اطلاعیه ۱۲۴۰ نمایندگی نورد راین وستفالن در خصوص روز زن – ۸ مارس

باشد که زنان ما، جملگی سخن شوند

زنانی که برای کسب حقوق خود و دیگران دلیرانه می رزمند و شجاعانه فریاد می زنند.

تبریک به همه زنان ایران و جهان

به نسرین ستوده، نماد ایستادگی زنان ایران در مقابل تبعیضات جنسیتی، به نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی فعالان محیط زیست که برای اعتراف به جاسوسی، در زیر شدیدترین شکنجه های فیزیکی و روحی و کثیف ترین تهدید های جنسی قرارگرفتند، به سپیده قلیان که کابوس شکنجه ی زندان و زندانبان او را رها نمی کند، به گوهر عشقی که که سمبل عشق است و گوهری یک دانه در جمع زنان مبارز ایرانی، به نرگس محمدی، زینب جلالیان، بهاره هدایت، تبریک به ندا ناجی، منیره عربشاهی یاسمن آریایی، نرگس محمدی و خیل زنانی که شناخته شده یا گمنام به بهانه های واهی در زندانند.

تبریک به زن میانسال بلوچ که با بغض می گوید: شناسنامه نداشتم شوهرم دادند و او هم نداشت، اکنون که نیست، من مانده ام و فرزندان بی هویتم، به جنوب غربی ایران و دخترکانش که جنسیتشان مُثله میشود، به دخترانی که کودکی نکرده، زن میشوند و در عواطف کودکی خویش منجمد.

تبریک به دختر نوجوانی که در حسرت کسب اجازه تحصیل در شهری دیگر، آه می کشد و انتظار، به دخترکی که عروسکش را از آغوشش جدا می سازند  تا درآغوش همسری ناخواسته بلوغ جنسی اش را تجربه کند و بلاخره تبریک به زنانی که از شرم، ترس، فقدان قانون حمایتگر، بی پناهی و یااز بیم آبرو تن به خشونت های جسمی و جنسی می سپارند ودر برابر قوانین مردسالارانه جمهوری اسلامی ایران سکوت و صبوری را برمیگزینند.

چند نمونه از قوانینی که در قرن یست و یک و در سالروز ۸ مارس ۲۰۲۰ همچنان جاری و حکم فرماست:

ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران : شوهر میتواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که مشغول است منع کند بنابراین زنان باید اجازه شوهر را برای اشتغال داشته باشند.

ماده ۱١۱۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران : طلاق حق مرد است و مرد میتواند هر وقت که بخواهد زنش را طلاق بدهد،حتی به طور غیابی.

ماده ۹۰۷ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران: پس از فوت پدر و مادر،  سهمیه ارثی پسران از دارائی والدین، دو برابر دختران است.

کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان نیز در موارد مهم مخصوصا در مبانی و منابع با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دارای تعارض های جدی و آشکار است.

همزمان با گرامی داشت روز جهانی زن ما، اعضای نمایندگی نورد راین وستفالن به آگاهی قانون گذاران می رسانیم که اگر دست‌ها را از گوش ها بردارید، صدای سکوت زنان  ایران زمین را خواهید شنید، سکوتی که به معنای خاموشی عدالت است، سکوتی که در ورای آن دادخواهی و حق طلبی نسبت به حقوقی است که در لابلای واژه ها، قوانین  و معاهداتی یافت میشود که چشمان واپسگرای مسئولان ایران بینای آن نیست از جمله:

هدف ۵ از اهداف ۱۷ گانه سند٢٠٣٠ يونسكو: به برابری جنسی برسیم و تمامی دختران و زنان قدرتمندتر گردند.

ماده ۱ از منشور جهانی حقوق بشر: برابری در حرمت وحقوق

مادهٔ ۲:برابری همه افراد با نژاد ومذهب وعقیده و ملیت و دارایی و جنسیت متفاوت

مادهٔ ۳:حق زندگی و ازادی وامنیت فردی

مادهٔ ۴:ممنوعیت بردگی و بندگی

مادهٔ ۶: حق به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک فرد در برابر قانون

مادهٔ ۷:  برابری همگان در برابر قانون و منع تبعیض

مادهٔ ۱۶:آزادی کامل در ازدواج بدون محدودیت های نژادی و مذهبی و… حق برخورداری از حقوق برابر درزندگی زناشویی و ازدواج و طلاق، مسولیت حکومت و جامعه در برابر حفظ خانواده و …..

۱۲۴۰

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی نورد راین وستفالن