گزارشی از نقض حقوق بشر در آذربایجان در ماه های شهریور و مرداد سال 92

رضا جوادزاده

نقض حقوق بشر در آذربایجان در جنبه های مختلفی از مسائل مدنی، اعتقادی، کارگری، زیست محیطی و … در ماه های شهریور و مرداد سال 92 همچون ماه ها و سال های گذشته ادامه داشته و علی رغم وعده های فراوان دولت جدید مبنی بر تلطیف فضای امنیتی جامعه تاکنون تغییر محسوسی در آن مشاهده نشده است.

هنوز بسیاری از حقوق مدنی ترک های آذربایجان از جمله حق تحصیل به زبان مادری و برخورداری از تسهیلات عمرانی-خدماتی متناسب با داشته های طبیعی و فرهنگی آذربایجان علی رغم شعارهای انتخاباتی و وعده های بی شمار حسن روحانی مورد توجه دولت جدید قرار نداشته و هیچ اقدامی نیز برای تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی آذری که از علل اصلی رای بالای روحانی در آذربایجان بود صورت نگرفته است.

از سوی دیگر سیستم قضایی ایران نیز از فشارهای خود بر علیه فعالین دربند آذربایجانی نکاسته و علی رغم آزادی چندین نفر از زندانیان سیاسی سرشناس در روز چهارشنبه 27 شهریور ماه، از موافقت با درخواست مرخصی سعید متین پور (که 5 سال است در رندان اوین با اتهامات واهی در حال گذراندن دوران محکومیت 8 ساله خویش است) حتی برای یک روز نیز سر باز می زند.

در رابطه با مسائل زیست محیطی، دولت ایران هنوز هیچ راهکار عملی و عاجل برای نجات دریاچه ارومیه ارائه نداده و این مساله سبب شده که در دو ماه گذشته بسیاری از مقامات محلی نیز هم صدا با فعالین مدنی و زیست محیطی آذربایجان نسبت به خشکیدن کامل دریاچه اورمیه هشدار دهند. در صورت خشک شدن کامل دریاچه اورمیه، بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس بالغ بر 5 میلیون نفر از ساکنان شهرهای اطراف این دریاچه مجبور به کوچ اجباری به مناطق دیگر خواهند شد.

در روزهای ابتدایی شهریور ماه، بیانیه های فراوانی در شهرهای مختلف آذربایجان در دعوت به اعتراض مدنی نسبت به خشک شدن دریاچه اورمیه توزیع گردید که این امر با احضار و تهدید فعالین مدنی آذربایجانی از سوی مسئولین امنیتی پاسخ داده شد.

دیگر دغدغه زیست محیطی مهم آذربایجان در دو ماه  گذشته، افزایش آمار ابتلا به سرطان به دلیل فعالیت های آلاینده کارخانه سرب و روی زنجان و تهدید شدید سلامتی مردم این شهر بود.

بدین جهت روز یکشنبه 20 مرداد ماه بیش از 5 هزار نفر از مردم زنجان با تجمع و راهپیمائی اعتراضی نسبت به آلایندگی شدید کارخانه سرب و روی این شهر خواستار تعطیلی آن شدند. این اعتراضات که چند روز به طول انجامید در نهایت به تعطیلی این کارخانه از روز 23 مرداد ماه انجامید. پس از این امر، دهها تن از کارگران این واحد صنعتی چندین بار در برابر استانداری زنجان تجمع و خواستار رسیدگی به خواسته های خود شدند.

در رابطه با موج فزاینده اعدام ها در ایران، آمارها از افزایش آن در آذربایجان نیز حکایت داشت. طی ماه های مرداد و شهریور چندین نفر در زندان های آذربایجان اعدام شدند که بر اساس گزارشات مستند می توان به اعدام دست‌کم 5 مرد و 1 زن به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی اورمیه در نوزدهم شهریور ماه و نیز اعدام 3 تن دیگر به اتهام مشابه فوق در زندان مرکزی اردبیل اشاره نمود. همچنین رئیس کل دادگستری استان اردبیل روز دهم شهریور ماه اعلام نمود بیش از 40 تن در زندان اردبیل به دلیل ارتکاب به جرایمی در زمینه مواد مخدر به اعدام محکوم شده و در انتظار حکم اعدام به سر می برند.

 از سوی دیگر گزارش های تایید نشده ای نیز مبنی بر اعدام 11 تن در مرداد و شهریور سال جاری در زندان مرکزی تبریز منتشر شد. مجید جلیلی، شهروند سلماسی نیز طی یک دادرسی ناعادلانه در روزهای پایانی شهریور ماه به اتهام “اراذل و اوباش و تجاوز به عنف” به اعدام محکوم گردید.

ماجرای دلخراش مرگ یک جوان اهل شهرستان میانه به نام ابوالفضل رجبی نیز از مهمترین اخبار منتشره در رابطه با نقض حقوق اولیه و آزار و اذیت جسمانی متهمین در ماه های اخیر در آذربایجان بود. این جوان بیست ساله بر اثر ضرب و شتم شدید ماموران اداره آگاهی این شهرستان در اواسط مرداد ماه جان باخت. مسئولین قضایی دلیل مرگ وی را خودکشی عنوان کردند اما شواهد حاکی از شکنجه شدید وی توسط ماموران بود.

روزشمار نقض حقوق بشر و برخورد با فعالین مدنی آذربایجانی

پیش از ورود به این بحث باید اشاره کنیم که تاپایان شهریور ماه، افراد زیر به عنوان فعالین مدنی آذربایجانی (اعم از فعالین سیاسی، کارگری و عقیدتی) در زندان های رژیم اسلامی به سر می برند و تحت فشارهای روانی و جسمانی دژخیمان رژیم ایران قرار دارند: سعید متین پور، مهدی کوخیان، مهدی حمیدی شفیق، یونس آقایان، عبادالله قاسم زاده، بخش علی محمدی، سهندعلی محمدی، امیر چمنی، عبدالعزیز عظیمی قدیم، شهرام رادمهر، محمود فضلی، آیت(یوروش)مهرعلی بیگلو، بهبود قلی زاده، لطیف حسنی، وحید شیخ بیگلو، عبدالله صدوقی، شاهرخ زمانی، حسین رونقی ملکی، ناصر کاظم پور، مجید سفیدانی، آرش محمدی، حامد ملک آبادی، محمد جراحی، علی رایگانی

برخی از این فعالین همچون سعید متین پور، مهدی کوخیان، محمد جراحی، محمود فضلی، حسین رونقی ملکی، عبدالله صدوقی، لطیف حسنی، بهبود قلی زاده و شهرام رادمهر در وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی قرار دارند اما مسئولین زندان های مربوطه و نیز مقامات قضایی عمدتا اجازه انتقال آن ها به مراکز درمانی در خارج از زندان را نمی دهند و یا از ارائه خدمات درمانی مناسب در زندان به ایشان خودداری می کنند.

این فعالین با اتهامات واهی امنیتی (و نه سیاسی) طی دادرسی هایی که بسیاری از حقوق متهمین در آن ها نقض شده به حبس محکوم شده اند و دوران  محکومیت خود را نیز با سایر زندانیان (اعم از مرتکبین به جرایم خشن، مواد مخدر و…) در یک بند مشترک سپری می کنند. این فعالین به راحتی قادر به ملاقات با خانواده خود نیستند و بسیاری از اصول دادرسی عادلانه نیز در باره ایشان اعمال نمی شود.

چهارشنبه 27 شهریور ماه، عبدالله صدوقی فعال مدنی آذربایجانی در حالی که به دست و پایش زنجیر زده بودند در بیمارستان شهریار تبریز تحت عمل جراحی قرار گرفت. این درحالی است که بیش از یک ماه از عفونت زانوی وی می گذشت و هرلحظه سلامتی وی در معرض خطر قرار داشت.

چهارشنبه 27شهریور ماه، عبدالعزیز عظیمی قدیم برای گذراندن دوران حبس خود به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. روز دوشنبه 10 تیرماه سال جاری جلسه رسیدگی به اتهامات وی در دادگاه ویژه روحانیت تبریز برگزار و وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و شرکت در تجمعات غیر قانونی به 7 ماه و 1 روز حبس تعزیری محکوم گردیده بود.

 در آخرین روزهای شهریور ماه، لطیف حسنی فعال مدنی آذربایجانی در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی رییس جمهور ایران در اعتراض به محرومیت کودکان غیر فارس از تحصیل به زبان مادری اعلام کرد از روز اول مهر به مدت سه روز اعتصاب سکوت خواهد نمود.

محمد جراحی، فعال کارگری آذربایجانی که به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده  و دوسال از حبس خود را در زندان مرکزی تبریز سپری نموده، طی نامه ای از این زندان خطاب به مسئولین در شرح وضعیت وخیم خود چنین نوشت: “در طول این مدت به دلیل شرایط سنی (55 سال) و وضعیت نامناسب زندان تبریز از نظر تغذیه و بهداشت به بیماری‌هایی اعم از سرطان تیروئید، دیابت و چربی خون دچار شده‌ام. ولی متأسفانه تا به حال اقدامات مناسبی از طرف مسئولین زندان در راستای درمان بیماری‌هایم انجام نگرفته است. شایان ذکر است بنده به‌خاطر ابتلاء به بیماری سرطان تیروئید یکبار مورد عمل جراحی قرار گرفته‌ام و طبق نظر پزشکان متخصص مراحل درمانی باید در بیرون از زندان پیگیری شود. از این‌رو اینجانب با تکمیل پرونده پزشکی خود و ارسال آن به پزشکی قانونی جهت صدور نظر کارشناسی مبنی بر عدم تحمل حبس اقدام کرده بودم و اکنون با گذشت 5 ماه از طرف مسئولین امر پاسخی دریافت نکرده‌ام.”

چهارشنبه 27 شهریور ماه، طی حکم صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز، ناصر کاظم پور و بهرام آخونی نژاد به سه ماه و یک روز و مجید سفیدانی، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، به شش ماه حبس تعزیری محکوم و از بابت اتهامات مشارکت در تشکیل گروه غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی رهبر جمهوری اسلامی و ناصر کاظم نژاد به اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی،تبرئه شده اند. در خصوص رسیدگی به دو اتهام دیگر متهمین مبنی بر خرید،نگهداری و استفاده از تجهیزات در یافت از ماهواره و اخذ مال از طریق نامشروع،قرار عدم صلاحیت به صلاحیت رسیدگی در دادگاه های عمومی – جزایی تبریز صادر و پرونده همچنان مفتوح است.

دوشنبه 25شهریورماه سالار طوری فعال مدنی آذربایجانی پس از مراجعه به بازپرسی در دادگستری  تبریز در ارتباط با پرونده کافه یانار از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

پنجشنبه 21 شهریور ماه بر اثر درگیری که بین طرفداران تیم تراکتور و ماموران امنیتی حاضر در استادیوم سهند روی داد، 8 تن از طرفداران تراکتور بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات نیروی انتظامی تبریز(خیابان صائب) منتقل شدند. در جریان این درگیری که همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت شدگان بود، تنها اسامی فرزاد مهدوی و حسین علی محمدی منتشر شد. روز جمعه 22 شهریور ماه تمام بازداشت شدگان پس از انجام مراحل بازجویی به قید کفالت آزاد شدند.

 پنجشنبه 21شهریور ماه بهرام آخونی فعال مدنی آذربایجانی ساکن تبریز پس از 3 ماه بازداشت موقت از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

چهارشنبه 20 شهریور ماه، رامین رضایی در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد(به ریاست احمد جوادی کیا) به نود و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. طبق کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تکاب، رامین رضایی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، متهم شده بود.

چهارشنبه بیستم شهریورماه، جلسه رسیدگی به اتهامات بهرام آخونی نژاد، مجید سفیدانی فروغ و ناصر کاظم پور سه تن از فعالان مدنی آذربایجان در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، تشکیل شد.
در این جلسه هر سه متهم مذکور مشترکا، با کیفرخواست صادره از شعبه هشتم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به تصدی حسن هاشم زاده، به اتهامات واهی 1- مشارکت در تشکیل گروه غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور. 2- مشارکت در تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی. 3- تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین بهرام آخونی نژاد و مجید سفیدانی به اتهام توهین به خمینی و خامنه ای و ناصر کاظم نژاد به اتهام توهین به خمینی محاکمه شدند.

عزیز پورولی، فعال مدنی آذربایجانی پس از اتمام دوران حبس خود از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. این فعال مدنی که از بیستم آذرماه سال گذشته به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود، سه شنبه 19 شهریور ماه پس از گذشت 265 روز حبس آزاد شد.

دوشنبه 18 شهریور ماه، مهدی کوخیان پس از درد شدید از ناحیه کلیه، خواستار رسیدگی مسئولین به وضعیت خود و اعزام به مراکز درمانی شد؛ درد وی به حدی شدید بوده که بسیاری از هم بندان وی نیز با خواهش از مسئولین زندان خواستار رسیدگی فوری به وضعیت جسمانی وی شده اند؛ اما ماموران حفاظت زندان مراغه در پاسخ به این درخواست ها با فحاشی از مهدی کوخیان خواسته اند با درد شدید خود ساخته و تقاضای خود را تکرار نکند. با شدید شدن وضعیت این فعال جوان آذربایجانی، وی بار دیگر خواستار اعزام به مراکز درمانی شده که این بار ماموران حفاظت عوض اعزام وی به مراکز درمانی، او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند. وی که به اتهام مشابه تبلیغ علیه نظام دوبار محاکمه و هربار به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است اکنون در زندان مراغه در حال گذراندن دو سال حبس تعزیری خود می باشد.

شنبه 16 شهریور ماه حسن ارک فعال مدنی آذربایجانی پس از تحمل 9 ماه حبس از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. این فعال مدنی آذربایجانی که از 18 آذرماه سال گذشته در زندان مرکزی تبریز به سر می برد، پس از پایان دوران محکومیت خود از این زندان آزاد شد. وی دوم شهریور ماه سال نود پس از بازداشت در جلسه هم اندیشی برای نجات دریاچه اورمیه به همراه 28 تن دیگر، به یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود.

حسین رونقی ملکی طی نامه ای در روز پنجشنبه 14 شهریورماه به اعتصاب غذای 27 روزه خود پایان داد و اعلام نمود تا «فراهم کردن شرایط مناسب درمان در وضعیت مناسب به اعتصاب درمان در زندان» ادامه خواهد داد. وی وضعیت جسمانی مناسبی نداشته و سلامتی وی در معرض خطر قرار دارد.

دوشنبه یازدهم شهریور ماه، علی خیرجو فعال ملی – مدنی آذربایجانی به شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل احضار شد. بر اساس این احضاریه این فعال مدنی باید دوم مهر ماه سال جاری در شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل حاضر گردد.

 علی جباری شاعر و فعال فرهنگی آذربایجانی پس از تحمل 40 روز حبس پنجشنبه 7 شهریور ماه از زندان مرکزی تبریز آزاد گردید. اتهام این فعال مدنی آذربایجانی تبلیغ علیه نظام بود.

چهارشنبه 6 شهریور ماه، حکم 9 ماه حبس تعزیری منصور سیفی، ایلقارموذن زاده، آیدین ذاکری، جعفرآقامحمدی، فردین نوبخت و ابراهیم عطارزاده در شعبه 3 دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به پرداخت 10 میلیون ریال جزای نقدی تغییر یافت. اتهام این فعالین مدنی تبلیغ علیه نظام بود.

بابک عظیمی از فعالین مدنی آزربایجانی، شنبه 2 شهریور ماه از سوی نیروهای امنیتی تبریز بازداشت شد. وی چند روز بعد به طور موقت آزاد گردید.

در روزهای ابتدایی شهریور ماه، 14 تن از فعالین ملی – مدنی آذربایجانی که آماده اعزام به مراسم فرهنگی در “قله ساوالان” بودند توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. برخی از ایشان به شدت مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفتند. اسامی این افراد به شرح زیر می باشد: منصور سیفی، سجاد جولانی، علی احمدی، میلاد قادری، میثم جولانی، احمد محمدپور، مرتضی قدرتی، کیومرث اسلامی،  بهرام برادران، بیت الله برزگر، محمد خاکپور، جعفر آقامحمدی، علی فیضی و  اکبر ابولزاده. این فعالین پس از چند روز آزاد شدند.

در هفته اول شهریور ماه، سالار عراقی فعال ملی – مدنی آذربایجانی از سوی نهاد های امنیتی و اداره اطلاعات خوی احضار ومورد بازجویی قرار گرفت. این فعال آذربایجانی در حال سپری کردن دوره خدمت سربازی می باشد.

زلیخا موسوی از 28 مردادماه در حمایت از فرزندش حسین رونقی ملکی که از 18 مرداد ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد، دست به اعتصاب غذا زد. حسین رونقی ملکی در جریان اعتراضات سال 88 بازداشت و سپس به 15 سال حبس محکوم شد. وی در زندان اوین به سر می برد.

امیر چمنی، فعال دانش‌جویی محبوس در زندان مرکزی تبریز، پنج‌شنبه 31 مرداد ماه به مرخصی 5 روزه اعزام شد.

ماموران امنیتی شهرستان خیاو(مشکین شهر) پنجشنبه 31 مرداد ماه منصورسیفی فعال ملی – مدنی آذربایجانی را بازداشت نمودند. وی به دلیل فعالیت های مدنی خود بارها از سوی دستگاه امنیتی رژیم ایران بازداشت و به حبس محکوم گردیده است.

ابراهیم رشیدی فعال ملی مدنی آزربایجانی در پی احضاریه دادگاه شهرستان مشگین شهر(خیاو) پنجشنبه31 مرداد در شعبه 1 دادگاه انقلاب این شهر حاضر و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه گردید.

روز دوشنبه 28 مرداد ماه پس از موافقت مسئولین زندان تبریز عبداله صدوقی فعال مدنی آذربایجانی به همراه 3  تن از ماموران زندان مرکزی تبریز با دست بند و پابند جهت معاینه به پزشک متخصص منتقل گردید.

 ده ها تن از فعالین مدنی آذربایجانی ساکن اردبیل یکشنبه 27 مرداد به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شدند. اسامی برخی از ایشان بدین شرح است: حامد حیدری باریس، رحیم غلامی، عسگراکبرزاده، داریوش پروانه، حسن کریم زاده، حسنعلی بدلی، حمید واثقی، علی واثقی، موسی سودی، مرتضی پروین، فرهاد اصلانی، بهرام نوین، نصرالله ولیزاده، صابر بدری، آیت خیرجو، محمد خاکپور، مهدی اژدری، طاها هاشمی، جعفر رستمی راد، حمید قوتی، مسعود مهرداد

جاوید هوتن کیان، وکیل دربند آذربایجانی پس از گذراندن سه سال حبس روز دو‌شنبه 28 مرداد از بند متادون زندان مرکزی تبریز آزاد گردید. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و 5 سال محرومیت از وکالت، به اتهام اجتماع و تبانی جهت اخلال در امنیت داخلی به 3 سال حبس و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 3 سال حبس تعزیری و در مجموع به 7 سال حبس تعزیری و از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران نیز به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در روزهای پایانی مردادماه، یکی از شهروندان ساکن شهرستان هشترود به دلیل نوشتن تابلو و بنر به زبان ترکی از سوی ماموران امنیتی این شهرستان بازداشت شد و مغازه وی نیز پلمب گردید.

بهروز فریدی، فعال دانشجویی چپ آذربایجانی 25 مرداد ماه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. وی به دلیل فعالیت های مدنی خود به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

پنجشنبه 22 مرداد ماه ماموران امنیتی استان زنجان طی تماس تلفنی و نیز احضار چند تن از فعالین مدنی زنجان  اعلام داشتند در صورت حضور در هرگونه تجمع اعتراضی در رابطه با کارخانه سرب و روی این شهر بازداشت خواهند شد.

علی رایگانی زندانی گمنام عقیدتی است که بدون رسانه ای شدن خبر بازداشتش، متحمل آزار و اذیت جسمانی فراوانی در زندان میانه شده است. وی 44 ساله و مدیر یک آموزشگاه خصوصی در شهرستان میانه بوده که توسط نیروهای امنیتی در فروردین ماه سال 91 در منزل شخصی خود بازداشت شده است. اتهامات وی 1-فعالیت تبلیغی علیه نظام 2- اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی 3- اهانت به رهبری 4- اهانت به مقدسات اسلام 5- اهانت به پیامبر اسلام 6- اهانت به  ائمه طاهرین7- توهین به رئیس جمهور و رئیس مجلس خبرگان و عضو شورای نگهبان 8-انتشار تصاویر مبتذل (تصاویر بازیگران و خوانندگان) می باشد. خبر مربوط به این فعال عقیدتی که در اواخر مرداد ماه منتشر شد.

در هفته آخر مرداد ماه، سامان جهان پور از سوی نهادهای قضایی شهرستان تبریز جهت ادای پاره ای توضیحات احضار شد. بر اساس احضاریه دادگاه، این فعال مدنی آذربایجانی باید  23 آذرماه سال جاری در شعبه 14 دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان تبریز حاضر شود. این احضاریه در ارتباط با فعالیت های مدنی این فعال جوان در اعتراض به خشکاندن دریاچه اورمیه می باشد.

دوشنبه 21 مرداد ماه حمید زارع محمدی از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز بازداشت شد. ماموران امنیتی کیس کامپیوتر و بقیه لوازم شخصی وی را نیز با خود بردند.

مهدی کوخیان، فعال مدنی جوان آذربایجانی، اواسط مرداد ماه در تماس تلفنی با خانواده اش اعلام کرده به دلیل خونریزی معده در وضعیت جسمانی نامناسبی به سر می برد؛ مسئولین زندان تبریز نیز علی رغم درخواست مکرر وی تاکنون از اعزام او به مراکز درمانی خودداری نموده اند.

سه شنبه 15 مردادماه مجید سفیدانی فعال مدنی آذربایجانی، پس از نزدیک به 2 ماه بازداشت در اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی این شهر منتقل گردید.

عزیز پورولی و عبداله صدوقی روز جمعه 18 مرداد ماه به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

پنج‌شنبه 17 مرداد ماه با حکم شعبه اول دادگاه اجرای احکام اورمیه، حامد عطائی مدیر مسئول پایگاه خبری آینانیوز با حضور در دایره ابلاغ دادگستری این شهرستان برای تحمل 4 ماه حبس تعزیری مجازات ناشی از حکم دادگاه مطبوعات آذربایجان غربی روانه زندان مرکزی اورمیه شد.

جمعه 18 مردادماه، 5 تن از فعالین مدنی آذربایجانی که دست به اعتصاب غذا زده بودند، به صورت مشروط به اعتصاب خود پایان دادند. ادامه اعتصاب غذای ایشان منوط به حکم نهایی دادگاه شده است.

عبدالله صدوقی فعال مدنی آذربایجانی که در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زده است، چهارشنبه 16 مرداد ماه به بند ویژه این زندان منتقل شد.

مهدی حمیدی شفیق فعال مدنی دربند آذربایجانی پس از 17 روز بازداشت در اداره اطلاعات تبریز، روز چهارشنبه 16 مرداد ماه دوباره به بند 8 کاردرمانی زندان مرکزی تبریز انتقال داده شد.

چهارشنبه 16 مرداد ماه، علی هدایتی و یدالله دشتی دو تن از فعالان مدنی آذربایجانی در دادگاه انقلاب مهاباد، به ترتیب به پنج و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.  این دو فعال مدنی به همراه رامین رضایی، دوازدهم مردادماه سال جاری، در دادگاه انقلاب مهاباد(آذربایجان غربی) و به ریاست احمد جوادی کیا محاکمه شده و خانم فاطمه ستاری از هر سه متهم دفاع کرده بود. طبق کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تکاب، یدالله دشتی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و عضویت در گروهایی که قصد شان برهم زدن امنیت کشور است و علی هدایتی و رامین رضایی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، متهم شده بودند.

سه شنبه 15 مرداد ماه عبداله صدوقی فعال مدنی آذربایجانی که در زندان مرکزی تبریز به سر می برد، بدنبال اعتصاب غذای عزیز پورولی ، محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی و بهبود قلیزاده دست به اعتصاب غذا زد.

شنبه 12 مرداد ماه، عزیز پورولی از فعالین مدنی آذربایجانی که در زندان مرکزی تبریز به سر می برد، در حمایت از اعتصاب غذای 5 تن از فعالین مدنی دست به اعتصاب غذا زد. مسئولین حراست زندان مرکزی تبریز در واکنش به این اقدام وی، پس از تراشیدن سر و با آزار و اذیت فراوان جسمی، عزیز پورولی را به بند ویژه زندان تبریز منتقل نمودند.

ایلقار موذن زاده فعال مدنی آذربایجانی چهارشنبه 9 مرداد ماه  به قید وثیقه 150 میلیون تومانی از زندانی مرکزی تبریز آزاد شد. وی به دلیل فعالیت های مدنی خود با اتهام واهی فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی به 27 ماه حبس تعزیری محکوم گردیده است.

شنبه 12 مردادماه، دادگاه رسیدگی به اتهامات رامین رضایی، یدالله دشتی و علی هدایتی از فعالین مدنی ساکن تیکان تپه(تکاب) در دادگاه انقلاب مهاباد(آذربایجان غربی) و به ریاست قاضی موحدی نیا، تشکیل شد. اتهام یدالله دشتی تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروهای غیرقانونی و اتهام رامین رضایی و علی هدایتی نیز تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

 دادگاه 4 تن از فعالین مدنی آذربایجانی  به اسامی جهانبخش سلطانزاده، بهنام باقری، حسین ولیزاده و واحید علیزاده یکشنبه 6 مرداد ماه در ماکو برگزار شد. اتهام این 4 تن، تبلیغ علیه نظام عنوان شد.

دوشنبه هفتم تیرماه سعید متین پور پس از مدت ها موفق به بهره مندی از ملاقات حضوری شد.

سهند معالی و برادرش سعید در روزهای ابتدایی مرداد ماه بارها از سوی ماموران امنیتی شهرستان سراب مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفتند. سهند معالی پس از دو روز بازداشت در اداره حفاطت اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان سراب با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام تفهیم اتهام شد.

سه تن از طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی، پیش از ورود به استادیوم آزادی در جریان بازی این تیم با پرسپولیس در روز چهارشنبه 2 مرداد از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. گفته می شود دلیل این امر به همراه داشتن بنری به زبان ترکی بوده است.

 علی جباری، فعال مدنی آزربایجان پس از بازداشت و انتقال به زندان مرکزی تبریز، با آزار و اذیت جسمانی از سوی مسئولین زندان مرکزی تبریز روبه رو گشته و پس از ضرب و شتم توسط ایشان به بند 3 کارگاهی منتقل شده است.

در روزهای ابتدایی مرداد ماه، حکم صادره بر علیه دو تن از فعالان مدنی آذربایجانی به اسامی ایلقار موذن زاده و محمد رشیدی به ایشان ابلاغ شد. بر اساس این حکم، این دو فعال مدنی از سوی قاضی باقرپور رئیس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز در مجموع به 31 ماه حبس تعزیری محکوم شدند؛ بر اساس حکم صادره، ایلقار موذن زاده به 27 ماه و محمد رشیدی به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

ماموران امنیتی خیاو(مشگین شهر) چهارشنبه دوم مرداد مرداد ماه با مراجعه به منزل شخصی منصور و سیامک سیفی از فعالین مدنی آذربایجانی، قصد بازداشت ایشان را داشته اند که به دلیل عدم حضور ایشان در منزل موفق به بازداشت ایشان نشده اند.

در روزهای ابتدایی مرداد ماه، بهرام آخونی و ناصر کاظم پور دو تن از فعالین مدنی آذربایجانی، پس از حدود 40 روز بازداشت در اداره اظلاعات تبریز به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند.

در دوازدهمین روز از اعتصاب غذای لطیف حسنی، آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی، بهبود قلی زاده و شهرام رادمهر (که از 22 تیرماه در اعتصاب غذا به سر می بردند)، ایشان به قرنطینه اندرزگاه شماره 9 اوین منتقل شده و پس از دو روز به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند. در روز اول انتقال به تهران، هیچ کدام از زندان های استان تهران اعتصاب کنندگان را نپذیرفته بودند.

در اولین روز مرداد ماه، استاد حسن دمیرچی (فعال فرهنگی و نوازنده تار) به اتهام تبلیغ علیه نظام به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد. حمید باقر پور، رییس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز، مستنداتی همچون شرکت در جلسات قومی در داخل و خارج کشور،جمع آوری کمکهای مردمی بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح،برگزاری کلاس آموزش موسیقی بون داشتن مجوز و تدریس به صورت مخفیانه، ارتباط با عناصر قومی تجزیه طلب داخل و خارج از کشور، دیدار دسته جمعی با زندانیان آزاد شده ی قومی با هدف تمجید از فعایت آنها در راستای افکار تجزیه طلبی رامبنای صدور حکم خود عنوان کرده است.