گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق کار و کارگر – اردیبهشت ۱۳۹۹

تنظیم نمودار : رسول عباسی زمان آبادی

گزارشگران: رویا ملائی بیجارپسی، داوود وحیدی، رسول عباسی زمان ابادی

ماده ۲۳: حق امنیت کار

الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد.

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمایند .

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید .

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

 اخبار کارگران :

۱:محمد حبیبی،‌ معلم زندانی که از فعالان صنفی فرهنگیان و عضو هیئت مدیره کانون معلمان استان تهران است، با دستور هیات رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از کار خود اخراج شد.هرانا/۷ اردیبهشت.

۲:روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه،کارکنان ماهنامه “ایران فردا” در بیانیه‌ای به حکم پنج سال زندان سردبیر خود، کیوان صمیمی، اعتراض کردند.هرانا/۶ اردیبهشت.

 ۳3:فرانت لاین دیفندرز، سازمان بین المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای افزایش فشارها بر فعالین کارگری و اتحادیه‌های صنفی مستقل را محکوم کرد. هرانا/۸ اردیبهشت

۴:مصوبه‌ی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۹۹ پس از تعلل‌های بسیار در تشکیل جلسات این شورا، با وجود مخالفت نمایندگان کارگری حاضر در شورای عالی کار، ابلاغ شد. تصویب و ابلاغ این مصوبه اعتراض شدید کارگران و فعالان کارگری را در پی داشت. هرانا/۸ اردیبهشت.

۵:کارگران شاغل در کارخانه قند فسا از بلاتکلیفی این کارخانه و عدم پرداخت مطالبات مزدی خود از زمستان سال گذشته، خبر دادند.هرانا/۹ اردیبهشت.

۶:کارگران پیمانکاری شهرداری‌ها، گاهاً مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. برخی از این مطالبات مربوط به سال گذشته است. ایلنا/۸اردیبهشت.

۷:در ادامه فشار بر فعالین جنبش کارگری در آستانه اول ماه مه روز جهانی طبقه کارگر،در سنندج چند تن از فعالین کارگری بصورت تلفنی از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند.هرانا/۱۰اردیبهشت.

۸:جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.ایلنا/۱۱ اردیبهشت.

۹: در آستانه روز جهانی کارگر، تعدادی از کارگران بیکار شده کارخانه قند فسا با ۷ ماه حقوق پرداخت نشده، برای گذراندن امورات زندگی خود، در حال جمع کردن و فروختن پلاستیک کهنه و زباله هستند. ایلنا/۱۱ اردیبهشت.

۱۰:روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، نایب رییس شورای اسلامی کار هپکو، از تبرئه شدن ۱۴ تن از کارگران شرکت هپکو از اتهامات خود و محکومیت مدیر عامل سابق این شرکت به ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق، خبر داد.ایسنا/۱۴ اردیبهشت.

۱۱: با شکایت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، برای یکی از رانندگان این شرکت به نام ابراهیم حیدری، پرونده قضایی در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است. علت تشکیل این پرونده، مصاحبه آقای حیدری با مطبوعات و طرح مطالبات و مشکلات کارگران عنوان شده است. ایلنا/۲۰ اردیبهشت.

 ۱۲:جمعی از فعالان رسانه ای در حوزه آموزش و پرورش با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد به اخراج محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی معلمان محبوس در زندان تهران بزرگ، نسبت به احضار نجات بهرامی، روزنامه نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به دادسرای اوین جهت تحمل دوران محکومیت، واکنش نشان دادند. این فعالان رسانه در بخشی از بیانیه خود در این خصوص نوشته اند «آیا با زندان رفتن افرادی مانند آقای بهرامی و یا اخراج و تهدید سایر معلمان مشکلات حل می‌شوند؟ تکلیف اصول قانون اساسی و حقوق ملت و تکالیف حاکمیت چه می‌شوند؟ آیا بهتر نیست که حاکمیت با بالا بردن آستانه تحمل و رواداری، موضع ملایم‌تر و منطقی‌تری با فرهنگیان داشته باشد؟ راه حل بحران‌ها برخورد امنیتی و تهدید و ارعاب نیست.هرانا/۲۰ اردیبهشت.

۱۳:کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان پس از هفت روز اعتصاب و دستیابی به بخشی از مطالباتشان به اعتصابشان خاتمه دادند. هرانا/۲۳ اردیبهشت.

14:کانون صنفی معلمان ایران با اعتراض به ابلاغ حکم جدید ۱۰ سال زندان برای اسماعیل عبدی،این اقدام را در راستای سرکوب فعالان صنفی و نهادهای مدنی و مخالفت آشکار با هرگونه اقدام مثبت در جهت بهبود شرایط زندانیان به ویژه فعالان صنفی و سیاسی دانست. ایلنا/۲۵ اردیبهشت.

۱۵: یکی از معلمین اهل مهاباد کە بە اتهام شرکت در اعتصابات معلمین بە حبس محکوم شدە بود، جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود راهی زندان شد برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز شنبە ٢٧ اردیبهشت ٩٩ (١٦ می ٢٠٢٠)، یاسر امینی آذر، معلم اهل مهاباد جهت سپری نمودن دوران محکومیت ١٥ ماهە خود بازداشت و راهی زندان مرکزی این شهر شد.هرانا/۲۷ اردیبهشت.

۱۶:وکلای گروهی از بازداشت‌شدگان در پرونده اعتراض‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه از گزارش‌ها درباره لغو حکم موکلانشان ابراز بی‌اطلاعی کرده و همزمانی انتشار این خبر با موضوع برگزاری دادگاه کارفرمای خصوصی این شرکت را «ابهام برانگیز» خواندند. هرانا/۲۸اردیبهشت.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار وکارگران به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://kar-kargar.bashariyat.org/