گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان در ایران – آبان ۱۳۹۹

تهیه نمودار: رضا عباسی زمان آبادی

تهیه و تنظیم گزارش: رضا عباسی زمان آبادی ، سید شایان حسینی برزی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان آبان۱۳۹۹ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.
در این ماه :

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۹۹، سه کنشگر مدنی عرب به نام های «رحیم رویضى»، استاد دانشگاه رشته ادبیات عرب ، «رحیم زرگانى» و «محمد عسکری» توسط نیروهای امنیتی اهواز بازداشت شدند. گزارش شده، نهاد بازداشت کننده این کنشگران مدنی، اداره اطلاعات اهواز بوده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته ۳ آبان‌ماه ۹۹ عبدالله اسکانی کنشگر مذهبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.گزارش شده که علیرغم پیگیری نزدیکان این کنشگر اهل سنت، تاکنون از محل نگهداری وی و همچنین اتهام های انتسابی علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز شنبە ٣ آبان ٩٩ (٢٤ اکتبر ٢٠٢٠)، حسام عبداللهی شهروند پیرو اهل سنت اهل کرمانشاه کە در زاهدان بازداشت شدە بود، پس از بیش از ٤٠ روز بازداشت با وثیقە ١٥٠ میلیون تومانی و موقتاً تا زمان برگزاری نشست دادگاه از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۴ آبان‌ماه ۱۳۹۹، رسول حمزه پور، روحانی اهل سنت، از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۳۹۹، فرشاد فتاحی، شهروند سنی مذهب با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه ۸ آبان‌ماه ۱۳۹۹، رسول حمزه پور، روحانی اهل سنت با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شد.

روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه، یک فعال مذهبی به نام “مختار ابراهیمی” اهل شهرستان مهاباد پس از اتمام بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شده است. این فعال مذهبی یکم مهرماه بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، صبح امروز دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹، محمد امین آسکانی روحانی اهل سنت با شکایت سپاه پاسداران به دادستانی راسک احضار شد. مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ است که بارها خواستار آزادی فضل الرحمن کوهی روحانی اهل سنت شده است.
مولوی «نورالدین کاشانی» فرزند «خداداد» از روحانیان اهل سنت زاهدان که در ۱۶ مردادماه ۱۳۹۲، در حال برگشت از مسجد محل زندگیش در زاهدان از سوی ماموران امنیتی سپاه پاسداران بازداشت شده و در زندان زاهدان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌بُرد، پس از سپری کردن ۷ سال حبس در زندان زاهدان آزاد شد.
برپایه گزارشات رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام پنجشنبه ۱۵آبان۹۹، طی روزهای گذشته، حکم اعدام سه زندانی عقیدتی سیاسی در زندان وکیل آباد مشهد به نام های محمدعلی آرایش، کبیر سعادت جهانی و حمید راست بالا در دیوان عالی کشور تایید شده است.

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، یک زندانی مذهبی اهل مهاباد با هویت توفیق عبداللهی بیش از چهار سال است که در زندان مرکزی ارومیه بدون داشتن حق مرخصی محبوس می‌باشد.

عبدالعزیز حیدرپور فعال مذهبی اهل سنت  که روز یک‌شنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی شهر ارومیه بازداشت و پس از گذشت یک ماه بازداشت به زندان مرکزی ارومیه منتتقل شده بود، روز سه شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ۱ میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی و به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، “عبدالرحمن سنگانی” طلبه بلوچ اهل سنت که در سال ۸۸ پس از احضار به دادگاه بازداشت شده و در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود از خدمات پزشکی محروم بوده و در آستانه نابینایی قرار دارد.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://adian.bashariyat.org/

https://adian.bashariyat.org/?p=34401