گزارش آماری سه ماهه نقض حقوق جوان و دانشجو – بهار ۱۳۹۹

گردآورندگان اخبار: رسول پورآزاد، هادی جعفرپور 

گزارش فوق از سایت کمیته جوان و دانشجو برگرفته از رسانه های داخلی و خارجی همچون هرانا، فارس، ایلنا، ایرنا، هه نگاو، کمپین فعالان بلوچ، جوان آنلاین، دانشجو آنلاین میباشد. لازم بذکر است که بدلیل سانسور شدید رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر سرکوب فعالان و خبرگزاری های غیروابسته آمار فوق تنها درصد ناچیزی از نقض حقوق جوان و دانشجو در ایران میباشد.

اخبار عمومی

اخبار دانشگاه ها

نگاهی به جنبش دانشجویی دهه نود/بازنشر یادداشتی از زنده یاد علی عجمی

۱۳۹۹/۰۳/۰۲

پیکر علی عجمی در ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری در دریاچه‌ای در شهر هیوستون آمریکا پیدا شد. او که متولد سال ۱۳۶۲ بود علیرغم عمر کوتاه خود کارنامه‌ی قابل احترامی در دفاع از انسانیت از خود به جای گذاشته است.

آقای عجمی، متولد محیطی روستایی در سبزوار بود، علیرغم دشواری‌ها و محرومیت‌ها به عنوان یکی از رتبه‌های برتر کنکور وارد دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت. او که درد رنج و محرومیت و تبعیض را چشیده بود دغدغه‌ی انسانی خود را با پیوستن به جنبش دانشجویی «آزادی‌خواه و برابری‌طلب» دنبال کرد. علی در سال ۸۸ به دلیل فعالیت‌های صلح‌طلبانه‌ی خود بازداشت و به دو سال زندان محکوم شد. او پس از آزادی در حالی که فقط یک ترم تا پایان تحصیل فاصله داشت از دانشگاه اخراج شد. علی در این زمان و به ناچار دوره‌ی پناهندگی را آغاز کرد و با همکاری با نهادهای مدافع حقوق بشر فعالیت خود را شکل و فرم جدی‌تری داد.

دیده‌بان حقوق بشر: دانشجویان در سلول انفرادی را آزاد کنید

شنبه ۶ ژوئن

«سازمان دیده‌بان حقوق بشر» از مقامات ایران خواست «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی»، دانشجویان بازداشتی دانشگاه شریف را هرچه زودتر آزاد کنند

ابتلای دو نفر از دانشجویان علوم پزشکی تبریز به ویروس کرونا تایید شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی نظری، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه از روز‌های پیش از بازگشایی دانشگاه، تمهیدات لازم برای نحوه حضور دانشجویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ شده است، گفت: در چند وقت اخیر با برگزاری جلسات مختلف کارشناسی در حوزه مدیریت دانشجویی در زمینه فراهم آوردن شرایط بهداشتی برای حضور امن و کم خطر دانشجویان در خوابگاه‌ها و سلف‌ها برنامه ریزی‌های مناسبی صورت گرفته است.

دانشجویان فقط پول دهند، کلاس‌ها بعدا برگزار می‌شود!

۱۳۹۹/۰۳/۱۸

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هم اکنون در فصل امتحانات به سر می‌بریم. در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا با تعطیلی مراکز آموزشی مواجه شدیم. این امر باعث اعتراضات دانشجویان شده است.

بازگشت دانشجویان خارجی هنوز امکان‌پذیر نیست

۱۸ خرداد ۱۳۹۹

حجت الاسلام سیدعابدین بزرگی امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در ۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت می‌کند و در هر رشته حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل هستند.

اینترنت رایگان به دست دانشجویان نرسید

۲۰ خرداد ۱۳۹۹

سلام ناظمی، رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرانجام رایگان شدن اینترنت دانشگاه‌ها برای دانشجویان به منظور شرکت در کلاس‌های مجازی اظهار کرد: طبق نظر سنجی که در میان دانشجویان انجام دادیم، اینترنت برای دانشجویان رایگان نشده و هنوز هم شرایط همانند گذشته است.

یک خوابگاه نشینی پرحاشیه

۲۰ خرداد ۱۳۹۹

ایسنا/مرکزی باز هم صدای شکایت دانشجو! این بار نه از مشکلات آموزش مجازی خبری هست و نه از بلاتکلیفی دانشجویان برای امتحانات دانشگاه؛ این بار صدای اعتراض از سمت و سوی خوابگاه های خصوصی به گوش می رسد که گویا در ازای مدتی که دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی در پی شیوع کرونا تعطیل بوده اند، از دانشجو طلب پرداخت هزینه خوابگاه را کرده اند

چالش بزرگ کرونا برای ۱۵۰۰ دانشجوی دکتری

 

۲۵ خرداد ۱۳۹۹

حالا تقریبا چهارماه است که کرونا گره‌های کور به زندگی‌مان زده و هر روز باید چشم‌انتظار اخبار جدید باشیم تا ببینیم کدام یک از گره‌ها زودتر باز خواهند شد و برای کدامشان باید هنوز صبر کنیم. در حالی که ستاد مبارزه با کرونا در بسیاری از ابعاد روند عادی‌سازی را آغاز کرده و سعی می‌کند در بسیاری از جهات، ما را به همزیستی مسالمت‌آمیز با این ویروس عادت دهد اما هنوز اقشاری هستند که آینده‌شان تحت تاثیر کروناست!

رویکرد متفاوت دانشگاه‌ها در دوران کرونا: از هواداری دانشجو تا خاطرخواهی شهریه‌

 

۲۸ خرداد ۱۳۹۹

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در پی شیوع بیماری کرونا در ایران از اوایل اسفندماه سال گذشته تعطیل شد و آموزش‌های مجازی پا به عرصه آموزش‌های رسمی دانشگاه‌ها گذاشتند و جایگزین تدریس و تحصیل حضوری در دانشگاه شدند. پس از این وضعیت و مجازی شدن کلاس‌ها، انتقاد دانشجویان به پرداخت کامل شهریه بالا گرفت تا شاید دانشگاه‌ها تسهیلاتی را برای دانشجویان شهریه‌پرداز در نظر بگیرند.

بازار داغ تقلب در آزمون‌های آنلاین؛ پول می‌دهم جای من امتحان بده!

۲۷ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «توی تیرماه امتحان آمار و کاربرد آن در مدیریت ۱ و اصول حسابداری۲ دارم. آزمون آنلاین هست. در حد ۱۷، ۱۸ نیاز دارم. هر کدوم که می‌تونید پیام بدید. قیمت توافقی حتما از مازندران باشه.» این پیام، تنها یکی از صد‌ها و شاید هزاران پیامی است که این روز‌ها در گروه‌های تلگرامی دانشجویی منتشر می‌شود؛ پیامی به امید بهره‌گیری از فضایی که امتحانات مجازی برای تقلب در اختیار دانشجویان قرار داده است.

جزئیات جدید از ابتلای ۹ دانشجو به کرونا در مازندران

۲۸ خرداد ۱۳۹۹

دکتر موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، در خصوص ابتلای ۹ دانشجوی این دانشگاه به کووید ۱۹ گفت: با توجه به سیاست پیشگیرانه ستاد مقابله با کرونا در این دانشگاه مصوب شد از دانشجویانی که پس از مدتی برای برگزاری امتحان‌های آزمایشگاهی و عملی به خوابگاه‌ها برگشته بودند آزمایش ابتلا به کرونا انجام شود

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از جوان و دانشجو به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

  https://daneshjoo.bashariyat.org