گزارش آماری نقض حقوق کار و کارگر – فروردین ۱۳۹۹

گزارش نقض حقوق کار و کارگر فروردین ۹۹

گزارشگران : رویا ملائی بیجارپسی  ، داوود وحیدی ، رسول عباسی زمان ابادی

ماده ۲۳: حق امنیت کار

الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد.

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمایند .

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید .

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

 اخبار کارگران

  1. خراج و بیکاری ۵۰ درصد از کارگران فصلی و خدماتی در استان‌های پرخطر از ناحیه کرونا در آغاز سال جدید، ۵۰ درصد کارگران فصلی و خدماتی استان‌های پرخطر از شیوع کرونا ویروس، با بیکاری و اخراج مواجه شده‌اند.هرانا/۱ فروردین.
  2. رئیس کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان در نامه‌ای از فعالان صنفی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی خواست مراتب اعتراض خود نسبت به تخصیص نیافتن هیچ بودجه‌ای برای اجرای قانون همسان‌سازی برای بیش از ۳ میلیون کارگر بازنشسته و مستمری‌بگیر را به رئیس جمهوری و وزیر رفاه اعلام کنند. ایلنا/ ۱۰ فروردین.
  3. بنا به گزارش منتشره،۹۶ نفر از کارکنان ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به کووید ۱۹ مبتلا و۴ راننده تاکسی و ۲ راننده اتوبوسرانی جانشان را ازدست دادند. هرانا/۱۴ فروردین.
  4. نایب رییس هیات مدیره نظام پرستاری اهواز، از عدم پرداخت مطالبات مزدی تعدادی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد.ایلنا/۱۶ فروردین
  5. روز یک شنبه ۱۷ فروردین ماه،کارگران شرکت و صنعت و دامپروری مغان به همراه اهالی مغان با امضای طوماری خواستار لغو خصوصی‌سازی این واحد تولیدی شدند.ایلنا/۱۷فروردین.
  6. به گفته یک عضو شورای شهر تهران، تاکنون ۲۰۰ نفر از کارکنان شهرداری تهران به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.ایلنا/۱۸فروردین.
  7. تعدادی از کارگران هپکوی اراک، طی ابلاغیه ای برای روز شنبه ۳۰ فرورودین ماه به دادگاه کیفری این شهرستان احضار شدندبه نقل از ایلنا، تعدادی از کارگران هپکوی اراک، به شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری شهرستان اراک احضار شدند.ایلنا/۲۰ فروردین.
  8. تشکل های کارگری و فعالين سنديکايی سراسر کشور با انتشار بيانيه هاي جداگانه مصوبه شورای عالی کار رژیم در مورد دستمزد سال ۹۹را محکوم کرده اند.ایلنا/۲۰ فروردین
  9. طی سال گذشته در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۹۴ کارگر در استان آذربایجان شرقی جان باختند و هزار و ۲۵۱ نفر نیز بر اثر مصدومیت ناشی از حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند. ایلنا/۲۵ فروردین.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

http://kar-kargar.bashariyat.org/