گزارش آماری ۳ ماهۀ نقض حقوق کودک و نوجوان – بهار ۱۳۹۹

گزارش نموداری سه ماهه  نقض حقوق کودک و نوجوان در (فروردین واردیبهشت و خرداد ) ماه سال ۱۳۹۹

تهیه و تنطیم گزارش : لیدا اشجعی و فرهاد نصیری و رضا ویسانیان

مونیکا نادی عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفت‌وگو با ایسناگفته است “لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در سال ۸۶ تدوین نهایی شد، سال ۹۰ به مجلس رسید و در نهایت امسال تصویب شده است ،با توجه به این امار که در شرایط سانسورحاکم در رسانه های ایران منتشر میشود ؛و با فشارنیروهای مدنی و فعالین حوضه کودکان لایحه حمایت از کودکان مکتوب میشود ایا در اجرا کودکان مورد حمایت قرار خواهند گرفت  ؟؟

اخبار عمومی فروردین ماه: ۴۷ مورد

 بیماری های کودکان :۹ مورد

کرونا در قم − بستری ۱۹ کودک با مشکل حاد تنفسی

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حدود ۳۰۰ بیمار به دلیل مشکلات حاد تنفسی و یا مشکوک بودن به کووید۱۹ در بیمارستان‌های قم بستری هستند که ۱۹ نفر آن‌ها کودک هستند.محمدرضا قدیر روز جمعه در گفت و گویی، افزود: از همشهریان عزیز تقاضامندیم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینگی خانگی همچنین برای کودکان، نهایت اهتمام را داشته باشند. ایرنا.

مدیر بیمارستان میبد سه کودک به کرونا مبتلا شدند

یزد- ایرنا- مدیر بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد از مبتلا شدن یک دختر بچه هشت ساله و ۲ کودک ۲ و سه ماهه این شهرستان به بیماری کووید ۱۹(کرونا) خبر داد.

نوزاد ۹ ماهه فسایی به کرونا مبتلا شد

گروه جامعه: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در روزهای قبل از ابتلای کودک ۲.۵ ساله فسایی به کرونا متعجب شدیم اما با مثبت شدن جواب آزمایش کرونای نوزاد ۹ماهه فسایی، شاهد کاهش سن مبتلایان در شهرستان فسا هستیم.افتاب نیوز.

به مناسبت روز جهانی اوتیسم لزوم اهتمام مسئولان به تحصیل و شغل مبتلایان به اوتیسم در سال جدید

ایسنا/یزد مدیر یکی از مراکز اوتیسم در یزد با تاکید بر این که ادامه تحصیل و شغل مشکلات کودکان اوتیسم در آستانه ورود به بزرگسالی است، گفت: امیدوارم در سال جدید مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی و مدیریت، موانع و مشکلات پیش روی این کودکان که در آستانه ورود به بزرگسالی هستند را مرتفع کنند.

نوروزنامه ۹۹/ گزارش؛ هراس بیماران خاص از ابتلا به کرونا/ قیمت ۳۰ برابری درمان دردسرساز شده است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا: کرونا، بیماری مرموزی که زندگی همه ما را فلج کرده است. هر روز خبر جدیدی از تاثیرات مخرب آن به گوش می‌‎رسد. در این میان برخی شواهد مبنی بر تغییرات در روند خدمات‌رسانی به بیماران خاص به ویژه بیماران مبتلا به سرطان و نقص ایمنی هستیم. باید دانست افراد مبتلا به سرطان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، خط مقدم ابتلا هستند و بیش از پیش انتظار می‌رود تا تمهیدات ایمنی برای مصونیت در برابر این بیماری اندیشیده شود.چون هرگونه بی‌توجهی یا کم توجهی در خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان عواقب جبران ناپذیری دارد.

تعداد مبتلایان به کرونا در استان کردستان ‌به ۴۰۴ نفر رسید / ابتلای ۷ کودک زیر ۱۰ سال

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرزین رضاعی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از افزایش آمار ویروس کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در روزهای هشتم و نهم فروردین‌ماه جاری تعداد مبتلایان به کرونا در کردستان با ۵۶ نفر افزایش از ۳۴۸ به ۴۰۴ نفر رسید.

سه کودک کردستانی به ویروس کرونا مبتلا شدند

سنندج – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز آزمایش ابتلای ۳ کودک ۵، ۶ و ۸ ساله در این استان به ویروس کرونا مثبت بوده است.

مرگ ۳ دانش آموز بر اثر کرونا

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایرنا : رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا تاکنون سه نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال ۹۷چه بود؟/ فوت بیش از ۱۵ هزار کودک زیر پنج سال

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس پایگاه اطلاعات جمعیت کشور،  در سال ۹۷، ۱۵ هزار و ۶۵۱ مرگ و میر به ثبت رسیده مربوط به کودکان زیر پنج سال بوده است. به بیان دیگر این آمار ۱۵.۴ درصد از کل تعداد مرگ و میر‌های ثبت شده در سال ۹۷ را تشکیل می‌دهد؛ از این آمار ثبت شده ۴۶.۸۷ درصد پسر و ۵۳.۱۲ درصد دختر زیر پنج سال بوده اند.

حمایت از کودکان :۱۱ مورد

بازی‌های شلخته، پیشنهادی برای قرنطینه کودکان

مهرنوش خالقی -روانشناس عمومی و مربی کودکان-در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کودکان صفر تا سه سال نیاز به فعالیت‌هایی دارند، حواس پنج‌گانه‌شان تحریک و تقویت شود، پیشنهاد می‌دهد که بازی messy play یا بازی‌های شلخته یا بازی‌های کثیف برای تحریک حواس پنج‌گانه  نوزادان و کودکان تا سن سه سالگی مورد توجه جدی والدین قرار گیرد.

روانشناس کودک لازم نیست در حضور کودکان اخبار کرونایی رد و بدل کنیم

ایسنا/قم روان‌شناس حوزه کودک گفت: والدین باید درباره این ویروس با توجه به سن کودکان توضیح شفاف و علمی ارائه دهند و با کودک به گفت و گو بپردازند تا اخبار دروغ را از ذهن کودک بیرون کنند، همچنین لازم است والدین در این ایام بیشتر به از قبل به کودکان عشق بورزند.

رفع بحران کرونا نیاز به همدلی و همراهی دارد دستگیری تشکل‌های مردم‌نهاد از کودکان فرودست

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در بحران کرونا، کودکان هستند؛ به خصوص کودکان کار و خیابان که به دلیل فقدان نهاد خانواده، در معرض آسیب‌های هر روزه قرار دارند.

۱۶۰۰ پک بهداشتی میان کودکان کار استان البرز توزیع شد

کرج (پانا) – مدیرکل بهزیستی استان البرز از توزیع هزار و ۶۰۰ پک بهداشتی میان کودکان کار استان خبر داد.

دخترانی که همدلانه برای شکست کرونا متحد شدند+فیلم 

ایسنا/بوشهر در این روزهای کرونایی، دخترانی هستند که با عشق دور هم جمع شده و با دست های کوچکشان برای کادر درمانی “گان” تهیه می کنند.در زمانی که همه دنیا درگیر مبارزه با ویروسی به نام کرونا است و بیش از هر زمان دیگری به همدلی و همکاری نیاز داریم این دختربچه ها با تمام کودکی خود لباس حفاظتی می دوزند تا بخشی از کمبودهای کادر درمان را جبران کنند.

گوش دادن به نگرانی کودکان راهی برای کاهش استرس در آن ها

ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در بیان توصیه های کاهش استرس کودکان در مواجه با بیماری کرونا گفت: کودکان ممکن است به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان بدهند، مثلاً به والدین بیشتر بچسبند، مضطرب، گوشه‌گیر یا عصبانی و آشفته شوند و حتی دچار شب ادراری شوند.

دو کودک هرمزگانی به شش نفر زندگی دوباره بخشیدند

ایرنا نوشت: با پیوند عضو دو کودک ۱۰ و ۴ ساله اهل استان هرمزگان، به شش نفر زندگی دوباره بخشیده شد.رییس واحد اهدای عضو هرمزگان جمعه شب با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از این دو بیمار پسربچه ۱۰ ساله ای بود که به دلیل ریزش آوار و ضربه وارده، دچار مرگ مغزی شده بود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان خبر داد: ارائه آموزش های پیشگیری از بیماری کرونا برای کودکان کار و خیابانی در گیلان

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ مدیرکل بهزیستی گیلان دکتر حسین نحوی نژاد اظهار داشت: به منظور پیشگیری و مراقبت از شیوع ویروس کرونا ، کودکان کار و خیابانی در مناطق پرتردد و خیابان ها شناسایی شده و آموزش های پیشگیری و مراقبت از شیوع ویروس کرونا به آنان ارائه شد ضمن اینکه این آموزش ها به کودکان کار و خیابانی مراکز تحت نظارت بهزیستی استان نیز ارائه شد.

مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها: کودکان کاروخیابان بسته بهداشتی دریافت می‌کنند

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اکبر رجبی مشهود، مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها درباره کم و کیف خدمات‌رسانی به کودکان کار و خیابان در روزهای کرونایی گفت: تاکنون ۲۳هزار و ۶۷۵ عدد ماسک، ۱۰هزار و ۸۴۰ جفت دستکش، ۳۱ هزار و ۲۳۰ صابون، ۱۰هزار و ۸۷۸ عدد نوشیدنی، ۱۶هزار و ۵۴۳ بسته  خوراکی، ۴۵هزار و ۲۸۳ عدد محلول ضدعفونی کننده دست و ۲۴هزار و پنج عدد مایع دستشویی توزیع شده است.

راهکارهایی برای حفظ آرامش کودکان در روزهای کرونایی

به گزارش ایلنا، پس از همه گیری کرونا ویروس، والدین و معلم‌ها درباره نحوه صحبت کردن با کودکان با یک چالش بزرگ رو به رو شده‌اند؛ اگرچه به نظر می‌رسد این گفت‌وگوها مشکل باشند اما بسیار مهم هستند. در این زمینه روش‌های غلط یا صحیح به‌صورت خاص وجود ندارد، اما می‌توانید از پیشنهادهایی که در این متن به شما ارائه می‌شود به‌عنوان راهنما استفاده کنید:

مسئولیت اجتماعی روزهای کرونایی در قبال کودکان

آزاده آشوری درگفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به مسئولیت اجتماعی همگان در برابر کرونا گفت: هرگاه توصیه ها و تذکرات وزارت بهداشت را می شنوم و درخواست های بی جوابی که از مردم می‌کنند را گوش می‌دهم به خودم می گویم چرا باید مردم شنوا نباشند؟ کجای کار می لنگد؟

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://koodak.bashariyat.org/