لیست جدید کتابهای انتشار داده شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – نوامبر ۲۰۲۰

کتاب”هزار خورشید تابان “
نویسنده:رمان خالد حسینی،
نویسنده ی افغانستانی است که به زبان انگلیسی نوشته شده‌است و به ده‌ها زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است. این رمان در ژوئن سال ۲۰۰۷ برای دست کم سه هفته پرفروش‌ترین رمان آمریکای شمالی شد. بخشی از کتاب :این حرف آویزه ی گوشت باشد، دخترم: مثل عقربه ی قطب نما که همیشه رو به شمال است، انگشت اتهام مرد همیشه یک زن را پیدا میکند. همیشه یادت باشد، مریم.


کتاب”چگونه از هر چیزی فیلمنامه اقتباس کنیم”

نویسنده: ریچارد کریوولن مترجم: بابک تبرایی
فیلم نامه نویس های جویای نام و نامدار،توجه کنید!این راهنمای واقع بینانه،اولین الگویی است که به صورت روشن،فن اقتباس را توضیح میدهد.ریچارد کریوولن فیلم نامه نویس بر اساس تجربیات و سابقه ی چهارده ساله ی تدریس اش فرآیند پنج قدمی خود را برای نگارش فیلم نامه ی اقتباسی از هر چیزی از رمان و داستان کوتاه گرفته تا مقاله ی روزنامه و شعر در اختیار شما میگذارد این فرآیند بی نقص از سوی هزاران رمان نویس نمایش نامه نویس شاعر و روزنامه نگار مورد استفاده قرار گرفته.


کتاب”دریاچه ی شیشه ای”

نویسنده : مائیو بنچی
هلن در جوانی عاشق مردی بی‌مسئولیت به نام لوئیس می‌شود و بعد از شکست در عشق، با مرد دیگری که دیوانه‌وار او را دوست دارد ازدواج می‌کند. زندگی آنها کنار دریاچه‌ای به نام دریاچه شیشه‌ای آغاز می‌شود. حاصل چندین سال زندگی هلن و مارتین یک دختر و پسر است. حالا که آنها بزرگ شده‌اند، هلن فکر می‌کند که می‌تواند آن‌ها را ترک کند و بعد از مدتی ناپدید می‌شود. چند روز بعد یک قایق خالی روی دریاچه پیدا می‌شود. پیدا شدن این قایق خالی منجر به پخش‌شدن خبر خودکشی هلن در روزنامه‌ها می‌شود. دختر هلن نامه‌ای را پیدا می‌کند که مادرش خطاب به پدرش نوشته است. اما بدون این که آن را بخواند، از ترس این که اجازه ندهند مادر را در گورستان مسیحیان دفن کنند، نابودش می‌کند. غافل از این که هلن زنده است….


کتاب”روزهای کمون”

نویسنده: برتولت برشت
به آلمانی: Die Tage der Commune نمایشنامه‌ای است که بین سال‌های ۴۸–۱۹۴۷ توسط نمایش‌نامه‌نویس بزرگ آلمانی، برتولت برشت نوشته شده است. او اوج‌گیری و افول کمون پاریس ۱۸۷۱ را دراماتیزه کرده است. نمایشنامه اقتباسی است از نمایشنامه شکست اثر نودال گریگ (شاعر و نمایشنامه نویس نروژی). روزهای کمون از حد پرداختن به قهرمانان فردی فراتر رفته و بر خود رخداد کمون پاریس (بعنوان مجموعه گزین شده‌ای از مردم) متمرکز شده است. صحنه‌های نمایشنامه زندگی مردم عادی(در کافه‌ای در مون‌مارتر)، کمیتهٔ مرکزی کمون و اتاق‌های اداری دشمنان کمون (تیر و بیسمارک) را در بر می‌گیرد؛ دشمنانی که فروپاشی نهایی کمون را مهندسی می‌کنند.


کتاب”نظریه کنش_ دلایل عملی و انتخاب عقلانی”

مؤلف: پیر بوردیو مترجم: مرتضی مردیها
پی‌یر بوردیو ، استاد کرسی جامعه‌شناسی در کلژدوفرانس، رییس موسسه‌ی مطالعات عالی علوم اجتماعی و پاریس و موسس نشریه پژوهش نامه علوم اجتماعی است که به عنوان یک نظریه‌پرداز، در دانشگاه‌های معتبر آمریکا، آلمان و ژاپن تدریس کرده است. او صاحب تالیفاتی است که بعضی از آن‌ها به آثار کلاسیک در جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی تبدیل شده است. بوردیو در این کتاب، که آنرا عصاره فعالیت علمی خود می داند، گزارشی از بنیادی ترین نظریه پردازی های خود را عرضه می کند. نویسنده می کوشد به این سوال که نظام اداری، نظام حقوقی، نظام آموزشی… چگونه ساختار مطلوب دولت را بازتولید می کنند، پاسخ دهد. به عقیده او «باور رایج» که نقطه مقابل تحلیل علمی است باعث به رسمیت سناخته شدن رشته ای از امر به عنوان امور عام عقلانی و طبیعی می شود. برهمین مبنا، او عاملان اجتماعی را سوژه های آگاه آزاد نمیداند و برای علم شناخت اجتماع، دلیل متکی به عمل او را از عمل متکی به دلیل برتر می نشاند


کتاب : “درد سیاوش”

نویسنده : اسماعیل فصیح
در هنگام جشن ازدواج خسرو با ثریا، شهروز عموی دیوانه خسرو وارد عروسی می شود با قاتل خطاب کردن خانواده داماد عروسی را به هم می ریزد و می گوید شما باید تقاص خون برادرم را بدهید. خسرو به دنبال یافت واقعیت زندگی اش و چگونگی مرگ پدرش از نظرها پنهان می شود. فرح مادر خسرو که زنی جا افتاده است و با سرهنگ بازنشته ای زندگی می کند همواره می خواهد خسرو را از از جستجوی علت قتل پدرش باز دارد.


کتاب” زبان و اسطوره”

نویسنده: ارنست کاسیرر
مترجم: محسن ثلاثی
زبان و اسطوره کتاب کوتاهی است از ارنست کاسیرر درباره سرچشمه های زبان و اسطوره. وی در این کتاب تاریخ تحول زبان و اسطوره ها را به سمت فکر منطقی توضیح می دهد.


کتاب”شمس من و خدای من”

نویسنده : پرویز عباسی داکانی
این کتاب به شرح زندگی مولانا و ارتباط عرفانی او با شمس تبریزی اختصاص دارد و دو بخش پیش از شمس و پس از شمس را دربرمی‌گیرد. در بخش نخستین به روزگار مولانا، اندیشه‌های پدرش، حملۀ مغول، دیدار با شمس و غیبت و سپس شهادت شمس و… و در بخش دوم به صلاح‌الدین زرکوب، حسام‌الدین چلپی، خانوادۀ مولانا و سلطان ولد پسر مولوی و… اشاره می‌شود.

کتاب”:شهرهای ناپیدا”
اثر: ایتالو کالوینو
نترس در کاری که به آن مشغول هستی، دشمن یا دشمنانی باشند که نخواهند تو در آن موفق باشی. چرا که وجود این دشمنان باعث می‌شود، با انرژی بیشتری کارت را انجام دهی. یعنی این دشمنان ناخواسته کار دوست را انجام می‌دهند.


کتاب “اجاق سرد آنجلا”

نویسنده : فرانک مک کورت
نویسنده ایرلندی تبار، در این کتاب از سال های بسیار سخت کودکی و نوجوانی خود در ایرلند می گوید ولی نه آن چنان که ما را بگریاند. برعکس ما را سرگرم می کند، می خنداند، و واقعیت تلخ و شیرین زندگی خود را در کنار مادری فداکار و پدری می خواره و گریز پای برای ما بیان می کند. او در این کتاب شرح کودکی و نوجوانی خود در ایرلند را نوشته است. او در خانواده ای بسیار فقیر به دنیا می آید. پدری که مهربان است، فرزندانش را دعوا نمی کند یا کتک نمی زند، بهترین سهم غذا را به آنها می دهد اما در عین حال دائم الخمر است و هیچ پولی برای امرار معاش به خانواده نمی دهد. آنجلا مادر مومنی که سعی می کند به هر نحوی شده حتی با گدایی یا پست ترین کارهای ممکن نانی برای بچه هایش فراهم کند. ما با فرانک ۴،۵ ساله کم کم بزرگ میشیم و پا به سن نوجوانی و جوانی میگذاریم و با او احساساتش رو از نزدیک درک میکنیم.


کتاب«دکتر ژیواگو»

نویسنده: بوریس پاسترناک
در این کتاب ، از پزشکی شاعر به نام ژیواگوی قهرمان می‌نویسد. او درگیر روابط احساسی و دلبستگی‌هایش می‌شود که این دلبستگی، ژیواگو را با انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و رویدادهای تاریخی پرتلاطم جنگ داخلی‎ ۱۹۱۸-۱۹۲۰ این کشور، روبرو می‌‌سازد. ژیواگوی عاشق پیشه، عاشق دو زن است. درونمایه داستان در مورد زندگی مردی است که حوادث بیرونی که از دسترس او خارج هستند، مسیر زندگی‌اش را دگرگون می‌سازند. تمامی این اتفاقات با هم درآمیخته شده و عشقی که وجوه انسانی آن را تا حد جلوه‌ای آسمانی بر فراز می‌کشد را نشان می‌دهد.کتاب دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago)، با سیاست‌های رسمی شوروی در دوران خودش در تضاد بود، به همین دلیل از چاپ آن در روسیه جلوگیری شد. می‌توان کتاب دکتر ژیواگو را یک شاهکار تمام عیار بوریس پاسترناک (Boris Pasternak) دانست که جزء یکی از مهمترین بیانیه‌ها علیه حکومت‌های توتالیتر، تمامیت خواه و ایدئولوژیک است.


کتاب “آیوانهو”

نویسنده : سر والتر اسکات
این رمان در اروپا با موفقیتی عظیم مواجه شد. آیونهو همراه با کوئنتین دوروارد منشأ موج رمان تاریخی به شمار می‌رود که نتایج تتبع تاریخی را به زنده‌ترین منابع تخیل پیوند می‌زند. تمام تردیدهایی که در مورد تتبع تاریخی بتوان ابراز داشت ابداً به موفقیت اثر لطمه وارد نمی‌آورد، زیرا تازگی سبک همه‌جا آشکار است. رمان آیوانهو داستان ویلفرد آیوانهو، پسر سدریک، یکی از اشراف ساکسون، به لیدی راونا، دختری تحت قیمومت پدرش و از اسلاف آلفرد شاه، دلباخته است. ولی سدریک که طرفدار پر و پا قرص بازگشت نژاد ساکسون به سلطنت انگلستان است فکر می‌کند که با دادن راونا به آتلستان ساکسون که خون سلاطین در رگهایش جاری است به هدف خود خواهد رسید. او که از عشق دو جوان به یکدیگر به شدت عصبانی شده است پسرش را تبعید می‌کند…


کتاب” هانری چهارم”

نویسنده: لوئیجی پیراندلو مترجم: بهمن محصص
کتاب سرگذشت مردی است که در جشن بالماسکه ای، لباس نمادین هانری چهارم را به تن می کند. ضربه ای به سرش می خورد و…

کتاب”پیام گم‌گشته “

نویسنده : مارلو مورگان
دست خالی به دنیا آمدم، دست خالی از دنیا می‌روم و دست خالی شاهد کامل‌ترین زندگی بودم.


کتاب “نام من سرخ”

(به ترکی استانبولی: Benim Adım Kırmızı) رمانی از اورهان پاموک نویسنده ترک است تحت تأثیر رمان مشهور ایتالیایی نام گل سرخ. ” نام من سرخ ” برنده جایزه نوبل ادبیات است.


کتاب “خیابان میگل”

نویسنده : و.س.نایپل
«وی.اس.نایپل» نویسنده‌ انگلیسی داستان‌های قرن بیستمی و برنده‌ جایزه نوبل است، نایپل، در یکی از برترین رمان‌هایش «خیابان میگل» روایت داستان را از زبان کودکی خردسال شروع می‌کند و در طول داستان به تدریج راوی بزرگتر می‌شود. نایپل در کتاب خیابان میگل، با حرارتی به سبک آثار دیکنز و انسانیتی به سبک آثار چخوف، به زندگی ساکنین محله ای کوچک می پردازد

کتاب «شاهنام فردوسی»_ قسمت چهارم

اثر: ابوالقاسم فردوسی
راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو
آغاز نگارش شاهنامه در دوران حکومت سامانیان بوده است و پایان اولین ویرایش اثر درست سه سال پس از بر تخت نشستن محمود غزنوی بوده و بعد از آن فردوسی بیست سال دیگرنیز به ویرایش داستان ها و افزودن بخش های مربوط به ساسانیان در شاهنامه مشغول بود و سرانجام در سال ۴۰۰ هجری قمری کتاب را به صورت شش یا هفت دفتر به دربار سلطان محمود غزنوی می فرستد ، که از طرف سلطان مورد بی مهری قرار می گیرد حتی آنرا باز نمی کند.براساس چیزی که خود فردوسی گفته است “نکرد اندر این داستان ها نگاه. ”


کتاب«قانون توانگری»

نویسنده: کاترین پاندر
این کتاب حاصل سالهای کسادی اخیر و سالها زندگی بی برکت است، هیچ کس کسادی و زندگی بی برکت را دوست ندارد. این کتاب با بیان قوانینی ساده و منسجم کامیابی را تضمین می کند. در سالهای اخیر چه بسیار درباره اندیشه مثبت شنیده اید. به علت این سالهای کسادی و بی برکت ، عبارات «مقتدرانه اندیشیدن » یا « اندیشه مقتدر » زاییده شده است. منظور از «اندیشه توانگر » اندیشه ایست که فزونی و کامیابی و دولت و شوکت و ثمرات نیکو به بار آورد.


کتاب” روزگار دوزخی آقای ایا‌ز یا روزگار دوزخی ما”

رضا براهنی️
در استکهلم بود به سالی از همین سالهای جدایی و غربت که با نویسنده‌ی این رمان رضا براهنی دیداری دست داد. سخن از نوشته‌ای که در پی می‌آید، به میان آمد. گفتم من قولِ اوّل را خوانده‌ام، قولِ دوّم کجاست!؟ گفت: «تو اگر قولِ دوّم را بخوانی، دیوانه می‌شوی.» این نوشته‌ها حاصل اندیشه‌های من بعد از مطالعه‌ی “قول اوّل” روزگار دوزخی آقای ایاز اثر آقای رضا براهنی است. برای من عبور از خلال حوادث و تک تک کلماتی که آنها را طی این رمان تشریح می کنند، با احساس درد و یک جور دردِ تاریخی که بذرهای آن خود به خود در وجودم کاشته شده است ممکن گردید. به همین دلیل مرا هر جمله‌ای در هر صفحه‌ی آن مجبور به توقف می‌کرد و به درونیات و به افکار خودم پرتاب می کرد. در این پرتاب‌شدنها به درونِ خویشتن خویش، خود را من از جوهره‌ی این داستان سرشار می‌یافتم. نیز می‌دیدم؛ با این امکان که در گستره‌ای از خیال و واقعیت و احساس و اندیشه خودنمایی می‌کند، نها‌لِ چه داستانها و حرف‌های ناگفته‌ای که در هستی‌ام سبز شده است.

کتاب« ۷ قانون معنوی موفقیت»

نویسنده: دیپاک چوپرا مترجم: گیتی خوشدل
این کتاب شامل:1⃣-قانون توانایی مطلق2⃣-قانون بخشایش3⃣-قانون کارما4⃣-قانون کمترین تلاش
5⃣-علت و معلول6⃣-قانون دارما7⃣-قانون عدم دلبستگی8⃣-قصد و آرزو9⃣-غایب حیات🔟-گام های آگاهی و… میباشد.


کتاب «افسونگران دریا»

نویسنده : آلفره ماشار
ماجرای زندگی یک دختر بسیار زیبای آلمانی است که در خطرناکترین سرویسهای جاسوسی هیتلر علیه متفقین فعالیت میکرده و عاشق بیقرار یک افسر رکن دوم ارتش فرانسه می شود. در سراسر این داستان جذاب و خواندنی، عشق و وظیفه در مقابل هم با تمام قدرت درگیرند.


کتاب صوتی«شاهنامه فردوسی»قسمت پنجم

اثر: ابوالقاسم فردوسی
راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو
فردوسی این اثر را تنها برای توجه سلطان محمود ننوشته است، اما یکی از اهداف نگارش اثر مورد توجه قرار گرفتن از طرف حاکمان وقت بوده است. چنانکه نصر بن احمد سامانی یکی از اولین پشتیبانان مالی نگارش شاهنامه بوده و حتی دست نوشته های دقیقی را به فردوسی داده تا به کتاب خود بیفزاید در نتیجه در دیباچه اثر از نصر بن احمد به نیکی سخن رانده شده است. اما با شکست سامانیان از غزنویان و آمدن حاکمان جدید اندکی فردوسی در دیباچه تغییر داده و مدح سلطان محمود را گفته که با بی توجهی سلطان این بخش را فردوسی حذف کرده است.


کتاب«جبه خانه»

نویسنده: هوشنگ گلشیری
هوشنگ گلشیری در سال ۱۳۱۶ در اصفهان بدنیا آمد . او با ایجاد سبک جدید در نویسندگی یکی از موثرترین نویسندگان پیشگام در ادبیات داستانی این سرزمین بود او با نوشتن رمان شازده احتجاب به اوج شهرت خود رسید و یکی از شاهکارهای ادبیات ایران نوشته شد . گلشیری سرانجام در سال ۱۳۷۹ در تهران فوت کرد


کتاب«جزیره سرگردانی»

اثر سیمین دانشور
جزیره سرگردانی با گریزی به دنیای واقعیت‌ها که تمام قوانین آن موضعی است و اعتبارش محدود در زمان و مکان و یکی می‌گوید جزیره‌ی ثبات و دیگری می‌گوید جزیره‌ی سرگردانی، چنان شخصیت‌های ملموس و تیپیکی را ‌می‌آفریند که بانثری شیرین و پرکشش ، ذوق و تاریخ و هنر را باهم در‌می‌آمیزد. در نهایت باید افزود که «جزیره سرگردانی» حکایت سرگشتی آدمی است در راه دور و درازی که با همه‌ی حیرانی باید رفت .
خانه دو طبقه جزیره سرگردانی دادگاه تاریخ است؛ دادگاهی که در آن شخصیت‌های داستانی طبقه پایین درستی‌ها و نادرستی‌های اندیشه‌های ساکنان طبقه بالا را به آزمون‌های سخت تاریخی محک می‌زنند و بن‌بست‌های آنها را در برابر چشم خوانندگان می‌گذارند. برخورد نقادانه با اندیشه‌های سیاسی و فلسفی در فضای جزیره سرگردانی، و یا به سخن دیگر داستانی کردن این اندیشه‌ها کتاب را به‌جای آنکه جولانگاه ناسخته و از گرد راه رسیده باشد، به فضای برگشوده نقد این اندیشه‌ها برکشیده و بنیان‌های عاطفی اندیشه‌ها و جوش‌خوردگی آنها را به عاطفه‌های اندیشه‌سازان به‌تماشا گذاشته است


کتاب«لیدی ال»

نویسنده: رومن گاری
عشق و آزادی دو مفهوم عجیب بشری‌اند. دو مفهوم که در طول تاریخ، رابطه‌ی پیچیده‌ای با هم داشته‌اند. گاهی یکی نتیجه‌ی دیگری بوده و گاهی راه یک‌دیگر را سد کرده‌اند. تقابل این دو مفهوم، سرنوشت‌های زیادی را عوض کرده است و بسیاری از بزنگاه‌های تاریخ بشر را رقم زده‌ است. رومن گاری نویسنده‌ی مشهور قرن بیستمی فرانسه یکی از کسانی است که این دو مفهوم را دستمایه‌ی رمان‌هایش قرار داده و آثار کم‌نظیری را به ادبیات جهان تقدیم کرده است. لیدی ال عاشقانه‌ای زیبا و خواستنی‌است، عاشقانه‌ای که گذر زمان کهنه‌اش نکرده است.

کتاب”شوهر آهو خانم”

نویسنده :علی محمد افغانی
داستان درباره ی زنی عاشق به اسم آهو هستش که شوهرش بهش خیانت میکنه و زن دومى میگیره و ……


کتاب«پروژه تاریخ شفاهی ایران» (دانشگاه هاروارد) ۲۰ جلد

جلد بیستم

جلد نوزدهم

جلد هجدهم

جلد هفدهم

جلد شانزدهم

جلد پانزدهم

جلد چهاردهم

جلد سیزدهم

جلددوازدهم

جلد یازدهم

جلد دهم

جلد نهم

جلد هشتم

جلد هفتم

جلد ششم

جلد پنجم

جلد چهارم

جلد سوم

جلد دوم

جلد اول

به کوشش حبیب لاجوردی
پروژه ی تاریخ شفاهی ایران نام برنامه‌ای برای مصاحبه با عده‌ای از ایرانیانی است که در تاریخ معاصر نقشی داشته‌اند. هدف این طرح جمع آوری و نگهداری خاطرات افرادی بود که در رویدادهای سیاسی و تصمیمات مهم ایران نقش داشتند. این برنامه به ابتکار حبیب لاجوردی در دانشگاه هاروارد انجام گرفت. مصاحبه‌ها عمدتا توسط لاجوردی و دیگر همکاران او انجام شده‌است.مجموعه حاضر شامل تمامی مصاحبه ها به زبان فارسی است که در بیست مجلد جمع آوری و آماده شده است.
حبیب لاجوردی (زاده ۱۳۱۴ در تهران)، مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد بود. او در جوانی و نوجوانی در نیویورک بود. لاجوردی دارای کارشناسی در دانشگاه ییل، کارشناسی ارشد در دانشگاه هاروارد در رشته MBA و دکترای اقتصاد در دانشگاه آکسفورد است.لاجوردی در سال ۱۳۵۹ به پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه هاروارد اقدام به نوشتن طرح اولیه پروژه تاریخ شفاهی ایران کرد و در شهریور ۱۳۶۰ این طرح بصورت اجرایی در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد شروع به کار کرد.


کتاب “پهلوان زندگی ، پهلوان جهان”

گردآورنده: دکتر سید نصرالله سجادی و کیوان مرادیان
غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور ماه ۱۳۰۹ در خانواده ای متوسط و مذهبی در محله خانی آباد تهران به دنیا آمد.تاریخ ایران زمین، تاریخ پهلوانی است و آیین آن خردورزی، رادی و فتوت ، راستی و مردم داری و البته ولایت و محبت پیامبر خدا، حضرت محمد مصطفی (ص) و اهل بیت بزرگوارش.فتوت و جوانمردی در فرهنگ ایرانی درختی است پایدار که اصل آن شریعت، بن آن طریقت، شاخ آن حقیقت و میوه اش معرفت.همه مردمی باید آیین تو همه رادی و راستی دین تو شعار پهلوانان و گردان در گستره فرهنگی ایران زمین کمک و یاری به مردم و کوشندگی در ساختن دنیای بهتر بوده است که همانا ارزش های مکتب تربیتی ورزشی المپیزم نیز بر آن تاکید دارد. هدف المپیزم ساختن دنیایی بهتر و سرشار از صلح و دوستی است.


داستان کوتاه “آبجی خانوم”

صوتی

پی دی اف

نوشته صادق هدایت
تنها روايت دردها، كژي ها، ناراستي ها، پوچي ها و بن بست ها نيست بلكه درس بزرگي است براي آموختن زندگي در جامعه. درس غرق نشدن در منجلاب جامعه اي است كه هركس به فكر خويش است. آبجي خانم دختري است، بلند بالا و لاغر و گندمگون و با لب هاي كلفت و موهاي مشكي و در كل زشت. بر عكس خواهر كوچك او. ماهرخ، دختري است با قدي كوتاه، سفيد، بيني كوچك، چشماني گيرا و خوشرو همين موضوع باعث مي شود كه براي ماهرخ به زودي خواستگار بيايد و آبجي خانم خجالت زده و افسرده مورد طعن و سرزنش مادر و اطرافيان خود قرار گيرد. داستان در يك فضاي بسته و فقيرانه كه از نظر هدايت تمام بدبختي ها از آن سرچشمه مي گيرد اتفاق مي افتد: “


کتاب “زندگی و زمانه علی دشتی”

نوشته عبدالله شهبازی
کتاب زندگي و زمانه علي دشتي اثر عبدالله شهبازي تاریخ پژوه معاصر، توسط مؤسسه فرهنگي و پژوهشي دانشنامه فارس، چاپ ۱۳۸۵ [شهريور ۱۳۷۶] منتشر شد. در این کتاب علاوه بر آن که می‌توان با شخصيت سياسي علي‌دشتي و افت‌وخيزهاي او در عالم سياست آشنا شد، می‌توان با بعد ديگري از شخصيت او آشنا شد كه در واقع نتیجه تمامي افت‌وخيزهاي زندگي‌ او به حساب مي‌آيد و آن قدرت نویسندگی و قلم توانمند نگارشی اوست که با آميخته‌اي از اطلاعات وسيع ادبي و تاريخي، سرمايه اصلي او براي ورود به عالم سياست بود و همين‌ها بود كه موقعيت‌هاي ممتاز سياسي و اجتماعي را براي او فراهم كرد. باتوجه به كتب ادبي مهمي كه دشتي آنها را ترجمه و تاليف كرده، مي‌توان پذيرفت كه شخصيت ادبي او بر شخصيت سياسي وي برتری داشته است. در بخش‌های مختلف این کتاب می‌توان از لابه‌لای مطالبی چون شناسایی علی دشتی به عنوان طلبه آشوبگر، شفق سرخ و غائله جمهوری، دشتی را بهتر بشناسید، علی دشتی دربوشهر ،در شیراز ،در اصفهان ، در طهران ، در تبعید ، در قزوین ، همدان ، در ،کرمانشاه ، مراجعت به طهران ، بعد از کودتای سوّم حوت، نگارش ستاره ایران ،پیدایش شفق سرخ ،علی دشتی و جمهوری ، دشتی و دیکتاتوری رضا شاه ، دشتی، سقوط رضا شاه و حزب عدالت، دشتی و قوام‌السلطنه ، حکومت پهلوی، کمبود گندم و «بلوای نان» ، دشتی سیاستمدار، سفارت در لبنان و قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ، دشتی نویسنده ، از تخت پولاد تا بیست و سه سال و دشتی و «عوامل سقوط» سلطنت پهلوی، با زنگی و زمانه علی دشتی بیشتر آشنا شد. در پایان کتاب نیز اسناد بیوگرافی ساواک درباره علی دشتی در ۲۳ صفحه ارایه شده است.

جهت مشاهده کتب موجود در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران می توانید به آدرس زیر مراجعه فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/