گزارش آماری نقض حقوق هنر و هنرمندان در مهر ماه ۱۳۹۹

تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش مهر ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

شجریان با نوای ربنا به خاک سپرده شد

مراسم خاکسپاری محمدرضا شجریان، هنرمند پرآوازه ایران امروز شنبه ۱۹ مهر در توس در آرامگاه فردوسی برگزار شد. آقای شجریان در این مراسم تا محل دفن با نوای ربنا که از بلندگوها پخش می‌شد، بر روی دوش اعضای خانواده و دوستانش تشییع شد. دقایقی پیش از خاکسپاری، همایون شجریان بر مزار پدرش پیشنهاد داد که همه مرغ سحر را بخوانند و سپس به همراه خواهرش مژگان شجریان و حاضران مرغ سحر را خواندند در حالی که گریه باعث می‌شد صدایشان بریده بریده باشد. داریوش پیرنیاکان، آهنگساز و نوازنده در مراسم از اینکه روز مرگ شجریان به عنوان یک “شخصیت ملی” عزای عمومی اعلام نشده، ابراز تاسف کرد.

ابراز «شرمساری» معاون هنری وزارت ارشاد از تندیس‌های قاسم سلیمانی

معاون امور هنری وزارت ارشاد روز شنبه، ۵ مهر، در یادداشتی گلایه‌آمیز با عنوان «تندیس‌هایی که حس شرمساری را برمی‌انگیزند!» از ساخت تندیس‌های «نازیبا» که به یاد قاسم سلیمانی در ماه‌های گذشته در چند شهر نصب شده‌اند، انتقاد کرد. سید مجتبی حسینی در یادداشت اخیر خود که در اختیار ایسنا قرار داده است، با انتقاد از ظاهر و شمایل تندیس‌های ساخته‌شده برای قاسم سلیمانی در یک سال گذشته می‌نویسد: «در شهرهای مختلف یکی پس از دیگری از تندیس‌هایی رونمایی می‌شود که بیش از احساس قدردانی، حس شرمساری در مخاطب برمی‌انگیزد.»

شجریان فرزند ایران است، بین مردم ماندو ببینید مردم برای او چه می کنند

داریوش پیرنیاکان پژوهشگر و فعال حوزه موسیقی در حاشیه مراسم خاکسپاری استاد آواز ایران او را فرزند ایران خواند. به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، داریوش پیرنیاکان در حاشیه مراسم خاکسپاری مرحوم شجریان طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: شجریان در آثار خود نشان داد که فرزند ایران است، وی با مردم و بین مردم ماند و اکنون نیز ببینید مردم برای او چه می‌کنند. وی ادامه داد: تا سالها بعد رساله های دکتری پیرامون شجریان و آثار هنری او نوشته خواهد شد، شجریان رفت تا بر تارک تاریخ ایران بدرخشد، اگر فردوسی شاعر ملی است شجریان نیز خواننده ملی ماست و اکنون او در موسیقی به اوج خود رسیده است.

سینمای کودک یک سر و گردن بالاتر از سینمای بزرگسال خواهد بود اگر…

سینما جریان | «حسین قناعت» با اشاره به این که امروز بنیاد سینمایی فارابی تنها نهاد حامی سینمای کودک است، گفت: اگر همه تشکل‌‌ها و نهادها همت کنند، به شما قول می‌دهم سینمای کودک یک سر و گردن بالاتر از سینمای بزرگسال خواهد بود. «حسین قناعت» کارگردان سینما درباره برپایی این جشنواره عنوان کرد: واقعیت این است جشنواره کودک، تنها چراغ روشن سینمای کودک است. جشنواره از نظر من این حسن را دارد که عوامل فیلم‌های کودک در کنار هم جمع می‌شوند و کارهای هم را می‌بینند. اگر جشنواره کودک نبود سینمای کودک خیلی سال قبل از بین رفته بود.

اکبر عالمی، عکاس، مستندساز و مجری برنامه‌های سینمایی درگذشت

اکبر عالمی را بسیاری برای اجرای متبحرانه برنامه سینمایی هنر هفتم از تلویزیون ایران می‌شناسند اکبر عالمی، استاد رنگ و نور و لابراتوار در‌ دانشگاه، عکاس و فیلمساز ایرانی در پی ابتلا به کرونا در ۷۵ سالگی در تهران درگذشت. ‏او در سال ۱۳۲۴ در اهواز متولد شد، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک تهران بود و از بریتانیا مدرک دکترا داشت.‌ او همچنین مجری برنامه‌های سینمایی از جمله برنامه هنر‌هفتم‌ بود. آقای عالمی در زمینه عکاسی، لابراتوار، جلوه‌های ویژه و‌ مباحث فنی و تخصصی سینما چند کتاب نوشته بود. او ده‌ها فیلم مستند و تبلیغاتی ساخت و سال‌ها رئیس لابراتوار وزارت فرهنگ و‌ سپس از مسئولان لابراتوار صدا و‌ سیما بود. آقای عالمی از چند روز پیش در بیمارستان بستری بود. او پس از ابتلا به کرونا به خبرگزاری ایسنا گفت: “هفته پیش برای فیلمبرداری مستندی با سه نفر دیگر از همکارانم به بیمارستانی در تهران رفته بودیم و اگر چه تمام موارد ضروری را رعایت کردیم اما با این حال هر چهار نفر به کرونا مبتلا شدیم.”

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

از “ارشاد” و “صداوسیما” هر دو باید شکایت کرد/ در سال جهش تولید جلوی تولید در صنعت نمایش ویدئویی را گرفتند

بیش از شش ماه است شبکه نمایش خانگی هیچ گونه خروجی برای ساخت نداشته است. موضوع اصلی این توقف در ساخت پروژه‌های نمایش خانگی هم تنها یک موضوع است: اختلاف میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما بر سر صدور مجوز ساخت و نمایش محصولات نمایش خانگی.

انتقاد محمدرضا شجریان از «هنرمندان در خدمت سیاست»

محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، در آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود که پس از چندین سال به تازگی در روزنامه شرق منتشر شده، از اهمیت «وظیفه هنرمند» در همبستگی با مردم و دادخواهی در مقابل سیاست سخن گفته است. او همچنین هنرمندانی را که ترجیح می‌دهند به سیاست خدمت کنند، «آدم‌هایی بی‌چاره و بی‌مایه» و به دنبال «قدرت» توصیف کرده است.

گلایه محسن تنابنده از گرانی اجاره ها

محسن تنابنده، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون که همه او را با ایفای نقش نقی معمولی در سریال «پایتخت» می‎شناسند، تصویر جالبی را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت.

شجریان؛ روایت یک دهه دادخواهی بی‌فرجام علیه اتهامات کیهان

زندگی محمدرضا شجریان در حالی به پایان رسید که پرونده شکایت حقوقی او از حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان، با گذشت بیش از یک دهه بی‌نتیجه مانده بود. روزنامه کیهان، چاپ تهران، در طول این سال‌ها، استاد برجسته موسیقی سنتی ایران را “مهره اجنبی”، “وطن فروش”، “دوره گرد”، “اجنبی پرست”،”عروسک‌ خیمه شب بازی”، کسی که “سال‌هاست هیچ اثر هنری قابل توجهی خلق نکرده” و “پیرمردی که یک وقتی صدایی داشت و حالا از دور خارج شده” توصیف کرده بود. این روزنامه حتی به آقای شجریان اتهاماتی در حد همکاری با “خونین‌ترین دشمنان مردم”، تحسین “کشتار بسیجیان” یا همراهی علاقه‌مندان به “ایجاد جنگ داخلی و تجزیه ایران” را زده است. در چنین پس‌زمینه‌ای قابل انتظار بود که روزنامه کیهان، به عنوان رسانه‌ای متصل به نهاد رهبری، شنبه ۱۹ مهر واقعه درگذشت محمدرضا شجریان را در حد یک خبر دو جمله‌ای در میانه صفحه ۳ خود انعکاس داد.

فارابی مسئولیت انتخاب نماینده ایران در اسکار را به خانه سینما و بخش خصوصی بسپارد

محمد نیک‌بین با اشاره به اینکه در انتخاب نماینده ایران برای حضور در آکادمی اسکار اعمال سلیقه دولتی تأثیرگذار است، تأکید کرد که بهتر است بنیاد سینمایی فارابی این مسئولیت را به خانه سینما و بخش خصوصی بسپارد. محمد نیک‌بین تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: مشکل اصلی در انتخاب نماینده ایران برای حضور در اسکار کمیته‌ای که فیلم را انتخاب می‌کند، نیست. به نظر من مشکل اصلی از آنجایی شروع می‌شود که نظرهای دولتی  بر شورای انتخاب نماینده ایران در اسکار تحمیل می‌شود. نیک‌بین خاطرنشان کرد: به طور قطع باید خانه سینما نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار را انتخاب کند ولی قطعاً اگر اعمال نظری بر انتخاب‌ها در بنیاد سینمایی فارابی وجود نداشته باشد هم می‌توان این روند را درست دانست اما متأسفانه این اتفاق بسیار بعید است و حتی برخی مواقع خود خانه سینما هم متأثر از نظرات سیاسی و افراد دولتی است.

ماجرای ویدئوی انتقادی رضا شفیعی‌جم چه بود؟

خبرگزاری ایسنا: در پی انتقاد رضا شفیعی جم از پرداخت نشدن دستمزد عوامل یک سریال، این بازیگر با انتشار ویدئویی جدید اعلام کرد که پس از انتقادها موفق شده است نیمی از این پول را دریافت کند. در این میان تهیه کننده سریال هم در گفت وگویی با خبرنگار ما که پیگیر اتفاق شده بود، ماجرا را از منظر خود توضیح داد. رضا شفعی جم مدتی پیش با انتشار ویدیویی در فضای مجازی از پرداخت نشدن دستمزدش در آخرین سریالی که برای تلویزیون ایفا کرده بود، انتقاد و اعلام کرد که به رغم دشواری بازی و نویسندگی در این سریال آن هم در ایام شیوع کرونا، تهیه‌کننده این سریال پس از گذشت چند ماه از ساخت، پاسخ او و دیگر عوامل را نمی‌دهد و چک هایش هم برگشت خورده است. او با انتقاد صریح از تهیه کننده نسبت به پاسخگو نبودن به عوامل که برخی از آنها را پیشکسوتان حوزه نمایش تشکیل می دهند، از مسوولان تلویزیون درخواست کرده بود که تهیه سریال ها را به هر فردی نسپرند. چند روز پس از انتشار این ویدیوی انتقادآمیز، شفیعی جم، ویدیوی دیگری را منتشر کرد که در آن با لحنی طنز و نمایشی اعلام کرده بود که نیمی از طلبش را دریافت کرده است.

درگذشت شجریان و سکوت “فرهنگستان” متولی زبان و ادب فارسی

با  مرگ شجریان هنوز فرهنگستانی که خود را متولی زبان و ادب فارسی می‌داند درباره این ضایعه سکوت کرده است. رئیس این “فرهنگستان” مشاور ارشد خامنه‌ای است که او هم به مرگ استاد آواز ایران بی‌اعتنایی می‌کند. غلامعلی حدادعادل یکی از نزدیکان، معتمدان و مشاوران هسته اصلی قدرت و دفتر رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای است که به خاطر فهرست طویل منصب‌هایش از “ابوالمشاغل‌”های حکومت خوانده می‌شود. درگذشت محمدرضا شجریان با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج ایران همراه بود اما تا ۲۱ مهر، پنج روز بعد از مرگ مردی که مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) او را “اسطوره و میراث جاودان موسیقی سنتی ایرانی” خوانده خامنه‌ای و نزدیکانش، از جمله حدادعادل همچنان به آن بی‌اعتنایی می‌کنند. سکوت خامنه‌ای، با توجه به سوابق عناد و کین‌توزی او با معترضان و منتقدان حکومت، زیاد عجیب نیست و بی‌اعتنایی مشاور ارشد و پدر عروسش هم می‌توانست از این منظر قابل فهم باشد، اما برخی مسندهایی که حدادعادل بر آنها تکیه زده موضوع را متفاوت می‌کند. در فهرست  طویل مشغله‌های مشاور ارشد خامنه‌ای، هم ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی به چشم می‌خورد هم عضویت در هیئت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

 بازداشت ها

پیمان فرهنگیان به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا – پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر توسط دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به صورت غیابی به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱ سال شرکت اجباری در کلاس‌های آموزش معارف و علوم دینی محکوم شده است. دادگاه دو فقره شش ماه حبس از بابت اتهامات توهین به مسئولان نظام را به مجازات اشد با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری از بابت اتهام راه اندازی جمعیتی بیش از دو نفر در داخل کشور در شبکه اجتماعی سیگنال به قصد بر هم زدن امنیت کشور افزوده است، بنابراین در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر ۱۱ سال زندان برای او قابل اجرا است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بازداشت اندیشه صدری، توسط نیروهای امنیتی در تهران

اندیشه صدری، فعال اجتماعی و دانش آموخته هنر، صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹، اندیشه صدری، فعال اجتماعی و دانش آموخته هنر توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری خانم صدری تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. هرانا امروز در گزارشی از بازداشت ائلوار قلی وند، ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و شبنم آشوری چهار فعال اجتماعی دیگر در تهران خبر داد.

صدور و اجرای حکم

دادگاه مطبوعات؛ اعلام جرم برای مدیر مسئول بولتن نیوز و خبر آنلاین

سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات از رسیدگی به ۳ پرونده در دادگاه کیفری یک تهران خبر داد. بر این اساس در دو پرونده مدیر مسئول سایت بولتن نیوز و خبر آنلاین مجرم شناخته شده و پرونده مدیر مسئول نشریه نبض بازار جهت مصالحه به وقت دیگری موکول شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز یکشنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۹، در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران دو پرونده به ریاست قاضی رستم پور و یک پرونده به ریاست قاضی شقاقی مورد رسیدگی قرار گرفتند. سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به پرونده اول گفت: “این پرونده مربوط به مدیر مسئول خبرگزاری خبر آنلاین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی بود که هیأت منصفه در اتهام مذکور، متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و وی را مستحق تخفیف معرفی کرد”.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://honar.bashariyat.org/