گزارش آماری نقض حقوق جوان و دانشجو – فروردین ماه ۱۳۹۹

اخبار عمومی :

تجمع و اعتراض

کشته شدن ۵ زندانی توسط شلیک مستقیم ماموران زندان عادل آباد شیراز

تاریخ : ۱۱/۰۱/۱۳۹۹

بنا بر گزارشات رسیده، نیروهای حکومتی حداقل ۵ زندانی را در زندان عادل ‌آباد شیراز با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به قتل رساندند.
اسامی ۴ تن از زندانیان شامل:

افشین کاظمی، حسین احمدی، علی رنجبر، مجتبی غلامی و یک زندانی دیگر می‌شود که به ضرب گلوله‌ ماموران در زندان عادل ‌آباد شیراز کشته شده‌اند.

شورش مجدد در زندان شيبان اهواز و شلیک گاز اشک‌آور به سمت زندانیان و خانواده‌های زندانیان

تاریخ : ۱۲/۰۱/۱۳۹۹

​۱۲ فروردین ۱۳۹۹صداى تيراندازى و شليك گاز اشك آور از درون زندان شيبان اهواز شنيده شد. به دنبال آن دود غلیظی هم از زندان برخاسته بود. زندانیان زندان شیبان اهواز در اعتراض به نبود امکانات بهداشتی و شيوع ويروس كرونا دست به شورش زدند. ماموران به طرف آنان تیراندازی کرده و اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند. خبرهای تایید نشده‌ای حاکی از کشته شدن شماری از زندانیان وجود دارد.

به‌ رغم اينكه اين زندان خارج از شهر است اما توسط نيروهاى امنیتی و سپاه محاصره شده است. قسمتی از این زندان در اثر آتش‌سوزی سوخته است.

 اطلاعیه نهادهای بین المللی

فراخوان به اقدام فوری عفو بین‌الملل در مورد آزادی زندانی‌های ایران

تاریخ : ۱۱/۰۱/۱۳۹۹

عفو بین‌الملل طی فراخوانی اعلام کرد، با توجه به نگرانی‌های شدید در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران، مقام‌ها و مسئولان این کشور باید صدها زندانی عقیدتی را بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد کنند. مقام‌ها و مسئولان باید تدابیر لازم برای حفظ سلامت همه‌ی زندانیان را اتخاذ کرده و آزادسازی بازداشت‌شدگان منتظر محاکمه و کسانی را که ممکن است به ویژه در معرض خطر ابتلای شدید یا مرگ باشند بی‌درنگ در دستور کار قرار دهند.

در چندین زندان در نقاط مختلف کشور، آزمایش‌های انجام‌شده ابتلای تعدادی از زندانیان به ویروس کرونا را تأیید کرده است، و این موجب نگرانی شدید در مورد سلامت زندانیان هم‌بند آنان می‌شود. به عقیده‌ی «سازمان جهانی بهداشت»، به نظر می‌رسد که بعضی از افراد به طور خاص در معرض خطر بیماری شدید یا مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس هستند، از جمله افراد سالمند و کسانی که از قبل به مشکلات جسمی دیگری مبتلا بوده‌اند.

اخبار محاکمه :  

احضار و بازجویی

تشکیل پرونده جدید در آستانه برگزاری دادگاه برای کسری تبریزی / سند

۰۲/۰۱/۱۳۹۹

کسری تبریزی، شاعر، ترانه‌سرا و دانشجوی رشته ژنتیک در مقطع کارشناسی ارشد طی ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان احضار شد. بر اساس این ابلاغیه او باید در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال در شعبه تعیین شده حاضر شود. آقای تبریزی پیشتر از بابت اتهام “نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی” برای تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه ۹۹ به دادگاه کیفری دو زاهدان فراخوانده شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کسری تبریزی، شاعر و ترانه‌سرا با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان احضار شد.

با پایان مرخصی؛ سمانه نوروز مرادی به زندان اوین بازگشت

تاریخ : ۱۸/۰۱/۱۳۹۹

سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی روز یکشنبه ۱۷ فروردین با پایان مرخصی به زندان اوین بازگشت. بازگشت خانم نوروز مرادی به زندان در شرایطی است که وی مبتلا به بیماری لوپوس مفصلی و عفونت در سینه است. پزشکان پیشتر دستور تخلیه سینه خانم نوروز مرادی را داده بودند که تاکنون عملی نشده است. خانم نوروز مرادی در تاریخ ۲۸ اسفندماه به مرخصی اعزام شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹، سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی با پایان مرخصی به زندان اوین بازگشت.

اعتراضات آبان؛ مجید  به دادگاه احضار شد

تاریخ : ۱۶/۰۱/۱۳۹۹

علی عزیزی، شهروند اهل ارومیه، در پی احضاریه ای برای تاریخ ۷ اردیبهشت ماه به دادگاه کیفری دو این شهرستان احضار شد. آقای عزیزی پیشتر در ارتباط با اعتراضات آبان ماه ۹۸ بازداشت و در نهایت در پرونده ای مشترک با ۵ تن دیگر توسط دادگاه کیفری ۲ شهرستان ارومیه به پرداخت پانزده میلیون ریال معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان جزای نقدی بدل از ۸ ماه حبس تعزیری و تحمل ۲۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. وی به علت بازداشت در بند امنیتی زندان مرکزی تبریز نتوانست که در جلسه محاکمه خود حاضر شود و با تقاضای واخواهی جلسه محاکمه او مجددا برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی عزیزی، شهروند اهل ارومیه طی احضاریه‌ای به دادگاه کیفری دو این شهرستان، احضار شد.

تحسین دادرس به زندان سنندج منتقل شد.

تاریخ : ۰۵/۰۱/۱۳۹۹

تحسین دادرس، شهروند اهل مریوان که از مهر ماه ۹۷ درحال تحمل دوران محکومیت خود در زندان محل سکونت خود بوده است، روز پنجشنبه ۱۴ فروردین ماه، به زندان سنندج منتقل شد. آقای دادرس در مرحله بدوی به ۱۱ سال حبس محکوم شده و حکم صادره توسط دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز پنجشنبه ۱۴ فروردین ماه، ۱۳۹۹، تحسین دادرس از زندان مریوان، به زندان سنندج منتقل شد.

جهت دریافت آگاهی و اطلاعات بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

daneshjoo@bashariyat.org