اطلاعیه ۱۳۵۷ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص نقض حقوق شهروندان مسیحی

 

مروری بر قوانین جاری در دولت جمهوری اسلامی ایران

و صلیبی درد آشنا با رنج تازیانه و تحمل سختی ها برای مسیح و مسیحیان

“محمدرضا (یوهان) امیدی” نوکیش مسیحی به جرم نوشیدن شراب در مراسم عشای ربانی به۸۰ ضربه شلاق محکوم و این حکم در دفتر دادستانی برازجان اجرا می شود چرا که باور دارد به انجیل متی۲۶/۲۷: ” آنگاه عیسی پیاله را برداشت و به شاگردان داد و گفت: «همه شما از این شراب بنوشید زیرا اینست خون من که اجرای عهد جدید را تایید می‌کند و برای آمرزش گناهان بسیاری ریخته می‌شود‌.

برگرفته از آخرین جملات عیسای ناصری در واپسین شب قبل از مصلوب شدن که انجام آن یکی از ارکان اساسی در آئین مسیحیت است و پیروان او در سرتاسرجهان، بصورت نمادین وطی انجام مراسم آیینی خود جرعه ای شراب می نوشند، اما دولت جمهوری اسلامی ایران احترام به آزادی عقیده و آزادی در اجرای آئین های مذهبی پیروان سایر ادیان را برنمی تابد.
دادگاه تجدید نظر حکم جدایی کودک خردسالی را از پدر و مادر خوانده مسیحی اش تأیید نموده و در این حکم قید میشود: چون کودک، مسلمان زاده است، پس این زوج نوکیش مسیحی صلاحیت سرپرستی او را ندارند، اما بر اساس قوانین جاری و علیرغم مخالفت فعالان و مدافعان حقوق کودکان و کارشناسان، طبق ماده ۲۷ از لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، ازدواج سرپرست با فرزند خوانده قانونی است همچنین آقای خامنه ای علی گفته اند: فرزند خوانده حکم فرزند ندارد و با زوجی که او را بزرگ می کنند محرم نمی شود، مگر به وسیله رضاع با مراعات شرایط آن و یا ازدواج پس از رشد، قبل از بلوغ، با اذن حاکم شرع و رعایت مصلحت طفل عقد موقت اشکال ندارد.
گفتنی است در قوانین و مقررات دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه ماده، تبصره و یا کلامی در مورد نوع باور مذهبی و یا ایمان متقاضیان سرپرستی یک کودک از بهزیستی، وجود ندارد مهم تر آنکه قضات دادگاه تجدید نظر در تضاد با ماده ٢۴ کنوانسیون حقوق کودک، هنگام صدور حکم یاد شده به هیچ روی، مصلحت کودک را مورد نظر قرار نداده اند.
متاسفانه جفا و آزار سیستماتیک بر نوکیشان مسیحی نه تنها ابعاد جدید تر و گسترده تری پیدا نموده بلکه از مرزها نیز گذر کرده است ازجمله: در روزهای اخیر نیروهای امنیتی با فشارو تهدید خانواده نوکیش مسیحی حمیده افشارپور ۴۴ ساله که به کشورسوئد پناهنده شده است و احضار پدر او آقای ابراهیم افشارپور، خواهان بازگرداندنش به ایران شده اندف، توضح اینکه خانم افشارپور سال١٣٩٧از سوی نیروهای ادارە اطلاعات بازداشت و در زمان آزادی موقت، کشور ایران را ترک کرده است.
موج سرکوب و فشارهای جدیدی که از ابتدای امسال بر نوکیشان، مبشران و فعالان مسیحی در ایران آغازگردیده با استناد هدفمند به اصول مبهم قانون جزای اسلامی در میان قضات دادگاه های جمهوری اسلامی ایران، تبدیل به مسابقه ای شده است برای صدور احکامی تازه و عجیب که هدفی جز ارعاب پیروان این آئین و سایر پیروان ادیان را دنبال نمی کند از جمله صدور حکمی کم‌سابقه توسط قاضی محمود ساداتی، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز که تحت عنوان «دادگاه اصلاح رای» برای آقای اسماعیل مغربی‌نژاد« ۶۴ ساله» صادر نموده و علاوه بر تایید دو سال حبس قبلی که به اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام وابسته به جریان مسیحیت تبشیری» صادر شده بود ، یک سال نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» برآن افزوده است، یعنی برای عضو رسمی کلیسای اسقفی شیراز که ۴۰ سال پیش به مسیحیت گرویده است.
دیده بانان، فعالان و مدافعان حقوق پیروان ادیان اینگونه اتهامات و جرم های از پیش تعین شده اعم از جدید و تازه و یا بدوی و عصر حجری که در تضاد کامل و آشکار با ماده ۱۸میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مبنی بر آزادی افراد بر حق تغییر دین و انجام مناسک و تبلیغات مذهبی بدون ترس و محدودیت می باشد را محکوم می نمایند زیرا برخلاف قوانین و موازین بین المللی است و لاجرم باید لغو شود.
مگر آنکه برخلاف اصل ۱۳ قانون اساسی، مسیحیان در انجام مراسم ديني خود آزاد نباشند و اجازه عمل در احوال شخصيه و تعليمات ديني خود را هم نداشته باشند
نتیجه: دولت و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران می باید بر اساس قوانین و اصول یاد شده هر‌گونه اقدام فرا قانونی و ضد انسانی علیه نوکیشان مسیحی را متوقف و ضمن پایبندی ورعایت حقوق شهروندان، نسبت به اجرای قوانین وموازین حقوق بشری بویژه در حوزه پیروان سایر ادیان، اقدامات لازم را بعمل آورد.

۱۳۵۷

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع ازحقوق  پیروان ادیان