لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – دسامبر ۲۰۲۰

 

کتاب “زنده به گور”

نوشته صادق هدایت
مجموعه ۹ داستان هستش داستان اول آن، زنده به گور نام دارد که نام کتاب از آن گرفته شده است. بقیه داستان‌ها عبارتند از: حاجی مراد، اسیر فرانسوی، داود گوژپشت، مادلن، آتش‌پرست، آبجی خانم، مرده‌خورها و آب زندگی.
زنده به گور که عده‌ای معتقد هستند هدایت کتاب را براساس زندگی شخصی و شخصیت روان‌گسیخته خود نوشته است، خاطرات مردی است که از زندگی بیزار شده و در تلاش هست تا خود را بکشد و از این زندگی رهایی یابد. او راه‌های مختلفی مثل خوردن تریاک را امتحان می‌کند تا بمیرد ولی تلاش‌هایش بی‌فایده است…
«حاجی مراد» داستان مردی بازاری است که فرزندی ندارد. او در حالی که همسرش را دوست دارد، نسبت به او بسیار بدبین است. شک و دودلی این مرد را به دردسر می‌اندازد…


کتاب “گاندی و استالین”

کتابی است که تلاش می‌کند با انجام مقایسه‌ای میان دو شخصیت معاصر یعنی گاندی و استالین خواننده را به یک نتیجه‌گیری مهم برساند و آن نتیجه‌گیری مهم چیزی نیست جز عنوان کتاب به انگلیسی: «چراغ را به سوی درونت بیفروز!». کتاب نخست بار شرحی خواندنی از نحوه زیست مهاتما گاندی شروع می‌کند. ضرب آهنگ کتاب در این بخش بسیار دلنواز است و هر پاراگراف آن خواننده را گویی به سمت یک اقیانوس وسیع اما آرام می‌کشاند. این بخش نشان می‌دهد که گاندی چگونه تلاش می‌کرد با مهار خود و با انتخاب گزینه آشتی با جهان درون، به آشتی با جهان درون برسد. آنچه روایت نویسنده از گاندی را خواندنی‌تر می‌کند آنست که خود نویسنده با شخص گاندی ملازم و همراه بوده و زمانی را با وی از نزدیک سر کرده است و شناخت شخصی، سوالات اختصاصی و تجربیات منحصر به فرد خود را در اینجا گزارش می‌کند. نویسنده تلاش می‌کند تا نشان دهد که خشونت‌گریزی گاندی صرفا یک اقدامی اجتماعی ناشی از مصلحت‌اندیشی جمعی نبود بلکه پیامد طبیعی انتخاب گاندی برای ایجاد سازش و آرامش درونی بود


کتاب “بهاییگری”

نوشته احمد کسروی
چنانکه بارها نوشته‌ایم ما را با بهائیان دشمنی نیست. کسی از آنان با ما بدي نکرده. این کتاب را که چاپ کرده‌ایم ما میخواهیم همه‌ی گمراهیها از ایران برافتد ، و یکی از آن گمراهیها بهائیگری است. اکنون بهائیان اگر پاسخی به ایرادهاي ما میدارند بنویسند ، وگرنه آنان را باید که از گمراهیهای خود بیرون آیند و دست از دسته‌بندی که جز مایه‌ی بدبختی نتواند بود بردارند. ما خواهنده‌ایم بهائیان نسخه‌ای از این کتاب را به عکاء نزد شوقی افندی ربانی فرستند که اگر تواند پاسخهایی دهد وگرنه ناتوانی او نیز دانسته شود.


کتاب “ورجاوند بنیاد”

نوشته احمد کسروی
کتابی است از احمد کسروی تاریخ‌نگار، پژوهشگر و متفکر معاصر. این کتاب در تابستان ۱۳۲۲ برای نخستین بار به چاپ رسیده است. کتاب ورجاوند بنیاد، پایه و اساس پاک‌دینی، که احمد کسروی مبلغ آن بود به شمار می‌رود. احمد کسروی کتاب ورجاوند بنیاد را به عنوان «بنیاد پاک‌دینی» معرفی می‌کرد. بخش اول کتاب دراری ۱۴ بند است که به موضوع جهان و آدمی می‌پردازد. در شش بند نخست کتاب به قانون علیت پرداخته شده و برهان نظم مورد نظر نویسنده و از نظر او به عنوان یکی از بهترین راه‌های اثبات خدا عنوان شده است و این برهان را راهی علمی همانند روش‌های علمی علوم تجربی می‌انگارد و نظریات فیلسوفان سده‌های اخیر در مورد مادی‌گری را به نقد می‌کشد.


کتاب ” ارابه خدایان “

نوشته: اریک ون دانیکن ️ ترجمه سیامک بودا
یا ارابه‌های خدایان- نخستین کتاب اریش فون دنیکن –اریک فون دنیکن– منتشرشده در سال ۱۹۶۸ است- تلاش نگارنده در این کتاب بر این است که به رازهای دنیای باستان پی ببرد و تاثیر نیروهای فرا زمینی -خدایان- را بر زندگی بشر کشف کند -او معتقد است که در گذشته‌های بسیار دور- فضانوردانی از سیارات دیگر به ملاقات اجداد ما آمدند و به آن‌ها تمدن و راه و روش زندگی را آموختند.


کتاب صوتی”شاهنامه_فردوسی” قسمت هشتم

🔵 اثر: ابوالقاسم فردوسی
⚫️ راوی: اسماعیل قادر پناه
🔹بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو


کتاب” کفرنامه”

نوشته کارو
کارو دِردِریان ۱۳۰۴ همدان-۱۳۸۶ کالیفرنیا، نویسنده و شاعر ارمنی تبار ایرانی بود. کارو از نسل نخست شاعران نیمایی است ویگن خواننده ایرانی نیز برادر وی بود. او با برادرش ویگن رابطهٔ بسیار صمیمانه‌ای داشته است.

کتاب”وارث ملک کیان”

نوشته دکتر حمید خواجه نصیری
کتاب “وارث ملک کیان” نوشته دکتر حمید خواجه نصیری، بر اساس گفته های آیت الله پسندیده برادر خمینی در سال ۱۹۸۳ نوشته شده است و آیت الله پسندیده ۱۲ سال بعد از انتشار این کتاب در قید حیات بوده و هیچگاه آن را تکذیب نکرده. این کتاب سندی محکم و انکارناپذیر در مورد واقعیت های زندگی آیت الله خمینی است.

کتاب”هنر تئاتر”

نوشته عبدالحسین نوشین
هنر تئاتر مرکب است از چند هنر مختلف؛ ادبیات (پییس تئاتر)، نقاشی (دکور، لباس، گریم)، موسیقی، هنر پلاستیک (رقص و نمایش حالات بدن)، معماری (دکورهای باحجم) و نیز دو فن دیگر که این مجموعه را کامل می‌سازد و آن دو عبارت است از فن روشنایی و فن ماشین‌سازی سن (Mchinerie) که مقصود ساختن آلات متنوع برای ایجاد صداهای مختلف (مانند غرش رعد، خروش دریا، طوفان، ریزش باران و هزاران صدای دیگر که در طبیعت وجود دارد) می‌باشد و همچنین ساختن هرگونه آلات و اسباب مکانیکی که برای نمایش یک پییس لازم است.


کتاب”گزیده ای از اشعار کارو”

کارو دردریان
دارای چهارده صفحه می باشد.کاراپت دِردِریان در شانزده آبان سال هزار و سیصد و چهار مصادف با شش نوامبر هزار و نهصد و بیست و پنج داخل شهر همدان به دنیا آمده است ولی داخل شهر بروجرد و اراک هم اکنون زندگی نموده بود.آنها پس فوت کردن پدر خو مدت زمانی را داخل مراغه و تبریز زندگی می کنند و پس از گذشت زمانی به تهران باز می گردند .کارو از نسل نخست شاعران نیمایی است.کارو یک دفعه ی دیگر ازدواج می کند و از همسر خویش جدا می شود . او دارای سه عدد فرزند می باشد دو دختر و یک پسر با اسم های رمی و ربکا و رنه هستند .ویگن خواننده مشهور قدیمی ایرانی همچنان برادر او بوده است. او با برادر خود ارتباط بسیار نزدیک و خیلی صمیمانه‌ و دوستانه ای داشته است. برای دانلود کتاب به ادامه مراجعه نمایید و برای خرید کتاب گزیده ای از اشعار کارو تماس بگیرید.


کتاب “اخلاق”

نوشته باروخ اسپینوزا ️ ترجمه دکتر محسن جهانگیری
حاصل یک عمر تجربه و تحقیق و تفکر و تأمل و حاوی سنجیده ترین و پخته ترین و نهایی ترین اندیشه های فلسفی و حامل پیام ها و بشارت های معنوی و به گفته “کولریج” شاعر نامدار انگلیسی ، انجیل او و بلاشک از امهات کتب فلسفی غرب است. که به راستی عمیق و دقیق و پربار و ر محتوی و در عین حال بسیار صعب و سخت و مجمل و موجز است به طوری که فهم هر جمله ی آن نیازمند تأملی عمیق و شرحی کشاف است. این اثر از اصطلاحات فنی هندسه اقلیدسی مانند تعاریف، اصول موضوع، قضایای متعدد، نتایج منطقی و تبصره ها سرشار است. “اخلاق” مهم ترین کتاب اسپینوزا به شمار می‌رود. اما این کتاب بر خلاف عنوانش، به معنای عمیق کلمه بیشتر متافیزیک است و فلسفه اخلاق در آن جایگاه اصلی را ندارد. و گفتنی است که اسپینوزا در زمان حیات خود، این اثر را فقط در اختیار معدودی از دوستانش قرار داد و به اصرار شخصی او، انتشار این کتاب پس از مرگش صورت گرفت.


کتاب “حقوق بشر، قانون بیضه و بمب اتمی”

نوشته شجاع الدین شفا
آخرین کتاب دکتر شجاع الدین شفا که در سال ۲۰۰۷ منتشر گردیده‌است در مورد قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین حاکم در ایران صحبت می کند. تا قانون اساسی را ندانیم، مشکل در ایران را درک نمی توان کرد.


کتاب “نامه به یک الاغ”

نوشته کارو
الاغ جون! من برخلاف کسانی که برای تو تره هم خرد نمی کنند، به تو کلی ارادت دارم.
به تو … به نبوغ تو… به فهم همه جانبه تو- به درک اجتماعی تو به جهان بینی تو …. باور کن کلی ارادت دارم ! از طرف دیگر به زندگی مرفه تو، به آرامش خاطر تو، به خونسردی تو در مقابل حوادث ، به مهارت تو در خرکردن دیگران ، به قدرت هنرپیشگی تو در تجلی خریت مصلحت آمیز … به همه اینها تا سر حد جنون حسادت می ورزم … تصادفی نیست که تصمیم گرفته ام این چنین صمیمانه با تو چند کلامی درد دل کنم … نه اطلا هیچ تصادفی نیست … دلم می خواست لحظه ای چند خریت مصلحت آمیز خودت را کنار می گذاشتی ، مرا همچون خودت خر می پنداشتی وهمانطور ساده و خرکی به دردهای بی درمان من گوش می دادی …


کتاب “تولدی دیگر”

نوشته شجاع الدین شفا
کتاب حاضر در آخرین سال یک سده، و در آخرین سال یک هزاره نوشته شده است. و با این انگیزه نوشته شده است که بتواند راهنمایی فکری نسل نوخاسته ای باشد که در کوتاه زمانی پا به قرنی تازه و به هزاره ای تازه خواهد گذاشت. اگر من چنین راهنمایی را تلاشی ضروری دانسته ام، برای این است که میراث بر یکی از والاترین تمدن ها و فرهنگ های تاریخ بشری است در جریان این است که در این جابجایی سده ها و هزاره هارا در بدترین صورت ممکن، یعنی به صورت نسلی صغیر-صغیرشرعی و صغیر سیاسی- انجام دهد.


کتاب” در انبوه شهرها”

نویسنده: برتولت برشت
او می نویسد که « در انبوه شهرها » را بیشتر در هوای ازاد نوشته است و محیطی که این نمایشنامه در آنجا خلق شده است با این نحو توصیف میکند . او در مورد یکی از اساسی ترین نکات این نمایشنامه , یعنی در مورد ترکیبات و اصطلاحات ان مینویسد : لغات را مانند مشروبات تند , باهم میامیختم . یعنی صحنه هارا فقط با کلماتی که به واسطه انها حالت و رنگ مشخصی درک میشد بوجود میاوردم . برشت درباره ی موضوع و فرم یاد اور میشود که شاید در فر کمی زیاده روی کرده باشم ولی مایل بودم نشان دهم که نوشتن به خودی خود چه پیچیدگی هایی در بر دارد و اشاره میکند که طرز کارش در نمایشنامه های دیگرش کمی ساده تر بوده است .


کتاب” چرند و پرند”

مجموعه نوشته‌ های طنز اجتماعی با ماهیت سیاسی علی‌اکبر دهخدا است که بیشتر آنها در قالب داستان‌کوتاه، اعلامیه، تلگراف، گزارش خبری در روزنامه صوراسرافیل با نام های مستعار دخو، غلام گدا، آزادخان، خرمگس و… به چاپ می رسیده است.
بعد از چند سال مسافرت هندوستان و دیدن ابدال و اوتاد و مهارت در کیمیا و لیمیا و سیمیا، الحمدلله به تجربه بزرگی نائل شدم و آن دوای ترک تریاک است. اگر این دوا را در هر یک از ممالک خارجی کسی کشف می کرد، ناچار صاحب امتیاز میشد، انعامات می گرفت. در همه روزنامه ها نامش به بزرگی درج میشد اما چه کنم که در ایران قدردان نیست. عادت طبیعت ثانویست. همین که کسی به کاری عادت کرد دیگر به این آسانیها نمی تواند ترک کند. علاج منحصر به این است که به ترتیب مخصوصی به مروز زمان کم کند تا وقتی که به کلی از سرش بیفتد. حالا من به تمام برادران مسلمان غیور تریاکی خود اعلان می کنم که ترک تریاک ممکن است به اینکه اولا در که امر ترک جازم و مصمم باشند، ثانیا مثلا یکنفر که روزی دو مثقال تریاک می خورد، روزی یک گندم از تریاک کم کرده دو گندم مورفین به جای آن زیاد کند.


کتاب “و انسان خدا را آفرید”

نوشته شجاع الدین شفا
بی شک آنچه از ترقیات این «انسان عاقل» قرن بیستم دیده می شود، تنها مقدمه ای است بر پیشرفت ها و اکتشافات بزرگتری که در آینده به آنها دست خواهد یافت. ولی علیرغم همه ترقیات علمی و فنی و دست آوردهای فلسفی در حل بسیاری از مبهمات و چند و چون زندگی، بشر هنوز در اعتقادات دینی و باورهای ماوراءالطبیعه، به ساده دلی اجداد خود که هزاران سال قبل در جنگل ها و غارها زندگی می کردند، باقی مانده است. بشر اولیه از هرچه در مخیله او می گذشت خدایی میساخت و در برابر آنچه خود ساخته بود به زانو در می آمد.


کتاب “تاریخ ده هزار ساله ایران” ۴ جلد
جلد اول

جلد دوم

جلد سوم

جلد چهارم

نوشته دکتر عبدالعظیم رضایی
به بررسی تاریخ یران از ابتدا تا دوران قاجار می پردازد. در فصول اول کتاب پادشاهان اساطیری که در شاهنامه به آنها اشاره شده است مورد برسی قرار می گیرند و سپس به سلسله های باستانی سومر و بابل و ماد اشاره می شود و در ادامه سلسله هخامنشیان مورد برسی قرار می گیرد. تاریخ ده هزار ساله ایران را می توان همچون دایره المعارف جامعی درباره تاریخ ، جغرافیا،
سیاست، ادیان، عرفان، ادبیات و هنر ایران زمین دانست که علاقمندان به تاریخ ایران و خصوصا نوجوانان و جوانان، دانشجویان و تمامی اقشار می توانند از آن بهره مند گردند و مجموعه ای نفیس و خواندنی در اختیار داشته باشند. این مجموعه توسط دکتر زین العابدین آذرخش ویرایش گردیده است.


کتاب “سرزمین جاوید”۴ جلد
جلد اول

جلد دوم

جلد سوم

جلد چهارم

نوشته: ماریژان موله _ هرتز فلد _ گیرشمن، ترجمه ذبیح الله منصوری
کتاب تاریخی و چهار جلدی «سرزمین جاوید» نوشته ماریژان موله، هرتسفلد و گیرشمن با ترجمه و اقتباس از ذبیح‌الله منصوری میباشد.این كتاب تاریخی بسیاری از شبهات تاریخ ایران باستان را با دلیل، اثبات و یا رد می‌كند. مجموعه چهار جلدی «سرزمین جاوید» از تهاجم‌ها، اساطیر و تاریخی که مربوط به دوران پیشدادیان و کیانیان، مادها، هخامنشیان، پارت‌ها و ساسانیان می‌شود، سخن گفته است. عنصر قالب در اصول بنیادی تفکر و بینش ایرانی پویایی، سازندگی و بالندگی بوده و همواره به‌صورتی ذاتی در پس هر تهاجمی روند دوباره‌سازی و زنده شدن و رونق دوباره را در پیش گرفته و همواره چون کوهی استوار بر بلندای تاریخ بر جای مانده است.


کتاب”نامه های سرگردان”

نوشته کارو دردیان
نامه های سرگردان شامل پانزده نامه و سی ترانه از کارو دِردِریان است. درمقدمه کتاب آمده است: این نامه ها ، انعکاس بلافصل یک روح ناراحت است و بنابراین نه میتواند بر شخصییت کسی بیفزاید و نه به شخصیت کسی لطمه بزنند. دیگر هیچ.

کتاب” اشعۀ مرگ”

سکوت محض سراسر کوچه و خیابان را فراگرفته بود و غرش های مهیب رعد و برق و طوفان های شدید و خطرناک، رسیدن زمستان را نوید می داد. دشت و صحرا همه سبزی خود را از دست داده، درختان آخرین زینت خود را به باد خزان سپرده بودند و اینها همه دست به دست هم داده منظره عجیب و بهت آوری را در نظر مجسم می ساخت. در زمستان معمولا هوا طوفانی است و مرتب باران و برف می بارد و داستان ما نیز در یکی از روزهای سرد این فصل شروع می شود. در کوچه و خیابان کمتر افراد به چشم می خوردند و کسانیکه برای کارهای لازم به خیابان آمده اند با سرعت در حالیکه یقه پالتو را بالا کشیده چتری در دست دارند، به طرف مقاصد و منازل خود در حرکتند. صدای برخورد قطرات باران با کف خیابان، تا اندازه ای این آرامش و سکوت را برهم میزند. ضربه های ناقوس ساعت کلیسا به گوش می رسید و بر شدت آن می افزود… یکی از پرفروش‌ترین کتاب مهیج پلیسی و جنایی منتشر شده در ایران


کتاب صوتی”شاهنامه فردوسی” قسمت هفتم

اثر: ابوالقاسم فردوسی  راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو، حکیم ابوالقاسم فردوسی در روستای یاز از توابع شهر توس در سال ۳۲۹ هجری قمری (۳۱۹ خورشیدی) دیده به جهان گشود. پدرانش دهقان بودند و خودش دهقان زاده، که منظور از دهقان در آن زمان کسانی است که ایرانی تبار بودند و با آداب و رسوم ایرانی بزرگ می شدند و اینان نگهبانان سنت های پیشن بودند.


نگاهی به کتاب “شکست سکوت”

کاراپت دردیان با نام هنری کارو
شعر و عشق در ادبیات فارسی همواره همراه یکدیگر بوده‌اند. اما شعر و بیزاری از زندگی، شعر و غم، شعر و افسردگی، بسیار کم‌تر از آن دو، یعنی شعر و عشق، در ادبیات ایران، در کنار یکدیگر بوده‌اند. در واقع، ممکن است هر یک از شاعران ایران، در میان اشعار متعدد خود تک و توک در مورد غم زندگی و در کل پوچی آن شعری سراییده باشند، اما کم‌تر کسی از آنان بسیاری از ابیات خود را به غم زندگی و پوچی آن اختصاص داده است. یکی از این شاعرانِ معدود، کارو دردریان است.


کتاب صوتی “مهمان اسرار آمیز”

نوشته “مارک تواین”
دیوید با برگه مالیاتی روبرو می شود که او را شوکه می کند او هیچوقت حاضر به پرداختن این مالیات نیست. دوست او مارک کمک می کند تا با فردی آشنا شود که او را از این مخمصه نجات دهد. آیا دیوید موفق می شود؟ “تواین، مارک” Twain, Mark نام مستعار، (ساموئل لنگهورن کلمنز، نام واقعی) داستانویس امریکایی (۱۸۳۵ – ۱۹۱۰) ساموئل در فلوریدا زاده شد، پدرش مردی بی¬ایمان و مادرش زنی مذهبی و متعصب بود. دوره کودکی را در قریه هانیبال Hannibal در کرانه رود می¬سی ¬سی¬ پی گذراند. این منطقه آرام بعدها زمینه مهمترین آثار وی قرار گرفت.


کتاب”زندگینامه کوروش کبیر”

نوشته سنفون (گزنفون) ️ ترجمه خشایار رخسانی
کوروش، ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (به پارسی باستان: ‎KU‎U‎RU‎U‎SHA‎) همچنین معروف به کوروش دوم، نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش به مدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران سلطنت کرد. دربارهٔ کوروش تمام مورخین توافق دارند که شاهی بود با عزم، عاقل و مهربان که در موارد مشکل به عقل بیش از قوه متوسل می‌شد و برخلاف پادشاهان آشور و بابل، با مردم مغلوب رئوف و مهربان بود. جنگ و بوی خون او را برخلاف فاتحان دیگر مغرور نکرد و رفتار او با پادشاهان مغلوب لیدیه و بابل سیاست تسامح او را بخوبی نشان می‌دهد. با پادشاهان مغلوب به اندازه‌ای مهربانی می‌کرد که آنها دوست کوروش شده و در مواقع مشکل به او یاری می‌نمودند. با مذهب و معتقدات مردم کاری نداشت بلکه برای جذب قلوب ملل آداب مذهبی آنها را محترم می‌داشت. کتاب شامل ۶۷۳ صفحه میباشد.

کتاب صوتی “شاهنامه فردوسی_قسمت ششم”

اثر: ابوالقاسم فردوسی
راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو


کتاب ” توپ مرواری “

نوشته صادق هدایت
این کتاب در سال ۱۳۲۶ نوشته شد، اما در زمان حیات نویسنده اجازه چاپ نیافت، نخستین چاپ کتاب به سال ۱۳۵۸ برمی‌گردد که به صورت زیرزمینی چاپ و منتشر شد. این کتاب در ابتدا تحت نام مستعار هادی صداقت منتشر شد.این کتاب حکایت توپی جنگی ست به نام «مرواری» (یک توپ نظامی بزرگی واقع در میدان ارگ تهران قدیم) این توپ جنگی پس از طی مسیری چند صد ساله به قرن معاصر رسیده است. صادق هدایت با بیان گذشته و تاریخچه این توپ و شرح گذر این توپ از دریچه تاریخ، از تاریخ جهان سخن رانده و زمین و زمان از تیغ تند انتقادش در امان نمانده است. توپ مرواری طی مسیری عجیب که زایده تخیل قوی نویسنده است به حکومت شاهنشاهی (در زمان زیست نویسنده) رسیده است.


کتاب “ظهور؛ حکایت من و امام زمان”

نوشته هوشنگ معین زاده
ایشان توانسته است در این کتاب ارزنده به کمک سندهایِ تاریخی و معتبر، ادعایِ وجودِ کسی به نام امام زمان را رد کند. آقای هوشنگ معین زاده توانسته در این کتاب، در چهارچوب یک داستان شیرین و سرگرم کننده، واقعیت ها و دروغ های تلخ آخوندها را در باره هستی امام زمان، آشکار سازد، و سندهای تاریخی ای را پیش بکشد که سوای چند آخوند حکومتی نیرنگ باز در ایران، از سوی خیلی از شیعیان جهان پذیرفته شده است. عثمان بن سعید روغن فروش که او از قبیله بنی اسد بود و چون در سامرا زندگی می‌کرد به او عسکری هم می‌گفتند. در محافل شیعه به او «سمّان» و «زیّات» (به معنی روغن فروش) هم می‌گفتند. به گفته منابع شیعه بخاطر اختفاء امر نیابت و استتار فعالیت‌های سیاسی، روغن‌فروشی می‌کرد، و اموال و نامه‌ها را با ظرف روغن میان امام و شیعیان جابه‌جا می‌کرد. و سپس سه تن دیگر که ادعای باب بودن یا نمایندگی از امام زمان را داشتند، با آز و طمع ِازدست نرفتن و خشک نشدن سرچشمه سرمایه هایی که به نام سهم امام، همیشه از ایران به سوی عراق سرازیر بودند، پس از درگُذشت امام حسن عسکری، در سرداب سامره (جایی که روغن ها را خُنک نگه میداشت) دروغی را بافت که خودش هم باور نمیکرد که بتواند با آن، ملتی را برای هزار و دویست سال اسیر و قربانی آن سازد. ولی او توانست این حرف را با بهایِ گران همراه با روغن های بی ارزشش به شیعیان بفروشد؛ با این ترفند، طبقه آخوندها را با سرمایه هایِ کیهانی سهم امام پاداش دهد.


کتاب«هنر همیشه بر حق بودن»

نویسنده : آرتور شوپنهاور مترجم : عرفان ثابتی
افراد در اثبات ادعاهای خود به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروهی همیشه دوست دارند حق با آن‌ها باشد و در هر مجادله‌ای پیروز شوند اما بعضی از افراد با وجود آگاهی به نادرست بودن و ناحق بودن خود، به دنبال توجیه رفتار و افکار اشتباهشان هستند. آن‌ها حتی خوب می‌دانند چه‌طور همه‌چیز را به نفع خود تمام کنند و در بحث‌ و مجادله‎ی کلامی با طرف مقابل پیروز شوند. آرتور شوپنهاور در کتاب هنر همیشه برحق بودن روش‌هایی را ارائه می‌کند که می‌توان با استفاده از آن‌ها در بحث پیروز شد یا دست کم این گروه از افراد حق به جانب را شناخت.


کتاب”دیوار بزرگ چین”

نویسنده: ماکس فریش
واکنش ماکس فریش به بمب اتمی است. او در یادداشت هایش نوشت:«توفان نوح را می توان ایجاد کرد. ما هر چه که بخواهیم می توانیم انجام دهیم، فقط این سوال باقی می ماند که چه می خواهیم.» شخصیت های تاریخ چند هزار ساله به خاطر دو راهه ای که بشریت در برابر آن قرار گرفته فراخوانده می شوند تا اندیشه کهنه مبتنی بر استبداد، زور و جنگ را رها کنند، اما آنها تغییر ناپذیرند و حتی از دیدن آینده پند نمی گیرند. همچنان که زمان حال نیز نمی خواهد از گذشته بیاموزد.

جهت مشاهده کتب موجود در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران می توانید به آدرس زیر مراجعه فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/