گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آبان ماه ۹۸

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آبان ۹۸

 تهیه کننده :فرهاد نصیری

اخبار عمومی :

بیماری های کودکان :۷ مورد

سوء تغذیه و بیماری‌های عفونی در کودکان کار / افتتاح 20 بانک شیر مادر تا پایان سال .

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت دکتر غزال شریعت‌پناه ضمن اعلام بیماری‌های شایع کودکان کار و همچنین تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهبود سلامت کودکان زیر پنج سال، در عین حال از راه‌اندازی ۲۰ بانک شیرمادر تا پایان امسال خبر داد. ایسنا

چرا کودکان چاق می شوند؟

به گزارش ایسنا : اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات بهداشتی – تغذیه‌ای در جهان و ایران بوده و تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما در حال افزایش است.  مشکل چاقی با سرعت بیشتری در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. البته علل چاقی در کودکان در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود.

پدر یکی از کودکان ای‌بی: نبود پانسمان میپلکس مرگ فرزندم را رقم زد

مرتضی آریافر» پدر یکی از کودکان ای‌بی که چندی پیش فوت کرده است، می‌گوید: از سال ۹۷ دسترسی ما به پانسمان میپلکس محدود شد. اگرچه فرزندم بیماری پیشرفته‌ای داشت، ولی می‌توانم بگویم که نبود این پانسمان‌ مرگ او را جلو انداخت. ایلنا

 افت تحصیلی میتواند علت عفونت گوش در کودکان باشد

قطره : مهتاب ربانی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دومین کنگره اتولوژی، نورواتولوژی و قاعده جمجمه، اظهار داشت: بیشترین جمعیتی که به دنبال عفونت‌های گوش به متخصصان گوش و حلق و بینی، مراجعه می‌کنند، کودکان هستند.

پدر یکی از کودکان ای‌بی: نبود پانسمان میپلکس مرگ فرزندم را رقم زد

عصر ایران : مرتضی آریافر پدر یکی از کودکان ای‌بی که چندی پیش فوت کرده است، می‌گوید: از سال ۹۷ دسترسی ما به پانسمان میپلکس محدود شد. اگرچه فرزندم بیماری پیشرفته‌ای داشت، ولی می‌توانم بگویم که نبود این پانسمان‌ مرگ او را جلو انداخت.»

بسیاری از کودکان مناطق زلزله زده سراب سرماخورده اند

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از کودکان مناطق زلزله زده سراب دچار سرماخوردگی شده‌اند و بدنشان کلا سرمازده شده اند. داوودی در جلسه مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی مناطق زلزله زده شهرستان سراب مردم به شدت مریض هستند و حداقل هفت الی هشت اکیپ پزشک عمومی نیاز داریم تا بالای سر بیماران بروند.

بازی‌های دیجیتالی به مثابه دارو برای کودکان اوتیسم

تهران- ایرنا- محققان ایرانی با راه اندازی یک استارتاپ مستقر در مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس مشغول فعالیت در زمینه طراحی بازی‌‎های دیجیتال برای تقویت مهارت در بیماران اوتیسم هستند و تا کنون سه بازی طراحی کرده‌اند.«اوتیسم» نوعی اختلال در ارتباط و خوددرماندگی است. دیدن حرکات تکراری (دست زدن) یا مقاومت در مقابل تغییر در آن‌ها دیده می شود. درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما با دارو می توان به بهبود کمک کرد.

حمایت از کودکان :۹ مورد

 تحقق رویای مدرسه رفتن/ ادامه‌دار بودن آرزوها با کمک خیرین

در بررسی‌های سال گذشته دفتر تسهیل گری و توسعه محلی از این محلات ۶ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شد. دختر و پسرانی که در سن قانونی تحصیل بودند اما به دلیل نبود فضای آموزشی از تحصیل بازمانده بودند. خروجی فعالیت این دفاتر صدور مجوز تاسیس ۲۰ مدرسه بود که در نهایت ۱۴مدرسه در محلات حاشیه شهر زاهدان با حضور تعدادی خیر و همکاری آموزش و پرورش تاسیس شد . مهر

 آمار جدید نگران کننده در مورد کودکان

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان داد، کودکان دبستانی تا سن ۱۱ سالگی هر روز کمتر ورزش می‌کنند. محققان این پژوهش از دانشگاه بریستول با ارائه آماری گزارش کردند: ورزش و فعالیت بدنی میزان کودکان ۵ و ۶ ساله کاهش یافته و این روند در میان کودکان ۱۰ و ۱۱ ساله بسیار پررنگ‌تر است.

 افسردگی کودکان چگونه التیام می‌یابد؟

ایسنا : یک کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه ‌درمان کودکان افسرده به دلیل سن پایین با دشواری و پیچیدگی بیشتری نسبت به درمان بزرگسالان روبروست‌، ‌گفت: افسردگی در کودکان عارضه‌ای جدی است که جنبه وراثتی و اکتسابی دارد، اما قابل درمان است.

معاون قوه قضائیه: مجازات حبس ابد برای افراد زیر ۱۸ سال به کلی حذف شده

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر : معاون حقوقی قوه قضائیه در نشست یو. پی. آر. با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در رعایت حقوق بشر در رسیدگی های قضایی بسیار جدی است، گفت: در این خصوص کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای برای کلیه قضات مخصوصاً قضات دادگاه‌های اطفال و نوجوانان با همکاری یونیسف برگزار شده است. فارس

چرا به زنان مجرد فقط دختران بالای ۶ سال به فرزندخواندگی داده می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بند ج ماده ۵ قانون فرزندخواندگی آمده است «دختران و زنان بدون شوهر، درصورتیکه حداقل سی سال سن داشته باشند، منحصرا حق سرپرستی اناث را خواهند داشت

نگاه مجدد به تربیت کودک، الزام احقاق حقوق کودک

ایسنا/مهرداد کلانتری، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت وگو با ایسنا در خصوص حقوق کودک و لازمه همکاری روانشناسان و حقوق‌دانان برای احقاق حقوق کودکان، گفت: برای اولین بار است که در کشور و اصفهان بحث پیوند روانشناسی و حقوق و تربیت کودک به عنوان حق آن مطرح می‌شود.

واکاوی حقوقی حق آموزش کودک در خانواده‌ای با ادیان غیررسمی

این پرسش مطرح است؛ آیا مجاز است کودکانی که خانواده‌ی آن‌ها جزو ادیان غیررسمی هستند، از تحصیل در دبستان ممنوع شوند؟که اصل نوزدهم قانون اساسی کشور تصریح می‌دارد: «‌مردم‌ ایران‌ از هر قوم‌ و قبیله‌ که‌ باشند از حقوق‌ مساوی‌ برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان‌ و مانند این‌ها سبب‌ امتیاز نخواهد بود. خبرآنلاین

 بی‌توجهی و ناهماهنگی از آسیب‌های حوزه کودکان در کشور است

به گزارش ایسنا، محمود عباسی روز دوشنبه در چهاردهمین کنفرانس حقوق کودکان در ساری با اعلام این که وضعیت کودکان ما نسبت به دیگر جوامع مناسب نیست، افزود: قرار داشتن در جنگ اقتصادی، فقر و تبعیض می‌تواند آثار جدی بر کودکان وارد کند .دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک همچنین از کودک فروشی، خشونت و بازماندگی از تحصیل به عنوان آسیب های دیگر حوزه کودک در کشور یاد کرد و توضیح داد: برخی خانواده ها طی تبانی با خانواده های دیگر کودک را از همان دوران جنینی می فروشند و بعد تولد هم نوزاد از همان بیمارستان تحویل خانواده جدید می شود .

لایحه حمایت از کودکان مصداقی از پیشرفت‌های قضایی ایران است

به گزارش روابط عمومی معاونت حقوقی قوه قضاییه، اوبرایان، نماینده صندوق بین المللی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران در دیدار با معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: بیان نکات دقیقی که در خصوص برنامه­ های پیش­ بینی شده مطرح شد نشانگر دقت نظر جنابعالی است؛ همچنین دستاوردهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه در خصوص اصلاحات حقوقی برای کودکان در حوزه قوانین کیفری و سایر قوانین کسب کرده از جمله تصویب قانون جدید، تعیین تکلیف تابعیت فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی قابل تقدیر است.ایرنا

 خشونت علیه کودکان : ۱۸ مورد

 مرگ هولناک محمد امین ۱۲ ساله در زنگ ورزش / او کنار دروازه فوتسال جان باخت + عکس ها

بررسی‌های کارشناسی حاکی است دروازه فوتسال، ناایمن و غیراستاندارد بوده و عامل اصلی درگذشت دانش‌آموز 12 ساله‌ است.رکنا

گزارش پر ابهام آموزش و پرورش گیلان به بیت رهبری درباره تنبیه پسر دانش آموز !

حوادث رکنا: با وجود گذشت 2 ماه از انتشار خبر دانش آموز گیلانی که با لگد معلم دچار آسیب شدید شده بود، او همچنان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند. عجیب اینکه برخلاف آموزش و پروش استان های دیگر مانند یزد که در چنین مواقعی سریع وارد عمل می شوند در رودبار هیچ اقدامی برای حمایت از این پسر دانش آموز و برخورد با معلم خاطی صورت نگرفته است

پرونده تنبیه بدنی دانش‌آموز شهرستان کارون به دادگستری ارجاع شد

کاظم باقلائی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: معلمی که گفته می‌شود در روز یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه این دانش آموز را مورد تنبیه بدنی قرار داده به دادگستری معرفی شده است.

 تکرار حادثه‌ای تلخ‌ در بندرماهشهر؛ کانال‌های روباز با جان کودکان این شهرستان بازی می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرماهشهر، یک کودک 5 ساله اهل شهرک طالقانی شهرستان بندرماهشهر بر اثر سقوط در جوی روباز جان خود را از دست داد؛ طی سالیان اخیر، چندین حادثه مشابه منجر به مرگ برای کودکان این شهر و دیگر شهرهای خوزستان به وجود آمده است.

مصدومیت ۳ کودک در تیراندازی اهواز

سرهنگ محسن دالوند اظهار کرد: بامداد امروز (۱۵ آبان ماه) در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر درگیری دسته جمعی منجر به تیراندازی در پارک زیتون اهواز، بلافاصله ماموران پلیس به محل اعزام شدند.وی افزود: در این درگیری که علت آن اختلاف حساب بوده، دو نوجوان و یک کودک خردسال رهگذر مورد اصابت ترکش گلوله قرار گرفته و برای مداوا به مراکز درمانی منتقل شدند.تابناک

اعزام 80 نفر از دانش آموزان به مناطق عملیاتی جنوب کشور

به گزارش گیتی آنلاین,سرهنگ حمزه برین معاون اجرایی و جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین بیان کرد:اردوی راهیان نور بهترین فرصت برای خودسازی و تربیت خویشتن است. فضای جنوب کشور آغشته به عطر خوشبوی شهیدانی است که زحمات زیادی برای حفظ این انقلاب کشیدند و تا آخرین قطره خونشان پای ولایت ، دفاع از این مرزو بوم ، حفظ خاک ، وطن و ناموس جنگیدند.

 ماجرای مرگ یک نوزاد بعلت سوختگی در بیمارستان چه بود؟+جزییات

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده این نوزاد ۲۹ هفته ای در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، به سبب نارس بودن به مدت ۶۳ روز بستری بوده که شب گذشته متعاقب استفاده از دستگاه بخور دچار سوختگی شده و پس از آن درگذشت.

جنجال تنبیه بدنی یک دانش‌آموز در رباط کریم/ آموزش و پرورش: معلم موقتاً تعلیق شد+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از رباط کریم، انتشار فیلم تنبیه بدنی یک دانش‌آموز در فضای مجازی خبرساز شد. پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که این فیلم در هنرستان در کلاس یازدهم هنرستان رهساز رباط کریم و در کلاس مکانیک خودرو اتفاق افتاده است.

انگشت شکسته پسر دانش آموز تهرانی را کشت

به گزارش رکنا : متخصص ارتوپد پس از معاینه دست پسر دانش‌آموز دستور جراحی داد اما از آنجا که به تشخیص او باید پسر 17 ساله بیهوش می‌شد، از پدرش خواست کارهای بستری را انجام دهد. سهراب از شدت درد به خود می‌پیچید و طاقتش تمام شده بود دقایقی بعد وی را به اتاق عمل بردند و پدر و مادرش پشت در منتظر ماندند. دکتر اطمینان داد که جراحی بسیار ساده‌ای است و خیلی زود تمام می‌شود اما وقتی عمل یک ساعت طول کشید والدین او را نگران‌تر کرد. سرانجام در شیشه‌ای اتاق عمل باز شد و پزشک متخصص در حالی که ناراحتی در چهره‌اش مشاهده می‌شد سرش را بالا آورد و به پدر «سهراب» گفت: «متأسفانه پسرتان اواخر جراحی ایست قلبی کرد و تلاش ما برای احیا هم نتیجه نداشت و دچار مرگ مغزی شد.»

شهرستان فیروزه؛ پارگی لب یک دانش آموز در پی تنبیه بدنی

خبرگزاری هرانا – یک دانش آموز در شهرستان فیروزه به دلیل تنبیه بدنی توسط یک معلم، دچار پارگی لب شده است. مطابق ماده ۷۷ آیین نامه انضباطی مدارس، اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است.

زنگ نماز اجباری ولی شرکت دانش آموزان در آن اختیاری است/تشکیل شبکه یاوران معروف

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه زنگ نماز برای مدیران مدارس اجباری است و هر مدیری مکلف است ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در برنامه درسی برای زنگ نماز خالی کند گفت: ولی حضور دانش آموزان اختیاری است و الزام و اجباری برای شرکت در نماز وجود ندارد.

اثر منفی دعواهای خانگی روی فرزندان

مژگان نا قل  روانشناس در گفت‌وگو با ایسنا  ضمن تشریح تاثیر خشونت‌های میان والدین بر روی کودکان تاکید کرد: کودکانی که به صورت مستمر تحت تاثیر درگیری میان والدین‌شان قرار می‌گیرند و در معرض خشونت‌ قرار دارند، به مرور رفتارهای پرخاشگرانه یا مسائل روانی در آنها پدیدار خواهد شد.

اعزام 600 هزار دانش آموز و معلم به اردوهای راهیان نور تا پایان سال

به گزارش ایسنا، علی رمضانی از برگزاری مراسم نمادین افتتاحیه اردوهای راهیان نور روز شنبه 11 آبان ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی (ره) خبر داد.وی در این باره گفت: امسال به صورت نمادین مراسم افتتاحیه کشوری راهیان نور ساعت 8:30 صبح روز شنبه 11 آبان در حرم مطهر امام خمینی (ره) با حضور وزیر آموزش و پرورش و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با شرکت 4000 دانش آموز از تهران، مازندران، قم، قزوین و البرز برگزار خواهد شد.

استثماری که تجربه شیرین دوران کودکی را سلب می‌کند

تهران- ایرنا- استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی به منظور درآمدزایی که در سال‌های اخیر با روند روبه رشدی همراه بوده است؛ به اعتقاد بسیاری از روانشناسان تجربه کودکی را سلب و در درازمدت با آسیب‌های اجتماعی و روحی – روانی متعددی همراه می شود.

در این صحنه کودک تهرانی زنده زنده سوخت

به گزارش رکنا، سخنگوی اورژانس کشور از تصادف یک دستگاه تریلی در جاده اندیشه خبر داد و گفت: در این حادثه ۴ خودرو آتش گرفت متأسفانه یک کودک ۷ ساله جان خود را از دست داد.

ریزش چاه در محله کن جان دو کودک را گرفت

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: زمانی که آتش نشان ها به محل رسیدند دو پسر بچه حدود پنج ساله هنوز داخل چاه بودند که آتش نشان ها به سرعت عملیات نجات را آغاز کردند و توانستند دو کودک را از داخل چاه خارج کنند که به تایید عوامل اورژانس جان خود را از دست داده بودند.

پارگی پرده گوش دانش‌آموز یزدی بر اثر تنبیه معاون مدرسه

ماجرای پاره شدن پرده گوش دانش‌آموز یزدی به دلیل سیلی معاون مدرسه در دست بررسی است و بعد از تکمیل اطلاعات با خاطی یا خاطیان این ماجرا برخورد قانونی می‌شود. به گزارش مشرق،

 فحاشی ۲ همکلاسی در گروه تلگرامی با قتل به پایان رسید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح سه‌شنبه ۳۰ مهر مأموران حراست بیمارستان بعثت در شرق تهران با پلیس تماس گرفته و خبر فوت پسری ۱۷ ساله اعلام شد.

خود کشی کودکان : ا مورد

 خودکشی دختر 16 ساله روی پل چمران اصفهان

به گزارش رکنا ، دختر نوجوان ۱۶ ساله‌ای که قصد خودکشی از روی پل چمران را داشت توسط نیروهای آتش نشانی اصفهان نجات پیدا کرد. سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان دراین رابطه گفت: تهدید به خودکشی دختر نوجوان بر روی پل چمران ساعت ۱۰ و ۱۸ دقیقه به ستاد فرماندهی فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اعلام شده است.

کودکان در سیل و زلزله : ۳ مورد

 مرگ 2 دانش آموز خوش زبان ورنکشی در زلزله (+فیلم(

سایت نصر نوشت:  شب گذشته آذربایجان باری دیگر لرزید و مردم آذربایجان را در غم از دست دادن تعدادی از عزیزانشان به سوگ نشاند.

http://koodak.bashariyat.org/wp-content/uploads/2019/11/1035476_937.mp4?_=1

بسیاری از کودکان مناطق زلزله زده سراب سرماخورده اند

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از کودکان مناطق زلزله زده سراب دچار سرماخوردگی شده‌اند و بدنشان کلا سرمازده شده اند. داوودی در جلسه مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی مناطق زلزله زده شهرستان سراب مردم به شدت مریض هستند و حداقل هفت الی هشت اکیپ پزشک عمومی نیاز داریم تا بالای سر بیماران بروند.

فیلم دردناک؛ دخترکی که زیر آوار زلزله دفن شد

در جریان زلزله استان آذربایجان شرقی در روز جمعه ۱۷ آبان‌ماه ۲ دختر دهه هشتادی نیز در شمار قربانیان این حادثه دلخراش بودند. عصر روز جمعه پیکر این دو دختر ۱۰ و ۱۳ ساله در میانه به خاک سپرده شد.فیلم‌هایی که بعد از زلزله در فضای مجازی منتشر شده است، مویه و گریه زجرآور مادر یکی از این دو دختر را نشان می‌دهد.ایران کارگر

کودکان  فقر: ۲ مورد

 اداره کردن جمعیت ۵۰۰ میلیونی فقط توهم و خام‌اندیشی است/ تاثیر منفی نارضایتی‌هایِ مردم بر رشد جمعیت/ مردم در برخی روستاها نانِ نسیه‌ای می‌خرند/«بچه‌دار نشدن» از شروط ضمن عقد در عقدنامه شده است!

معصومه آقاپور علیشاهی (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ) در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه «کشور نه تنها می‌تواند خود را اداره کند، بلکه ۵۰۰‌ میلیون نفر را نیز می‌تواند مدیریت کند»، گفت: به هیچ عنوان امکان مدیریت این جمعیت در کشور وجود ندارد. من نمی‌توانم بفهمم بر اساس چه شاخصه‌هایی این صحبت‌ها مطرح می‌شود.منابع کشور فقط می‌تواند پاسخگوی جمعیت ۱۰۰ میلیونی باشد و نکته این است؛ همین میزان جمعیت هم اگر رشد اقتصادی تحقق نیابد، محقق نخواهد شد.

شاخص‌های رفاه کودکان سنجش ملی نمی شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید حسن موسوی چلک گفت: مساله فقر کودکان موضوعی است که باید درباره آن مطالعات و پژوهشی های دقیقی انجام داد و نمی توان به راحتی درباره آن اظهار نظر کرد.ودر شرایطی که فقر در جامعه رو به رشد باشد، کودکان بیش از سایر گروه ها در معرض آسیب قرار می گیرند و در سلامت و روان ، جسم و روح، تحصیل، افزایش کار آنها تاثیرگذار خواهد بود.

اسیب های اجتماعیی : ۵ مورد

 محکومیت یک میلیاردی کادر پزشکی بخاطر فلج کامل یک نوزاد! / در تهران رخ داد

به گزارش رکنا، زن 37 ساله که پس از سال‌ها درمان تخصصی بالاخره باردار شده بود به‌دلیل شرایط خاص جسمانی باید مدام تحت نظر پزشک زنان و زایمان و آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های دوره‌ای قرار می‌گرفت. در تمام دوران 9 ماهه بارداری شرایط جنین و مادر مناسب بود اما چند روزی مانده به زمان تولد نوزاد، مادر مبتلا به فشار خون بالا شد و به تشخیص پزشک معالج در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت.

مسمومیت غذایی ۵۱ کودک و نوجوان در داورزن/ بستری شدن ۲ بیمار در بیمارستان حشمتیه

به گزارش فانوس، عباس کافی درباره جزئیات مسمومیت غذایی ۵۱ کودک و نوجوان در داورزن اظهار داشت: تعداد ۵۱ کودک ونوجوان صدخروی شب گذشته در اثر صرف غذا در یک مراسم دچار مسمومیت شده و با علائم ناشی مسمومیت به مراکز بهداشتی درمانی روستای صدخرو و شهرستان داورزن مراجعه کرده اند.

وضعیت پرونده جنجالی آزادی کی روشن میشود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عماد صفی یاری همان کودک 6 ساله ای است که روز 26 شهریور و بعد از بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. حالا همه منتظر هستند تا رای نهایی پرونده او اعلام شود.

وکیل آرمان غیاثی : هدف‌مان جلوگیری از تکرار حادثه است

به گزارش رکنا، وکیل کودک سنگ‌نورد اصفهانی درباره روند قضایی پرونده این حادثه گفت: کارشناس نظر خود را درباره حادثه اعلام کرده و ما به نظر کارشناس اعتراض کرده‌ایم، چون نام تعدادی از افراد مدنظرمان در نظر کارشناسی به عنوان مقصران حادثه آورده نشده است.

کار عجیب پسر 5 ساله جوان 30 ساله را راهی زندان کرد / مهدی محکوم به پرداخت دیه میلیاردی است

به گزارش رکنا، یک غفلت و همچنین اصرارهای نابجای یک پدر در پیست موتورسواری (ویژه کودکان) متصدی این مجموعه تفریحی و چند کارگر را به دلیل تقصیر در تامین شرایط ایمنی، روانه حبس کرد.مهدی جوان ۳۰ ساله‌ای است که بعد از اتمام تحصیلات و مشکلات معیشتی به پیشنهاد یکی از دوستان ضمن عقد قراردادی با شهرداری یکی از شهرستان‌های استان اصفهان نسبت به تاسیس و مدیریت پیست‌ موتورسواری برای رده سنی کمتر از ۱۰ سال اقدام می‌کند.

کودکان کار : ۷ مورد

 کودکان کار روستای نومل گرگان

دانا: روستای نومل” در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق گرگان واقع در مرکز استان گلستان است که اکثر اقوام این روستا سیستانی و یا مهاجر هستند. در این روستا کوره های زیادی برای تولید انواع آجر وجود دارد اما چیزی که بیشتر در این میان به چشم میخورد، همکاری کودکان در کارگاه های آجر پزی است که همه روزه به جزء ایام فصل سرما به خانواده خود برای امرار و معاش کمک میکنند.تسنیم

 کاهش شدت جمع‌آوری کودکان کار و خیابان در تهران

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران مهشید موقر در گفت‌وگو با ا انتقاد از برخی نواقص موجود در این طرح نیز گفت: برای مثال هنوز سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات کودکان جمع‌آوری شده وجود ندارد به همین دلیل مشخص نیست هر کودک چند بار جمع‌آوری و به مراکز بهزیستی منتقل شده است.ایسنا

کودکان زباله‌گرد در اشرف‌آباد شهرری کجا رفتند؟

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح آخرین پیگیری‌های انجام شده برای اطلاع از وضعیت کودکان زباله‌گرد محدوده اشرف آباد شهر ری گفت: بعد از اینکه تخریب بدون اطلاع قبلی انجام شد، هیچ کس به طور رسمی مسئولیت این تخریب را به عهده نگرفت. بعد از بررسی‌های انجمن در مورد وضعیت کودکان زباله‌گرد حاضر در این منطقه گفته می‌شود که این کودکان همان حوالی هستند و برخی نیز به نقاط دورتر و به اطراف ورامین رفته‌اند.

به ۹۰ درصد کودکان کار تجاوز می‌شود

رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به سوالاتی در این خصوص پاسخ می‌دهد:جزئیات بیشتری درباره آمار بگویید. از تعدادی که جذب کرده‌اید، به چند نفر تجاوز شده؟ متاسفانه از ٤٠٠ تایی که مددکاران بهزیستی با آنها صحبت کرده‌اند، به نزدیک به ٩٠ درصدشان تعرض شده است.ایسنا

 گزارش جماران؛ روایت هایی از بی تفاوتی «اورژانس اجتماعی» نسبت به کودکان کار و زنان آسیب پذیر

پایگاه خبری جماران، میلاد شیراوند: درحالی که  رسیدگی به وضعیت کودکان خیابانی و کودکان کار یکی از اهداف اورژانس اجتماعی ذکر شده اما مشاهدات خبرنگار جماران حاکی از عملکرد ضعیف این نهاد دولتی دراین خصوص می باشد.

راه‌اندازی پویش اهدای کتاب به کودکان کار

زهرا تیموری‌ـ خبرنگار: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۷ با همکاری سراهای محله، پویش «اهدای کتاب به کودکان‌کار و شهروندان نیازمند» را راه‌اندازی کرد.همشهری انلاین

کارِ کودک معلول شرایط کشور و خانواده‌‌ها است/ با جمع‌آوری کودکان کار فقط آنها را به شکل‌های بدتر تامین معیشت سوق می‌دهیم

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.احمد میدری  گفت: اگر جمع‌آوری کودکان کار به منزله آن باشد که ما کودکان را از مقابل چشمانمان دور کنیم، فقط مسئله را پیچیده‌تر کرده‌ایم و این کودکان به شکل‌های بدتر تامین معیشت مشغول می‌شوند.ایلنا

اعتیاد در میان کودکان و نوجوانان : ۲ مورد

 نوجوانی و بحران‌های الکل، اعتیاد و روابط جنسی

خبر آنلاین : هشتم آبان ماه، روز نوجوان است و نوجوان همواره با دغدغه آسیب‌ها و بحران‌های مختلفی موضوعی رسانه‌ها بوده است.چرا هر ازگاهی نوجوانان با اخبار بد در رسانه‌ها هویدا می‌شوند و بعد از مدتی کوتاه، ناپدید؟‌ به‌نظر می‌رسد برای یافتن پاسخی مناسب به این سوالات باید مروری کوتاه بر روان‌شناسیِ نوجوان و به‌رسمیت‌شناختن دوره‌ی نوجوانی، در دوران رشد، داشته باشیم.

شب بیداری نوجوانان در شب امتحان با مخدرهای صنعتی/ 13 تا 17 درصد نوجوانان کشور اعتیاد دارند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در فصل امتحانات مصرف قرصی به نام ریتالین بین دانش آموزان به منطور شب بیداری، بهبود مطالعه و حتی سرخوشی افزایش می‌یابد؛ درحالی که مصرف خودسرانه آن عوارضی مانند بی نظمی در کارکرد قلب، توهم و در نهایت اعتیاد فرد را بدنبال خواهد داشت.

اعدام کودکان : ۱ مورد

 نگرانی شدید گزارشگر ویژه حقوق بشر از اعدام‌ نوجوانان در ایران .

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در گزارش خود نوشته است که تا نیمه ماه ژوئیه سال جاری، دست‌کم ۱۷۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در این گزارش تصریح شده است که شماری از وابستگان اقلیت‌ها نیز در بین اعدام شدگان بوده‌اند.دوچه وله

 اموزش و پرورش : ۲۸ مورد

 روایت حدادعادل از دلایل جنجال علیه مدارس فرهنگ/وارد قرق‌شان شدیم!

رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی اضافه کرد: جای تشکر دارد که مدارس اسلامی با بصیرت و وقت شناسی تشخیص دادند در تربیت سینماگر، کارگردان و… سرمایه‌گذاری کنند. من به آنها آفرین می‌گویم. اینها می‌خواهند حقیقت را با چهره زیبا به جامعه معرفی کنند. از همه پدر و مادرهایی که بچه‌هایشان را به این هنرستان‌ها فرستادند تا پاک و آگاه باشند و حقیقت را با زبانی زیبا ارایه کنند، تشکر می‌کنم. مهر

 گازگرفتگی دانش‌آموزان مدرسه‌ای در جنوب تهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران سیدجلال ملکی از مسمومیت تعدادی از دانش آموزان یک مدرسه درپی استنشاق گازسمی منوکسید کربن خبر داد.به گزارش ایسنا،

 تلاش کودکان برای تجهیز مدرسه روستا

به گزارش ایسنا، مریم طالشی، گزارش‌نویس، در روزنامه ایران نوشت: «حسرت‌هایی در دل ما نهفته است. امید ما در مدرسه درخت کُناری بود که در حیاط مدرسه ما بود. ما در حیاط خانه خود نه باغچه‌ای و نه گل و گیاهی داشتیم. ما با زحمت زیاد آب را از هوتگ می‌آوردیم و به هر سختی درخت را آب می‌دادیم. این درخت تنها امیدی بود که داشتیم و بجز آن منظره سبزی در مدرسه نداشتیم

 وضعیت قرمز ۳۰ درصد مدارس تهران در برابر حوادث و بحران‌ها

به گزارش ایسنا  وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بیش از ۵۰ زمینه همکاری بین شهرداری و آموزش و پرورش وجود دارد. محسن حاجی میرزایی در دیدار با فیروز حناچی شهردار تهران و هیئت همراه که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: ضروری است جلسات بیشتری برای حل مشکلات و همکاریهای بیشتر تشکیل شود.

معضل ترک تحصیل دبیرستانی‌ها در سیستان و بلوچستان

به گزارش ایسنا : مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: از محل قانون الحاق یک ماده به قانون تکلیف معلمان حق‌التدریس، ۳۲۰۰ معلم جذب آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان می‌شوند.  یارمحمد حسین‌بر در جلسه شورای معاونان آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: شاخص‌های آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان از سال ۹۲با تدوین برنامه توسعه ملی تا حدی بهبودیافته است. برنامه توسعه ملی در همه ابعاد جایگاه ویژه‌ای دارد و از اولویت‌های اصلی آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود.

مرگ و مصدومیت ۷ دانش آموز در پی واژگونی خودرو نیسان سرویس مدرسه در هرمزگان

خبرگزاری هرانا –سخنگوی سازمان اورژانس کشور ازواژگونی نیسان وانت سرویس مدرسه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان سردشت در استان هرمزگان خبر داد. در این حادثه یک دانش آموز دختر ۱۳ ساله و یک دانش آموز پسر ۱۳ ساله جان خود را از دست دادند و ۵ دانش دیگر (۳ دختر و ۲ پسر) با تروما به قفسه سینه، تروما به لگن، تروما به سر و صورت به بیمارستان منتقل شدند.

امکان تحصیل دانش‌آموزان تیزهوش در مدارس عادی اصلا وجود ندارد

فاطمه مهاجرانی» رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره کاهش تنوع مدارس و شائبه‎های به وجود آمده درباره حذف مدارس سمپاد گفت: هر آنچه که قانون در این زمینه حکم کند و دستور دهد، ما به آن عمل کرده و در مقابل آن گردن می‌دهیم.

۳۰ درصد مدارس کشور تخریبی است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی میرزایی صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه افتتاح طرح های آموزشی با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس کشور تخریبی ونیازمند بازسازی و مقاوم سازی است افزود: از مجموه ۳۰ درصد مدارس تخریبی ، ۱۲ درصد نیازمند بازسازی و ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی است.

سهم «کیفیت» در سبد مدارس دولتی چقدر است؟

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورشنمایندگان مجلس ماه گذشته و وقتی در حال بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بودند با تصویب ماده‌ای، رأی به حذف تنوع مدارس دادند.

شش کشته و زخمی در اثر واژگونی سرویس مدرسه در ایرانشهر

در پی واژگونی وانت بار که به عنوان سرویس مدرسه استفاده می شد ۶ دانش آموز کشته و زخمی شدند.به گزارش گروه حقوق بشر بلوچستان، روز شنبه ۴ آبان ۹۸ در حد فاصل ایرانشهر خیرآباد منطقه سه راهی علیزاده خودرو زامیاد که به عنوان سرویس دانش آموزان استفاده می شد واژگون شده و یک دانش آموز در اثر شدت جراحات جان داده و ۵ نفر دیگر مجروح شدند.

انبوه سازان قرار بود مدرسه بسازند که نساختند

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری پیش از دستور در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران به موضوع فوت مظاهر مصفا اشاره کرد و گفت: ایشان در زمان حیات‌شان پای ملی شدن صنعت نفت ایستادند اما به این موضوع توجهی نشد.

 آثار و نام‌های بزرگ ادبیات فارسی از کتاب‌های درسی حذف شدند+اسامی

آفتاب نیوز : زمانی کتاب ادبیات فارسی، از آغاز دوران راهنمایی که حالا تبدیل به متوسطه اول شده، جزء پربارترین و باکیفیت‌ترین کتب درسی محسوب می‌شد. کتاب ادبیات با شعر‌ها و متون نظم و نثری که در آن وجود داشت حتی برای غیردانش‌آموزان نیز جذاب بود و بسیاری از دانش‌آموزان علاقه‌مند به ادبیات، کتاب را حتی پس از پایان تحصیل به یادگار نگه می‌داشتند تا گاهی آن را تورق کنند و دوباره به داستان‌ها و اشعار زیبایش سرک بکشند.

داستان مدرسۀ فرهنگ و برابرها و برابرترها!+فیلم

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- صحبت های خانم «طیبۀ ماهرو زاده» همسر  آقای «غلامعلی حداد عادل» در برنامۀ تلویزیونی «زاویه» در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجی بی‌سابقه درانداخته است.

http://koodak.bashariyat.org/wp-content/uploads/2019/11/1032647_850.mp4?_=1

 بمب ساعتی، زیر پوست شهر؛ شناسایی ۱۲۷ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان!

علیم یارمحمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ؛یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی وی با استناد به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: آمار کودکان بازمانده از تحصیل امسال با سه هزار نفر افزایش، مجموعاً به ۱۲۷ هزار دانش آموز رسید.

واژگونی سرویس مدرسه در سیستان و بلوچستان ۱۰ مصدوم برجا گذاشت

محمودرضا ناصح روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حادثه هفت صبح امروز در محدوده روستای شگیم در مسیر نیکشهر – ایرانشهر برای دانش آموزان دختر رخ داد.وی ادامه داد: مینی بوس حامل دانش آموزان دختر بعد از برخورد با کوه واژگون شد.

محرومیت طبقات متوسط از رشته های خوب دانشگاهی!

به گزارش تسنیم، رضوان حکیم‌زاده در برنامه تلویزیونی زاویه در پاسخ به این پرسش که تبعیض‌آمیزترین جنبه آموزش و پرورش ایران چیست، اظهار کرد: تفاوت در برخورداری از کیفیت خوب یادگیری بین دانش‌آموزان، تبعیض‌‌آمیزترین جنبه آموزش و پرورش است و ما در معنای کیفی عدالت آموزشی با تبعیض مواجه هستیم و فرصت‌های برابر یادگیری وجود ندارد.

اینجا پافشاری خانواده‌ها دردی را دوا نمی‌کند!

ایسنا/کرمانشاهبرخی دانش آموزان در ارزیابی‌های سنجش سلامت بدو ورود به مدرسه، نیازمند دریافت آموزش‌های ویژه تشخیص داده شده و برای تحصیل به مدارس زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی ارجاع می‌شوند، اما معمولا خانواده این دسته از دانش‌آموزان اصرار به تحصیل فرزندانشان در مدارس عادی دارند.

۴ مدرسه آموزش از راه دور در هرمزگان احداث می شود

رییس اداره مدارس غیردولتی وتوسعه مشارکت های مردمی آموزش وپرورش هرمزگان گفت: راه اندازی مدارس آموزش از راه دور در شهرستان های بندرلنگه، بندرخمیر، بشاگرد و جاسک است.ایرنا

حذف تنوع مدارس بر مدار عدالت آموزشی‌ است؟

به گزارش ایسنا، طرح حذف تنوع مدارس طی دو هفته اخیر با واکنش موافقان و مخالفان بسیاری همراه شده است. هرچند در سال‌های گذشته نیز تلاش‌هایی از سوی وزرای وقت آموزش و پرورش و سایر سیاستگذاران برای کاهش تنوع مدارس صورت گرفته، اما با موفقیت‌های عملی روبرو نشده است.

نقد معاون وزیر به تراکم کلاس‌های درس در شهرهای بزرگ

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم‌زاده با بیان اینکه تاکید داریم در هیچ شرایطی کلاس‌های درس در دوره ابتدایی با تراکم بالای ۲۶ نفر برگزار نشود، گفت: بر اساس مصوبه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تراکم مشخص و در این راستا تراکم مطلوب ۲۰ نفر است، اما حداکثر تراکم قابل قبول ۲۶ نفر تعیین شده است.

مشکل مدارس خشت گلی هم حل شد؛ می‌ماند مدارس سنگی، کانکسی، کپری و غیره!

به زودی با برگزاری جشنی در وزارت آموزش و پرورش کشورمان، پرونده یکی از مشکلات این مجموعه بسته خواهد شد؛ یکی از انبوه مشکلات که تا مدتی خبری از آن نخواهد بود.به گزارش «تابناک»

 تحصیل ۹۰هزار دانش آموز هرمزگانی درمدارس غیراستاندارد.

ایرنا : مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: هم اکنون ۶۷۰ مدرسه غیراستاندارد در استان وجود دارد، که برای نوسازی و مقاوم سازی آنها نیاز به هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است. نوید احمدی عصر جمعه در مراسم معرفی و تودیع معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان افزود: از این شمار ۲۲۰ مدرسه به‌صورت کامل تخریبی هستند و بقیه قابلیت مقاوم‌سازی دارند.وی یادآورشد: بیشترین مدارس غیراستاندارد و تخر یبی مربوط به شرق هرمزگان است.

کیفیت پایین آموزش زبان انگلیسی تقصیر آموزش و‌پرورش نیست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمود مهرمحمدی، در نشست تخصصی نقد و بررسی طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار‌کرد: شوک‌هایی که به آموزش و پرورش وارد می‌شود باعث طرح مسائل این وزارتخانه به عنوان مسائل درجه اول در جامعه می‌شود، همچنین طرح پیشنهادی مجلس درباره رفع انحصار از زبان انگلیسی ابعاد مثبت و منفی دارد.

منعی برای آموزش زبان غیر انگلیسی در مدارس وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، طرحی که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش مطرح شد و سر و صدای زیادی در میان صاحبنظران ایجاد کرد، به نام «حذف زبان انگلیسی از ‏مدارس» معروف شده است. هر چند ظاهراً اصل این مصوبه برای حذف انحصار آموزش زبان ‏انگلیسی در مدارس ارائه شد اما تبصره‌هایی دارد که آن تبصره‌ها عملاً به حذف آموزش زبان در ‏مدارس می انجامد. این طرح با واکنش‌های بسیار وسیعی در جامعه روبرو شد.

 ممانعت خانواده‌ها، دلیل عمده ترک تحصیل دانش آموزان

خبرنگار اجتماعی ایرنا  : مصطفی میراحمدی زاده روز چهارشنبه گفت: نیل به آزادی، عدالت و صلح که عناصر کرامت ذاتی انسان ها را می سازند، در سایه بنیاد خانواده سالم و آموزش و پرورش جامع، متعادل و تحول پذیر به وجود می آید. از همین رو هم در اسناد داخلی و بین المللی، بر برخورداری کودکان از حق آموزش تاکید شده است.مدیرعامل دارالاکرام ادامه داد: ماده ۲۸ کنوانسیون حقوق کودک ضمن به رسمیت شناختن حق بر تحصیل کودکان، بر اجباری و رایگان بودن آن برای همه کودکان، در دسترس بودن آموزش، حرفه ای بودن آن، اعطای کمک های مالی در تامین بستر آموزش رایگان، کاهش کودکان ترک تحصیلی، تاکید کرده است.

محرومیت ۳میلیونی کودکان از کلاس و مدرسه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در تحقیق میدانی که در این حوزه انجام داد، مشخص شد، در سال تحصیلی ۹۵-۹۶، ۹۱۱‌هزار و ۷۴۷ نفر بازمانده در همه مقاطع تحصیلی وجود دارد که در این میان استان سیستان و بلوچستان در رتبه اول قرار گرفته است. مطابق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ نیز تعداد افراد ۶ تا ۱۹ ساله‌ای که به‌طور کلی خارج از مدرسه به سر می برند (یا بی‌‌‌سواد هستند یا در حال حاضر تحصیل نمی کنند) دو‌میلیون و ۳۸۶‌هزار و ۱۲۰ نفر است که این یعنی ۱۴/۷‌درصد کل جمعیت این گروه سنی را تشکیل می‌دهد.

۱۰۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در گلستان به مدرسه برمی گردند

به گزارش خبرنگار مهر، الهه غیناقی عصر چهارشنبه در پانزدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در گرگان اظهارکرد: طرح کودک یار، در فاز اول امکان ادامه تحصیل و آموزش هزار کودک بازمانده از تحصیل و کودکان کار و خیابانی در مناطق حاشیه ای شهری و روستایی استان را فراهم می کند.وی از جمله اهداف طرح را توانمندسازی اجتماعی کودکان بازمانده از تحصیل، ارتقاء سطح آگاهی والدین آنان در رابطه با فواید تحصیل کودکان و سایر آموزش ها (حقوقی-روانشناسی-بهداشتی و…)، ارتقاء امنیت اجتماعی و روانی کودکان و پیشگیری از کودک آزاری در انواع گوناگون آن عنوان کرد.

اعزام ۷۰۰ هزار دانش‌آموز به مناطق راهیان نور

سرهنگ صابرماهانی رییس سازمان بسیج گفت: در زمان جنگ نیز شاهد حضور پر رنگ دانشجویان و دانش آموزان بودیم. شهید بهنام محمدی ۲۸ مهر ماه ۵۹ شهید شد و این نشان می‌دهد دانش آموزان در روزهای اول جنگ همکاری داشتند. در زمان جنگ ۵۵۰ هزار دانش آموز به جنگ اعزام شدند که در طول جنگ ۳۶ هزار دانش آموز به شهادت رسیدند.  ایلنا

کودک همسری : ۱۱ مورد

 وقتی خانواده‌ای در کار نیست

ایرنا : 15 سالش بود به اصرار خانواده ازدواج کرد، چند سال بعد، وقتی بچه ای به بغل داشت، شوهرش از خانه بیرون انداخت بدون بچه، اکنون دختر ۱۳ ساله اش در آستانه ازدواجی است به اصرار پدر. دختر ۳۳ سال دارد، پر انرژی و سالم است، خانواده ای نیست، مادری یا پدری که پشتوانه اش باشند، روزگارش را در مرکز گرمخانه شهرداری سپری می کند، به امید اینکه کسی پیدا شود و جلوی شوهرش را بگیرد تا دختر ۱۳ ساله اش را شوهر ندهد.

چه قوانینی درباره ممنوعیت ازدواج دختران کم‌سن‌وسال وجود دارد؟

تابناک : ازدواج، سنتی مورد تأکید و سفارش خداوند متعال و نیز مورد حمایت قانونگذار است. در حالی که ضمن حمایت قانون از این فریضه‌ی دینی، سوءاستفاده از آن نیز مورد مذمت ‏قانونگذار قرار گرفته است. از جمله سوءاستفاده‌هایی که ممکن است از این نهاد مقدس و نیز نسبت به دختران اتفاق افتد، می‌توان به ازدواج مردان بالغ با دختران نابالغ اشاره کرد.

افزایش 42 درصدی ازدواج دختران زیر 18 سال در آذربایجان شرقی

ایسنا : پس از زنجان که رتبه اول را در کودک همسری دارد، این بار معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی اعلام کرد که ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در آذربایجان شرقی ۴۲ درصد افزایش یافته است.فرگل صحاف معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی روز سه‌شنبه ۲۱ آبان از افزیش شدید ازدواج دختران زیر ۱۸سال در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت که طی سال‌های ۹۸ و ۹۷، ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در استان، ۴۲ درصد افزایش یافته است.

کودک همسری در آذربایجان شرقی ۴۲ درصد افزایش یافته است

ایسنا : پس از زنجان که رتبه اول را در کودک همسری دارد، این بار معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی اعلام کرد که ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در آذربایجان شرقی ۴۲ درصد افزایش یافته است.فرگل صحاف معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی روز سه‌شنبه ۲۱ آبان از افزیش شدید ازدواج دختران زیر ۱۸سال در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت که طی سال‌های ۹۸ و ۹۷، ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در استان، ۴۲ درصد افزایش یافته است.

کمالی‌پور: شاید شرایط را برای ازدواج افراد بالای ۱۳ سال سخت کنیم

ایسنا : یحیی کمالی‌پور، در خصوص آخرین وضعیت طرح کودک همسری در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح پس از بازگشت به کمیسیون هنوز در دستور کار قرار نگرفته است، اما باید توجه کنیم که اکنون براساس قانون موجود افراد زیر سن ۱۳ سال اجازه ازدواج نداشته و افراد بالای ۱۳ سال باید با اجازه دادگاه ازدواج کنند.

فیلم/ ترویج کودک همسری در تلویزیون؟!

http://koodak.bashariyat.org/wp-content/uploads/2019/11/612739_590.mp4?_=2

اشک های دختر 13 ساله آبادانی / من برای ازدواج خیلی کوچکم !

به گزارش گروه حوادث رکنا از آبادان ، در پی مراجعه یک دختر 13ساله از روستاهای اطراف آبادان به همراه یکی از بستگاش به یکی از مراکز روستایی درخصوص مشاوره عقد ، این دختر نوجوان اشک کارمندان این مرکز را در آورد. وی که بسیار ناراحت بود و اشک می ریخت به کارمندان آن مرکز گفت  به دلیل کم سن و سال بودنم نمی خواهم ازدواج کنم و دوست دارم درسم را ادامه دهم اما پدرم مرا مجبور کرده تا با فرزند یک شیخ که تاکنون او را ندیده و نمی شناسم ازدواج کنم و به همین دلیل خیلی غمگین هستم.

شراره 15 ساله عروس شد! / شوهرم کتک زد چون نخواستم به دوستانش سرویس بدهم!

رکنا: هنوز غرق شمارش آرزوهای خود بود که به ناگاه خود را پای سفره عقد دید. پیوندش روی خروارها درد و معضل انجام شد. هنوز از دوران کودکی اش کنده نشده بود که به ناگاه خود را در نقش همسر دید و بین این دو دوران معلق ماند. زندگی اش با بی مهری های شوهرش شکل می گیرد و از هر گوشه زندگی مشترکش زخمی برمی دارد.

دردسر ازدواج با دختر 14 ساله برای پسر 22 ساله / طلاق نوعروس ورق خورد

به گزارش اختصاصی خبرنگار رکنا: رکنا: پسری 22 ساله هستم بدون تحقیقات با دختری 14 ساله ازدواج کردم و او سواد هم نداشت، بعد از مدتی به دلیل اینکه سواد نداشت، به مشکل برخوردیم تا جایی که کارمان به طلاق کشیده  است. لطفا راهنمایی‌ام کنید.

تجویز نسخه ازدواج از سر فقر ممنوع

به گزارش فانوس،  آسیب‌های ناشی از این پدیده اجتماعی، تشکل‌های مردمی را بر آن داشت که در این زمینه دست به برگزاری همایش یا انجام تحقیق و پژوهش بزنند. در حقیقت خانواده، به عنوان کوچک‌ترین و مهم‌ترین هسته جامعه، باید در شرایطی تشکیل شود که تضمین‌کننده سلامت آن جامعه باشد؛

حرفهای تلخ دختری که در13سالگی ازدواج کرد/پدرم از شوهرم 11میلیون گرفت/جاری ام مجبورم می کرد لباسهای او و همسرش را بشویم

روزنامه ایران : زهرا چند سالته و کجا متولد شدی؟متولد سال 79 هستم ودر شمال به دنیا اومدم اما از بد حادثه الآن دروازه غار زندگی می‌کنم.چند سالگی ازدواج کردی و چه جوری با شوهرت آشنا شدی .کمی از شوهرت بگو؟هنوز 13 سالم کامل نشده بود که ازدواج کردم، سنم اون موقع کم بود محضرداره سه میلیون تومن از شوهرم پول گرفت منو صیغه 99 ساله کرد بعدش که بزرگ‌تر شدم عقدم کرد……

کودک ازاری : ۱۷ مورد

 اصفهان| فضای مجازی و گونه‌ای جدید از کودک‌آزاری

مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از کودکان به قصد تجارت و درآمدزایی نوعی بهره‌کشی و سوء استفاده از کودکان به شمار می‌آید، گفت: استفاده از کودکان به ویژه در سن خردسالی و زیر 15 سال با هدف اقتصادی سوء استفاده و کودک آزاری است و علیه خانواده‌ای که این کار را کرده باشند، دادگاه می‌تواند حکم بدهد و حتی با شکایت مدعی العموم با چنین خانواده‌های برخورد کند.تسنیم

کودک محور نبودن قوانین آسیب زاست/ افزایش آمار آزار کودکان نگران کننده است

ایسنا/مرکزی رئیس دادگستری ساوه گفت: نبود قوانین کارآمد در حوزه کودک آزاری و کودک محور نبودن قوانین آسیب زاست.

هادی ملکی در هفتاد و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از مشکلات جدی جامعه است، اظهار کرد: اهمیت آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب به دستگاههای مختلف تکلیف کردند که به صورت جدی و عملیاتی به این موضوع ورود پیدا کنند و حتی با ناامیدی از نحوه پیگیری برخی از دستگاههای کشور خواستار ورود دیگر مجموعه‌های اجرایی برای کاهش آمار وقوع آسیب‌های اجتماعی شدند.

به ۹۰ درصد کودکان کار تجاوز می‌شود

ایسنا : طرح جمع‌آوری کودکان کار در پایتخت در واپسین روزهای شهریور آغاز شد و بلافاصله انتقاد نسبت به انجام آن و حاشیه های پیش آمده جنجال به پا کرد؛ از فرستادن این کودکان به اردوگاه یاسر در ورامین و تراشیدن موهای کودکان تا اعلام رد مرز کودکان کار مهاجر. این میان آماری درباره تجاوز به ٩٠ درصد این کودکان بیش از همه سر و صدا کرد.

بررسی های دقیق در پرونده گرفتار شدن کودک 7 ساله آبادانی در خانه خالی پسر 14 ساله

به گزارش اختصاصی رکنا، در پی وقوع یک فقره تجاوز به کودک 7ساله توسط نوجوانی 14ساله در شهرستان آبادان موضوع توسط خبرنگار رکنا در خوزستان مورد بررسی فقرار گرفت.

فاجعه / 125 کودک در لامرد آزار دیدند !

به گزارش رکنا، مهدیه گنجه ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تعداد کل تماس‌های برقرار شده با خط اورژانس اجتماعی (۱۲۳) از زمان راه اندازی مرکز اورژانس تا پایان مهرماه سال جاری ۱۱۱۸ مورد بوده است.

کودک آزاری لاکچری با سزارین بی موقع در ایران !

به گزارش رکنا ، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره پدیده سزارین نوزادان در روزهای خاص سال گفت: این رفتار که در سالهای اخیر در برخی خانواده های ایرانی دیده می شود نوعی کودک آزاری است که حتی می تواند برای نوزاد مرگ آور باشد و در هیچ جای دنیا نمونه ندارد.

سزارین زودهنگام نوعی کودک آزاری و مرگ‌آور است

سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره پدیده سزارین نوزادان در روزهای خاص سال گفت: این رفتار که در سالهای اخیر در برخی خانواده های ایرانی دیده می شود نوعی کودک آزاری است که حتی می تواند برای نوزاد مرگ آور باشد و در هیچ جای دنیا نمونه ندارد.

اصل فراموش شده‌ی خودمراقبتیِ کودکان

خبرآنلاین: یکی از مشکلات این روزهای جامعه ما که می‌توان نمونه‌های بسیار آن را در صفحه حوادث روزنامه‌ها جست‌وجو کرد، موضوع کودک آزاری و فقدان مدیریت و آموزش‌های خودمراقبتی به کودکان است. خانواده‌ها باید اطلاعات خود را درخصوص پیشگیری از کودک آزاری و مصادیق و علائم آزار کودکان را افزایش دهند.

واکنش یک نماینده به تعیین تاریخ تولد فرزندان

خبرآنلاین: ‏غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درتوییتی خواستار برخورد وزارت بهداشت با برخی مراکز خصوصی زایمان شد.  وی در توییت خود نوشت: وزارت بهداشت یا بهزیستی می بایست به اصطلاح مادرانی که به صرف رند بودن تاریخ ۹۸/۰۸/۰۸ نوزاد خود را با پرداخت پول قبل از فرا رسیدن زمان  زایمان  و یا کامل شدن جنین در مراکز خصوصی بدنیا آورده اند را به جرم کودک آزاری  یا مستند به سایر قوانین پس از شناسایی به قوه قضاییه  معرفی کنند!

رشد ۳۰ درصدی کودک آزاری غفلت در مازندران

بنابر آخرین آمار در سال گذشته ۸۲۴ مورد مداخله در حوزه کودک آزاری توسط بهزیستی مازندران صورت گرفته است که از این تعداد ۴۰ درصد یا ۳۳۰ مورد صرفا مربوط به کودک آزاری غفلت یا بی توجهی بود و حدود ۶۰ درصد نیز مربوط به کودک آزاری غفلت به همراه دیگر انواع کودک آزاری بوده است.این آمار در حالی است که نسبت کودک آزاری غفلت و بی توجهی والدین ازندرانی در سال ۹۶ میزان ۲۵ درصد و در سال گذشته حدود ۳۰ درصد بود.ایرنا

 معرفی کودکان مهدکودک به مراکز مدلینگ ممنوع شد

به گزارش ایسنا، دکتر «حبیب الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با برنامه‌ای تلویزیونی   در پاسخ به برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر استفاده ابزاری از کودکان زیبا رو در مهدهای کودک و معرفی آنان به مراکز مدلینگ توسط مدیران مهدها، گفت: تا کنون گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم اما برای تاکید بیشتر بر مواضع و سیاستهای بهزیستی در خصوص کودکان، همین امروز بخشنامه‌ای در خصوص غیر قانونی بودن این کار تدوین و به تمامی مهدهای کودک استان تهران ابلاغ شد.

 تهران| جواب سربالای بهزیستی درباره استفاده تبلیغاتی از کودکان

خبرگزاری تسنیم : معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در حالی مدعی شده تاکنون شکایتی از سوی خانواده‌ها مبنی بر استفاده از کودکانشان در مهدهای کودک به عنوان مدلینگ ارجاع نشده که شرط مدیران برخی مهدکودک‌ها برای این کار، بی‌اطلاعی والدین کودکان است.مهشید موقر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص اخباری مبنی بر استفاده از کودکان زیبا در مهدهای کودک به عنوان مدلینگ اظهار کرد: در این زمینه هنوز شکایتی از سوی خانواده‌ها از مهدکودک متخلفی به سازمان بهزیستی اعلام نشده است.

استثماری که تجربه شیرین دوران کودکی را سلب می‌کند

تهران- ایرنا- استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی به منظور درآمدزایی که در سال‌های اخیر با روند روبه رشدی همراه بوده است؛ به اعتقاد بسیاری از روانشناسان تجربه کودکی را سلب و در درازمدت با آسیب‌های اجتماعی و روحی – روانی متعددی همراه می شود.

مردی دختری را ربود و در جاده ساوجبلاغ رها کرد / ماجرایی که شبیه سرنوشت بنیتا بود!+ فیلم

به گزارش رکنا،  علی سلیمانی، فرمانده انتظامی شهرستان نظرآباد گفت:در پی مخابره خبری مبنی بر یک فقره سرقت خودروی ریو در محدوده شهرستان ساوجبلاغ و ربودن کودکی سه ساله که در داخل خودرو بود، تیمی مجرب از مأموران کلانتری مرکزی شهرستان نظرآباد بلافاصله وارد عمل شدند و تمامی محورهای ورودی و خروجی شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ را تحت کنترل و نظارت قرار دادند.

سرنوشت وحشتناک فاطمه در اصفهان ! / 2 مرد جلوی چشمان مادر این دختر او را ربودند!

به گزارش رکنا ، فرمانده انتظامی استان اصفهان بیان کرد:دختر ۵ ساله که ۲ روز قبل ربوده شده بود،به آغوش خانواده اش بازگشت. سردار”مهدی معصوم بیگی” اظهار داشت: ۲ روز پیش هنگامی که مادر فاطمه ۵ ساله در حال بردن او به مهد کودک بود، سواری پراید با ۲ سرنشین در کنار او توقف می‌کند و با زور و خشونت کودک را ربوده و متواری می‌شوند.

جزئیات کودک ربایی در اصفهان

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سرهنگ حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به ربوده شدن دختر خردسال گلدشتی اظهار داشت: کودکی حدودا 5 ساله ساعت 8:30 صبح با مادرش از خانه خارج می‌شود و به سمت مهدکودک می‌روند که یک خودروی پراید جلوی آن‌ها می‌ایستد.

راز وحشتناک جسد دختر شیرازی در استخر باغ

به گزارش رکنا، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس، سه شنبه با بیان این مطلب گفت: در پی تماس مردمی با سامانه ۱۱۰ و اعلام غرق شدن یک نفر در استخری در باغ شخصی، ماموران گشت انتظامی برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان