گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در مرداد و شهریور ماه 1392 توسط جمهوری اسلامی ایران

این گزارش در محدوده ماده 2-12 اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و بیانگر موارد نقض آزادی اقوام ایرانی است و از انجایکه تهیه این گزارش با تکیه بر اخبار واطلاعات منتشره در رسانه ها آزاد و مطبوعات دولتی است واز طرفی نیز دسترسی به موارد نقض حقوق اقوام در ایران بدلیل سانسور گسترده دولتی میسر نمیباشد لذا این گزارش تنها بازگوکننده بخشی ناچیز از موارد نقض حقوق اقوام در ایران میباشد.

دویست و چهل کارگر در زنجان بیکار شدند
خبرگزاری هرانا – ۲۴۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان به دلیل تعطیلی این واحد صنعتی کار خود را از دست دادند.به گزارش ایلنا، علیرضا آشتیان، رئیس هیات مدیره کانونهماهنگی شوراهای اسلامی کار استان زنجان گفت ۲۴۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان به بیمه بیکاری معرفی شدهاند.

زندانی سیاسی کرد در زندان حالش وخیم می باشد
بنا به گزارش مختار احمدی خبرنگار کمیته اقوام و ملل. ارسال نموده است حال زندانی سیاسی کرد به نام افشین سهراب نژاد زندانی محبوس در زندان بندرعباس وخیم می باشد و در حال حاضر هم به اعتصاب غذای خود ادامه داده است همچنین پزشک زندان اعلام نمو ده است که هر چه زودتر باید زندانی به خارج از زندان جهت مداوای پزشکی منتقل شود اما دادستان میناب به نام علیرضا نجفی با اعزام زندانی سیاسی کرد افشین سهراب نزاد به خارج از زندان مخالفت نموده است .

بی خبری از سرنوشت شیرکو معارفی زندانی سیاسی کرد
از سرنوشت شیرکو معارفی زندانی سیاسی کرد، پس از انتقال وی به یکی از زندان های تهران هیچ خبری در دست نیست.
آسو نیوز: براساس خبر رسیده به آسو نیوز، از سرنوست شیرکو معارفی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان سقز، پس از گذشت 5 روز، هیچ خبری در دست نمی باشد.

تعویق8 ماهه حقوق کارگران سدگاوشان در کامیاران
یش از 35 کارگر سد گاوشان ازتوابع کامیاران مدت 8 ماه است حقوق نگرفته اند.
آسونیوز: به گزارش کمیته هماهنگی ، کارفرمای سد گاوشان کامیاران، علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق 8 ماه گذشته، در پرداخت بیمه کارگران نیز کوتاهی کرده است .

وضعیت نگران کننده ی زندانیان سیاسی کرد
کوردانه: با توجه به آزادی چند زندانی سیاسی فعالان حقوق بشری کرداعلام نمودند که افشین سهراب زاده زندانی سیاسی کرد که از روز ۱۶ شهریور در اعتصاب غذای نامحدود بسر می برد جانش در خطر می باشد.

هرانا؛ محکومیت سه نفر از فعالان مدنی آذربایجان در دادگاه انقلاب تبریز
خبرگزاری هرانا – ناصر کاظمپور و بهرام آخونی‎نژاد به ۳ ماه و ۱ روز و مجید سفیدانی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
نقی محمودی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر به گزارشگر هرانا گفت: طی حکم صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر ناصر کاظمپور و بهرام آخونینژاد به سه ماه و یک روز و مجید سفیدانی به شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم شدند.

نگرانی عفو بینالملل از “اعدام قریبالوقوع” چهار سنیمذهب در ایران
به گزارش رادیو فردا، این سازمان مدافع حقوق بشر در اطلاعیهای که روز پنجشنبه، ۲۸ شهریور، منتشر شد، اعلام کرد دیوان عالی کشور ایران حکم اعدام جمشید دهقانی، برادر کوچک او جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی را تایید کرده، در حالی که اتهام آنها موارد ابهامآمیزی مانند “محاربه” و “افساد فیالارض” بوده است.

هشدار نسبت به شیوع وبا در ایرانشهر
به گزارش مهر، ایرج ضاربان اظهار کرد: بیماری التور در ایرانشهر از افاغنه به ایرانیان منتقل شد. علاوه بر ۱۹ مورد افاغنهای که تاکنون از نظر بیماری التور در این شهرستان شناسایی و درمان شدهاند ۵ نفر از ایرانیانی که با افاغنه در ارتباط بودند مبتلا به بیماری التور شده و در بیمارستان خاتم الانبیا بستری و تحت درمان هستند.

هرانا؛ دادستان زهدان امام جمعه راسک و همراهانش را به اعدام تهدید کرد
خبرگزاری هرانا – پس از سومین جلسه دادگاه فتحیمحمد نقشبندی و همراهانش، دادستان زاهدان با حضور در محل بازداشت ایشان اعلام کرد بدون شک عدهای از شما اعدام خواهند شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه سومین جلسه رسیدگی به اتهامات فتحیمحمد نقشبندی و ده نفر از همراهانش برگزار شد.

اعدام گروهی حداقل ۴ زندانی در زندان زاهدان
بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» صبح امروز در یک اعدام گروهی و جنایتکارانه حداقل ۴ زندانی در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شدند .

دو زندانی کُرد در دیزلآباد کرمانشاه و رجاییشهر کرج اعدام شدند
آژانس کُردپا: طی یک هفتهی گذشته دستکم ٢ شهروند کُرد در ایران به دار آویخته شدهاند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز بیستم شهریورماه در زندان دیزلآباد کرمانشاه یک تن اعدام شده است.
همچنین هرانا گزارش داد که روز بیست و هفتم شهریورماه دستکم ٤ نفر در زندان رجاییشهر کرج به دار آویخته شدند.

خودکُشی زنان در مریوان و سروآباد همچنان ادامه دارد
آژانس کُردپا: به فاصلهی کوتاهی، دو زن در شهرهای مریوان و سروآباد، به طرز مشکوکی جان خود را از دست دادند و این احتمال وجود دارد که مرگ آنان عمدی بوده باشد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز قبل زنی ٢٠ ساله و مادر یک فرزند به دلیل جراحات ناشی از سوختگی جان خود را از دست داد.

تأیید حکم ٢ سال زندانی برای یک فعال فرهنگی کُرد در ارومیه
ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، حکم ٥ سال حبس تعزیری قاسم احمدی، روزنامهنگار و فعال فرهنگی مهاباد از سوی دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجانغربی به ٢ سال زندانی کاهش یافت.

اداره اطلاعات مریوان: جان پسرتان در خطر است
NNS ROJ: اداره اطلاعات مریوان به خانواده یک فعال سابق دانشجویی هشدار داده اند که جان پسرشان در خطر است.
بر پایه خبرهای رسیده به پایگاه خبری و تحلیلی روز، صبح امروز ۲۷ شهریور، اداره اطلاعات مریوان در تماسی تلفنی به خانواده “کوماس شهبازی” از فعالین سیاسی و فعال سابق دانشجویی، هشدار داده اند که جان وی در خطر است.

استمرار حملهی افراد سلفی به امکان عمومی در شهرهای کُردستان
آژانس کُردپا: قهوهخانهی ترمینال مسافربری پاوه ـ کرمانشاه توسط افراد منتسب به گروههای سلفیها مورد هجوم قرار گرفت که در نتیجه خسارت مادی فراوانی به این قهوهخانه وارد شد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا و به نقل از شاهدان عینی، عصر روز سهشنبه بیست و ششم شهریورماه، افرادی وابسته به سلفیها با سر دادن “الله اکبر ” وارد قهوهخانهی ترمینال مسافربری پاوه ـ کرمانشاه شده و کلیهی وسایل داخل آن را شکستند.

ممانعت اداره اطلاعات کامیاران از آزادی یک زندانی سیاسی
آسو نیوز: بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اداره اطلاعات شهر کامیاران با فشار بر نهادهای قضایی مانع از آزادی نعمت اسحاقی، از اهالی روستای” هنیمن” از توابع کامیاران شد.

محکومیت سه فعال مدنی به زندان
آسو نیوز: براساس خبرگزاری های داخلی، به گفته نقی محمودی، وکیل دادگستری، ناظر کاظمپور و بهرام آخونینژاد هر کدام به سه ماه و یک روز زندان و مجید سفیدانی به شش ماه حبس تعزیزی محکوم شدند.

محرومیت کارگران خباز از افزایش مزدی سال ۹۲
خبرگزاری هرانا – رئیس انجمن صنفی کارگران خباز شهرستان سقز گفت: با گذشت نزدیک به هفت ماه از شروع سال جدید هنوز بخشنامه دستمزدهای سال۹۲ در مورد کارگران نانوایی اجرا نشده است
«محمد احمدپور، رئیس انجمن صنفی کارگران خباز شهرستان سقز، با اعلام این مطلب به ایلنا یادآور شد: “این تاخیر در حالی است که از ماه گذشته به دلیل بازبینی مصوبه دستمزدها بر حقوق مسکن و بیمه کارگران اضافه شده است.”

بیخبری مطلق از سرنوشت یک شهروند بازداشتی در سنندج
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز هفدهم شهریورماه یک شهروند سنندجی به نام “فرهاد گفتاری” از سوی نیروهای لباس شخصی در محل کارش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

هشدار نسبت به وضعیت جسمی ١٦ زندانی سیاسی رجائی شهر
به گزارش پایگاه اینترنتی کلمه، این نامه که به امضای ۴٢ تن از زندانیان سیاسی زندان رجائی شهر کرج رسیده و رونوشتی از آن هم به وزیران اطلاعات و دادگستری و کمیسیونهای مجلس ارسال شده، ضمن اعلام اسامی زندانیان بالای ٦٠ سال و ذکر بیماری این افراد تاکید شده است: “آزادی این افراد در شرایط کنونی، افزون بر التیام دردهای ناشی از قانون گریزی در گذشته، اقدامی انسان دوستانه تلقی شده و می تواند در روند کاهش بحرانهای جاری و حرکت در راستای سیاست تدبیر و امید نیز مفید واقع شود”.

رژیم مجبور به آزاد کردن تعدادی از زندانیان سیاسی شد
به گزارش رادیو آلمان، نخستین خبرها حاکی از آن بود که نسرین ستوده وکیل زندانی که به شش سال حبس محکوم شده بود روز چهارشنبه (۲۷ شهریور/ ۱۸ سپتامبر) بدون اطلاع قبلی و بدون هیچ حکمی از زندن آزاد شد.
هم زمان، زندانیان دیگر از جمله عیسی سحرخیز، محسن امینزاده، فیضالله عربسرخی، احمد زیدآبادی، مهسا امرآبادی، المیرا (فرح) واضحان، ژیلا مکوندی، میرطاهر موسوی، کفایت ملک محمدی، محبوبه کرمی، صغرا غلام نژاد، میترا رحمتی و مریم جلیلی نیز از زندان آزاد شدهاند

بازداشت یک شهروند کُرد در پیرانشهر از سوی نیروهای اداره اطلاعات رژیم
به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، مورخهی بیست و پنجم شهریورماه ١٣٩٢، یک شهروند کُرد اهل پیرانشهر به نام “اسعد صوفیزاده” توسط نیروهای اداره اطلاعات رژیم ایران بازداشت گردید.

اعتراض شهروندان اهل سنندج به کمبود شدید نان
کوردستان میدیا: پس از کاهش سهمیه آرد نانواییها و تعطیلی تعدای از نانواییهای سطح شهر سنندج، کمبود شدید و درازمدت نان در این شهر اعتراض شهروندان را در پی داشت.
به گزارش وبسایت ایران کارگر، کمبود نان در سطح شهر سنندج که به دنبال کاهش سهمیه آرد نانواییهای به وقوع پیوسته است به شدت به معضلی برای شهروندان مبدل گشته است.

وقوع درگیری در میان مردم و نیروهای رژیم ایران در پیرانشهر
کوردستان میدیا: متعاقب ایجاد درگیری در میان نیروهای رژیم ایران با ساکنین یکی از مناطق پیرانشهر، نیروهای رژیم مجبور به عقبنشینی و بازگشت به مقر خود شدند.
به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، سەشنبه ٢٦ شهریورماه سال ١٣٩٢، در میان نیروهای انتظامی رژیم ایران، مستقر در هنگ “چیانه” و ساکنین روستای “قبر حسین” از توابع پیرانشهر درگیری به وقوع پیوست.

ممانعت با ملاقات خانواده یک زندانی سیاسی در اعتصاب غذا
مسئولان زندان میناب به خانواده یک زندانی سیاسی کرد در اعتصاب اجازه ملاقات ندادند.
بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، افشین سهراب زاده ، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان میناب که از روز۱۶ شهریور ماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است. که بعد از انتشار این خبر خانواده این زندانی پس طی کردن سفر طولانی به زندان میناب جهت ملاقات با وی مراجعه کردند که با مخالفت مسئولان زندان ، اجازه ملاقات به آنها داده نشد.

بی خبری از سرنوشت یک روزنامه نگار کرد
از سرنوشت ناصر باباخانی روزنامه نگار کرد پس از بازداشت وی هیچ خبری در دست نیست.
خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، بنابه گزارش آسو نیوز، ناصر باباخانی عضو شورای علمی دانشگاه آزاد میاندواب پس از بازداشت از سوی نیروهای امنیتی، تاکنون هیچ خبری از وضعیت وی در دست نمی باشد.

اطلاعات کامیاران با فشار بر نهاد های قضایی مانع آزادی یک زندانی سیاسی شد
اطلاعات شهر کامیاران با فشار بر نهادهای قضایی مانع از آزادی یک زندانی سیاسی کرد بنام نعمت اسحاقی شد.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، نعمت اسحاقی، زندانی سیاسی محکوم به 9 سال حبس است که از اهالی روستای “هنیمن ” توابع شهرستان کامیاران و با سپری کردن بیش از 4 سال از حبس خود در زندان سنندج به همراه 3 زندانی دیگر دارای یک اتهام و پرونده ی مشترک بوده اند.

وضعیت وخیم جسمی یکی از زندانیان سیاسی کُرد زندان رجاییشهر کرج
رحیم (شهرام) الیاسی که به نوعی مشکل کبدی حاد مبتلا شده باید جهت آزمایشات کبد و تکه برداری به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شود، ولی مسئولین حاضر به تامین هزینههای درمان وی نیستند.
رحیم (شهرام) الیاسی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که به ۱۱ سال زندان محکوم شده است، بتازگی به نوعی مشکل کبدی حاد مبتلا شده.

انتقال یکی از زندانیان عقیدتی زندان سقز به سلول انفرادی
فرزاد صمدی زندانی اهل سنت زندان سقز به سلول انفرادی منتقل شد و عثمان احسنی و آرام میکایلی ممنوع الملاقات شدند.
یکی از زندانیان اهل سنت زندان سقز به هرانا گفت: “در پی درگیریای که به تحریک مسئولین روی داده بود فرزاد صمدی را به سلول انفرادی انتقال دادهاند.”

هرانا؛ بازداشت مجدد دوتن از فعالین اهل سنت پس از آزادی از زندان
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فواد رضازاده فعال مذهبی اهل سنت که پس از تحمل ۱۸ ماه حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود، هنگامی که قصد خروج از کشور را داشت در شهرستان “پلدشت” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۴۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه مستقیما به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.

هرانا؛ حکم اعدام یک متهم به تجاوز به عنف در دیوان عالی به تایید رسید
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام “مجید جلیلی” شهروند آذری ٣٧ ساله که پیشتر از سوی شعبه۲ دادگاه شهر سلماس به اعدام محکوم شده بود، از سوی دیوان عالی کشور تائید شده و این حکم هفتهگذشته رسما به او در زندان ابلاغ شده است.

هرانا؛ بازگشت نامق محمودی به زندان رجایی شهر کرج
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامق محمودی زندانی سیاسی ۶۲ ساله کرد که در تاریخ چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود، به زندان رجایی شهر کرج بازگشت.

پارک جنگلی آبیدر در آتش سوخت!
از امروزبعداز ظهر یکشنبه 24 شهریورماه مسئولین ضد کرد و کردستان در سنندج با مشاهده اولین قسمت اتش گرفته کوه ابیدر سنندج اگر می خواستند فوری می توانستند اتش را مهار کنند. و بیشتر اتش دادمنه ان وسیع نمی شد و کمتر خسارت به بار می اورد ولی با توجه به اینکه مسئولین نسبت کردستان بدخواه هستند فوری اقدامبه خاموش کردن اتش نشدند و متاسفانه دامنه اتش در حال نزدیک شدن به شهر می باشد .

بازداشت دوبارهی یک فعال مذهبی کُرد پیرو اهل سنت
آژانس کُردپا: یک فعال مذهبی ـ سیاسی کُرد از سوی مأموران امنیتی ایران مجدداً بازداشت شد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز قبل نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران یک شهروند کُرد به نام فواد رضازاده را در شهر پلدشت استان آذربایجانغربی بازداشت کردند.
این فعال مذهبی کُردستان، ١٦ ماه قبل از زندان رجاییشهر کرج آزاد شده بود.

اتهامات جدید علیه محمد صدیق کبودوند از سوی مسئولین امنیتی رژیم ایران
کوردستان میدیا: دبیرخانه سازمان دفاع حقوق بشر کُردستان، طی اطلاعیهای در رابطه با اتهامات جدید مسئولین امنیتی رژیم اسلامی ایران علیه “محمدصدیق کبودوند”، هر گونه تهدید و خشونت و یا سلب آزادی بیان رئیس در بند این سازمان را به مثابه نقض صریح آزادیهای اساسی و اصول حقوق بشر قلمداد مینماید.

هرانا؛ تهدید به اجرای حکم اعدام چهار زندانی اهل سنت در زندان قزلحصار
خبرگزاری هرانا – یکی از مسئولین زندان قزلحصار به ۴ تن از زندانیان اهل سنت اطلاع داده که قرار است حکم اعدام ایشان روز ۳۱ شهریور ماه به اجرا درآید بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم اکنون ۶ تن از زندانیان اهل سنت که به اعدام محکوم شدهاند در واحد ۳ بند ۴ زندان قزلحصار نگهداری میشوند.

هرانا؛ بازداشت فرزاد مهدوی در استادیوم سهند تبریز
خبرگزاری هرانا – فرزاد مهدوی از بازداشت شدگان مراسم افطاری قوم تپه در سال ۹۰ از سوی نیروهای امنیتی در استادیوم سهند تبریز بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال مدنی در جریان بازی تیمهای فوتبال ملوان انزلی و تراکتور سازی تبریز به دلیل نامعلومی بازداشت شده است.

دستگیری یک فعال زنان در شهر مریوان
عراق خبرنگار کمیته اقوام و ملل مختار احمدی .. در تاریخ 9 شهریورماه در ساعت 6 بعدظهر اقبال برخان فعال جنبش زنان شهر مریوان و عضو فعالین جنبش زنان مریوان توسط مامورین اداره اطلاعات شهر مریوان دستگیر و بازداشت گردید. در مدت دستگیری این فعال زنان تا به امروز خانواده این فعال زنان از محل نگهداری و سلامتی نامبرده هیچ گونه اطلاعی ندارند.

دستگیری فعالین مذهبی، سیاسی و اینترنتی بلوچ
نابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» یورش به منازل مردم و دستگیریها به بهانه های واهی در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد.
طلبه زندانی یعقوب جهانی ۲۷ ساله با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزل شخصی اش در شهر سروان دستگیر گردید. طلبه زندانی به مدت ۱ ماه در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان تحت بازجویی و شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی بازجویان ولی فقیه آخوند علی خامنه ای قرار داشت.

قتل یک جوان کُرد توسط پلیس تهران
ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک جوان کُرد به نام ” فاضل فتاحی” پس از آنکه توسط مأموران انتظامی تهران بازداشت گردید بر اثر ضرب و شتم این مأموران جان خود را از دست داد این جوان کُرد از اهالی شهر پاوه در استان کرمانشاه است.

بیمارستان جدیدالحداث سروآباد تعطیل شد
کوردستان میدیا: بیمارستان سروآباد پس از گذشت دو ماه از افتتاح، به دلیل کمبود شدید وسایل و تجهیزات پزشکی تعطیل شد بیمارستان سروآباد که باوجود کمبودهای اساسی و عدم تکمیل بخشهای اصلی، دو ماه پیش به بهرەبرداری رسیده بود، هماکنون به دنبال اعتراض شدید مردم از وضعیت موجود تعطیل شدە است.

آسیبدیدگی بیش از ٣٠% جنگلهای استان ایلام
کوردستان میدیا: عوامل طبیعی و مصنوعی زیادی باعث نابودی جنگلهای ایلام شدەاند و مسئولین رژیم در این رابطه تاکنون اقدامات لازم را انجام ندادەاند وجود بیماریهای درختان، خشکسالی، آتشسوزی و تخریب جنگلهای استان ایلام، باعث آسیبدیدگی بیش از ٣٠% از جنگلهای این استان شدە است.

کمبود ٦ هزار کلاس درس در استان ارومیه
کوردستان میدیا: استان ارومیه برای رسیدن به میانگین شاخص کشوری تراکم دانشآموز، به احداث ٦ هزار کلاس دیگر نیاز اساسی دارد مدیر کل آموزش و پرورش استان ارومیه، ضمن تاکید بر کمبود ٦ هزار کلاس درس در این استان برای رسیدن به میانگین شاخص تراکم دانشآموز در ایران گفت: “برای احداث این کلاسها بیش از ٢٧٠ میلیارد تومان اعتبار لازم است.”

مرگ مشکوک یک زندانی در زندان مرکزی سقز
خبر دریافتی از مرگ مشکوک یک زندانی به نام “صلاح حبیبی” در زندان مرکزی سقز حکایت دارد برپایه خبر رسیده، این زندانی که قرار بود پانزده روز دیگر آزاد شود، بعد از آنکه روز چهارشنبه 13 شهریورماه با خانواده خود ملاقات حضوری داشت به طرز مشکوکی به قتل رسید.

آزادی کیوان غلامی از زندان مریوان
طبق خبر دریافتی، یک زندانی سیاسی به نام “کیوان غلامی” پس از تحمل سه سال حبس از زندان مریوان آزاد شد.
کیوان غلامی اهل روستای “دادانه کمانگر” و ساکن شهرک “جوجه سازی” مریوان به اتهام “همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون” رژیم محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شده بود.

چندین زخمی وبازداشتی درپی مصادره زمین کشاورزان عرب درشهر شیبان خوزستان
سنى نيوز: به گزارش فعالان حقوق بشر اهواز، روز جمعه 15 شهريور 1392 نیروهای امنیتی به منازل واماکن مردمی در شهر شیبان واقع درشمال اهواز، هجوم برده واقدام به تخریب آنها کردند. درپی این اقدام اهالی عرب این شهر با نیروهای امنیتی درگیر شده وشماری از آنها زخمی وشماری دیگر بازداشت شدند.

شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی حكم اعدام دو نفر از فعالان عرب اهل شوش را صادر كرد.
سنى نیوز: طی حكم دادگاه، علی جبیشاط و سید یاسین موسوی به اعدام و سلمان چایان به 25 سال حبس در تبعید در شهر یزد محكوم شدند حكم اعدام صادره،هفته پیش توسط دفتر دار وكیل تسخیری به خانواده ها ابلاغ شد!

اعدام قریبالوقوع ٤ فعال مذهبی کُرد در زندانهای ایران
به گزارش آژانس خبرسانی کُردپا، چهار زندانی مذهبی کُرد به نامهای “حامد احمدی ٣٢ ساله فرزند حبیبالله، جمشید و جهانگیر دهقانی ٢٨ و ٢٧ ساله فرزند خدا رحم و کمال ملایی ٢٩ ساله در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند.

برای یک فعال مذهبی کُرد، حکم زندان و شلاق صادر شد
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، “هاشم حسین پناهی” یکی از مدرسین علوم دینی “امام بخاری ” در سنندج، از سوی شعبهی سوم دادگاه ویژهی روحانیت تهران به اتهام توهین به مذهب شیعه و توهین به نظام، به ٦ سال حبس تعزیری و همچنین به اتهام توهین به دادیار دادسرای ویژهی روحانیت به تحمل ٣٠ ضربه شلاق محکوم شد.

تخریب محیط زیست مناطق سردشت از سوی سپاه پاسداران رژیم ایران
به گزارش وبسایت کُردستان میدیا، سەشنبه نوزدهم شهریورماه ١٣٩٢، سپاه پاسداران رژیم ایران عملیات اجرایی احداث پایگاه نظامی در ارتفاعات روستای “هرزنی” از توابع سردشت را آغاز کرده است و محیط زیست اطراف این مکان را به آتش کشیدند.

میان نیروهای نظامی رژیم و مردم منطقهی مهاباد درگیری به وقوع پیوست.
به گزارش رسیده به وبسایت کُردستان میدیا، چند روز پیش شماری از نیروهای رژیم ایران که به منظور بازداشت یک فرد ساکن روستای “گاگش سفلی” در منطقهی منگوران به روستایی از این منطقه رفته بودند با ساکنین این روستا درگیر شدند.

اعتراض شهروندان سقزی به غارت منابع طبیعی کُردستان
به گزارش رسیده به وب‎سایت کُردستان میدیا، از آغاز بهار سال جاری تاکنون، در روستای “بایر و بردمه” از توابع سقز، دو معدن مس و آهن کشف شده که رژیم ایران در صدد است آن را به بیرون از کُردستان منتقل کند و این اقدام رژیم ایران، اعتراض مردم منطقه را بدنبال داشته است.

هرانا؛ اعدام سه متهم به تجاوز به عنف در میدان مرکزی دهدشت
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین خدادادی، صادق سال افزون، مهدی عباسیزاده و بهرام حسینیان در یک پرونده مشترک به اعدام محکوم شدند. یک تن از ایشان کماکان در زندان یاسوج بسر می برد.

آشتون: وضعیت زندانیان سیاسی اهوازی وخیم است
خبرگزاری هرانا – کاترین آشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا با وخیم خواندن وضعیت زندانیان سیاسی و فرهنگی اهوازی اظهار داشت که اتحادیه ا