گزارش آماری نقض حقوق کودک و نوجوان در ایران – دی ماه 98

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در دی ماه ۹۸

نمودار و تنظیم گزارش : لیدا اشجعی

تهیه کننده گزارش : فرهاد نصیری

دولت سن ازدواج کودکان را برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ تعین کرده که با حمایت اعضای کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسیده است.و اینکه ایامتخصصین سلامت جسم وروان کودکان هم به این قانون نظرمثبت خواهند داشت ??

اخبار عمومی :۷۸ مورد

بیماری های کودکان :۹ مورد

به ۲۱۰ مدرسه استاندارد اوتیسم نیاز داریم.

سیدجواد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به راه‌اندازی مدارس جدید اوتیسم در سطح کشور اظهار کرد: طبق طرح آمایش سرزمینی ۴۶ مدرسه اوتیسم در مناطق مختلف داریم، هرچند هنوز ۱۴ استان ما مدرسه اوتیسم ندارند و دانش‌آموزان در قالب ۲۰۰ کلاس ضمیمه ادامه تحصیل می‌دهند.وی افزود: به  ۲۱۰ مدرسه استاندارد اوتیسم نیاز داریم و به همین علت با خیرین وارد گفت‌وگو شدیم و طبق توافقاتی که داشتیم کلنگ ساخت ۲۲۴ مدرسه در این  ۱۴ استان بر زمین زده خواهد شد.

شاخص مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه ؛ مقیاسی برای اندازه‌گیری میزان توسعه.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  فروغ مولا – سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حاشیه پنجمین کمیته مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر فوت ۳.۵ میلیون کودک زیر ۵ سال در سال ۲۰۱۸، گفت: از علل مهم مرگ در کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه عوارض زایمان زودرس، آسفیکسی، آنومالی‌های مادرزادی، ابتلاء به پنومونی، اسهال و مالاریا است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت بیش از نیمی از موارد مرگ این کودکان قابل پیشگیری و درمان است.

میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶ برابر کشور ترکیه است.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا عیسی کلانتری در نشست مشترک اعضای کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و جمعی از صنعتگران در مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود:۸۳ درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرویی است که بیش از۶۱ درصد ذرات آلاینده کمتر از 2.5میکرون  را که به‌طور مستقیم وارد سلول‌های خونی انسان می شود را شامل می شوند.

ضعف در شناسایی مبتلایان به اوتیسم / تاخیر در تصویب سند ملی اوتیسم.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص فاطمه هاشمی با بیان اینکه طبق تحقیقات یک درصد از افراد هر جامعه دچار اختلال اوتیسم هستند، گفت: با توجه به جمعیت حدود ۸۰ میلیونی کشورمان باید حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به اوتیسم داشته باشیم، اما در حال حاضر تنها ۵ هزار نفر مبتلا به اوتیسم شناسایی شده‌اند که این نشان می‌دهد در زمینه غربالگری با ضعف جدی روبرو هستیم.ایسنا

تاثیر سرب بر زمان بلوغ دختران و پسران .

ایسنا/خراسان رضوی سرب می‌تواند در روند طبیعی بلوغ تأثیر بگذارد و مخصوصاً در ایجاد تأخیر در بلوغ دختران و پسران مؤثر باشد.بلوغ، دوران تغییرات تکاملی از کودکی به بزرگسالی و کسب قدرت باروری می¬باشد. زمان بلوغ (دیررس یا زودرس) احتمالاً در بروز خطراتی در آینده مانند سرطان، سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی – عروقی تأثیر دارد که شواهد متعددی نشانگر نقش مواجهات محیطی در تغییر زمان بلوغ است.

سرنوشت هولناک ۵۸ دانش‌آموز دبستانی در قرچک .

حوادث رکنا: سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۵۸ دانش‌آموز در شهرستان قرچک منطقه جی تو خبر داد.به گزارش رکنا، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۵۸ دانش‌آموز در شهرستان قرچک منطقه جی تو – دبستان پسرانه معراج خبر داد.وی گفت: مسمومیت به دلیل نشت گاز CO رخ داده است.به گفته خالدی تمام این دانش‌آموزان برای درمان به بیمارستان شهید ستاری قرچک اعزام شده‌اند.

رنج کودکان MPS ایران به دلیل تحریم های دارویی آمریکا.

به گزارش خبرگزاری مهر : مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، همزمان با سال نو مسیحی، گفت: سلامت کودکان مبتلا به MPS در ایران، به خاطر تحریم های دارویی آمریکا در خطر است.محسن اسدی لاری، در توییتی، نوشت: در حالی که جهان سال نو میلادی را جشن می‌گیرد، بیماران MPS در ایران به دلیل امتناع دو شرکت داروسازی آمریکا از ارائه محصولات انحصاری خود به کودکان بیگناه ایرانی، از بیماری به شدت رنج می‌برند.

قرص‌های شب امتحانی؛ از علل گرایش تا عوارض.

دکتر علی کاخکی با بیان این که «تقویت حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس‌خواندن به ویژه شب‌های امتحان از علل گرایش دانشجویان به قرص ریتالین است»، بیان کرد: متیل فنی دیت با اسم تجاری شناخته شده ریتالین، روبیفن و ماتوراید که تنها کاربرد تاییدشده آن در کودکان ADHD (بیش‌فعال، اختلال کم‌توجهی) و درمان نارکولپسی است، امروزه بیشترین کاربرد را در بین دانشجویان رشته‌های مختلف در شب‌های امتحان دارد ایسنا

شربت‌های اشتهاآوری که با جان کودکان بازی می‌کنند.

فرزانه خدا قلی زاده متخصص تغذیه در گفت گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیرات داروهای کم اشتهایی بر سلامت کودکان اظهار کرد: کودکان برای حفظ حیات، نیاز دارند غذا بخورند و این یک نیاز طبیعی است مگر آن که کودک به دلایلی دچار بی اشتهایی شده باشد.  مادران جوان بین بی اشتهایی و عدم نیاز به غذا در کودک تفاوت قائل نمی‌شوند و همین مساله باعث می‌شود مدام دنبال راه حلی برای افزایش اشتهای فرزند خود باشند. باشگاه خبرنگاران جوان

حمایت از کودکان :۲۱ مورد

جداسازی کودکان و نوجوانان معارض قانون با مجرمین بزرگسال و ممنوعیت اعدام کودکان زیر ۱۸ سال و…

محسن شمس زارع رییس کانون اصلاح و تربیت تهران در گفت وگوی تفصیلی با  ایسنا گفت: بحث بزهکاری کودکان و نوجوانان و روشهای خاص بازپروری آنها با توجه به شرایط سنی و اجتماعی این کودکان و علل و عوامل انگیزه های ارتکاب بزه از سوی آنها، مورد توجه جامعه شناسان و مددکاران اکثر جوامع بشری بوده است.

مهارت زیستن را به فرزندانمان نیاموخته‌ایم.

به گزارش ایسنا : رئیس کمیته تخصصی محیط‌ زیست مجمع کلانشهرهای کشور با بیان اینکه ارائه اطلاعات محیط زیستی به دانش آموزان تئوری و پراکنده است، گفت: مهارت زیستن را به فرزندانمان نیاموخته‌ایم که اکنون می‌بینیم گردش مالی پسماند و بودجه آموزش و پرورش شهر تهران با همدیگر برابر است.

تحصیل صمیمانه دانش آموزان افغان و ایرانی.

تهران – ایرنا – وزیر آموزش و پرورش در بازدید از یکی از مدارس جنوب تهران بر تحصیل صمیمانه کودکان ایرانی و افغانی در کنار یکدیگر تاکید کرد.

مقابله مایکروسافت با کودک‌آزاری آنلاین. .

تهران-ایرنا– شرکت مایکروسافت با همکاری چند شرکت دیگر تکنیک جدیدی را برای شناسایی و ریپورت شکارچیانی که در فضای آنلاین سعی در اغوای کودکان دارند، ابداع کرده است.

آغاز مرحله اول طرح واکسیناسیون فلج اطفال در کیش.

به گزارش ایلنا؛ دکتر رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت با اشاره به اینکه در اجرای این طرح ۳۰ تیم بصورت سیار و ۱۴ تیم در پایگاه های ثابت فعالیت می کنند گفت: واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال در  جزیره کیش از ۲۸ دى تا اول بهمن آغاز می شود و در مجموع ۴ هزار و۴۰۰ کودک واکسینه خواهند شد که از این تعداد ، ۹۰ کودک اتباع خارجى مقیم جزیره هستند.

داستان فرید و وحید ، داستان صدها نوجوانی است که سالیانه در ۱۸ سالگی باید از بهزیستی وارد جامعه ای شوند که در آن جامعه کسی را برای حمایت ندارند .

http://koodak.bashariyat.org/?p=29243

افزایش مراکز آماده سازی کودکان بهزیستی برای زندگی مستقل.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی حبیب الله مسعودی فرید از افزایش مراکز آماده سازی کودکان بالای ۱۸ سال برای زندگی مستقل خبر داد و گفت: ماهیانه ۳۷۰ هزار تومان به عنوان امداد یارانه به این کودکان پرداخت می شود.خبرگزاری مهر

رفتار‌های مغایر با جنسیت در کودکان.

سمانه بهزادپور روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی با‌شگاه خبرنگاران جوان، درباره رفتار‌های مغایر با جنسیت در کودکان اظهار کرد کودکان همانطور که بزرگ می‌شوند اطلاعاتی درباره نقش‌های جنسیتی از طرف خانواده به دست می‌آورد.

جوانی کە در کودکی بە اعدام محکوم شدە بود پس از لغو حکمش از زندان آزاد شد.

هەنگاو: یک جوان اهل سقز کە در نوجوانی ی بە اعدام محکوم شدە بود، پس از لغو حکم اعدامش و پرداخت دیە از زندان آزاد شد.

خانواده این دختر را می شناسید؟ / او در فردیس پیدا شد! + عکس

به گزارش رکنا، روز ۲۴ تیر سال‌جاری پلیس از پیدا شدن دختری حدوداً ۴ ساله در یکی از مناطق شهرک ناز شهرستان فردیس باخبر شد و بلافاصله مأموران کلانتری به محل مورد نظر اعزام و متوجه شدند، کودک دارای اختلال روانی است و به علت نامعلومی در خیابان رها شده است.

واکنش به بیمه و ممنوعیت تیراندازی به کولبران | این مُسکن‌ها رسمیت‌بخشی به عمل خلاف کرامت انسانی است.

عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی کودکان را به سمت کارهایی مانند کولبری و زباله‌گردی می‌کشاند، گفت که کوتاهی نهادها آنها را به این سمت سوق داده و مُسکن‌های موقت مثل تیراندازی نکردن به کولبران رسمیت دادن به این کار است که خلاف شأن و کرامت انسانی است. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،

اهدای عضو کودک ۹ ساله زنجانی.

ایسنا/زنجان مسئول شبکه فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان گفت: دختر بچه ۹ ساله که دچار مرگ مغزی شده بود، دو عضو کبد و کلیه خود را اهدا کرد.

موثرترین روش تنبیه کودکان چیست؟

سمانه بهزادپور روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوه درست تنبیه کودکان اظهار کرد: والدین باید بدانند که اصل تربیت فرزندان باید بر تشویق بنا باشد و تا به اندازه کافی فرزندمان را تشویق نکردیم نباید تنبیه کنیم

کودک همسری؛ موافقت دولت با کلیات لایحه تعیین حداقل سن ازدواج دختران و پسران.

خبرگزاری هرانا – دولت ایران با کلیات لایحه‌ تعیین حداقل سن ازدواج برای مقابله با کودک همسری، موافقت کرد. در این لایحه که با حمایت اعضای کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسیده است، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است.

اندر خم‌ یک لایحه «کودکانه».

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که حدود ۱۲ سال پیش به منظور ایجاد تحول در بحث حقوق کودک تدوین شد، همچنان در مسیر پرتلاطم خانه ملت و شورای نگهبان دست به دست می‌شود، به طوری که نمایندگان مجلس چندی پیش به منظور تامین نظر شورای نگهبان بار دیگر این لایحه را بررسی و اصلاح کردند.ایسنا

شناسایی و جذب ۶هزار کودک بازمانده از تحصیل خوزستانی در ۳سال گذشته .

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز یکشنبه در آئین اختتامیه پروژه اجتماعی «شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل» اظهار کرد: مجموعه اجرایی استان تاکنون دو طرح جامع «بورس دانش آموزان مناطق کم برخوردار» و همچنین پروژه اجتماعی «شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل» را با هدف حرکت در راستای برقراری عدالت آموزشی در سطح مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان اجرایی کرده است.

تدوین لایحه‌ای جدید برای مقابله با «کودک همسری»

کارشناس ارشد دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تدوین  لایحه‌ جدید برای مقابله با کودک همسری خبر داد و گفت: این لایحه که حداقل سن ازدواج را برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین کرده است، با حمایت اعضای کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسید.ایسنا

ساخت۱۱۰ مدرسه در نقاط محروم کشور توسط یک پزشک .

تهران – ایرنا – دکتر «محمد رضا اسپرورین» پزشک خیر مدرسه‌ساز در حضور وزیر آموزش و پرورش هزینه ساخت ۱۱۰ مدرسه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را به عهده گرفت.

آموزش در فضای خانواده یکی از فاکتورهای کاهش آسیب اجتماعی است .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، بهمن مرادنیا در دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان کردستان که با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های مربوطه در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، با بیان اینکه بیکاری یکی از عوامل مهمی ‌است که منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اظهار داشت: همه مدیران هرکدام بسته به نوع پست، مقام و فعالیت خود در مقابل قشر جوان مسئول هستند.

               . کودکان کار استان البرز تکریم شدند

کرج – ایرنا – کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز عصر سه شنبه با برگزاری آیینی شاد و متنوع با عنوان سفیر مهربانی، کودکان کار در این استان را تکریم کرد.

«حقوق گمشده‌ی کودک ایرانی» به قلم طیبه سیاوشی .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طیبه سیاوشی تشدید پدیده‌ی کودک‌همسری برای بهره‌مندی از وام ازدواج، مرگ دو نوجوان کولبر و تعطیلی مکرر مدارس را از مصادیق وخیم شدن وضعیت حقوق کودک در ایران دانست و خواستار انجام تمهیداتی برای جلوگیری از تضییع حق کودکان شد.

خشونت علیه کودکان :۲۶مورد

اعتراف رئیس سازمان زندان‌‌ها به بازداشت شماری از کودکان و نوجوانان در اعتراضات آبان ۹۸.

رئیس سازمان زندان‌‌ها علی‌اصغر جهانگیر در جریان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ناگزیر به اعتراف تداوم بازداشت شماری از کودکان و نوجوانان شد. شایان ذکر است که در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ شماری از نوجوانان زیر ۱۸ سال جان باخته‌اند که اسامی دست‌کم ۱۸ نفر از آنان توسط منابع مختلف به ثبت رسیده است. ایلنا

امیر رضا عبداللهی ۱۳ساله “نیکتا اسفندانی ۱۴ساله “آرمین قادری ۱۵ساله ” خالد غزلاوی ۱۶ساله “رضا نیسی ۱۶ساله

سید احمد جعاوله ۱۷ ساله “محمد بریهی ۱۷ساله” محمد رضا احمدی ۱۷ساله” آرین رجبی ۱۷ساله “ساسان عبدی وند ۱۷ ساله

امیر حسین دادوند ۱۷ساله “پژمان قلی پور ۱۸ساله “پدرام جعفری ۱۸ساله “جواد بابایی ۱۵ساله “محمد داستان خواه ۱۵ساله

مهدی ولی پور ۱۶ساله “محسن محمد پور ۱۷ساله “ابراهیم مرادی ۱۸ساله

آزار دختر کُند ذهن توسط مرد افغانستانی!

سه روز از گم‌شدن رومینا گذشته بود که خانواده‌اش با انتشار عکس‌های او از مردم برای پیداکردنش درخواست کمک کردند. تا اینکه مردی میان‌سال با مأموران تماس گرفت و گفت: رومینا را شناسایی کرده است.بهار نیوز

فقر و خشونت چه تاثیری بر مغز کودکان دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  بنا بر بررسی‌های محققان دانشگاه میشیگان، فقر و خشونت در دوران کودکی می‌تواند موجب تغییر مغز کودکان شود به‌گونه‌ای که آنها در برابر تهدیدها، واکنش متفاوتی از خود نشان دهند. کودکانی که گرفتار فقر هستند، بیش از کودکان دیگر در معرض خشونت و عدم حمایت اجتماعی قرار می‌گیرند. این شرایط در درازمدت آنها را به دیابت، انواع سرطان و دیگر بیماری‌ها مبتلا می‌کند.

رایان ؛ پرورش یافته نظام آموزشی کانادا / فردای فرزندان ایران چگونه خواهد بود؟!

عصرایران؛ جعفر محمدی* – امروز “رایان” را بسیاری از مردم می شناسند؛ او ۱۳ سال دارد و فرزند “منصور پور جم”، دندانپزشک ساکن شهر بارهاون کانادا که در سانحه سرنگونی هواپیمای اوکراینی درگذشت.رایان ۱۳ ساله در مراسم یادبود پدرش در دانشگاه “کارلتون” سخنرانی کوتاهی کرد که به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و همه را به شگفتی و تحسین واداشت.

طی ۹ ماه امسال؛ کودک‌آزاری، اقدام به خودکشی و اختلافات حاد خانوادگی در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی کرمانشاه.

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از ثبت بیش از  ۳۲ هزار تماس با سامانه اورژانس اجتماعی این استان طی ۹ ماه سپری شده سال جاری خبر داد. بنابر گفته وی، کودک‌آزاری، اقدام به خودکشی و اختلافات حاد خانوادگی بیشترین دلیل تماس با اورژانس اجتماعی این استان بوده است.

روایت مردی که چهار عزیزش را در سقوط هواپیما از دست داد | خواسته وحید امامی چیست؟

وحید امامی مرد جوانی است که در این پرواز همسر، فرزند، برادر همسر و همسر او کشته شده‌اند. همشهری آنلاین،

آزار و اذیت دانش آموز در سرخه حصار.

به گزارش خراسان : دختر دانش آموزی در پارک سرخه حصار به دام پنج پسر شیطان صفت افتاد. پسر جوانی که متهم است پس از ربودن دختر نوجوان در مسیر مدرسه وی را به همراه چهار نفر از دوستان فراری اش آزار داده دیروز پای میز محاکمه ایستاد.

آموزش و پرورش: دانش‌آموزان بازداشتی اعتراض‌های آبان باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

وزارت آموزش و پرورش ایران ضمن تایید بازداشت تعدادی از دانش‌آموزان در جریان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه اعلام کرد آن‌ها باید «پاسخگوی عملکردشان» باشند.منصور اردستانی، مدیرکل دفتر حقوقی املاک و حمایت قضایی این وزارتخانه، روز شنبه ۲۱ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در این زمینه اظهار کرد: «در صورتی که دانش‌آموزان به سن بلوغ یا رشد نرسیده باشند، اولیای آن‌ها باید پاسخگو باشند و سپس خود دانش‌آموزان بایستی در قبال عملکردشان در خارج از زمان رسمی آموزش و خارج از مدرسه پاسخ بدهند.»

بازداشت یک دانش‌آموز بلوچ توسط نیروهای امنیتی در کنارک.

دانش‌آموز ۱۸ساله اهل روستای خوش آبادگو از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. به گزارش کمپین فعالین بلوچ یوسف سینگله دانش آموز کلاس دوازدهم اهل روستای خوش آبادگو یکی از روستاهای کنارک روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

فاصل عمری، نوجوان اهل ارومیه به ۵ سال حبس محکوم شد.

خبرگزاری هرانا – فاصل عمری، متهم سیاسی نوجوان محبوس در زندان ارومیه، توسط دادگاه انقلاب این شهر به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در تاریخ ۱۴ دی ماه به وی ابلاغ شده است. جلسه دادگاه فاضل عمری در تاریخ ۲ دی ماه در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه برگزار شده بود.

تنبیه کودک به بهانه تادیب جرم است یا نه؟

خبرگزاری هرانا – مدیر آموزش و پرورش نوشهر از تنبیه بدنی یک دانش آموز مقطع ابتدایی توسط معلمش در این شهرستان خبر داد و گفت که با این که حکم معلم خاطی لغو شده، ولی با این حال این موضوع به صورت قانونی هم پیگیری می‌شود. مطابق ماده ۷۷ آیین نامه انضباطی مدارس، اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است.

هەنگاو: یک زن جوان اهل سقز پس از آنکە دو کودک خود را بە قتل رساند بە زندگی خود نیز پایان داد.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز پنجشنبە ١٢ دی ٩٨ (٣ ژانویە ٢٠٢٠)، یک زن جوان اهل سقز  و ساکن تهران با هویت ”ژیلا رسولی“ با خوراندن سم دو کودک خود را بە نام های ”حمید رضا و آتنا هاشمی فرد“ بە قتل رساندە است.

قتل فجیع دختربچه در خانه نامادری؟ / قاتل کیست؟

همه حیرت زده شدند و عجیب این که بازپرس وقتی دلیل اش را گفت، پدر بهاره روی دو زانو نشست و با گریه اعتراف کرد. رکنا

عکس دلخراش از دختربچه سیرجانی که شکنجه شده است / ارثیه مادری شوم بود؟

حوادث رکنا : صدمه ای که بر بدن بیتا ، دختربچه ای در سیرجان مشاهده شده است نشان از کودک آزاری دارد.به گزارش رکنا ، «بر اساس شواهد و گزارش‌های اورژانس اجتماعی، احتمالا پدر این دختر با انگیزه‌های مالی این کودک را ‌آزار داده است. این دختر بعد از فوت مادر تنها وارث قانونی اوست و ظاهرا همین مسأله دلیل کودک‌آزاری بوده است. آدرس دقیقی از پدر او نداریم اما دستور جلب او صادر شده است تا بازجویی شود.»

زوایای پنهان مرگ کودک ۸ ساله در استخر رزن/فعالیت استخر ادامه دارد.

همدان- متاسفانه بعد از گذشت چندین روز از مرگ یک کودک ۸ ساله در استخر شهرستان رزن همچنان زوایای مرگ این کودک پنهان مانده و شاهد سکوت رئیس ورزش شهرستان رزن و مدیر استخر هستیم . خبرگزاری مهر

رئیس دادگستری ساوه: آمار خشونت در ساوه نگران کننده است.

ایسنا نوشت: رئیس دادگستری شهرستان ساوه گفت: حال عمومی جامعه از لحاظ روحی و روانی خوب نیست.هادی ملکی در هفتادوسومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه با اشاره به هشدار وزارت بهداشت در خصوص وضعیت بهداشت روانی جامعه اظهار کرد: آمارهایی که از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در خصوص وضعیت سلامت روانی و افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه منتشر می‌شود، بیانگر آن است که حال روانی جامعه ناخوش است.

قتل، آدم ربایی و پاره کردن لاله گوش دختران خردسال در پرونده زن گوشواره دزد.

خراسان نوشت:پرونده زن مطلقه معروف به «سلطان» که تاکنون به ۱۲ فقره کودک ربایی در شهرهای مختلف کشور، سرقت طلاهای دختران خردسال و قتل اعتراف کرده است.

میله‌های کودکی؛ آنچه بر ناخوانده‌های کوچک زندان می‌گذرد.

کودکانی که همراه با مادرشان در زندان‌های ایران به سر می‌برند، موضوع ِمستندی است با نام «میله‌های کودکی» که مهتاب وحیدی‌راد آن را تهیه کرده است.رادیو فردا

وکیل سحر تبر: موکلم دچار بیماری روانی است/ او ۱۸ سال دارد.

وکیل فاطمه خویشوند (سحر تبر) گفت: پرونده موکلم از سوی دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده است؛ در حالی که دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان باید به این پرونده رسیدگی کند.سعید دهقان وکیل فاطمه خویشوند (سحر تبر) در گفتگو با فارس، گفت: پرونده موکلم از سوی دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده است.

حمله تند پدر زهرای گمشده به پلیس و هلال احمر / هیچکاری نمی کنند! + عکس

حوادث رکنا : پدر زهرا کوچولو که چند ماهی از گم شدنش می گذرد گفت : پس از وقوع اغتشاشات دیگر تماسی مبنی بر انجام عملیات‌ برای پیدا شدن زهرا دریافت نکردیم.به گزارش رکنا

فرزندان طلاق در بروجرد و زندگی در شرایط سخت.

بروجرد – ایرنا – طلاق پدیده‌ای آسیب‎زا برای کودکان محسوب و گاه موجب افسردگی ‎می شود ، آندسته از فرزندانی که پدر و مادرشان از هم جدا می‎شوند، احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند و سازگاری با وضعیت جدید برایشان سخت خواهد بود.

بیش از ۱۰۰ نفر از نوجوانان بازداشت‌شده ‌اعتراضات آبان ماه به کانون اصلاح و تربیت منتقل شده‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران  : ۱۱۶ نفر از بازداشت ‌شدگان اعتراضات اخیر مردمی در ایران به زندان‌های «کانون اصلاح و تربیت» که به مجرمان زیر ۱۸ سال اختصاص دارد، انتقال داده شدند.کانون مدافعان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۴ دی این خبر را به نقل از یک کانال تلگرامی فعال در زمینه تبلیغات سپاه پاسداران در شبکه‌های اجتماعی، منتشر کرد.

معلم خشن دانش آموز را برهنه کرد و به جانش افتاد / در هامون رخ داد.

حوادث رکنا: خانواده دانش‌آموز سیستانی که از سوی معلمش تنبیه و مجروح شده بود، خواهان برخورد قانونی با معلم فرزندشان شدند.به گزارش رکنا، چند روز قبل خبر این تنبیه در فضای مجازی منتشر و با واکنش آموزش و پرورش شهرستان هامون – استان سیستان و بلوچستان – همراه شد.

نابغه‌ شطرنج و مسابقه بدون نام ایران؛ از ‘باید ببازی’ تا ‘اصلا نباید بروی’.

به دنبال عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات جهانی روسیه، علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج تصمیم گرفته به جای مسابقه با نام ایران، زیر پرچم فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) مسابقه دهد.در حال حاضر مقابل نام آقای فیروزجا که با ۲۷۲۳ امتیاز در رتبه ۲۹ رده‌بندی جهانی قرار دارد، بجای پرچم ایران نام فیده به چشم می‌خورد.بی بی سی

مرگ «فرهاد» و «آزاد» در راه یک لقمه نان.

می‌شود داستان این دو برادر را نوشت. داستان «فرهاد» و «آزاد»؛ درست مثل تمام داستان‌های درد این سرزمین. آزاد برادر ۱۷ ساله‌اش هم با او بود. به عنوان یگ برادر بزرگ‌تر. پدرشان دیگر نمی‌توانست کار کند. آنها باید جور پدر را می‌کشیدند. کشیدند اما زندگی بی‌رحم است. جنازه از نفس افتاده آزاد را زودتر از فرهاد پیدا کردند.عصر ایران

شکنجه/زندان؛ اعتراف تکان‌دهنده نماینده مجلس.

یک نماینده مجلس ولایت خامنه ای در یک اعتراف بی‌سابقه گفت: ماموران امنیتی از سلول انفرادی به‌صورت گسترده و طولانی‌مدت برای شکنجه زندانیان استفاده می‌کنند.محمد کاظمی گفت سایت ایران کارگر

خودکشی کودکان :۴ مورد

مرگ مادر ۱۵ ساله در شهرستان دیشموک بر اثر خودسوزی.

روز یکشنبه ۲۲ دی ماه، رئیس شبکه بهداشت شهرستان دیشموک در استان کهگیلویه و بویر احمد از مرگ یک مادر نوجوان ۱۵ ساله در پی خودسوزی خبر داد. همچنین بنابر گفته وی طی ۶ ماه نخست سال جاری، ۶ مورد خودکشی زنان در منطقه دیشموک رخ داده که از این تعداد  ۴ مورد خودسوزی و ۲ مورد حلق آویز بوده است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از  ایلنا،

خودکشی چهار شهروند از جملە یک دختر ١٥ سالە در کردستان.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، بامداد پنجشنبە ٢٦ دی ٩٨ (١٦ ژانویە ٢٠٢٠)، یک دختر ١٥ سالە اهل بوکان با هویت ”افروز مینایی ““ بە زندگی خود پایان داد بە گفتە یک منبع مطلع، این دختر نوجوان بە دلیل مشکلات خانوادگی در منزل پدریش واقع در محلە ”پردیس“ خود را حلق آویز کردە است.

هەنگاو: یک نوجوان ساکن یکی از روستاهای اطراف شهرستان سنندج بە دلیل فقر بە زندگی خود پایان داد.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز چهارشنبە ١٨ دی ٩٨ (٨ ژانویە ٢٠٢٠)، یک نوجوان ١٥ سالە اهل روستای “توار ملا” از توابع سنندج خود را حلق آویز و بە زندگی خود پایان دادە است.یک منبع مطلع در اینبارە بە خبرنگار هەنگاو اعلام کردە است کە، ریبوار ملایی بە دلیل فقر بە زندگی خود پایان دادە است.

ثبت ٢٦٨ مورد خودکشی از جملە خودکشی ٦٠ نوجوان در کردستان طی سال ٢٠١٩.

هەنگاو: طی سال گذشتە میلادی دست کم ٢٦٨ مورد خودکشی در شهرهای کردستان ثبت شدە کە بیشتر آنها بە دلیل فقر و مشکلات خانوادگی بودە است.

کودکان در زلزله وسیل :۶ مورد

سیل‌زدگان جاسک به خاطر سرما «امکان خوابیدن ندارند».

خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که وضعیت سیل‌زدگان شهرستان جاسک که در کمپ‌های اسکان موقت برپا شده توسط هلال احمر زندگی می‌کنند، «طاقت‌فرسا» شده است

برپایی ۱۰۴ پایگاه در کرمانشاه برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان.

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه از برپایی ۱۰۴ پایگاه در سطح استان به منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان خبر داد.محسن رخصی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۴ پایگاه در استان به منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان برپا شده، افزود: از این تعداد ۵۶ پایگاه از سوی مراکز نیکوکاری و مابقی توسط این نهاد برپا شده است.

خسارات مالی سنگین مددجویان بهزیستی در سیل سیستان و بلوچستان/راه‌های مواصلاتی ۲۰۰ روستا قطع است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی از کمیته بحران سازمان بهزیستی و استان سیستان‌وبلوچستان و بر اساس بررسی های اولیه تا این لحظه آسیب جانی به مددجویان بهزیستی در سیل این استان گزارش نشده است، گفت: با این حال با توجه به اینکه منازل اکثر مددجویان در روستاهاست و با مصالح خشتی و گلی بنا شده است، در نتیجه منازل این افراد دچار آسیب دیدگی ناشی از سیلاب شده‌اند.ایسنا

برخ روستاهای بلوچستان چهار تا هشت متر زیر آب رفته‌‌اند.

روستاهای بلوچستان چهار تا هشت متر زیر آب رفته‌‌اند. اکثر مسیرهای مواصلاتی جنوب بلوچستان مسدود است، بسیاری از ساکنان روستاها درمزارع و باغ‌ها روی درختان پناه آورده‌اند. از بالگرد خبری نیست. استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد ۴۰۰ روستای استان در محاصره سیل قرار دارند.روح الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان دوشنبه ۲۳ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ایرانشهر اعلام کرد که بارندگی در استان سیستان و بلوچستان در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده. حجم زیادی سیلاب در استان جاری شده و اکثر شهرستان‌های استان را درگیر کرده است.

سیستان و بلوچستان را آب برد، مسئولین را خواب!

منابع محلی از جاری‌شدن سیل در مناطقی از #سیستان_و_بلوچستان خبر می‌دهند. این #سیل در پی بارش شدید در روزهای اخیر به راه افتاده و خسارات گسترده‌ای بر جا گذاشته است. اداره حفاظت محیط زیست نسبت به خطر خروج تمساح‌ها از برکه‌ها هشدار داد.دوچه وله

زلزله‌زدگان میانه و سراب فراموش شدند.

بیش از ۴۰ روز از زلزله میانه و سراب که حدود سه هزار واحد مسکونی در چندین روستا را تخریب کرد، می‌گذرد و زلزله‌زدگان در سرما و یخبندان زمستانی همچنان چشم به راه تحقق وعده مسئولان در چادر زندگی می‌کنند و به گفته یک نماینده مجلس؛ فراموش شده‌اند.ایسنا

کودکان فقر :۵ مورد

فقر و خشونت چه تاثیری بر مغز کودکان دارد؟

بنا بر بررسی‌های محققان دانشگاه میشیگان، فقر و خشونت در دوران کودکی می‌تواند موجب تغییر مغز کودکان شود به‌گونه‌ای که آنها در برابر تهدیدها، واکنش متفاوتی از خود نشان دهند.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کودکانی که گرفتار فقر هستند، بیش از کودکان دیگر در معرض خشونت و عدم حمایت اجتماعی قرار می‌گیرند. این شرایط در درازمدت آنها را به دیابت، انواع سرطان و دیگر بیماری‌ها مبتلا می‌کند.خبر انلاین

عایدی نیروی کار ایران از ارزش افزوده ۴۰ درصد از متوسط جهانی کمتر است/ در سال ۹۵ کل فقر تهران شامل ۲۲درصد خانواده‌ها بود.

طبق مطالعات صورت گرفته درباره فقر در تهران، فقر چند بعدی در سال ۹۵، به لحاظ فقر درآمدی ۱۱ درصد از خانوارها فقیر بودند. به لحاظ فقر چند بعدی ۱۵.۵ درصد از خانوارها. آنهایی که فقط فقر چند بعدی دارند، ۱۱ درصد و آنهایی که فقط فقر درآمدی دارند ۶.۵ درصد و ۴.۵ درصد هم مشترک هستند. سر جمع این‌ها باعث می‌شود تا کل فقر شهر تهران شامل ۲۲ درصد خانواده‌ها باشد.ایلنا

تبعات افزایش قیمت بنزین بر دانش آموزان و معلمان روستایی/فرامرز محمدی فر.

به عنوان یک معلم که سال هاست تجربه تدریس در شهر و روستا را دارم و با مشکلات پایان ناپذیر این صنف آشنایی دارم، اثرات افزایش قمیت بنزین بر زندگی معلمان و دیگر نیروهای آموزشی، خصوصا آن ها که در مناطق روستایی دور از مراکز شهرها به خدمت مشغول هستند، بازگو می کنم.ماهنامه صلح

شهردار سمنان: مکانی برای جمع‌آوری متکدیان نداریم.

سمنان- ایرنا– شهردار سمنان با اشاره به مشکلات موجود در جانمایی مکان نگهداری از متکدیان جمع‌آوری شده در سطح این شهر گفت: در حال حاضر این سازمان مکانی برای جمع‌آوری متکدیان شهر ندارد.سید محمد ناظم رضوی روز یکشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: شهرداری سمنان در جانمایی مکانی برای جمع‌آوری متکدیان در این شهر درگیر مشکلاتی است.

یارانه معیشتی: گروهی از مردم زیر خط فقر جاماندند.

اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهوری دوشنبه ۲۳ دی آیین‌نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوار‌های مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی را برای اجرا به وزارت کار و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد. یارانه قرار است به ادعای مسئولان، افزایش قیمت‌های ناشی از افزایش بهای بنزین را جبران کند و به افرادی تعلق می‌گیرد که درآمد آنان ماهانه کمتر از چهار میلیون تومان (سالانه ۴۸ میلیون تومان) و خانوار دو و نیم نفره پنج و نیم میلیون تومان (سالانه ۶۶ میلیون) باشد ایسنا

اسیب های اجتماعیی :۷ مورد

کاهش تمایل به تربیت دینی فرزندان؛ چرا؟

عصر ایران؛ جعفر محمدی- یک سوال را بدون هیچ تعصبی پاسخ دهید: در اوایل انقلاب و حتی پیش از آن مردم بیشتر علاقه‌مند به تربیت دینی فرزندان‌شان بودند یا اکنون که در اواخر سال ۱۳۹۸ قرار داریم؟

بررسی نقض حقوق کودک در تاریخ تولدهای لاکچری/تولد ۵۲۴۲ نوزاد در ۹۸.۸.۸

سیف‌الله ابوترابی معاون امور اسناد هویتی و سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به آمار روزانه ولادت در ماه آبان و تولدهای لاکچری در این ماه گفت: بر طبق آمار ارائه شده،‌ ولادت‌های رخ داده در ۹۸.۸.۸ بیش از ۱.۵ برابر متوسط ولادت‌های رخ داده در روزهای دیگر ماه آبان است.

ممنوعیت حجاب در مدارس، باعث ایجاد تبعیض میان دانش‌آموزان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولفگانگ هکر، وکیل قانون اساسی آلمان به ارائه طرح ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور انتقاد کرد

روایتی از سانسور شخصیت غیررسمی نوجوانان.

ایسنا نوشت: محمود برآبادی درحالی از بازتاب کم شخصیت غیررسمی نوجوانان در آثار نویسندگان می‌گوید که معتقد است علت این کمبود، مواجهه با سانسور است

اصولی که تلویزیون به پای«پول» قربانی می‌کند/تبلیغ کدام سبک زندگی؟

منوچهر اکبرلو منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضور کودکان در تبلیغات تلویزیونی به برخی از اصول روانشناسی و استانداردهای رسانه‌ای اشاره و بیان کرد: در اصول روانشناسی آمده است کودکی که به سن تکلیف نرسیده، نباید عرضه شود و بخشی از این عرضه شدن می‌تواند به همین حضور در تبلیغات تلویزیونی اشاره داشته باشد.

مرگ خاموش چهار نفر را در اردبیل به کام خود کشید.

اردبیل – ایرنا- نشت گاز منو اکسید کربن روز پنجشنبه چهار نفر از اعضای یک خانواده را در محله مقدس( بهارآباد) اردبیل به کام مرگ کشید.قربانیان این حادثه  ۲ کودک سه و هشت ساله و ۲ زن هستند.

کودکان کار :۹ مورد

زباله گردی نوجوانان و جوانان در شهر ری با لباس شهرداری.

براساس گزارش باشگاه خبرنگاران هر شهروند تهرانی روزانه یک کیلو زباله تولید می کند. زباله ای که به گفته ی دلالان هر کیلوی آن ۳۰۰ تومان فروخته می شود. با این حساب، میزان زباله قابل بازیافت در تهران روزی ۷۲۰ میلیون تومان تخمین زده می شود؛ که سالی ۲۶۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می شود. رکنا

ساری| ۸۰۰۰ کودک کار کشور زیرپوشش بهزیستی هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محمود علی‌گو امروز در نشست تخصصی و آموزشی کارشناسان اورژانس اجتماعی و مسئولان فنی مراکز امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اظهار داشت: در بحث روان‌شناختی و خودمراقبتی جهت کاهش آسیب اجتماعی باید به بحث پیوست‌های فرهنگی به‌ویژه به آموزه‌های دینی در زمینه جامعه هدف نیز توجه کنیم.

کودکانی که در هیاهوی خودروها گم می شوند.

تهران- ایرنا- آخرین مرحله جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی تهران خردادماه امسال کلید خورد اما ساماندهی آنها به دلیل مشکل تامین اعتبار نیمه کاره ماند و نتیجه آن شد که هنوز کودکانی پشت ثانیه‌های چراغ قرمز، روزگار سپری می‌کنند.به گزارش ایرنا، چراغ قرمز می شود و خودروها توقف می کنند. به یکباره روی شیشه ماشین می‌کوبد و با التماس چشمانش می خواهد شاخه های گل پژمرده اش را بفروشد. صدای کودکانه اش به سختی به گوش می رسد. گل هایش را به حراج گذاشته است. شاخه ای و یا دسته ای می فروشد تا شاید کاسب شود

وجدان معذب عموم نسبت به کودکان کار/مهوش شفیعی.

ماهنامه خط صلح – ترکیب لغوی “کودک کار” یک ترکیب متناقض است، تاکید بر واقعیتی ناروا که کار را با کودک جمع می زند. حقوق انسانی ایجاب می کند که کودک بتواند شرایط رشد سالم داشته باشد، سرپناه داشته باشد، از آموزش صحیح برخوردار باشد، بازی کند و به طور کلی از حمایت های اجتماعی بهره مند شود که بتواند در مراحل بعدی زندگی، برای خود و جامعه نیرویی مفید و سازنده باشد.. ناگفته نماند که طبق معاهدات بین المللی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می شوند.

واقعیت‌هایی از داخل ایران| نیم میلیون کودک ایرانی، شاغل و یا در جست‌وجوی کارند.

نیم میلیون کودک ایرانی، شاغل و یا در جست‌وجوی کارند بر اساس یافته‌های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بررسی وضع فعالیت کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله ایران در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که از حدود ۹ میلیون کودک، حدود ۴۹۹ هزار کودک فعال (شاغل) و در جست‌وجوی کار هستند خبرگزاری مهر.

شناسایی ۹۰ کودک کار در محله باغ آذری/نیاز به افزایش مراکز پرتو.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مسجد جامعی در جلسه علنی روز سه شنبه پس از استماع گزارش شورایاری محله باغ آذری گفت: یکی از بازدیدهایی که به زودی شورا خواهد داشت، بازدید از منطقه ۱۶ است.وی این منطقه را نمونه‌ای از ناکارآمدی نظام توصیف کرد و گفت: عملاً منطقه تبدیل به بارانداز منطقه بازار شده و از خانه‌های آن به عنوان انبار و کارگاه استفاده می‌شود.

آينده تاريک کودکان زباله‌گرد/بچه‌هايي که اجاره داده مي‌شوند سلامت نیوز:

سلامت نیوز:تا کمر در سطل زباله خم شده و حضور ما را در کنارش احساس نمی‌کند، یا شاید برایش مهم نیست که کسی او را تماشا می‌کند. آنقدر قدش کوتاه‌ست که پاهایش حدود نیم ‌متر از زمین فاصله دارد و یک جعبه پیتزا را بیرون می‌آورد و درون گونی بزرگ و سیاهی که در کنارش هست، می‌اندازد.

 کودکان کار و خیابان ، سیاست ها، چالش ها و راه آینده.

حبیب الله مسعودی فریدمعاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور : کودکان در همه جوامع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و در اغلب کشورها سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه کودک انجام می‌شود. کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست و اقداماتی که در چند دهه گذشته در حوزه کودکان انجام گرفته است تأیید‌کننده این موضوع است. سازمان بهزیستی کشور از بدو تأسیس خود در سال 1359 به‌عنوان سازمانی «دوستدار کودک» شناخته شده و سیاست‌ها و برنامه‌های خود را با هدف نهایی ارتقای کیفیت زندگی کودکان با توجه به مصالح عالیه ایشان طراحی و اجرا می‌کند.ایران انلاین

کودکان کار زنجانی تحت تعلیم هستند.

ایسنا/زنجان معاون آموزش سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: به دلیل کم بودن تعداد کودکان کار در استان، این کودکان با همکاری بهزیستی آموزش داده می‌شوند.فرحناز فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ریشه‌کنی بی‌سوادی از برنامه‌های مهم و راهبردی حوزه سوادآموزی است که در این راستا، شناسایی، جذب و باسواد کردن افراد ۱۰ تا ۴۹ سال در استان با تلاش و جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

اعدام کودکان : ۱ مورد

فردا آرمان اعدام خواهد شد / درخواست پرویز پرستویی و احسان علیخانی از خانواده غزاله برای بخشش

دیشب در فضای مجازی پستی دست به دست میچرخید با عکس پسری جوان به نام آرمان. در این پست که مردم و هنرمندان خواهان و خواستار بخشش آرمان از قصاص بودند، ماجرای قتلی قدیمی پشت پرده بود.فارس

اعتیاد کودکان و نوجوانان :۶ مورد

ناآشنا بودن دانش آموزان خراسان شمالی با مواد مخدر از علل گرایش به سوء مصرف.

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: ناآشنا بودن دانش آموزان این استان با مواد مخدر از علل گرایش آن ها به سوی این مواد است.

کشف جسد دختر ۱۴ ساله پیچیده در پتو در اراک.

عباس قاسمی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: امروز جسد یک دختر ۱۴ ساله بصورت پیچیده شده در پتو ، در یکی از کوچه های سطح شهر اراک کشف شده است.وی افزود: تحقیقات به عمل آمده حاکی از مصرف مواد مخدر توسط این فرد است.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان افزود: بازپرس پرونده از محل کشف جسد بازدید کرده و دستورات قضایی صادر شده و تحقیقات بیشتر در این رابطه ادامه خواهد داشت .عصر ایران

فقدان اوراق هویتی؛ مشکل زنان معتاد و فرزندانشان.

لیلا ارشد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: موسسه‌ خانه خورشید در سال ۱۳۸۵ به عنوان اولین مرکز ارائه‌دهندگان خدمات به زنان دارای اعتیاد به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد زنان در محله دروازه غار تهران تاسیس شد و روزانه به ۱۰۰ زن و حدود ۳۰ نفر از فرزندان آن‌ها خدمات ارائه می‌داد.

صفحه اصلی / آذربایجان / کاهش سن اعتیاد و افزایش تعداد معتادان در استان اردبیل.

به نوشته خبرآنلاین، غلامحسن خلیلی موسوی در نشستی با مسئولان آموزشی استان در رابطه با مبارزه با مواد مخدر در مدارس گفت: «خطر تغییر مصرف مواد مخدر از مواد سنتی به صنعتی جدی است و کشفیات در استان نشانگر روی آوری سودجویان به سمت توزیع مخدرهای صنعتی و نیمه‌صنعتی در جامعه است.»

۵.۵ درصد از مرگ و میر کودکان در خراسان شمالی ناشی از مسمومیت مصرف مواد مخدر.

ایسنا/خراسان شمالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: پنج و نیم درصد از مرگ و میر کودکان در خراسان شمالی ناشی از مسمومیت مصرف مواد مخدر است.دکتر سید احمد هاشمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در این استان کمتر از میانگین کشوری است، اظهارکرد: میزان مرگ و میر کودکان در این استان حدود۱۲.۵ در هر ۱۰۰۰نفر است که۵.۵ درصد از این تعداد به کودکانی باز می گردد که مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر داشته اند.

۳۵۰۰ دانش آموز تحت آموزش های مبارزه با مواد مخدر قرار گرفتند.

شهرکرد- رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: سه هزار و ۵۰۰ دانش آموز در این استان تحت آموزش های مبارزه با مواد مخدر قرار گرفتند.به گزارش خبرنگار مهر،

آموزش وپرورش :۳۶ مورد

شناسایی ۴۴۵ کودک بازمانده از تحصیل در چهارمحال و بختیاری.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری محمد محمدی با بیان اینکه طبق آمار حدود ۹۰۱ کودک بازمانده از تحصیل در سنین ۶ تا ۱۱ سال در استان وجود دارد، گفت: حدود ۴۴۵ کودک بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده است.فارس

 تعطیلی مدارس در شرایط آلودگی هوا چگونه اعلام می شود؟

ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان محسن جعفری‌نژادبسطامی‌ گفت: هیچ تعطیلی در استان نمی تواند بدون هماهنگی آموزش و پرورش به ویژه در موضوع تعطیلی مدارس و دانشگاه علوم پزشکی به علت اثرات بهداشتی به دلیل اشراف و تخصص دستگاه و نیز اعلام پایداری آلودگی و پایداری هوا توسط هواشناسی اعلام عمومی شود.

بخاری‌های نفتی‌ مدارس آذربایجان غربی تا سال تحصیلی ۹۹ برچیده می شوند.

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی علی مناف زاده گفت: در نیمه اول سال ۹۹ کلیه سیستم های گرمایشی مدارس سراسر استان استانداردسازی می شوند.

در سیل سیستان و بلوچستان ۵۶ مدرسه تخریب و ۲۸۶ مدرسه نیاز به تعمیرات دارد.

وزیر آموزش و پرورش  محسن حاجی میرزایی گفت: در سیل سیستان و بلوچستان بسیاری از فضاها و اماکن آموزشی دچار آسیب شده اند، به گونه ای که ۵۶ مدرسه تخریب و ۲۸۶ مدرسه نیاز به تعمیرات دارند.ایسنا

اعتبارات مدارس دولتی نباید صرف مدارس سمپاد و نمونه شود.

به گزارش ایسنا، آرش حدادی با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های تنوع مدارس در ایران اظهار کرد: در ایران حدود ۲۰ نوع مدرسه داریم. مدارس متنوع در کشور با هدف امکانات بهتر برای دانش‌آموزان ایجاد شدند اما با توجه به عدم تقسیم‌بندی درست عدالت آموزشی و سرانه دانش آموزان در مدارس دولتی، رویکرد به این سمت رفته است که مدارس خاص شامل غیردولتی‌ها، سپماد و نمونه، معمولا بهره برداری بهتری از خدمات مختلف از جمله خدمات دولتی می‌کنند

سیل ۵۱ مدرسه بخش گافر و پارامون بشاگرد را تعطیل کرد.

ایسنا/هرمزگان رئیس اداره آموزش و پرورش بشاگرد  علی رضا روشن ضمیری گفت: براثر سیل ۵۱ مدرسه بخش گافر و پارامون بشاگرد، از شنبه گذشته تاکنون تعطیل است.

ماجرای زورگیری مدیران مدرسه‌ای در اورمیه.

ما روز گذشته فیلمی در شبکه‌های مجازی مبنی بر تخلف در یک مدرسه اورمیه منتشر شد. ماجرا از آن قرار بود که مسئولان دبیرستان ۱۳ آبان در شهرک ولیعصر اورمیه، گوشی‌های موبایل دانش‌آموزان را پیش از امتحان گرفته‌ و برای پس دادن هر گوشی‌، مبلغ هزار تومان از آنان دریافت می‌کنند.جرای زورگیری مدیران مدرسه‌ای در اورمیه.فارس

کتاب های انقلابی به کودکان و نوجوانان معرفی میشود.

به گزارش دفاع‌پرس از خرم آباد، «محمدجواد محمدی» مدیرکل کانون پرورش فکری لرستان امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به تشکیل کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر به دبیری کانون پرورش فکری، بر اجرای برنامه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان طی دهه فجر تأکید و اظهار داشت: معرفی انقلاب و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) و معرفی کتاب‌های انقلابی، همراه با برگزاری مسابقه‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان در شهر و روستاها در پیش‌بینی برنامه‌های مراکز کانون در سراسر استان در دستور کار قرار دارد.

عدم توانمندی ۳۶ درصد دانش آموزان ایرانی در مهارت خواندن.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان در پنل مبارزه با فقر آموزشی همایش فقر پژوهی که در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد، با اشاره به رابطه دوسویه فقر و آموزش، به نتایج یک تحقیق بین‌المللی اشاره کرد وگفت: در کشورهای فقیر تنها سه درصد جمعیت وارد دانشگاه شده‌اند در حالی که در کشورهای با درآمد بالا این نسبت بیش از ۵۰ درصد است و نشان می‌دهد آموزش نیز در خدمت توسعه فقر قرار گرفته است.

۷۰ درصد مدارس تهران بالای ۲۰ سال عمر دارند/ وضعیت نامطلوب ایمنی.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی در مراسم گردهمایی ۱۵۰۰ مدیر مدرسه شهر تهران با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرد: از مدیران مدرسه عذرخواهی می‌کنم چرا که شهر تهران نسبت به مسائل آموزش و پرورش و مخصوصاً زیرساخت‌های آموزشی کوتاهی شده، البته سعی کرده‌ایم این کوتاهی که در سال‌های گذشته انجام شده است جبران کنیم.

۸۲۷ مدرسه در تهران در وضعیت قرمز ایمنی.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی صبح امروز در گردهمایی ۱۵۰۰ مدیر مدرسه با بیان این که آموزش مدیران و دانش آموزان در برابر حوادث و بحران از سال ۹۴ آغاز شده و تا امروز در سه بخش آموزش مدیران، آموزش اولیا و دانش آموزان و همچنین تهیه سند مخاطرات ادامه داشته است.

تناقضات آماری بازماندگی و ترک تحصیل در آموزش و پرورش.

یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان این ادعا که فقر آموزشی عیان است،اظهار کرد: چقدر صدای مناطق محروم درکتاب های ما منعکس است؟ کشوری که نفت دارد، در برخی موارد ضرورت آموزش و پرورش شایسته و نیروهای مولد را درک نکرده است و مورد توجه قرار نمی دهد. ایسنا

گذری بر مدرسه شبانه روزی «کانون اصلاح و تربیت تهران».

به گزارش ایسنا : برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۴۷ کانون اصلاح و تربیت در تهران تشکیل شد. کانون اصلاح و تربیت، مرکزی است جهت نگهداری، اصلاح و تربیت و تهذیب اطفال بزهکار غیر بالغ و بزهکار یا بزهکارانی که کمتر از ۱۸ سال تمام سن داشته باشند. در کانون اصلاح و تربیت همه چیز متفاوت است و نگاه زندانی به کودکان وجود ندارد. آنجا مدرسه شبانه روزی است.

سال ها انتظار برای تصویب منشور حقوق دانش آموزی، باید به دانش آموزان فرصت اظهار نظر داده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تقریبا دو سال است که از جمع‌بندی منشور حقوق دانش‌آموزی می‌گذرد، منشوری که در واقع یک نسخه غیررسمی است که تعداد اندکی از دانش‌آموزان از آن مطلعند.این نسخه منشور حقوق دانش‌آموزی توسط اعضای مجلس شورای دانش‌آموزی و کارشناسان تدوین شده است. اگر می‌خواهیم دانش‌آموزان بتوانند از حق خود دفاع کنند، باید احقاق حق را از ابتدا و از دوران مدرسه به آنها بیاموزیم .

مصدومیت ۵ دانش آموز در پی تصادف سرویس مدرسه در کرمان.

خبرگزاری هرانا – سخنگوی اورژانس کشور از مصدومیت ۵ دانش‌آموز در پی تصادف سرویس مدرسه در محور حاجی آباد-وکیل آباد کرمان خبر داد.

کمبود معلم متخصص در کلاس های محیط زیستی مدارس /محتوا کتاب های درسی محیط زیستی کشور بی محتوا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کارشناسان محیط زیست بشر را بزرگ ترین عامل تخریب محیط زیست می‌دانند و معتقد هستند دلیل اصلی آن سبک زندگی و الگوی مصرف نادرست است که به همین دلیل جنبش های اجتماعی زیادی در جهت حفظ محیط زیست راه افتاده است که حتی در این راه پای مدارس و دانش آموزان نیز باز شده است

سقف یک مدرسه در روستای راونگ میناب ریزش کرد.

http://koodak.bashariyat.org/?p=29238

پایین بودن تعداد دانشآموزان باعث کم‌شدن کیفیت تدریس می‌شود.

ایسنا/لرستان معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی‎از سیاست‎های سازمان توسعه کیفی و جلوگیری از توسعه کمی مؤسسات غیردولتی است.مجتبی زینیوند امروز در همایش موسسان مراکز و مدارس غیردولتی لرستان که در سالن اجتماعات آموزش و پرورش ناحیه ۲ خرم‌آباد برگزار شد، با اشاره به این‎که مشکلات مؤسسات نسبت به گذشته کمتر شده‎است، اظهار کرد: مخالفان این مدارس ببینند اگر مدارس غیردولتی را تعطیل کنند چه تعداد دانش آموز آواره شده و از تحصیل باز می‎مانند.

بسیج از نخبه‌های تحصیلی حمایت می‌کند.

سرگرد حامد حمزه‌خانی، شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل و تکریم از نخبگان علمی بسیجی شهرستان پردیس اظهار داشت: بسیج ارگان‌های شهرستان پردیس ظرفیت خوبی در رشته های پزشکی، حقوق، هنر دارد و با استفاده از این ظرفیت، برای حمایت از نخبه‌های تحصیلی برای کسب رتبه‌های بالای تحصیلی برنامه‌ریزی کردیم.ایرنا

حکایت شب یلدایی دیرهنگام برای کودکانی که عادت به شاد بودن ندارند.

عصرایران؛سوگل دانائی-  انار، هندوانه، کیک قرمز، کراوات هندوانه‌ای که روی سینه بچه‌ها جا خوش کرده، آجیل و نوارهای رنگی که از درختان حیاط آویزان است، وعده جشنی را می‌دهد که در فرهنگ ما ایرانی‌ها به شب یلدا مشهور است. جشنی که البته دیرتر از تقویم تاریخی‌اش برگزار شده است. این جشن دیرهنگام این بار به همت موسسه یاریگران کودکان کار پویا در منطقه شوش تهران، برگزار شده، جشنی که به گفته مسئولان مجموعه، تمام ۱۰۰ دانش آموز محصل اینجا، در تدارکش نقش داشتند.

تعطیلی ۲ روزه ۲ مدرسه در اسفراین.

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی از تعطیلی دو روزه دو مدرسه در اسفراین خبر داد.عباس سعیدی در گفت و گو با ایسنا گفت: دو مدرسه در شهر اسفراین به علت شیوع مشکوک به بیماری آنفلوآنزا از فردا تا روز چهارشنبه تعطیل می شوند.

کاهش ۲۰ درصدی ترافیک شهر با تعطیلی مدارس.

ایسنا/اصفهان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اعلام کرد: تعطیلی مدارس در روزهای آلوده باعث کاهش ۲۰ درصدی ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.داریوش امانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۲۰ درصد سفرهای روزانه، سفرهای باهدف تحصیل است، بنابراین وقتی مدارس در کلیه مقاطع تعطیل می‌شود، حجم تقاضای سفر به‌اندازه ۲۰ درصد کاهش‌یافته و اثر آن به‌صورت کاهش تردد خودرویی در سطح شهر دیده می‌شود.

برخورد سرویس مدرسه و کامیون در کرمان ۱۱ مصدوم و یک کشته برجای گذاشت.

ایسنا/کرمان رییس اورژانس کرمان از برخورد یک دستگاه کامیون با یک خودرو ون سرویس مدرسه در محور باغین به کرمان در محدوده سعادت آباد خبر داد.  دکتر “سیدمحمد صابری” در تشریح جزییات این خبر گفت: برخورد خودروی ون(سرویس مدرسه)و کامیون در محور باغین به کرمان (محدوده سعادت آباد) ساعت ۷:۲۵ امروز سه شنبه ۱۰ دی ماه ۱۱ نفر مصدوم و یک کشته برجای گذاشته است.

دختر شیرین‌زبانی که با آرزوهایش دفن شد.

http://koodak.bashariyat.org/?p=29053

تربیت دانش‌آموزان به حاشیه رفته است.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی که در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان برگزار شد، اظهار کرد: بین پدیده و محیط آنها رابطه‌ای وجود دارد لذا هر پدیده‌ای در هر محیطی رشد نمی‌کند و هر محیطی نیز مستعد پذیرش هر پدیده‌ای نیست لذا باید به این مسأله فکر کرد که چگونه می‌توان محیطی مناسب و مستعد برای انجام کار به وجود آورد.

گزارشی از وضعیت سیستم گرمایشی غیر استاندارد مدارس در مناطق محروم.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایلنا، با گذشت چندین سال از وعده های مسئولان مبنی بر جمع‌آوری بخاری‌های نفتی، هنوز ۲۵ هزار کلاس درس در ایران با بخاری نفتی گرم می‌شوند. به گفته مهرالله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیشترین تعداد بخاری نفتی در استان خراسان رضوی و کمترین تعداد آن مربوط به تهران و همدان می‌شود.

فضای خالی حتی برای ثبت نام یک دانش آموز هم در کرمان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد اسکندری نسب یکشنبه شب در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه در راستای اهداف آموزش و پرورش که توسعه آموزشی و کیفیت افزایی است، اخیراً توانستیم در جشنواره جوان خوارزمی رتبه اول کشور را به اتفاق استان یزد کسب کنیم، اظهار کرد: همچنین دو پژوهش سرای برتر کشور نیز از استان کرمان بوده است و در موضوع آموزش ریاضی رتبه اول جهانی را در کانادا کسب کرده ایم.

فیلم | درد دل‌های دانش‌آموزان یک مدرسه روستایی در سراوان.

درد دل‌های دانش‌آموزان یک مدرسه روستایی در سراوان استان سیستان و بلوچستان: باران که می‌آید، از ترس ریزش سقف، مدرسه را تعطیل می‌کنند.

http://koodak.bashariyat.org/wp-content/uploads/2019/12/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2.mp4?_=1

اقشار مردم باید با گفتمان جهادی آشنا شوند.

محمد زهرایی عصر جمعه در همایش جهادگران مسأله محور استان سمنان در سالن آمفی تئاتر  فرزانگان دانشگاه آزاد اسلامی سمنان افزود: گروه های جهادی امروز بدون هیچ چشم داشت مالی با باورهای عالی به مناطق محروم خدمت رسانی می‌کنند اما این جوانان جهادی نباید فقط به خدمت رسانی، روشنگری و مطالبه گری اکتفا کنند بلکه باید  در  بدنه دستگاه های اجرایی کشور مسوولیت بپذیرند.ایرنا

استقبال خانواده های ایلامی از مهدکودک ۲.۵ برابر میانگین کشوری است.

ایلام- ایرنا– مدیرکل بهزیستی ایلام زهرا ایلامی گفت: ایلام بیشترین درصد پوشش کودکان در مهدهای کودک را در کل کشور کسب کرده است، بطوریکه استقبال خانواده‎های ایلامی از مهد‎کودک ۲.۵ برابر میانگین کشوری است

سرگردانی والدین بدنبال تصمیمات تعطیلی مهدهای کودک.

ایسنا نوشت: مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشوربه دنبال تعطیلی مدارس کشور، نسبت به عدم تعطیلی ادارات برای جلوگیری از حضور کودکان در محل کار والدین انتقاد کرد.

واکنش وزیر آموزش و پرورش به تعطیلی مداوم مدارس: جبران می‌کنیم.

تسنیم نوشت: حاجی میرزایی در واکنش به تعطیلی مداوم مدارس گفت: تصمیم‌گیری در این رابطه بر عهده کمیته اضطرار آلودگی هوا است، اما ما جبران‌می کنیم.محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که نظر آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس چیست و چه برنامه ای برای جبران این تعطیلات دارید گفت: تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس برعهده کمیته اضطرار آلودگی هوا است که در استانداری تشکیل می‌شود.

۲۵ هزار کلاس درس هنوز با بخاری نفتی گرم می‌شود.

مهراله رخشانی مهر در مراسم نمادین جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی و افتتاح دبیرستان ماندگار طالقانی اظهار کرد: مدرسه طالقانی با حفظ معماری قدیمی و سنتی آن بازسازی شد تا خاطرات فارغ‌التحصیلان آن حفظ شود.وی افزود: بعد از حادثه شین آباد بررسی کردیم و مشخص شد ۳۶۰ هزار بخاری غیراستاندارد در کلاس‌های درس وجود دارد، با مصوبه مجلس قرار شد ۲۰ درصد از محل عوارض گاز به نوسازی سیستم‌های گرمایشی اختصاص یابد و با تزریق این بودجه تعداد بخاری‌های غیراستاندارد به ۱۳۰ هزار رسید همچنین تعداد مدارسی که علمک گاز تا دم در مدرسه رفته بود اما همچنان از بخاری نفتی استفاده می‌شد و این  ظلم مضاعفی به دانش‌آموزان است، ۲۴ هزار کلاس درس بود.۲۵ هزار کلاس درس هنوز با بخاری نفتی گرم می‌شود.

۳۵۰۰ دانش آموز همدانی در دوره متوسطه از تحصیل بازمانده/۹۵ درصد همدانی‌ها باسوادند.

ایسنا/همدان مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: ۹۹.۸ درصد دانش آموزان عشایری در دوره ابتدایی تحت پوشش آموزش و پرورش هستند که ۳۵۰۰ دانش آموز در دوره های متوسطه بازمانده از تحصیل هستند.محمد پورداوود پیش از ظهر چهارشنبه ۴ دی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در حوزه سوادآموزی اقدامات خوبی انجام شده چرا که نیروی انسانی محور توسعه پایدار و متوازن است، اظهار کرد: در اوایل انقلاب ۴۸ درصد مردم باسواد بودند و اکنون ۹۴.۷ مردم در سطح کشور و در استان همدان ۹۵.۶ درصد باسواد هستند.

چرا در روزهای آلوده فقط مدارس تعطیل می شوند؟!.

ایسنا/قم مدیرکل مدیریت بحران قم با اشاره به شاخص‎های هواشناسی و قوانین کشور به ذکر دلایل تعطیلی مدارس در روزهای آلوده پرداخت.محسن اوروجی در گفت وگو با ایسنا گفت: در این روزها که پدیده وارونگی هوا مشکلاتی را در کشور به خصوص در کلانشهرها ایجاد کرده است، توجه به یک سری مسایل الزامی است.

مصدومیت ۴ دانش آموز در پی واژگونی سرویس مدرسه در شیراز.

خبرگزاری هرانا – امروز چهارشنبه ۴ دی ماه، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از واژگونی یک دستگاه خودروی پراید که به عنوان سرویس مدرسه استفاده می‌شد، خبر داد. در پی این حادثه که در در شیراز – پل میانرود به سمت باهنر رخ داد، ۴ دانش آموز ۱۴ و ۱۵ ساله و راننده سرویس مدرسه مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

کودک همسری :۲۱مورد

تناقضات قانونی بین پرداخت «وام ازدواج» و «ازدواج کودکان».

مرضیه محبی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: باید به مسئله زنان و مسائل مربوط به آن‌ها نگاهی فراتر و کلی‌تر داشت، زیرا همه مسائل مربوط به زنان در چارچوب کلی «تبعیض جنسیتی» و «گفتمان مردسالار» در جامعه ما اتفاق می‌افتد. اگر شاخص شکاف جنسیتی را معیار تشخیص جایگاه زنان قرار دهیم می‌بینیم که زنان ایران از عدالت جنسیتی بی‌بهره‌اند و این مسئله در جامعه به روشنی و وضوح قابل درک است که زنان به طور کلی از امکانات و منابع اجتماع و امکان انتخاب سرنوشت خود، سهم کمتری نسبت به مردان دارند.

افزایش ۴ برابری دریافت وام ازدواج از سوی دختران زیر ۱۵ سال.

مهر نوشت:محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان و امضای تفاهمنامه وزارت ورزش و جوانان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه امکان تشکیل تعاونی‌های جوانان برای نخستین‌بار در کشور محقق شد.وی ادامه داد: موضوعات این تفاهم‌نامه مبنی بر حوزه تعاونی جوانان، برای نخستین بار است و از طریق کمک‌های فنی و اعتباری این وزارتخانه و با کمک سه بانک و مؤسسه اعتباری فعال خواهد شد که این مدل برای اولین بار از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌گیرد

تعیین محدودیت سنی برای «وام ازدواج» در قانون بودجه.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه کمیسیون فرعی لوایح دولت نسبت به لایحه کودک همسری نظر مثبتی داده‌، اظهار کرد: با توجه به آمارهایی که از میزان ازدواج کودکان وجود دارد باید هرگونه ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال را در قانون تثبیت کنیم و به این مسئله توجه شود که چگونه به کودکان وام ازدواج پرداخت می‌شود؟ چراکه کودکان نمی‌توانند حساب بانکی داشته باشند و از حساب خود برداشت کنند و مشخص نیست که وام واقعا به دست این زوج می‌رسد.

مقابله با ازدواج کودکان با پناه بردن به لایحه بودجه ۱۴۰۰.

به گزارش «تابناک»، پیوند زدن یکباره کودکی به بزرگسالی بدون طی کردن نوجوانی و جوانی، شاید ساده ترین و دم دستی ترین دلیلی باشد که برای مخالفت با ازدواج کودکان می توان بیان کرد اما نه این دلیل و نه دلایل پیچیده و مفصل، هیچ یک برای آنهایی که رای به ازدواج فرزندان خرسالشان می دهند اهمیتی ندارد.

آوای ناکوک کودک همسری در گیلان , عروسک هایی در برزخ.

ایرنا – کودک همسری با تصاویری از دخترکان سپید پوش عروسک در دست، ورد دنیای خبر مجاز و واقع سرزمینمان شده و امروز آوای ناکوکش هر چند ناواضح از گیلان به گوش می رسد و همین امر ایرنا را برآن داشت تا بر حسب رسالت افق گشایی، این پدیده را از نگاه فرهنگ و زاویه دید متخصصان بررسی نماید تا شاید به قدر خرده سنگی کوچک در ساختن مثمر شود.

کودک همسری؛ تلاش ها برای تغییر و تصویب قوانین پیشگیرانه/ ۱۷ درصد ازدواج ها، سهم دختران زیر ۱۸ سال.

خبرگزاری هرانا – ازدواج کودکان یا «کودک همسری» که در سال‌های اخیر فعالان حقوق کودکان تلاش‌های زیادی برای پیشگیری از آن انجام داده‌اند، همچنان به دلیل کشدار شدن اصلاح قوانین مربوط به سن ازدواج در کشور رخ می‌دهد. بر اساس برخی از منابع رسمی در کشور ۱۷ درصد از ازدواج‌های جامعه به دختران زیر ۱۸ سال اختصاص دارد؛ این در حالی است که برخی از گزارش های غیررسمی بیش از این رقم را برآورد کرده اند.

ازدواج زودهنگام و اسیب هایش.

تهران- ایرنا – ازدواج گرچه یک نیاز ضروری انسانی است اما به اعتقاد روانشناسان اگر به‌ هنگام اتفاق نیافتد، فرصت تجربه‌های شیرین دوران کودکی و نیز رشد و تکامل را سلب می‌کند و سبب آسیب‌های روانی و اجتماعی متعددی می‌شود.

تلاش برای ممنوعیت کودک‌همسری.

سلامت نیوز:در لایحه مقابله با کودک همسری که از سوی دولت تدوین و هفته گذشته در کمیسیون لوایح دولت تصویب شد حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است؛ لایحه‌ای که باید برای تصویب به کمیسیون لوایح اصلی و در نهایت به هیأت وزیران برود و مصوب شود.

دولت سن ازدواج کودکان را تعیین کرد.

رکنا: در این لایحه که با حمایت اعضای کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسیده است، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است.به گزارش رکنا، به نوشته ایران، البته پیش از این نیز لایحه‌ای مشابه در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که تاکنون به نتیجه نرسیده و همچنان در مسیر پرپیچ و خم روندهای قانونی باقی مانده است، اما به تازگی از معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری خبر می‌رسد که کلیات لایحه جدید در دولت رأی آورده است.

سند پیشگیری از پدیده کودک‌همسری در آذربایجان‌شرقی تدوین می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به آغاز تدوین سند استانی پیشگیری از پدیده کودک‌همسری، گفت: این سند، مرجع تصمیم‌گیری‌های استانی در این خصوص خواهد بود.به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، علی بدر شکوهی روز شنبه در بیست و یکمین جلسه هیأت اندیشه‌ورز آذربایجان شرقی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرایی شده اهداف این سند، پس از تدوین نهایی آن انجام خواهد شد.

خواننده عرب برای دامادی کودک اهوازی خواند!؟ +عکس.

رکنا: مهدی، کودک هفت ساله اهوازی مبتلا به سرطان آرزو داشت عباس سحاگی ، خواننده عرب در مراسم عروسیش آواز بخواند، شامگاه یکشنبه در ارگ سفید اهواز به این آرزوی خود رسید

کودک همسری آسیب اجتماعی قانونی.

ایسنا/فارس آناهیتا شانزده سال دارد و طعم مادری را آنوقت که خودش به شانه های مادر نیاز داشت، چشیده است؛ او می خندد، خنده هایی بی طنین که بوی خاکستر می دهد، چشم‌هایش هنوز برق شادی دخترانه را پشت پلک‌ها پنهان کرده و نگاه از نگاه می‌دزد که رازش را بپوشاند، رازی که انگشت‌های به‌هم بافته و حرکت‌های جسم بی تابش، آن را برملا می‌کند..

واقعیت‌هایی از داخل ایران| ۹۰ برابر شدن درخواست وام برای کودک همسری.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره افزایش کودک‌همسری به واسطه وام ۶۰ میلیونی ازدواج گفت: بر اساس آمار وزارت ورزش و جوانان که از بانک مرکزی به دست آمده است، تعداد متقاضیان زیر ۱۵ سال وام ازدواج در سال ۱۳۹۷ که وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، نسبت به سال قبل یعنی سال ۱۳۹۶، حدوداً ۷۰ برابر شده است.ایلنا

کودک همسری؛ سال گذشته ۲۰۶ دختر زیر ۱۳ سال و ۵ پسر زیر ۱۵ سال طلاق گرفتند.

خبرگزاری هرانا – طبق آمارهای سازمان ثبت احوال کشور طی سال گذشته ۲۰۶ زن ۱۳ ساله و کمتر از ۱۳ سال و ۵ مرد کمتر از ۱۵ سال طلاق را تجربه کرده‌اند. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی ضربات جبران‌ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

کودک همسری؛ ازدواج بیش از ۳۷ هزار دختر ۱۰ ساله در کشور طی سال ۹۵.

خبرگزاری هرانا – طبق آمار رسمی کشور ۳۷ هزار و ۴۳۰ دختر ایرانی در سال ۹۵ در حالی ازدواج کرده‌اند که تنها ۱۰ سال داشته‌اند. این در حالی است هفته گذشته سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت «به این نوع ازدواج کودک‌همسری گفته نمی‌شود چرا که سن ازدواج برای دختران بر اساس قانون در کشور ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تمام است. اگر سن کمتر از این باشد، این افراد به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند و سن رشد دریافت می‌کنند».

رشد آمار ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال در پی افزایش وام ازدواج در مناطق محروم ایران.

خبرگزاری هرانا – در برخی مناطق محروم کشور افزایش وام ازدواج به ۶۰ میلیون تومان باعث شده است که بعضی از خانواده ها جهت کسب مزایایی از این مبلغ به ازدواج دختران خردسال خود که عمدتا زیر ۱۵ سال هستند رضایت دهند

کاهش سن دختران کارگر جنسی؛ حتی ۱۲ ساله | ۵۰ درصد متاهل‌اند.

مددکار اجتماعی از کاهش سن ورود دختران به بازار کارگری جنسی سخن گفت و افزود: متاسفانه گاهی دخترانی را می‌بینیم که در سنین بسیار کم، حدود ۱۲ سالگی به این مسائل کشیده می‌شوند. از طرفی بر اساس آمارهایی که سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده است ۵۰ درصد کارگران جنسی ایران را زنان متاهل تشکیل می‌دهند. همشهری آنلاین به نقل از برنا،

منع قانونی و شرعی برای ازدواج دختران بالای ۱۳ سال وجود ندارد.

تبریز-ایرنا– مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی اعلام کرد: هیچ گونه منع شرعی و قانونی برای ازدواج دختران بالای ۱۳ سال وجود ندارد و نباید از این موضوع به عنوان کودک همسری یاد شود.احد جودی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، بلوغ را شرط لازم و اصلی برای ازدواج طبق موازین قانونی و شرعی در ایران بیان و اضافه کرد: بر این اساس در آذربایجان شرقی طی سالجاری هیچ گونه ازدواج زیر ۱۳ سال بانوان به ثبت نرسیده است و هر گونه انتشار اخبار در این زمینه کذب است

باید تفاوت سنی در کودک همسری کاهش یابد.

ایسنا/همدان مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان کودک همسری را شمشیری دو پهلو دانست و گفت: در کودک همسری باید تفاوت سنی را کم کنیم و به خانواده ها بگوییم فرزندان خود را بدون آموزش و دوره به خانه بخت نفرستند چرا که اگر به زوجین آموزش داده شوند جامعه دچار بحران می شود.

طی ۹ ماه سال جاری؛ ثبت ۴۸ مورد ازدواج زیر ۱۳ سال دختران در چهارمحال و بختیاری.

خبرگزاری هرانا – امروز چهارشنبه ۴ دی ماه، مدیر کل ثبت احوال استان چهارمحال و بختیاری از ازدواج ۴۸ دختر زیر ۱۳ سال و یک پسر ۱۶ ساله در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از مهر، عبدالرضا کریمی مدیر کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طی ۹ ماهه ابتدای امسال ۴۸ دختر زیر ۱۳ سال در استان ازدواج کردند که از این تعداد ۴۵ نفر ۱۳ ساله و سه نفر ۱۲ ساله بودند.

چیزی به نام کودک همسری نداریم.

ایسنا/قزوین مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین با تأکید بر اینکه چیزی به نام کودک همسری نداریم، گفت: همه ما تابع قانون هستیم و طبق نص صریح قانون مدنی کشورمان ازدواج قبل از بلوغ ممنوع است لذا نمی‌توان با واژه‌هایی چون کودک همسری در جامعه تشویش ایجاد کرد.حسن وفایی دیلمی، مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمعیت استان قزوین در حال حاضر یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار نفر است که ۶۶۹ هزار و ۶۱۳ نفر آن را مردان و ۶۴۱ هزار و ۱۸۷ نفر را نیز بانوان تشکیل می‌دهند.

کودک ازاری :

همیشه پای یک آشنا در میان است!

وحید حسین زاده معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران درگفت‌وگو با ایسنا می گوید: از ۵۳۳ اتفاق کودک آزاری که در کل استان به ثبت رسیده است، ۲۳۱ مورد جسمی، ۴۴ مورد جنسی، ۴۳ بار آزار روانی، ۲۰۳ مورد در زمره مسامحه و غفلت و ۱۲کودک نیز مورد آزار ترکیبی قرار گرفتند که در همه این موارد بجز ترکیبی، آمار دختران بیشتر از پسران است.

طی ۹ ماه امسال؛ کودک‌آزاری، اقدام به خودکشی و اختلافات حاد خانوادگی در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی کرمانشاه.

بر اساس گزارش سالانه گردآوری شده توسط مجموعه فعالان حقوق بشر، طی سال ۲۰۱۹ میلادی در رسته حقوق کودکان، دستکم ۱۲۹۰ مورد کودک آزاری، ۳۱ مورد تجاوز و آزار جنسی کودکان، ۱۰ مورد قتل کودکان و همچنین ۳۱ مورد خودکشی کودکان رخ داده است.هرانا

شگرد عجیب و غریب کودک آزار تهرانی.

روزنامه ایران نوشت: شرور سابقه دار که به اتهام آزار و اذیت ۲۰ پسر و دختر بچه تنها در خانه و تعرض به دو زن جوان از سوی پلیس دستگیر شده در تازه‌ترین اعترافات خود جزئیات بیشتری از این جرایم را فاش کرد.

مربی ورزشی متهم به آزار جنسی کودکان بازداشت شد.

خبرگزاری هرانا – یک متهم به آزار جنسی کودکان در تهران با شکایت همسر خود بازداشت شد. وی که یک مربی ورزشی است متهم شده که شاگردانش را به بهانه‌های مختلف به خانه می‌کشاند و مورد آزاد قرار می‌داد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از برنا، یک مربی ورزشی که شاگردانش را به بهانه‌های مختلف به خانه می‌کشاند و مورد کودک آزاری قرار می‌داد با شکایت همسرش بازداشت شد.

کودک آزاری؛ پدر متهم به آزار کودک مبتلا به اوتیسم تحت تعقیب قرار گرفت.

خبرگزاری هرانا – مهتاب حسینی رئیس اداره بهزیستی سیرجان گفت “دختر نوجوان سیرجانی که تحت سرپرستی مادرش زندگی می کرد بعد ازمرگ مادر در اثر تصادف، به پدر و همسر پدرش سپرده شد”.به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کودک مبتلا به اوتیسم توسط پدر خود مورد آزار قرار گرفت.

آزار شیطانی ۲ دختر بچه توسط یک دوست خانوادگی / در شمال ایران فاش شد.

به گزارش رکنا : پرونده کودک آزاری از جمله پرونده‌هایی است که همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تمام مراجع انتظامی و قضایی به محض اطلاع از چنین مواردی به‌طور ویژه رسیدگی به آن را در دستور کار قرار می‌دهنداما نکته تأسف بار این است که از آنجا که این کودکان اغلب از سوی والدین یا آشنایان خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند یا به دلایل مختلف از جمله دشواری در اثبات جرم، نبودن شاهد، سن کم بزه دیدگان، ترس از آبرو، تهدید متهمان و…پرونده‌ها به فرجام مناسبی نمی‌رسد. یکی از این موارد که خبر آن به تازگی منتشر شده مربوط به آزار دو دختر بچه در یکی از استان های شمالی است که با وجود پیگیری یک وکیل دادگستری و مسئولان مرکز خیریه جمعیت امام علی این استان همچنان بی‌نتیجه مانده و حالا هم پرونده در انتظار نظر دادستانی است تا شاید متهمان را به سزای عملشان برساند.

کودک آزاری؛ بازداشت پدر متهم به آزار کودک ۱۲ ساله.

خبرگزاری هرانا – فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از بازداشت یک پدر که کودک خود را مورد آزار و شکنجه قرار داده بود، خبر داد و گفت که این کودک ۱۲ ساله در گشت زنی ماموران نیروی انتضامی در حالی پیدا شد که در صندوق عقب یک خودرو توسط پدرش محبوس شده و دهان و دست و پا کودک با چسب پهن بسته شده بود.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان