گزارش آماری ماهانه نقض حقوق هنر و هنرمندان – بهمن ماه ۱۳۹۸

تهیه و تنظیم : اقای امید شیرمحمدی

  •     ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
در گزارش بهمن ماه ۱۳۹۸ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

     اجتماعی

«قهوه قجری» به نفع سیل زدگان روی صحنه رفت/ داستان «اتللو» در جنوب

۲ نمایش «قهوه قجری» به کارگردانی آتیلا پسیانی و «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه ها خانه می کند، اتللو» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی اجرای خود را در مجموعه تئاتر شهر آغاز کردند.

علت عدم‌حضور عوامل فیلم “روز صفر” در اختتامیه جشنواره فیلم فجر/ چرا تحریم‌کنندگان جشنواره کاندیدای دریافت سیمرغ شدند؟

بعد از اهدای اولین سیمرغ به سعید ملکان برای فیلم روز صفر در بخش نگاه نو، شهیدی‌فر که اجرای مراسم را به‌عهده داشت درباره نیامدن ملکان به مراسم گفت که “ایشان هنوز در مسیرند و نرسیده‌اند”. اما با اهدای سیمرغ‌های دیگر این مراسم به فیلم روز صفر و حاضرنشدن عوامل آن برای گرفتن این سیمرغ روشن شد که گویا عوامل فیلم به‌طور جدی بنایی برای آمدن به مراسم اختتامیه را ندارند.

اهدای یک روز فروش «مطرب» به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مطرب» اعلام کرد که درآمد حاصل از یک روز فروش بلیت فیلم سینمایی «مطرب» را به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا خواهد کرد.

سینماگران برای حمایت از کودکان سیستان و بلوچستان کمپین راه‌اندازی کردند

کمپین «رویش سیب» روز یکشنبه ۶ بهمن ماه با حمایت خانه سینما، انجمن حامی و با هدف پشتیبانی و همراهی با مردم آسیب دیده از سیل استان سیستان و بلوچستان با رویکرد حمایت از کودکان آسیب دیده راه‌اندازی شد.

از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد قانون «الزام دولت در تعیین سرفصل «جنایات و توطئه‌های آمریکا» در کتب درسی

رئیس جمهوری‌ یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد

سایه سنگین «خورشید» بر جشنواره فیلم فجر

پنجمین روز جشنواره فیلم فجر با حاشیه‌های پررنگ فیلم مجید مجیدی که باز هم به جدول نمایش مردمی نرسید، پایان یافت.

 به گزارش ایسنا، چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه، جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر به نیمه راه خود رسید در حالی که فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی علی رغم خبرهای رسمی منتشر شده، هنوز برای اولین اکران مردمی خود آن هم پس از گذشت ۵ روز از شروع جشنواره، به طور کامل آماده نشده است.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

http://honar.bashariyat.org/