زندانیان زن سیاسی که بیش از ۵ سال است یک روز مرخصی نداشته اند

زندانیان زن سیاسی که بیش از ۵ سال است یک روز مرخصی نداشته اند

زندانیان زن سیاسی که بیش از ۵ سال است یک روز مرخصی نداشته اند

از 25 نفر زندانی سیاسی _ عقیدتی اوین, 17 نفر تاکنون یک بار هم به مرخصی نرفته اند. خانم ها فریبا کمال آبادی و مهوش شهریاری پنج و نیم سال است بدون مرخصی در حال سپری کردن حبس 20 ساله ی خود هستند….

هر چند مسئولان امور زندان ها مدعی شده اند که زندانیان سیاسی زن هم به مرخصی می روزند، نسرین ستوده از لیست زندانیان زنی خبر داده که که طی ۵ سال گذشته حتی یک روز از مرخصی استفاده نکرده اند.

فریبا کمال آبادی و مهوش شهریاری پنج و نیم سال است بدون مرخصی در حال سپری کردن حبس ۲۰ ساله ی خود هستند. همچنین برخی از آنان مانند شبنم مددزاده و خانم کبری بنازاده امیرخیزی بدون مرخصی در حال تمام کردن حبس های طویل المدت خود هستند.

این در حالی است که بسیاری از این زندانیان زن فرزندان خردسالی دارند که از مرخصی محروم هستند. مادرانی مانند فاران حسامی و مریم اکبری که کودکان آنان ۳ ساله و ۷ ساله هستند.

به گزارش کلمه در حال حاضر ۲۵ زندانی سیاسی – عقیدتی زن زندان اوین در حالی در سالن کوچک و بدون هواخوری مناسب در این بند نگهداری می‌شوند که دو سال است از حق تلفن کردن به خانواده‌هایشان هم محرومند. این زندانیان سیاسی زن در بندی در نزدیکی بند ۳۵۰ زندان اوین، محل نگهداری زندانیان سیاسی مرد به سر می‌برند.

بندی که این زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شوند. سالن کوچکی است که در گذشته به بند متادون زندان اوین معروف بوده است. این سالن فاقد هواخوری مناسب است. زندانیان سیاسی زن محبوس دراین بند به طور هفتگی فقط یک ساعت از حق هوا خوری واقعی بهره می‌برند و حیاط بسیار کوچکی که در اختیار آنان قرارگرفته امکان استفاده بیشتر از هواخوری را از آنان گرفته است.

همچنین این زندانیان که تعدادی از آنان فرزندان کوچکی دارند دو سال است که از حق تلفن کردن به خانواده‌هایشان محرومند آن‌ها چندی قبل در یک اقدام جمعی با مراجعه به دفتر مدیریت این بند خواستارآن شدند تا به این محرومیت زندانیان زن پایان داده شود تنها ارتباط خانواده این زندانیان با آن‌ها به ملاقت روزهای یکشنبه محدود می‌شود.

رضا خندان در صفحه شخصی خود با اشاره به سخنان غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندانها گفته بود: گاهی اوقات شایعاتی بیان می‌شود که امنیتی‌ها حتی به مرخصی هم نمی‌روند. در حالی که به عنوان مثال نسرین ستوده به مرخصی می‌رود. به سخنان همسرش در بند زنان زندانیان اوین پرداخته و می نویسد: در همان زمان پس از انتشار سخنان رییس سازمان زندانها, آماری از همبندیان خود در بند عمومی زندان اوین گرفتم و مشخص شد که از ۲۵ نفر زندانی سیاسی _ عقیدتی اوین, ۱۷ نفر تاکنون یک بار هم به مرخصی نرفته اند. خانم ها فریبا کمال آبادی و مهوش شهریاری پنج و نیم سال است بدون مرخصی در حال سپری کردن حبس ۲۰ ساله ی خود هستند. برخی از آنان مانند خانم شبنم مددزاده و خانم کبری بنازاده امیرخیزی بدون مرخصی در حال تمام کردن حبس های طویل المدت خود هستند. بسیاری از خانم ها فرزندان خردسالی دارند که از مرخصی محروم هستند. مادرانی مانند خانم فاران حسامی و خانم مریم اکبری کودکان ۳ ساله و ۷ ساله دارند.

یادم نمی رود خرداد ماه همین امسال بود که سارا دختر ۷ ساله ی خانم اکبری مجبور شده بود در فرصت کوتاه ملاقات کابینی کتاب درس اش از پشت شیشه برای مادرش بخواند. مادری که اجازه نیافته بود یک روز در اولین سال تحصیلی فرزندش در کنار او باشد.