دولتمردان باید در باره کشتار روز 1 سپتامبر در اردوگاه اشرف تحقیق کنند

دکتر عبدالکریم لاهیجی

دکتر عبدالکریم لاهیجی

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از هیات کمک رسانی سازمان ملل در عراق می خواهد گزارش تحقیقات خود در باره اعمال خشونت بار در اردوگاه اشرف [1] در روز 1 سپتامبر (10 شهریور) را که منجر به قتل احتمالا 52 نفر از ساکنان اردوگاه شد، هر چه زودتر منتشر کند. این دو سازمان از دولتمردان عراق به تاکید می خواهند فوری تحقیقات مستقل و غیرجانبدارانه ای را که دولت وعده داده در پیش بگیرد.

گروه تحقیق هیات کمک رسانی سازمان ملل در عراق که در روز 11 شهریور از اردوگاه اشرف دیدار کرده قرار است تعداد کشته شدگان روز یکشنبه و دلیل مرگ آنها را مشخص کند.

دکتر عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «در هرحال، مسئولیت اصلی رویدادهای روز یکشنبه به عهده دولتمردان عراق است. شرایط حمله هنوز نامشخص است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به شدت امیدوار است که دولت دستوری برای حمله به اردوگاه صادر نکرده باشد و تحقیقات دولت در باره این واقعه که تنها می توان آن را “قتل های فراقضایی” نامید به دستگیری و محاکمه عادلانه مرتکبان آن بیانجامد.

در پی تفاهم نامه ای بین سازمان ملل و دولت عراق در دسامبر 2011، کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان به درخواست های حفاظت بین المللی بیش از 3000 ساکن اردوگاه اشرف را بررسی کرده است و بیشتر آنها به اردوگاه حریه (پیشتر: اردوگاه لیبرتی) در شمال شرقی بغداد منتقل شده اند.

عبدالکریم لاهیجی اضافه کرد: «هیات کمک رسانی سازمان ملل در عراق و کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان کوشش های قابل توجهی برای اسکان دوباره این ایرانیان تبعیدی در خارج انجام داده اند. با وجود این که اسکان دوباره حداقل 162 نفر از آنها ـ بیشتر در آلبانی ـ گام آغازین خوبی است، واقعه اخیر که در پی حمله های دیگر به ساکنان اردوگاه حریه در سال 2013 انجام شده است، سرعت بخشیدن به این فرایند را در سازگاری به حقوق بین المللی پناهندگان به شدت ضروری می سازد.»

در پایان فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر نگران شدید خود را از بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز می کند که در آن از کشتن ساکنان اردوگاه اشرف استقبال و آن را به عنوان «انتقام تاریخی فرزندان رشید مجاهدان شهیدِ عراقی» تایید کرده است. این بیانیه را تنها می توان به معنای مشارکت در این گونه قتل های فراقضایی یا حمایت از آنها تلقی کرد.