند

در آستانه نوروز و در حالی بسیاری منتظر آزادی روزنامه‌نگاران زندانی بودند، هنگامه شهیدی و احسان مازندرانی بازداشت و شماری دیگر از فعالان رسانه‌ای تهدید به بازداشت شده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بار دیگر سرکوب و فشار بر روزنامه‌نگاران را محکوم و خواهان آزادی بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگاران زندانی است.

هنگامه شهیدی روزنامه نگار و مدیر وبلاگ پی نوشت، به تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ در منزل خواهرش در مشهد با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازداشت شد. هنگامه شهیدی در نامه‌ای که پس از بازداشت بر روی حساب توئیترش منتشر شده است، نوشته است که پیشتر از سوی «برخی نهادها تهدید‌ به بازداشت » شده بوده است. وی همچنین در این نامه نوشته است که پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا خواهد زد. مصطفی ترک همدانی در انتظار تأیید صلاحیت‌اش برای برعهده گرفتن وکالت این روزنامه‌نگار، اعلام کرده است که هنگامه شهیدی به تهران منتقل شده است و اتهام وی« امنیتی» و ملاقات ممنوع است. ناهید کرمانشاهی مادر روزنامه‌نگار زندانی نگرانی عمیق خود را نسبت به سلامت فرزندش که قلبی بیمار دارد ابراز کرده است.

هنگامه شهیدی پیش از این نیز دو بار بازداشت شده بود. نخست از ٩ تیر تا ١٠ آبان ۱۳۸۸ را در زندان بسر برده بود و با سپردن ٩٠ میلیون تومان وثیقه آزاد شده بود. دوم در تاریخ ٦ اسفند ١٣٨٨ پس از احضار به وزارت اطلاعات، روانه زندان شده بود. یک روز پس از زندانی شدن حکم شش سال زندان و پنجاه هزار تومان جریمه نقدی این روزنامه نگار از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجدید نظر تهران تائید شد. وی در ٦ آبان۱۳۸۹ با سپردن وثیقه برای درمان پزشکی و انجام عمل جراحی قلب از زندان آزاد شده بود.

۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، احسان مازندرانی، مدیر روزنامه فرهیختگان را با ضرب و شتم در منزل بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. به گفته این ماموران حکم زندان این روزنامه‌نگار پایان نیافته است. وی یکی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده در موج بازداشت و احضار روزنامه نگاران در ۱۱ آبان ۱۳۹۴ است. احسان مازندانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهام هایی چون«فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و توهین به مقامات» محاکمه شده و به هفت سال زندان محکوم شده بود. این احکام در دادگاه تجدیدنظر به دوسال زندان قطعی کاهش پیدا کرد. این روزنامه‌نگار چند بار به دلیل بیماری و سپس اعتصاب غذای به بیمارستان منتقل شده بود. به هنگام مرخصی او در تاریخ ١٨ مهرماه ۱۳۹٥ وکیل‌اش اعلام کرده بود که با توجه به سپری کردن نیمی از محکومیت وی می‌تواند از آزادی مشروط بهره‌مند شود. احسان مازندارانی در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ از زندان آزاد شده بود.

۲۱ اسفند، عیسی سحرخیز یکی دیگر از قربانیان موج بازداشت و احضار روزنامه نگاران در ۱۱ آبان ۱۳۹۴۴ به دست نگهبانان مامور مراقبت‌اش در بیمارستان که قصد بازرسی وسائل شخصی وی را داشته‌اند مورد خشونت قرار گرفته است. این روزنامه‌نگار برای اتهام‌ « توهین به علی خامنه‌ای رهبر حمهوری اسلامی» به یک سال و برای «تبلیغ علیه نظام» به دو سال حبس قطعی محکوم شده است و از ١٩ اسفند ۱۳۹۴، در پی اعتصاب غذایی طولانی مدت و نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شده است.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) نگرانی خود را از وضعیت بازداشت و سلامت طاهره ریاحی دبیر صفحه‌های اجتماعی برنا نیوز اعلام می‌کند. وی از نظر جسمی و روحی در وضعیت نامساعدی قرار دارد، ملاقات ممنوع و همچنان در انفرادی‌های بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین نگاهداری می‌شود.