گزارش آماری نقض حقوق هنر و هنرمندان در خرداد ماه ۱۳۹۹

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش خرداد  ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

 اجتماعی 

محمدعلی کشاورز، بازیگر سرشناس ایرانی، درگذشت

محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، امروز یکشنبه ۲۵ خرداد، در سن نودسالگی درگذشت.

علت مرگ او نارسایی کلیه و عفونت ریه و سپس ایست تنفسی اعلام شده است.

آثار هنری باید به سفارش مردم خلق شوند نه دولت!

طاهر شیخ‌الحکمایی، هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز بر این باور است تا زمانی که آثار هنری به سفارش مردم خلق نشوند، عرصه هنرهای تجسمی جایگاه اصلی خودش را پیدا نمی‌کند.

شیخ‌الحکامی در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش آیا هنرهای تجسمی توانسته است همانند سینما، تئاتر و موسیقی جایگاه خود را در میان مخاطبان پیدا کند، با بیان اینکه «عرصه‌های هنر با هم متفاوت و طبیعا مخاطبان آنها نیز با هم متفاوت است»، اظهار کرد: حتی در عرصه‌ هنرهای تجسمی نیز رشته‌های هنری با هم متفاوت هستند؛ برخی رشته‌ها همانند کاریکاتور می‌توانند بسیار سریع واکنش نشان دهند، اما برخی دیگر به دلایل شرایطی که دارند دیرتر و شاید گاهی سخت‌تر واکنش نشان می‌دهند.

کپی رایت؛ عاملی حیاتی برای توسعه صنایع خلاق

تهران- ایرنا- پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر ایران بخواهد مانند دیگر کشورهای موفق دنیا در عرصه صنایع خلاق به رشد و توسعه قابل ملاحظه ای برسد به قوانین حمایت از حقوق مولفان احتیاج دارد، نوشت: پیوستن به کنوانسیون های بین‌المللی و عضویت در سازمان جهانی مالکیت معنوی از جمله اقدامات موثری است که می‌تواند شیوه‌ها، طرح‌ها و نقشمایه‌های هنری و فرهنگی ایران را در برابر کپی شدن و تکثیر غیرقانونی حفاظت کند.

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

در صداوسیما نیازمند شفافیت هستیم

مسعود تکاور با انتقاد از پخش سریال‌های تکراری در تلویزیون، گفت: «می‌گوییم چرا شبکه‌های ماهواره‌ای موفق‌ هستند؛ خب معلوم است ما دائم در حال تکرار هستیم. باید روش جدید در بخش تولید پیدا شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند. تولیدات زیاد شود و نسل جوان وارد شوند.»

کارگردان «رهایی» ـ سریالی که به‌تازگی در تلویزیون بازپخش شد ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه فصل دوم این مجموعه را نوشته و تحویل داده است، گفت: من دو سال است که «رهایی۲» را نوشته و تحویل داده‌ام اما نمی‌دانم چرا شروع نمی‌شود. به خودم می‌بالم که در ساخت «رهایی» گروه خوبی داشتم اما از خودم راضی نیستم که چندین سال است این کار تکراری پخش می‌شود و قدمی برای قسمت دومش که نوشته هم شده برداشته نشده است. فیلم‌نامه را تایید کرده‌اند. اما بودجه هنوز تعریف نشده است.

مسئولین همراه مردم باشند/ وضعیت کرونا در هرمزگان حاد است

ایسنا/هرمزگان هنرمند مطرح هرمزگانی موسیقی کشورمان گفت: بیان جمله “در خانه ماندن” بسیار ساده است اما شرایط ماندن مردم در خانه هم باید فراهم شود.

رضا صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت قرمز کرونایی استان هرمزگان، افزود: متأسفانه وضعیت هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس در زمینه بیماری کرونا وضعیت خیلی حاد، ترسناک و عجیب‌وغریبی است. وی با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان هرمزگان جای نگرانی دارد، تصریح کرد: در این زمینه علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، لازم است مسئولان هم با مردم همراه‌تر بوده و ماندن مردم در منازل را آسان‌تر کنند.

از عادل فردوسی‌پور تا محمدرضا حیاتی و دیگران!

با کنار گذاشته شدن محمدرضا حیاتی از بخش‌های مختلف خبری حالا لیست ممنوع‌التصویرهای تلویزیون باز هم طولانی‌تر شد. ماجرا از یک اظهارنظر ساده شروع شد. یک ویدئوی کوتاه و ابراز ارادت محمدرضا حیاتی گوینده پیشکسوت خبر صداوسیما به ابراهیم حامدی خواننده لس‌آنجلسی باعث شد تا نام او هم به لیست ممنوع‌التصویرهای تلویزیون اضافه شود و حیاتی از تماسی تلفنی خبر بدهد که در آن به او گفته شده تلویزیونی دیگر تمایلی به ادامه همکاری با او ندارد.

این اتفاق و همزمانی آن با برنامه جنجالی «فوتبال برتر» و گفت‌وگوی رئیس فدراسیون فوتبال با محمدحسین میثاقی و ضعف میثاقی در اداره این گفت‌وگوی مهم که می‌توانست اسناد مهمی از قرارداد جنجالی با مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی رو کند باعث شد تا بار دیگر منتقدان تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده از سرمایه‌سوزی در صداوسیما بگویند و بنویسند.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان  به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://honar.bashariyat.org/