گزارش وضعیت نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران مربوط به ماه شهریور 1392

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان/کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

مادۀ 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر فردی حق زندگی ، آزادی و امنيت شخصی دارد

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می باشد و نیز شمل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است .هرکس می تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد.

در ماه گذشته نیز مثل ماه های قبل وضعیت  نقض حقوق اقلیت های مذهبی در کشورمان شرایط بدی را پشت سر گذاشت‪.گزارشات حقوق بشری نشان می‌دهد نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در کشور هم‌چنان ادامه دار است‪,

خبر خوب این بود کهنسرین ستوده ‪,محبوبه كرمي، ژيلا كرم زاده مكوندي، مهسا امرآبادي، كفايت ملك محمدي، الميرا(فرح) واضحان،مریم جلیلی ، میترا رحمتي و صغري غلام نژاد 8 زنداني زن و تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند

 مریم جلیلی و میترا رحمتي كه از نوكيشان مسيحي مي باشند تنها 1.5 ماه از دوران حبس 2.5 ساله آنها باقي مانده بود كه نيمه شب از زندان اوين به صورت مشروط آزاد شدند.

در ضمن ایران باردیگر از دادن مجوز ورود به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امورایران خودداری کرد.عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران باردیگر احمد شهید را به نقض بی‌طرفی متهم کرد‪.همچنین صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران گفت: ایرادات حقوق بشری علیه ایران درباره اعدام، سب النبی و حبس نادرست است و عمده مبانی حقوق بشری کشورهای اسلامی مشترک هستند.فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در ایران از خودداری جمهوری اسلامی از دادن ویزا به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، ابراز تاسف کرد.همچنین سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد اعدام قریب‌الوقوع چهار تن از اقلیت‌ کرد سنی‌مذهب در ایران، از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی خواست تا اجرای حکم اعدام آنان را متوقف کند.  چهار فرد محکوم شده به اعدام، متهم به دست داشتن در ترور یکی از روحانیون ارشد سنی‌مذهب نزدیک به حکومت ایران بوده‌اند، در حالی که هر چهار نفر آنان چند ماه قبل از این واقعه، بازداشت شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیده‎بان حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد اعدام قریب‌الوقوع چهار تن از اقلیت‌ کرد سنی‌مذهب در ایران، از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی خواست تا اجرای حکم اعدام آنان را متوقف کند.  چهار فرد محکوم شده به اعدام، متهم به دست داشتن در ترور یکی از روحانیون ارشد سنی‌مذهب نزدیک به حکومت ایران بوده‌اند‪, هر چهار نفر آنان چند ماه قبل از این واقعه، بازداشت شده‌اند.یکی از جنجالی ترین خبرها مربوط به خبر قتل عطاء الله رضوانی شهروند بهایی ساکن بندرعباس یک روز پس از اظهارات تحریک آمیز امام جمعه این شهر، به ضرب گلوله به قتل رسید‪,عطاء الله رضوانی دانشجوی اخراجی مهندسی مکانیک بود که در پی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ از تحصیل محروم شد‪.یکی از اعضای خانواده عطالله رضوانی با اعلام این خبر افزود که وی بارها از طرف مسئولین اطلاعاتی و دفتر امام جمعه تهدید شده بود.در حالیکه عطاءالله رضوانی از اعضای فعال جامعه بهایی بندر عباس در جنوب ایران به ضرب گلوله افراد ناشناس گذشته هیچ یک از مسئولین کشوری یا استانی درباره دلایل این قتل اظهار نظر نکرده اند.گروهی از زندانیان سیاسی – عقیدتی محبوس در زندان رجایی شهر با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به این اقدام تروریستی و غیر انسانی، خواستار تحقیقات هر چه سریعتر و محاکمه آمرین و عاملین این واقعه در دادگاه های صالحه شدند

در ماه گذشته ۳ هموطن بلوچ درایرانشهر توسط نیروهای سرکوبگر ولی فقیه به قتل رسانده شدند.مأمورین وزارت اطلاعات به خانواده زردکوهی  درایرانشهر استان سیستان و بلوچستان وحشیانه یورش بردند و یکی از اعضای خانواده را با شلیک گلوله از نزدیک به قتل رساندند . بدلیل اعتراض خانواده به این جنایت ، ماموران وزارت اطلاعات عضو دیگر این خانواده به نام قاسم زردکوهی را بازداشت نمودند

.موج بازداشت شهروندان

در جریان یورش ماموران امنیتی لباس شخصی به یکی از کلیساهای خانگی در غرب تهران، تعدادی از نوکیشان مسیحی بازداشت شدند‪.ماموران امنیتی با حمله به این کلیسا خانگی در تهران، با ضرب و شتم و تهدید افرادی که در آن محل مشغول نیایش هفتگی بودند، به تفتیش محل مذکور و تلفن همراه و وسایل حاضران در محل پرداخته  با خود به محلی نامعلوم منتقل کردند.

»یک شهروند سنندجی به نام “فرهاد گفتاری” از سوی نیروهای لباس شخصی در محل کارش بدون اطلاع قبلی و یا حکم دادگاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

امیر اسلامی از وکلای زندانی دراویش گنابادی که هفته گذشته به دلیل درد شدید معده و خونریزی دستگاه گوارش به دستور بهداری اوین جهت جراحی روده به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بستری شده بود،به این زندان عودت داده شد.این زندانی سیاسی بدون اینکه بهبود کامل را بدست آورد به زندان اوین بازگردانده شد.در راستای تشدید فشارها و اذیت وآزارها،

 پیش‌تر هم گزارش‌هایی از بازداشت گسترده فعالان سنی مذهب یا خلع لباس روحانیون و آموزگاران مدارس دینی در این مناطق منتشر شده بود.

 فعالان سنی کرد هم اکنون در زندان‌های ایران در بازداشت به سر می‌برند و مراحل محاکمه و اجرای احکام خود را می‌گذرانند.واقعیت امر این است که در این یکی دو سال اخیر، فعالان سنی‌مذهب کرد به بهانه‌های مختلف از جمله برخورد با گروه‌های تندروی سنی مذهب که عمدتاً در کردستان عراق فعال هستند بسیار بیش‌تر از گذشته، تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته‌اند. در همین ارتباط، حتا برخی از رسانه‌ها از بازداشت نیروهای نزدیک به القاعده و برخی از سلفی‌ها در زندان‌های ایران خبر داده‌اند.

جلسه دوم دادگاهی خسرو کردپور و مسعود کردپور دو فعال حقوق بشربرگزار شد‪.دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مسعود و خسرو کرد‌پور مدیران تارنمای “آژانس خبری موکریان” برگزار و متهمین از دو اتهام اصلی پرونده تبرئه شدند.وکیل متهمین گفت موکلینش از دو اتهام اصلی در پرونده “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” تبرئه شدند.

به منظور تشدید فشارهای روحی علیه آقای کاظمینی بروجردی، خانم اکرم ولیدوستی  همسر وی به دادگاه ویژه روحانیت احضار و او را ساعتها تحت بازجویی،تهدید و فشارهای روحی قرار دادند.خانم اکرم ولی دوستی همسر زندانی عقیدتی آقای کاظمینی بروجردی  به دادگاه ویژه  روحانیت ولی فقیه آخوند علی خامنه ای احضار شد و ساعتها مورد بازجویی، تهدید و فشارهای روحی آنها قرار داشت.احضارها و بازجویی از خانواده  و بستگان آقای کاظمینی بروجرد و اخراج از کار هوادران ایشان، خانم نجمه ثامنی از محل کار خود اخراج گردید.همچنین تعدادی از بستگان آقای کاظمینی بروجردی را به دادگاه ویژه روحانیت احضار کرده اند تا با تهدید و اعمال زور آنها را وادار به همکاری کنند و از آنان استفاده کنند تا آقای کاظمینی بروجردی را به پذیرش خواست آقای خامنه ای مبنی بر امضای توبه نامه  و سکوت و سازش وادار نمایندهفته گذشته،

۲۲ نفر از اعضای یک گروه عرفانی، در اصفهان دستگیر شدند

مرداد فتحی، عضو شورای رهبری مکتب قرآن کردستان به اداره‌ اطلاعات سنندج احضار شد.“فشار بر اعضای مکتب قرآن در مناطق کُردنشین ایران از سوی نهادهای امنیتی رو به فزونی است.”

فشار  بر اقلیت‌های دینی

فراز روحانی شهروند بهایی که در کنکور سراسری سال جاری شرکت کرده بود از ادامه تحصیل محروم شد.

 فراز روحانی که در کنکور سراسری سال جاری شکرت کرده بود در مرحله نخست مجاز به انتخاب رشته دانشگاهی گشته ولی طی روز چهارشنبه ۲۰ شهریور ماه پس از وارد کردن مشخصات در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده رو برو می‌شود.

از دیدگاه جمهوری اسلامی تنها اقوام آشوری و ارمنی ایران میتوانند مسیحی‌ باشند و فارس‌ها به صورت فطری مسلمان به حساب می‌آیند از این رو نوکیشان مسیحی‌ که در خانواده‌های مسلمان به دنیا آمده‌اند مرتد فطری هستند.همین امر سبب شده که تقریبا همه فعالیت‌های مسیحیان از بشارت کلام مقدس تا تعلیم کتاب انجیل و انتشار آن‌ و کتابهای مسیحی‌ به زبان فارسی ,غیر قانونی اعلام شوند‪.

وکیل‌مدافع سعید عابدینی که موکلش به اتهام تشکیل و راه‌اندازی کلیسای‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است گفت که دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم بدوی درباره موکلش را عینا تایید کرده است.بنابراین موکل به هشت سال حبس قطعی محکوم شده است

ماموران امنیتی طی اقدامی خودسر سه تن از مسیحیان که دو نفر آنان از نوکیشان مسیحی فارسی زبان بودند را بدون هیچ دلیل و اتهامی بازداشت کردند.“مسعود میرزایی” از نوکیشان مسیحی ساکن کرج ، “سوادا آغاسر” از مسیحیان ارامنه ساکن تهران و همچنین بازداشت مجدد “ابراهیم فیروزی” ساکن رباط کریم . همچنین ماموران امنیتی لباس شخصی پس از بازداشت این سه تن به منزل شخصی ” مسعود میرزایی” رفته و ضمن تفتیش و بازرسی خانه ایشان برخی از وسایل شخصی نامبرده از جمله کامپیوتر وی را ضبط و با خود بردند .

خانم کریستینا بابک خانوا همسر کشیش زندانی بهنام ایرانی  توسط اداره اطلاعات کرج احضار شد  فردی که خودش را حسینی می نامید خانم خانوا را برای مدت طولانی مورد بازجویی و تهدید قرار داد.او سئوالات متعددی با پرخاشگری و خشونت کلامی از ایشان پرسید  که از جمله سئوالات این فرد ؛ هزینه های زندگی تان را چگونه تامین می کنید ؟ چه کسی به شما کمک می کند؟ چه کسانی با شما در ارتباط هستند ؟ ما شماها را زیر نظر داریم حواستان را کاملا جمع کنید  و سئوالات متعدد دیگر.

جلسه دادگاهی کشیش “ورویر آوانسیان” در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شدنخستین جلسه این دادگاه بصورت غیر علنی و در پشت درهای بسته انجام شدیکی از اتهامات وی که در دادگاه به ایشان تفهیم شده است “اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده و بر حسب مستندات، اتهام دیگر وی نیز ” تبلیغ و بشارت مسیحیت در ارتباط با مسیحیان فارسی زبان” بوده است‪.

جلسه دادرسی پرونده آخوند محمدرضا شهبازی به عنوان عامل اصلی ایجاد درگیری علیه دراویش گنابادی در شهر کوار در شعبه یک دادسرای ویژه روحانیت شیراز برگزار شد.شهریور ماه سال ۹۰؛ طلبه جوانی به نام محمدرضا شهبازی با پخش سی دی‌های موهن و اعلامیه‌هایی، دست به تحریک و به راه انداختن راهپیمایی و سردادن شعار و ایجاد درگیری علیه دراویش زد. این درگیری که با دخالت نیروهای امنیتی نیز همراه شد و به کشته شدن یک درویش به ضرب گلوله جنگی و زخمی شدن شماری از دراویش و بازداشت گسترده دراویش منطقه شدآخوند محمدرضا شهبازی که از وی به عنوان عامل ایجاد درگیری علیه دراویش شکایت شده بود، در این جلسه حضور پیدا نکرده و تنها اظهارات و دفاعیات خود را به قاضی پرونده تقدیم کرد. و همچنین آقایان صالح الدین مرادی، کسری نوری از فعالان حقوق دراویش و همچنین آقای غلامرضا شیرزادی استاد دانشگاه و از دراویش گنابادی به عنوان شاکی حضور پیدا کردند.

کسری نوری با بروز دوباره بیماری تنفسی خود که به دلیل وضعیت ناگواری بهداشتی زندان به آن دچار شده است و تب شدید، به بهداری منتقل و توسط پزشک مورد معاینه قرار گرفت و با تجویز قرص و داروهای ابتدایی به بند برگردانده شد‪.کسری نوری که در جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامی تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امینت ملی، توهین به رهبری و عضویت در گروهک انحرافی مجذوبان نور در شعبه سه دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی رشیدی به ۴ سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود

امیر اسلامی از وکلای زندانی دراویش گنابادی روز گذشته به دلیل درد شدید معده و خونریزی دستگاه گوارش به دستور بهداری اوین بصورت اورژانسی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بستری شد.
این زندانی عقیدتی و وکیل دراویش مدت هاست از بیماری معده و روده رنج می‌برد اما در روزهای اخیر بیماری ایشان شدت زیادی پیدا کرده به طوری که به دفعات دچار استفراغات خونی می‌شده و با این حال از اعزام وی به مراکز درمانی ممانعت به عمل آمده بود که با وخامت روز افزون حال این زندانی عقیدتی، ایشان را بصورت اورژانسی به بیمارستان منتقل کردند.

وضعیت جسمی حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو از مدافعان حقوق دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور که نزدیک به ۲ سال است در زندان اوین تهران در حبس بسر می‌برند وخیم گزارش شده و این دراویش نیاز جدی به مراقبت‌های پزشکی در مراکز درمانی تخصصی دارند که با وجود فشارهای غیرقانونی مقامات قضایی و امنیتی از انتقال این دراویش به مراکز درمانی جلوگیری به عمل می‌آید.حمیدرضا مرادی از انسداد ۷۰ درصدی عروق پا و دیسک کمر رنج می‌برد و مصطفی دانشجو مشکل تنفسی داشته و به گواهی پزشکی قانونی ۴۰ درصد از ریهٔ خود را از دست داده و به مراقبت‌های تخصصی پزشکی در مراکز درمانی خارج از زندان اوین نیاز دارند که با دستور مقامات امنیتی و قضایی انتقال این دراویش فقط با وجود دستبند و پابند و پوشش لباس زندان باید صورت بگیرد که به دلیل غیر قانونی بودن این دستور، دراویش زندانی به خواستهٔ مامورین امنیتی تن نداده و همچنان از انتقال این دو زندانی عقیدتی به خارج از زندان جلوگیری می‌شود.

شامگاه روز دوازدهم شهریورماه ماموران یگان حفاظت اطلاعات زندان عادل آباد با حضور در بند عبرت این زندان، دراویش گنابادی محبوس در این بند را شدیدا مورد ضرب و شتم قرار داده و با به کارگیری جبر و زور اقدام به تراشیدن سیبیل و ریش آنها کرده‌اند.کسری نوری از مدافعان حقوق دراویش گنابادی٬ محسن اسماعیلی، سیدابراهیم بهرامی، محمدعلی صادقی و محمدعلی دهقان از دراویش ساکن کوار که همگی در بند عبرت زندان عادل آباد شیراز محبوس هستند هفته گذشته مورد ضرب و شتم شدید توسط مامورین یگان حفاظت اطلاعات زندان قرار گرفته و ریش و سبیل آنها به زور تراشیده شده است.

مهران رهبری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود که با اعتراض وکلای این درویش گنابادی به حکم صادره و درخواست تجدیدنظر خواهی، دادگاهی دیگر صبح امروز در شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر برای رسیدگی دوباره به پرونده اتهامی نشر اکاذیب با حضور وی در جلسه دادگاه برگزار شد.

محمدعلی دهقان از دراویش ساکن کوار که از خردادماه سال جاری در زندان عادل آباد محبوس می‌باشد از کلیه درد شدید رنج می‌برد و باید برای انجام روند درمان به بیمارستان متنقل شود؛ طی ملاقات با خانواده خویش از عدم رسیدگی پزشکی و عدم توجه مسئولان به درخواست وی برای انتقال به مراکز درمانی خبر داده است.

دادگاه ویژه‌ روحانیت در تبریز ماموستا سلام گلنواز را احضار کرد. این روحانی اهل سنت باید روز چهارم شهریورماه سال جاری در دادگاه روحانیت تبریز حاضر شود.ماموستا گلنواز ضمن تایید این خبر به خبرنگار موکریان در سردشت گفت: “بیست سال است که تحت فشار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی هستم و بارها مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته ام‪.

کاکه عبدالسّلام گلنواز (امام جمعه وجماعت مسجد حضرت عمر سردشت) اتهامات نامبرده از سوی دادگاه عضویت در حرکت غیرقانونی مکتب قرآن، تبلیغ علیه نظام و سخنرانی به نفع حزب دمکرات و ایجاد تفرقه مذهبی ذکر شد و بر اساس آن به خلع لباس روحانیت و شش سال زندان محکوم شد.

 آزادی ۱۶ نفر از زندانیان اهل سنت از زندان رجایی شهر در روز چهارشنبه‪- این ۱۶ زندانی  با استفاده از قانون آزادی مشروط آزاد شده‌اندو پنج تن دیگر نیز با احکام اعدام مواجه شدند. .حدود ۱۶۰ زندانی اهل سنت در سالن ده بند ۴  زندان رجایی شهر نگهداری می‌شوند که از این تعداد ۲۶ نفر دارای حکم اعدام هستند.

پاسپورت محمد آزاد و ابراهیم راه‌انجام از دانشجویان دانشگاه اسلامی مدینه پس از بازگشت به ایران در فرودگاه توقیف شد.

 دو دانشجوی اهل سنت که از دو سال پیش در دانشگاه اسلامی مدینه مشغول به تحصیل بودند، جهت تعطیلات پایان ترم به ایران بازگشته بودند که در روز دوشنبه ۴ شهریور ماه، هنگام مراجعت به کشور امارات متحده عربی، در فرودگاه بازداشت و پاسپورت ایشان توقیف می‌شود.

شهروند کرد اهل روستای “بهیک” از توابع شهرستان سلماس به نام حمید اطمانی (آریانا) ٣٠ ساله، فرزند فرزامی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده است

چهارم شهریورماه یک شهروند اهل بوکان به نام ” ناصر کریمی”، فرزند “عبدالله” توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

طی احکامی جداگانه از دادگاه انقلاب که به ۱۰ تن از زندانیان سیاسی اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده است، اتومبیل‌های ایشان به نفع دولت مصادره شده است

مامورین وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه موسوم به واحد مرصاد به منزل شخصی مولوی عبدالجلیل رسول زایی در روستای گزور از توابع شهرستان سرباز  مسلحانه یورش بردند که با اعتراض شدید مولوی و خانواده اش مواجه شدند. مهاجمین مسلح ولی فقیه آخوند علی خامنه ای پاسخ اعتراض این خانواده را با شلیک مستقیم چندین گلول  پاسخ دادند و مولوی عبدالجلیل از ناحیه شکم به پایین مورد اصابت حداقل ۲ گلوله قرار گرفت.

او در حالی که زخمی و دچار خونریزی شدید بود توسط مامورین سرکوبگر ولی فقیه به نقطه نامعلومی منتقل گردید و از وضعیت و شرایط این روحانی هیچ خبری در دست نیست.

جلسه رسیدگی به اتهامات امام جمعه راسک و همراهانش برگزار شد و متهمین در طی جلسه دادگاه بر بی‌گناهی خود صحه گذاشتند؛ خانواده متهمین که خواهان حضور در جلسه دادگاه بودند تا پایان رسیدگی به اتهامات بازداشت شدند.روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور ماه جلسه رسیدگی به اتهامات فتحی‌محمد نقشبندی و ده نفر از همراهانش در محلی غیر از قرار قبلی برگزار شد.این جلسه دادگاهی که قرار بود در محل اداره دادگستری زاهدان برگزار شود پس از اعلام رسانه‌ها و از ترس تجمع مردم، در محل دیگری برگزار شد که باعث سرگردانی خانواده‌های زندانیان شد که برای اطلاع از وضعیت زندانیان به زاهدان رفته بودند.”،مولوی نقشبندی امام جمعه راسک ،فرزندش و کسانی را که همراه او دستگیر کرده اند مورد بازجویی مجدد و شکنجه های غیر انسانی برای اعترافات تلویزیونی جدید قرار داده اند.

بنابه گفته شاهدان  فشارها علیه روحانی زندانی اهل سنت مولوی فتحی محمد نقش بندی، فرزندش و آقای ملک محمد آبادیان و اقوامش طی ۳ هفته اخیربصورت غیر قابل تصوری افزایش یافته است .بازجویان وزارت اطلاعات بازجویی مجدد  آنها را بصورت شبانه روزی از سر گرفته اند که با شکنجه های جسمی و روحی شدید همراه است. زندانیانی که اخیرا از سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده اند و در مواردی برای لحظاتی آنها را دیده اند  و یا با آنها صحبت کرده اند شاهد زخمها و کبودیها بر نقاط مختلف بدنشان بوده اند.

بازجویان وزارت اطلاعات اخیرا به منظور بازسازی صحنه هایی که به دروغ و به منظور پرونده سازی و صدور احکام سنگین در دادگاه انقلاب به این روحانی و همراهانش  نسبت داده اند آنها را به روستای محل سکونت مولوی نقش بندی برده اند تا با ساختن مستند تلویزیونی علیه آنها پرونده سازی کنند.

عصر روز دوشنبه هیجدهم شهریورماه، یک شهروند کُرد به نام صمد جهانگیری ٣٥ ساله فرزند تاج‌الدین در مسیر جاده‌ی سلماس با تیراندازی نیروهای سپاه کشته شد.

نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران یک شهروند کُرد به نام فواد رضازاده را در شهر پلدشت استان آذربایجان‌غربی بازداشت کردند.

این فعال مذهبی کُردستان، ١٦ ماه قبل از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شده بود.

“هاشم حسین پناهی” یکی از مدرسین علوم دینی “امام بخاری ” در سنندج، از سوی شعبه‌ی سوم دادگاه ویژه‌ی روحانیت تهران به اتهام توهین به مذهب شیعه و توهین به نظام، به ٦ سال حبس تعزیری و همچنین به اتهام توهین به دادیار دادسرای ویژه‌ی روحانیت به تحمل ٣٠ ضربه شلاق محکوم شد.

مدت زمان تبعید سید احمدرضا احمدپور روحانی تبعید شده به ایذه، از ده سال به دو سال تقلیل یافت.

به راستی آیا  دولتی حق دارد که انسان ها ‪را به خاطر باورها و اعتقادات شخصی اش، مورد اذیت و آزار قرار داده و شکنجه دهد؟ آیا واقعن دوره تفتیش عقاید و قضاوت کردن درباره دیگران بر اساس باورهای مذهبی شان سر نیامده است؟

 مساله‌ی ارتباط فرد با خدا و خود درونی او یک مساله‌ی کاملن شخصی است و در هر جامعه‌ای نه تنها در ایران اسلام زده بلکه در تمام اروپا و امریکا هم صدق می‌کند. یک انسان حق دارد اندیشه‌های نسل‌های گذشته را حفظ کند و بر اساس همان باورها زندگی کند و یا حق تغییر و انتخاب دارد. ما می‌توانیم مسلمان بمانیم، یا به یک کمونیست تبدیل شویم و یا با تغییر اسلام به مسیحیت یا زرتشت روی بیاوریم.

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان/کانون دفاع از حقوق بشر در ایران