ليست كتاب های جديد منتشر شده در كتابخانه كانون دفاع از حقوق بشر در ايران در ماههای جولای و آگوست ۲۰۲۰

کتاب «تاریخ سرى مغولان»
اثر یوان چایوپى شه، ترجمه شیرین بیانى، از زبان فرانسه به فارسى است که پیرامون مغول نوشته شده است. کتاب حاضر، از جهت این که اوّلین منبع دست اوّل و اساسى در مطالعات مغول‏شناسى مى‏باشد، از اهمیّت ویژه‏اى برخوردار است؛ و مى‏تواند گوشه ‏هاى بسیارى از چگونگى تکوین و تشکیل حکومت مغول و زندگى تموچین، چنگیز را روشن سازد؛ و به همین دلیل است که بعدها خود منبعى دست اوّل براى تاریخ‏ نویسان معتبر این عهد، چون عطا ملک جوینى، براى تدوین «تاریخ جهانگشاى» و رشیدالدّین فضل‏اللّه، براى تدوین «جامع ‏التّواریخ» گردید.

کتاب «گرانی دان»
اثر دانیل استیل با ترجمه مامک بهادرزاده است،دو هفته قبل از کریسمس در یکی از بعداز ظهرهای برفی، جعبه به در خانه ی ما رسید. باسلیقه و تمیز و مرتب بسته بندی و روبان پیچی شده بود و من و بچه ها که به منزل رسیدیم بر روی پلکان در ورودی قرار داشت. در راه بازگشت به خانه، سری به پارک زدیم و من مدتی بر نیمکت چوبی آنجا نشسته درحالی که بچه ها را نگاه می کردم دوباره به فکر فرو رفتم. کاری که در طول هفته گذشته بعد از آخرین مراسم عزاداری او تقریباً به طور مستمر انجام می دادم.

کتاب «سیلماریلیون»
اثر جی.آر.آر.تالکین با ترجمه مریم واثقی پناه است؛ سیلماریلیون نام مجموعه‌ای از نوشته‌های جی. آر. آر. تالکین است که پس از مرگ او توسط پسر او کریستوفر تالکین ویرایش و منتشر گردیده‌است. مجموعهٔ سیلماریلیون داستان‌های قبل از ارباب حلقه‌ها و دوران دو درخت و دوره اول را توضیح می‌دهد از ایلوواتار و ملکور تا به وجود آمدن الف‌ها و انسان‌ها.

کتاب«زن وسواسی »
– عزیز نسین
توی خانه یکی از دوستانم میهمان بودم. غیر از من در حدود بیست نفر زن و مرد دیگر هم بودند. اکثرشان را می شناختم. فقط پنج شش نفر غریبه بودند. توی این ناآشناها خانمی نظرم را جلب کرد. بدون اختیار محو تماشای او شدم. قیافه او خیلی به نظرم آشنا می آمد. از آن تیپ زنهایی بود که هرگز پیر و شکسته نمی شوند. قیافه اش نشان می داد که در جوانی خیلی خوشگل و لوند بوده، حالا هم که چهل و چند سال داشت از دخترهای بیست ساله زیباتر و شادابتر جلوه می کرد. او هم نگاهش را از من برنمی داشت. هر چه فکر می کردم او را کجا دیده ام، چیزی به یادم نمی آمد. خیلی دلم میخواست یک نفر پیدا بشود و ما را بهم معرفی کند. توی این فکر بودم که صاحبخانه به طرفم آمد و بانی این امر خیر شد:
– آقای ضیاء نمی خواهید با حسنه خانم آشنا بشوید؟
باهم دست دادیم. وقتی گفتم: “از آشنایی شما خوشوقتم” حسنه خانم خنده بلندی کرد و جواب داد:
“ما مدتهاست همدیگر را می شناسیم..” …

کتاب«نادیا»
در ابتدای این کتاب توضیحی از زندگی و احوال آنتوان چخوف , هم چنین معرفی آثار او فراهم آمده به ویژه نقد کوتاهی از داستان «نامزد» و نمایشنامه «باغ آلبالو» درج شده است . در بخش دیگر کتاب ، ترجمه‌ای است از داستان « نامزد » که در این داستان ، ساشا بر زندگی دوستش نادیا سخت تاثیر می‌گذارد . او به نادیا کمک می‌کند تا به خواسته درونی خویش وقوف یابد و پیمان خویش را با نامزد بی‌شعورش به هم بزند . نادیا همچنین موفق می‌شود از خانواده ، محیط آکنده از گنداب ابتذال ، و از تن‌پروری کاهلانه بگریزد و به جریان مبارزه برای آینده زیبا بپیوندد .عکس‌هایی از مراحل زندگی چخوف، و کتاب شناسی آثار او در انتهای کتاب به چاپ رسیده است .

کتاب «عروس ایران»
اثر هارولد لمپ درباره‌ داستان پرماجرای‌ نورمحل بانوی ایرانی، ملکه و همسر جهانگیرامپراطور هند می‌باشد. نورجَهان لقب زنی ایرانی به نام مهرالنساء است که همسر بانفوذ جهانگیر از پادشاهان گورکانی هند بود. پدرش اعتمادالدوله فردی ایرانی بود که در دربار اکبرشاه و جهانگیرشاه دارای مناصبی بود و برادرش میرزا حسن آصف خان در دربار جهانگیر در کنار و همراه با ملکه نورجهان قدرت فوق‌العاده‌ای داشتند و بسیاری از افراد خاندان ایشان یا سایر ایرانیان در دربار هندوستان به کارهای گوناگون اشتغال داشتند ونورجهان نفوذی کامل بر جهانگیر داشت ملکه نورجهان که ملکه قدرتمند و تأثیرگذار امپراتور مغول بود و پادشاه بیگم و ملکه معظم و ملکه خاص و رئیس دربار و ملکه اصلی بود و همانند نایب‌السلطنه یر تمام کشور پادشاهی کرد.

کتاب«سراپرده ی يگانگی»
پنج لوح خطاب به افرادی زرتشتی نژاد از جمله دو نامه در جواب سؤالات مانکچی صاحب، دانشمند و نيکوکار زرتشتی پارسی، لوح هفت پرسش و دو لوح ديگر

کتاب اقدس
کتاب احکام حضرت بهاءالله که به زبان عربی است. حدود سال ١٨٧٣ هنگامی که هنوز در شهر عکّا مسجون بودند نازل گشت. تعدادی از الواح مهمۀ بعد از نزول کتاب اقدس و پاسخهای حضرت بهاءالله به سؤالات مطرح شده از جانب کاتب ایشان متمّم این کتاب می‌باشد. اوّلین ترجمهٔ رسمی کتاب اقدس به زبان انگلیسی همراه با یادداشتها و سؤال و جواب و الواح دیگر در سال ۱۹۹۲ به طبع رسید.

کتاب «ایقان »
اثر حضرت بهاالله
رساله‌ای که در جواب سؤالات دایی حضرت باب در سال ۱۸۶۱–۱۸۶۲ در بغداد از قلم حضرت بهاءالله نازل شده است.

کتاب«مجموعه‌ای از الواح جمال اقدس ابهی»
شانزده لوح که در اواخر ایّام حیات حضرت بهاءالله نازل گردیده است از جمله لوح کرمل، کتاب عهدی، لوح حکمت و گزیده‌هایی از الواح دیگر.

کتاب«منتخباتی از آثار حضرت بهاءالله»
مجموعهٔ منتخباتی از آثار حضرت بهاءالله که توسّط حضرت شوقی افندی گردآوری و به انگلیسی ترجمه گردیده و از جمله شامل منتخباتى از لوح ابن ذئب، كتاب ايقان، کتاب اقدس و سایر الواح است. اصل فارسی و عربی آنها در این کتاب به چاپ رسیده است.

کتاب مقدس (به انگلیسی: The Bible)
اشاره به مجموعه کتاب‌های مقدس مسیحیان و یهودیان دارد.
کتاب مقدس مسیحیان، به دو بخش عهد عتیق و عهد جدید تقسیم می‌شود که شامل ۶۶ کتاب معتبر است. عهد عتیق از ۳۹ کتاب و عهد جدید از ۲۷ کتاب تشکیل شده‌است. هر بخش از تورات عهد عتیق را یک سِفر و برخی دیگر از کتب عهد عتیق را کتب پیامبران، امثال و حکم، مزامیر داوود و سلیمان می‌دانند. عهد جدید نیز چهار انجیل کانن (معتبر)، رسالات حواریون مسیح و کتاب مکاشفه را دربر گرفته‌است.

كتاب« خورشید تابنده»
در شرح احوال حضرت حاج سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه ثانی (به قلم حضرت حاج علی تابنده محبوبعلیشاه، انتشارات حقیقت، چاپ دوم، ١٣٧٧، صفحه ٢٤٨ آمده است: «این ساختمان توسط حضرت آقای رضاعلیشاه تعقیب و تكمیل شد و در ٢٨ جمادی الاولی ١٣٨٨(اول شهریور١٣٤٧) مصادف با سالروز میلاد حضرت آقای سلطانعلیشاه طی تشریفاتی افتتاح و در اختیارعموم قرار گرفت. این بنا دارای دو طبقه است كه طبقه اول برای موزه و انبار كتاب و طبقه بالا برای كتابخانه در نظر گرفته شده است و دارای سه اتاق فوقانی و تحتانی و یك سالن بزرگ برای مطالعه میباشد».

كتاب «یادنامه صالح »
در شرح احوال حضرت حاج شیخ محمد حسن گنابادی صالحعلیشاه (انتشارات حقیقت چاپ دوم ١٣٨٠ صفحه ١٢٩) در فصل امور اجتماعی و اقدامات عام المنفعه آمده است: «در سال ١٣٤٢ قمری مطابق با ١٣٠٣ شمسی (حضرت صالحعلیشاه) كتابخانه‌ای در مزار تأسیس فرمود. به این ترتیب كه در طرف غربی صحن وسط، اطاقی تعیین كرد و مقداری از كتابهای شخصی اهدا كرد و مدیر و خادمی به خرج خود بر آن گماشت. سپس اقوام و دوستان و اخوان خارج بیدخت هم به پیروی از نظریه ایشان هركس هر تعداد كتابی كه داشت و مایل بود، اهداء و وقف نمود. بدیهی است كه این كتابخانه از نظر فرهنگ و دولت وقت رسمی نبود تا اینكه در سال ١٣١٣ شمسی مرحوم آقای علی اصغر حكمت در سفر مذكور از كتابخانه بازدید كرده، از آن استقبال نمود و لذا از طرف وزارت فرهنگ به رسمیت شناخته شد و از طرف همان وزارتخانه هم كتبی اهداء گردید. و برای محل دائمی آن در سال ١٣٨٥ قمری ( ١٣٤٤) شمسی زمینی به مساحت ٤٧٩ متر مربع از املاك شخصی خود را وقف كرده، در صحن بالا شروع به احداث ساختمانی در دو طبقه نمودند ولی متأسفانه در بین كار رحلت فرمودند…»

کتاب «هفت وادى و چهار وادی»
دو اثر از حضرت بهاءالله که در سال ۱۸۵۶ در بغداد پس از مراجعت ایشان از کردستان نازل گردیده است. هفت وادى در جواب نامه‌ای از شیخ محیّ‌الدّین قاضی خانقین که از اهل تصوّف بود نوشته شده و چهار وادی خطاب به شیخ عبدالرّحمن، قطب طریقت صوفی قادریّه است که حضرت بهاءالله با او در سلیمانیّه تماس داشتند

کتاب« زندگی نامه فاروق اعظم عمر بن خطاب»
در باره شخصیت و خدمات بی نظیر فاروق اعظم عمر (رضی الله عنه) کتابهای متعددی نگاشته شده است که مطالعه هر کدام عاری از افاده نیست. تنها جمله ای که می توان با افتخار در خصوص فاروق اعظم گفت این است که “شخصیت و خدمات او برای اسلام منحصر بفرد و بی نظیر است” برای اثباتش لازم است کتاب های سیره ایشان را مطالعه نمود. افزون بر آن، الله تعالی صحابه حضرت رسول (ص) را دوست دارد و این عطیه ی ارزشمند را در قرآن تصریح فرموده است اصحاب رسول حاصل تلاش ۲۳ ساله آنحضرت هستند.

کتاب «یقین مردان حق»
کتاب یاد شده یکی از آثار ارزشمند علامه سید ابوالحسن ندوی است . در این اثر کوتاه مولف گوشه هایی از ایمان و یقین مردان حق را روایت می کند مردانی که ایمان ، یقین و توکل شان بر خداوند در تاریخ اسلام مثال زدنی است و سزوار هر مسلمانی است که با تاسی جستن از این شخصیتهای برجسته، خود را به کمالات برساند. چرا که آنها مردانی بودند افزون بر اینکه معنی ایمان و توکل را بطور کامل درک نموده بودند در مسیر صحیح آن نیز قرار داشتند خداوند از آنها راضی باشد و بهشت آنها را دو چندان بگرداند.

کتاب«فرزندان خود را به روش اسلامی تربیت کنیم، یا فرزندان خود را چگونه تربیت کنیم؟»
نام کتابی است حاوی مجموعه سخنرانیهای شیخ السلام مفتی محمد تقی عثمانی حفظه الله تعالی در گلشن اقبال کراچی.
این کتاب حاصل تلاش یک داشمند جهان اسلام است برای همه توصیه می گردد.
مترجم: امرالله بامری

کتاب «معاوٌه بن ابی سفٌان شاگرد مکتب نبوت و کاتب وحی»
لذا تهمت هایی که به امیر معاویه رضی الله عنه زده شده است صحت ندارند و یا از منابع ضعیف اخذ شده اند .
مولف: دکتر عبدالقدوس راج

کتاب«تبدیل شوید »
شرن دوترا
با قدرت روح خدای زنده
آموزش کتاب مقدس برای بزرگسالان در عصر حاضر
بررسی مسائل واقعی زندگی

کتاب«شروع تازه »
اصول مقدماتی ایمان مسیحی
اموزش گروهی و فردی شامل آیات کلام خدا
شرون دوترا

کتاب«راز تثلیت» و«یگانگی در تثلیت »

دو اثر از استوارت اولیوت
تعیلم کتاب مقدس درباره تثلیت و عیسی هم خدا هم انسان تعیلم کتاب مقدس درباره شخص مسیح

کتاب«آشنایی با روح القدوس»
می توانید این کتاب را مثل هر کتاب دیگری از ابتدا تا انتها بخوانید, هر فصل از این کتاب به پنج مطالعه روزانه تقسیم شده است که در اخر هر بخش فعالیتهای مربوط به آن بخش وجود دارد

کتاب«دام شیطان »
کتابی که در دست دارید یکی از مهم ترین حقایقی است که در طول زندگی ممکن است با آن رودرو شوید. هسته مرکزی کتاب دام شیطان اغلب سخت ترین مانعی است که فرد بایدبا آن روبرو شده و بر آن غالب آید.

کتاب« بگذارید از مادرم عایشه صدیقه رض بگویم»
– مؤلف ایوب گنجی»
عایشه رضی الله عنها محبوب ترین همسر و تها دوشیزه ی بود که رسول الله صلی الله با ایشان ازدواج کرد، بانوی که برائت و پاکدامنی او به وسیله وحی ازبالای هفت آسمان نازل شد و مسلمانان تا قیامت این آیات را در نماز و غیر نماز تلاوت می کنند و با هر بار تلاوت، در مقابل هر حرفی، ده ثواب کسب می کنند.

کتاب«آموزه های بودا»
بوداگرایی دین و فلسفه‌ای مبتنی بر آموزه‌های سیدارتا گوتاما که در حدود ۵۶۶ (پیش از میلاد) تا ۴۸۶ (پیش از میلاد) می‌زیسته‌است.
بوداگرایی بتدریج از هندوستان به سراسر آسیا، آسیای میانه، تبت، سریلانکا، آسیای جنوب شرقی و نیز کشورهای خاور دور مانند چین، مغولستان، کره و ژاپن راه یافت. بوداگرایی به عنوان دین پاکان یا Ārya dhrama در نظر گرفته می‌شد و یکی از ادیان شرمنی موجود است و با ۳۵۰ میلیون پیرو یکی از ادیان اصلی جهان به شمار می‌آید. بوداگرایی بیشتر بر کردار نیک، پرهیز از کردار بد و ورزیدگی ذهنی تاکید دارد. آماج این ورزیدگی‌ها پایان دادن به چرخه تولد مجدد یا سمساره است که از طریق بیداری یا درک واقعیت راستین، رسیدن به رهایی یا نیروانا صورت می‌گیرد

کتاب «مثل یک مرد فکر کن، مثل یک زن رفتار کن»
هیچ‌چیز در این سیاره نمی‌تواند با عشق یک زن مقایسه شود. مهربانی و دلسوزی، صبوری و سخاوت بی‌قیدوشرط مشخصه‌های بارز زنی است که می‌خواهد رابطه‌ی خود را شروع و آن را با عشق و علاقه حفظ کند؛ اما گاهی زنان علت بعضی رفتارهای مردان را نمی‌دانند و آن‌ها را نوعی بی‌احترامی تلقی می‌کنند. استیو هاروی کمدین معروف آمریکایی در کتاب مثل یک مرد فکر کن مثل یک زن رفتار کن با زبان شیرین و طنز خاص خود از حقایق و تجربیات شخصی‌اش استفاده کرده تا به زنان کمک کند که بدانند آقایان هنگام رابطه، صمیمیت و عشق چطور فکر می‌کنند. این کتاب تا مدت‌ها در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تامیز قرار داشت و به زنان زیادی در سراسر جهان کمک کرده است تا مشکلات رابطه‌شان را حل کنند.

کتاب «معنی هنر»
نویسنده: هربرت رید، مترجم: نجف دریابندی
کتاب “معنی هنر” که در ابتدا یک سلسله مقالات به قلم “هربرت رید ” بوده امروز دیگر به صورت یک متن کلاسیک در توضیح مفاهیم اساسی هنر و تشریح جنبش های عمده ی هنری درآمده است. این کتاب حاوی مطالب و سر فصل های ارزنده ای در خصوص تمام ابعاد و جنبه های گوناگون هنر است که می تواند پاسخ گوی سؤالات و نیازهای هر پژوهش گر هنری با هر گرایشی باشد. نویسنده از تعریف هنر و حس زیبایی گرفته تا مکتب ها و ویژگی های هنری تمدن های باستان و دیدگاه های هنرمندان و اندیشمندان صاحب نام در این حوزه همه را به خوبی بیان می دارد.

کتاب «نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر»
اثر جورج ریتزر با ترجمه محسن ثلاثی است؛ این اثر که یکی از دو اثر مهم این نویسنده در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ است، جزو شناخته‌شده ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های جورج ریتزر در جهان به شمار می‌آید. کتاب حاضر که به تاریخ نظریه‌ی جامعه‌شناسی از دوره‌ی قدیم تا معاصر می‌پردازد، در پانزده فصل تدوین شده است.

کتاب« با کاروان حله»
اثر عبدالحسین زرین کوب
کتاب «با کاروان حله: مجموعه نقد ادبی» نوشته‌ی تاریخ‌نگار و منتقد ادبی برجسته‌ی معاصر «عبدالحسین زرین‌کوب» است. زرین‌کوب بیست‌وهشت شاعر برجسته‌ی ایران‌زمین را انتخاب کرده است و پیرامون زندگی، اندیشه‌ها و آثارشان اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. از ویژگی‌های این کتاب آن است که نویسنده نتیجه‌ی تحقیقات خود را در قالبی کوتاه و خلاصه آورده است. رودکی، دقیقی، فردوسی، فرخی، منوچهری، فخری‌گرگانی، ناصر‌خسرو، قطران تبریزی، خیام، مسعود سعد، امیرمعزی، سنائی، انوری، خاقانی، نظامی، عطار، مولوی، سعدی، امیرخسرو، ابن‌یمین، حافظ، جامی، صائب، بیدل، هاتف، قاآنی، پروین، بهار و دهخدا نام شعرایی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است .